Hayes Dominion eller Sram Code RSC

roefv

Aktiv medlem
Hej!

Sitter och velar mellan vilka bromsar jag skall uppgradera min cykel med till nästa år! Idag sitter det ett par SRAM Guide T på min Ibis Ripmo AF, dom funkar väl okej till stig men så fort det lutar lite utför så tycker jag dom blir för klena. Sen gillar jag inte att så fort bromsbeläggen börjar slitas så tar handtagen allt längre in, och hålla på med att lufta bromsarna och strula bara för att beläggen börjar bli slitna känns riktigt b. Gillar inte heller att bromsarna låter nått jävulusiskt nu när det är blött ute, kör dock visserligen med metall belägg.

Så mina tankar har då gott på att byta ut bromsarna mot ett par Hayes Dominion a4, men funderar även på ett par Code RSC. Allt verkar ju vara bra med Dominion förutom att det inte går att justera kontaktpunkten när bromsbeläggen slits, vilket det går att göra med Code RSC.

Någon som kört en stund med Dominion och kan säga om ni upplev ett problem med kontaktpunkten när beläggen slits?
Hur bra funkar justeringen av kontaktpunkten/dead stroke på Code RSC när beläggen slits, funkar det bra?

Fördelen med att köra vidare med SRAM är ju att man slipper köpa nya skivor/luftningskitt och adaptrar...

Alla erfarenheter, bra som dåliga, av nämnda bromsar mottages tacksamt!

// Joakim

Har bara testkört Code R men det är märkbar skillnad mot valfri Guide (till det bättre). RSC lär väl vara ännu lyxigare. Så varför inte köra vidare med SRAM?

PS. Sitter Code R på DH-hojen i min profilbild kommer jag ihåg nu. Bra bett!

Senast ändrad:
Har bara testkört Code R men det är märkbar skillnad mot valfri Guide (till det bättre). RSC lär väl vara ännu lyxigare. Så varför inte köra vidare med SRAM?

Har "hört" många som tycker att SRAM är rena skiten och att dom haft stora problem med kvalitén, men det kanske gäller andra modeller eller tidigare årsmodeller... men just RSC får ju många lovord i recensioner...

Har "hört" många som tycker att SRAM är rena skiten och att dom haft stora problem med kvalitén, men det kanske gäller andra modeller eller tidigare årsmodeller... men just RSC får ju många lovord i recensioner...
Har inte så mkt koll på hur de funkar i längden o hur kvalitén är men än så länge har jag inte träffat på några SRAM-bromsar med problem. Ofta är ju recensioner fokuserade på funktion e t c, men kanske inte hur de fungerar efter några år.

Tillbaka
Topp