Haveri på vevparti

TOST

Medlem
Haveri på vevparti
Har haft bekymmer med att vevarmarna vill börja glappa på mitt 3-delade vevparti när jag kört i mycket stök med hardtailen, så jag har fått kontrolldra dem inför varje gång jag ska cykla med den. Men nu ikväll så gick ena skruven man spänner fast dem med av efter en hård landning.
Undrar om det är något fel på mitt vevparti då jag antar att splinesen ska vara koniska så själva vevarmen nyper på axeln och inte förlitar sig på skruven för att sitta på plats. Finns det någon bra lösning man kan göra på kort sikt eller är axeln kass?
0059B455-B9BA-4572-9411-F82E3CF376EF.jpegA0D236E2-48BC-499A-BD45-881817004E89.jpeg679398A4-0CDE-44A8-841E-91CE63B857F1.jpeg

Octagon

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Jag vet inte hur det är på såna där vevpartier, men jag hade ett gammalt 4-kants som började glappa. På den slets hålet upp av glappet så att det inte gick att få det tight något mer. Du kan ju testa att skaffa ny skruv och dra åt utav bara h-vete, helst med någon gängtejp eller liknande så att skruven inte lossnar lika lätt, men risken är ändå att det blivit glapp och kommer att lossna igen. Oklart om det är axeln, vevarmen eller båda som är kass.

Valhalla_

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
De där brukar man dra närmare 40-50 Nm, gör du det eller drar du bara lite på känn?

Sannolikt har splinesen tagit skada av att det glappat och den blir aldrig lika bra som ny igen. Av bilderna att döma ser de fruktansvärda ut. Ny vevarm och möjligen vevlager är medicinen.

Då hade jag om jag var du köpt t.ex ett dub vevparti+vevlager. Finns ofta för rimliga pengar här på k&s.

Berk

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Du har ingen bild på splinesen på vevarmen. Dom är gjort av alu och måste vara i mycket dåligare skick än axeln.

Varför skriver du 3-delad? Du har en singel-klinga.

weldion

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Du har ingen bild på splinesen på vevarmen. Dom är gjort av alu och måste vara i mycket dåligare skick än axeln.

Kanske kommer från BMX-världen. Då pratade man om tredelade vevpartier. Två vevarmar och en axel.

yonsson

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Stating the obvious, men bulten har gått av. Så du behöver ny BB och ny bult. Hoppas inte armen är skadad.

weldion

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Vad är alternativet i BMX-världen då?
Men då är den här 2-delat.
Nu blir det kanske lite OT. Men i BMX-världen, när jag var en liten parvel, så skiljde man bara på 1-delat och 3-delat.
Så jag tänkte bara om TS hade tagit med sig det från en tid som BMX-cyklist.

TOST

Medlem
Haveri på vevparti
De där brukar man dra närmare 40-50 Nm, gör du det eller drar du bara lite på känn?
Har tagit isär, rengjort, använt gänglåsning och dragit med momentnyckel 40Nm (står 38-42Nm på dammskyddet till skruven) men gjorde det givetvis första efter att det glappade lös första gången, så det var säkert redan kört då. Efter att ha gjort om proceduren några gånger på varje sida så började jag provdra med fast insexnyckel med T-fattning inför varje tur.

Sannolikt har splinesen tagit skada av att det glappat och den blir aldrig lika bra som ny igen. Av bilderna att döma ser de fruktansvärda ut. Ny vevarm och möjligen vevlager är medicinen.

Då hade jag om jag var du köpt t.ex ett dub vevparti+vevlager. Finns ofta för rimliga pengar här på k&s.
Är inne på samma linje, mycket tacksam för tips på vevparti/lager!

TOST

Medlem
Haveri på vevparti
Kan ordna lite bättre bilder senare, de är nog i sämst skick.
Ursäktar dålig översättning, någon lite mer bevandrad i cykelbranschen kanske kan säga hur man beskriver de olika standarderna på svenska?

Berk

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Som Valhalla skrev, köp Sram DUB, mycket bättre än GXP. Sram NX eller GX vevpartier, eller Truvativ som är identiska, är bra och billig hos tysken.

