Hästar är onda

Hästar är onda
Angående diskussionen om hästsläp i trafiken. Alla skall självklart visa hänsyn. Men på något sätt kan jag tycka att om man själv tillhör en grupp som är mer utsatt i trafiken än andra så borde man rimligtvis som en naturlig följd visa än mer hänsyn i trafiken mot utsatta grupper.

Jag reagerar mer på t.ex. bilar med cykel på krok/tak som kör nära än andra trafikanter, och på samma sätt med hästtransporter. Speciellt som de senare i många sammanhang kräver att alla andra skall visa hänsyn och ha full förståelse för hur en häst tänker/reagerar i olika situationer.

Hästar är onda
me.I.am sa:
Scenero sa:
me.I.am sa:
Scenero sa:
me.I.am sa:
Scenero sa:
Jag anser att den som lättast kan anpassa sig skall göra det. I det här fallet är ju faktiskt du mer farlig för ryttarekipaget än det är för dig. Men det är irrelevant tycker jag. Du som cyklist kan med minimal insats underlätta mötet.

...

Scenero sa:
Då missuppfattar du mig. Jag anser att båda parter ska göra det de kan för att underlätta mötet.

?
Det innebär ibland att den ena gör mer än den andra...... Allt efter förutsättningarna. Som att jag går runt en person på kryckor då det är lättare för mig även om millimeterrättvisan säger att vi ska flytta oss lika mycket!

Funderat på att bli politiker? Du tar till argument som iofs låter bra men som inte är särskilt relevanta för diskussionen.

Med det sagt, en ryttare har lika svårt att röra ekipaget som en som går runt på kryckor?

Nej men det kan vara lämpligt att en cyklist anpassar sig till ett hästekipage vid möte då det inte krävs så mycket av cyklisten.
Försöker du medvetet missförstå?

Jag försöker förstå dina ganska långsökta liknelser, som alla går ut på att andra ska visa hänsyn till ryttare, inte åt andra hållet, sedan när man reagerar på det så lägger du till att bägge ska visa hänsyn. Jag läser bara det du skriver.

I fortsättningen skall jag undvika liknelser när jag försöker förklara vad jag menar.
Så jag upprepar mig istället. I mötet mellan två ekipage (oavsett typ) menar jag att man inte enbart skall gå efter millimeterrättvisa utan försöka underlätta mötet med hänsyn till den Andres förutsättningar, sina egna förutsättningar och hur situationen ser ut.
Det innebär ibland att den ena gör mer än den andra!
I fallet med Häst möter Cykel är min övertygelse att mötets succé kan underlättas betydligt av att cyklisten anpassar sig till hästekipaget. Det innebär INTE att ryttaren skall vara passiv. Ryttaren skall hålla koll på sin häst. I vissa fall stanna. Samt kommunicera med cyklisten om det är något särskilt cyklisten bör tänka på. Men det är en skillnad. Ryttaren ansvarar för att säkra att hästen är lugn och inte blir rädd samt att vara beredd på OM något händer.
Cyklisten skall ta sig förbi på smidigaste sätt.

Var någonstans har jag skrivit att hästekipaget inte är delaktigt i mötet?

Senast ändrad:
Hästar är onda
me.I.am sa:
Angående diskussionen om hästsläp i trafiken. Alla skall självklart visa hänsyn. Men på något sätt kan jag tycka att om man själv tillhör en grupp som är mer utsatt i trafiken än andra så borde man rimligtvis som en naturlig följd visa än mer hänsyn i trafiken mot utsatta grupper.

Jag reagerar mer på t.ex. bilar med cykel på krok/tak som kör nära än andra trafikanter, och på samma sätt med hästtransporter. Speciellt som de senare i många sammanhang kräver att alla andra skall visa hänsyn och ha full förståelse för hur en häst tänker/reagerar i olika situationer.

Med stor sannolikhet är det inte ryttaren som kör utan dess förälder. Där skiljer det lite mot genomsnittet av bilar med cyklar på taket/kroken.
För att undvika att du missförstår mig igen: jag gillar inte heller de som kör som idioter! Och ja det finns föräldrar som kör sina barns cyklar. Men det kan vara bra att veta att de flesta hästar som körs i transport gör det till/från träning/tävling.
De allra flesta tävlingsryttare är barn och ungdomar. De har inte körkort. Så det är inte bilisten du möter i skogen (oftast)
Ute i naturen möter du med största sannolikhet inte en häst som kommit dit med transport då uteridning är något man gör antingen som rekreation för hobbyhästar eller återhämtning för tävlingshästar. Det gör man i närheten av sitt stall.

Hästar är onda
AAverdal sa:
Luthman Photography sa:
AAverdal sa:
frippegubben sa:
Även på stigar i skogen kan jag tycka att det borde höra till vanligt hyfs/folkvett att kliva av hästen och åtminstone sparka skiten av stigen. Kanske lite mycket begärt att de ska ha en bajspåse modell XL med sig.
Det är varken roligt för folk som går att trampa i eller över stora högar, eller för cyklister att köra genom dem.
Det är väl inte så att de skiter var tionde meter, så obehaget att en gång per ridtur kliva av hästen och ta bort skithögen kan de nog klara av.

Skiten är som några stenar, cykla runt dem.
Problemet ur världen.
Ryttare är den grupp som betydligt oftare än andra inte hälsar eller beter sig som om de äger stigen.

Där håller jag inte med dig. Är både ryttare, cyklist, terränglöpare och söndagsflanör med barn.
Och i Skatås i Göteborg där jag håller till är det solklart MTB cyklisterna som visar minst hänsyn till andra.
Där har vi ett jättejobb att få vissa individer att bete sig acceptabelt. (Det är en handfull varav de flesta är identifierade)
Vid några tillfällen har jag konfronterat dessa personer och fått höra både det ena och det andra.

Ganska stor utmaning att försvara mina cyklande vänner bland mina övriga vänner efter det.

Det är klart att det är olika förutsättningar beroende på var man är. I t.ex. Hellas stöter man ibland på folk som beter sig som fisringar med två hjul under sig. Men i mina hemmaskogar har jag nog aldrig stött på en cyklist som beter sig illa, vare sig jag sprungit, cyklat eller gått med hunden. Däremot är det säkert så att antalet hästar i mina hemmaskogar är större än på många andra ställen då Vallentuna/Täby har väldigt många ryttare. Därför blir också problemen tydligare här än på andra ställen. T.ex. det här med att stigar rids sönder och bajsas ner.

Och nej, jag tycker inte att ryttare behöver le och komma med glada tillrop, men det skulle ju vara trevligt om de inte stannade mitt på stigen och försökte beordra en att kliva av cykeln och flytta på sig. Eller som i exemplet tidigare där de mest tittar på en med samma blick som en elitpendlare använder mot en barnvagnsflanör på cykelbanan.

Hästar är onda
Scenero sa:
Det KAN ju vara så att en ryttare som sitter ovanpå 800kg muskler med flyktinstinkt måste koncentrera sig när de möter dig.

Men jag då?
När jag möter på en 800kg häst och en träskpadda på 110kg på hästens rygg så får jag också flyktinstinkt och jag skall säga dig att mina 100kg muskler är inte lätta att kontrollera då!

;)

Hästar är onda
Jag är så evinnerligt trött på hästskit.... Fy faaaeeen vad trist det är att få det sprutat upp på smalben och i ansiktet.
Vissa av stigarna jag åker på är helt nerskitna. Jag frågade en gång vid passage av bajsande häst varför de inte drog bort de från vägen men fick inte ens ett svar från ryttaren i fråga.

Tillbaka
Topp