Haveri på nytt DT Swiss 350-nav

Rousch

Medlem
Hej!

Fick hem mitt nya bakhjul från en hjulbyggare i fredags och körde sönder det idag på premiärturen :(

Inget kändes fel eller konstigt från början, annat än att frihjulet var oväntat tyst. Hade cyklat en stund, trampade på lite hårdare för att lyfta framhjulet över en trottoarkant när det small till i bakhjulet (ungefär som när kedjan hoppar till pga. pissig växeljustering). Efter det slutade bakhjulet driva så fort det möter någon slags motstånd. Man kan trampa runt hjulet om man håller upp det från marken, det går också att smyga iväg med cykeln förutsatt att det är platt eller nedförsbacke (ytterst försiktigt för att det inte ska kugga över och slira).

Väl hemma tog jag ut ratchet-satsen för att se ifall hjulbyggaren haft så pass bråttom att han glömt att montera en fjäder eller annat uppenbart fel. Jag saknade inga fjädrar eller annat vad jag kan se, hittade dock en metallflisa. Jag har valt att inte riva/fetta av ytterligare för att undvika problem med garanti på hjulet. 18T-ratchet sitter monterat.

Finns risk att själva huset på navet är förbrukat eller bör det räcka att byta ut ratchet-satsen?

Idéer och erfarenheter är välkomna!

Mvh

Låter lite skumt. Har du kikat så det sitter rätt endcap på? Om det blir ett litet spel, så bodyn kan röra sig i sidled, då kan jag tänka mig att något liknande kan hända.

Flisen kommer från ratcheten, den är sönder. Du behöver en ny ratchet. Men du måste veta vad har orsakat det. Jag hade liknande problem med en ratchet från en annan tillverkare och der var en fjäder skevt. Det ska går på garanti. Tar en bild av ratchet, fjäderben och allt annat som kan vara relevant och skick till hjulbyggaren.

Låter lite skumt. Har du kikat så det sitter rätt endcap på? Om det blir ett litet spel, så bodyn kan röra sig i sidled, då kan jag tänka mig att något liknande kan hända.
Tack för input, jag ska kontrollmäta och se att det inte verkar galet! Jag tänker att bromsskivan skulle hamnat fel och gjort det uppenbart ifall det satt fel endcap på den sidan, så egentligen bara växelsidan som kan spöka tänker jag.

Flisen kommer från ratcheten, den är sönder. Du behöver en ny ratchet. Men du måste veta vad har orsakat det. Jag hade liknande problem med en ratchet från en annan tillverkare och der var en fjäder skevt. Det ska går på garanti. Tar en bild av ratchet, fjäderben och allt annat som kan vara relevant och skick till hjulbyggaren.
Tack för svar, det du säger känns rätt och rimligt. En ratchet är ju enkel att byta jmf. med att byta själva navet..

Rätta mig om jag har fel, ratchets i aluminium möter stålring med splines i navet?

Mvh

Tack för input, jag ska kontrollmäta och se att det inte verkar galet! Jag tänker att bromsskivan skulle hamnat fel och gjort det uppenbart ifall det satt fel endcap på den sidan, så egentligen bara växelsidan som kan spöka tänker jag.

Tack för svar, det du säger känns rätt och rimligt. En ratchet är ju enkel att byta jmf. med att byta själva navet..

Rätta mig om jag har fel, ratchets i aluminium möter stålring med splines i navet?

Mvh

Nej, ratchet är i (hårdat) stål. Den ska håla all kraften från dina ben och vikt som blir mycket förstärkt från korta armen i ratcheten.

Du/byggare/tillverkare måste veta vad som orsakat problem. Om du bara byter ut ratcheten har du stor chans att den nya direkt går sönder igen. Jag köpte en ny ratchet set till min och såg att nya fjädern var rakt och gamla skevt. Reklamerade hos tillverkaren, skickade bilder och fick en ny ratchet gratis. Bättre att bara får en gratis, in min fall var det 1000 kr.

Hej!

Kompletterar tråden med upplösning ifall någon annan råkat ut för liknande problem och läser för att få tips.

Tvärt emot rim och reson så körde jag sönder ytterligare två ratchet-satser då jag inte ville skicka hjulet tillbaka till hjulbyggare utomlands.

Efter detta kontaktade jag DT Swiss ombud för garanti/reklamation i Sverige och fick tips om en lokal butik jag skulle lämna hjulet hos. Där bytte de Body på garanti och hjulet har fungerat utan anmärkning sedan dess.

Mvh Henrik

Hej!

Kompletterar tråden med upplösning ifall någon annan råkat ut för liknande problem och läser för att få tips.

Tvärt emot rim och reson så körde jag sönder ytterligare två ratchet-satser då jag inte ville skicka hjulet tillbaka till hjulbyggare utomlands.

Efter detta kontaktade jag DT Swiss ombud för garanti/reklamation i Sverige och fick tips om en lokal butik jag skulle lämna hjulet hos. Där bytte de Body på garanti och hjulet har fungerat utan anmärkning sedan dess.

Mvh Henrik

Hur är det ens möjligt? DT byggs ju av schweiziska urmakare med yoktometers precision till skillnad från alla andra nav? ?

Bra att det löste sig.

Hur är det ens möjligt? DT byggs ju av schweiziska urmakare med yoktometers precision till skillnad från alla andra nav? ?
Inte 350, de görs i Taiwan…

Även schweizarna tvingades ju dock till en recall nyligen av nya 240 EXP pga något problem med tillverkningstoleranserna som ledde till typ exakt samma problem som TS hade med sitt 350.

Tillbaka
Topp