TOST

Medlem
Haveri på vevparti
Nej, på DUB sitter vänster arm ihop mot axeln, så 2-delat. Du verkar redan har en DUB vevparti och lager.
Vänta, säger du att min vänstra vevarm sitter ihop med axeln? För i så fall så vet jag inte vad skruven på vänster sida fyllde för funktion från fabrik och hur den har lyckats separera sig från axeln med perfekt splinesformat mönster..

TOST

Medlem
Haveri på vevparti
Nej det har han inte. Ser ut som Truvativ PowerSpline skulle jag säga, där axeln är en del av lagret som med traditionell fyrkant eller ISIS eller liknande system.

Verkar stämma när jag kollar på specen från cykeltillverkaren:
Truvativ Descendant PS 170mm 32t
Antar att PS står för PowerSpline.

Vad ska man byta till om man vill ha något som tål mer stryk/är pålitligare än Powerspline?

Valhalla_

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Vänta, säger du att min vänstra vevarm sitter ihop med axeln? För i så fall så vet jag inte vad skruven på vänster sida fyllde för funktion från fabrik och hur den har lyckats separera sig från axeln med perfekt splinesformat mönster..
Du har inte dub utan powerspline. Vänstra vevarmen tar du då loss med avdragare.

TOST

Medlem
Haveri på vevparti
Det är BSA powerspline. Jag har liggandes både vevlager och vevarmar (NX), men ser att du bor i Umeå.
Ja billigast är ju att få tag i beggade grejer som förhoppningsvis håller.

Alternativet är ju att byta till något annat vevparti med nytt lager. Är ju dock en djungel för en oinvigd.
Är det endast DUB som gäller eller kan man byta till något helt annat?
Bara för att resten av drivlinan är SRAM (NX Eagle) så är väl många andra vevpartier kompatibla?
Hur är det med justerbarhet för korrekt kedjelinje, är det oftast inga problem oavsett vevparti så länge det är Boost-kompatibelt eller är det offset på klingan som styr?

Octagon

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
DUB är bara en standard för vevlager (tror jag). Alltså, kan du använda alla DUB vevpartier om du sätter dit ett DUB vevlager, sen finns det olika dub vevlager beroende på ramen (gängat, diverse pressfit osv). På i alla fall nyare Sram är det klingan som styr om det blir boost-kedjelinje eller inte.
Ja, du kan sätta dit något helt annat. Shimano eller Raceface osv.

yonsson

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Ja billigast är ju att få tag i beggade grejer som förhoppningsvis håller.

Alternativet är ju att byta till något annat vevparti med nytt lager. Är ju dock en djungel för en oinvigd.
Är det endast DUB som gäller eller kan man byta till något helt annat?
Bara för att resten av drivlinan är SRAM (NX Eagle) så är väl många andra vevpartier kompatibla?
Hur är det med justerbarhet för korrekt kedjelinje, är det oftast inga problem oavsett vevparti så länge det är Boost-kompatibelt eller är det offset på klingan som styr?
DUB vevlagee kräver DUB-vevar.
Bredd på Vevparti sätts med hjälp av distanser som följer med DUB-lagret. Köper du gängat så gissar jag att du i så fall behöver DUB-lager som passar 73mm gänga, även kallat BSA. Det finns även DUB för pressfit.

Vad gäller vevarna så behöver de ha DUB+BOOST-standard om ramen är boost. Det är klingan fram (3mm offset) som bestämmer attvevarn blir boost. Dina powerspline-vevar passar INTE DUB så nya vevar behövs också i så fall.

Om du väljer att köra på exempelvis Raceface 30mm istället för DUB så gäller samma sak där. Raceface har en egen standard och alla saker måste lira. Då blir du fast i det märket.

Om du tänker köra DUB så är det lättinstallerat, det medföljer en beskrivning med vevlagret som visar hur brickorna ska sitta.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Powerspline tycker jag är onödigt krångligt då de behöver avdragare varje gång. Föredrar helt klart Shimanos klassiska hollowtech, nya med direct mount väger mindre också. Deore eller Slx är prisvärt.

TOST

Medlem
Haveri på vevparti
Jo kommer förmodligen bli DUB eller Hollowtech II, gillar mer idén att ena vevarmen är sammanfogad med axeln så bara en sida kan släppa. Vet dock inte vilken av dem som skulle vara bättre eller stadigare, vikt är mindre prioriterat.

Octagon

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Jag har haft både DUB och HT2. På senaste två byggena har det blivit DUB, mest för att jag fått tag i dom billigare. Av någon anledning gillar jag HT2 lite bättre, DUB kräver rejält med kraft när man ska montera av den. Köp den som är snyggast och billigast.

Berk

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Jag har haft både DUB och HT2. På senaste två byggena har det blivit DUB, mest för att jag fått tag i dom billigare. Av någon anledning gillar jag HT2 lite bättre, DUB kräver rejält med kraft när man ska montera av den. Köp den som är snyggast och billigast.
Menar du kraft när du monterar av DUB lager eller DUB vevarm? Har inte haft problem, men jag har monterad själva och brukar inte dra åt tillräckligt hård.

Håller överigens med, både HT2 och DUB funkar bra. Obs att man behöver verktyg för att montera lager. Jag köpte en plastverktyg för 9 euro till DUB som funkar fint.

Valhalla_

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Menar du kraft när du monterar av DUB lager eller DUB vevarm? Har inte haft problem, men jag har monterad själva och brukar inte dra åt tillräckligt hård
Både och brukar det vara. Montering ca 50 Nm, det är svårt när mothållet är vevarmen. Demontering kräver rätt rejält med kraft också, ungefär lika mycket. Dock har dub i alla fall inbyggd avdragarfunktion..

Berk

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Både och brukar det vara. Montering ca 50 Nm, det är svårt när mothållet är vevarmen. Demontering kräver rätt rejält med kraft också, ungefär lika mycket. Dock har dub i alla fall inbyggd avdragarfunktion..
Men HT2 vevlager måste väl kräva liknande kraft, eller? Vevlager behöver mycket kraft. Drog inte åt tillräckligt hård och mina losnade, så jag drog åt hårdare. Använde mycket mindre än 54 Nm på min DUB vevparti och har inte haft roblem i 5 månader. Ska dra åt lite hårdare för att undvika problem som i den här tråden.

jonte987

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Men HT2 vevlager måste väl kräva liknande kraft, eller? Vevlager behöver mycket kraft. Drog inte åt tillräckligt hård och mina losnade, så jag drog åt hårdare. Använde mycket mindre än 54 Nm på min DUB vevparti och har inte haft roblem i 5 månader. Ska dra åt lite hårdare för att undvika problem som i den här tråden.
35-50 står det faktiskt. Det trodde jag inte. Inte realistiskt utan att köpa en hylsa skulle jag säga.

jonte987

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
HT2 verktyg har lång arm, så det räcker.

Min plast DUB vevlager verktyg är en hylsa som också passar på en HT2 verktyg. Räcker för att nå 50 Nm.
Jag har använt medföljande plastadapter + standard bb tool. Till dub har jag hylsa och det bör man nog ha till ht också om man ska vara säker.

Octagon

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Menar du kraft när du monterar av DUB lager eller DUB vevarm? Har inte haft problem, men jag har monterad själva och brukar inte dra åt tillräckligt hård.

Håller överigens med, både HT2 och DUB funkar bra. Obs att man behöver verktyg för att montera lager. Jag köpte en plastverktyg för 9 euro till DUB som funkar fint.
Det är demontering av själva armen som kräver mycket kraft. Har bara tagit av en, i och för sig. Den var infettad enligt konstens alla regler och dragen med rätt moment men satt oväntat stenhårt. Det var i och för sig bara att ta i, men lite trixigt att lyckas hålla emot tillräckligt hårt så att inte vevpartiet snurrade. Inget man gör på en parkering med ett multiverktyg direkt. Men som sagt, både HT2 och DUB funkar väldigt bra.

Berk

Aktiv medlem
Haveri på vevparti
Haha. Glömde att dra åt min vevparti hårdare. Idag fick jag ett ljud när jag satt mycket tryck på högerpedal. Tyckte att det var vevlagret igen. Men det visade sig att vara vevpartiet som hade lossnat lite. Har nu dragit åt hårdare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer