"Hayes nine" bromskraft??

fromwho

Medlem
[Nybörjare på detta så det stänker om det]

Har köpt mig en mtb med hayes nine hydrauliska bromsar på, kommer å bli en jäklar bromskraft tänkte jag när jag skaffade hojjen. Men så fasen heller, hur hårt jag än nyper fram så går det ej att göra en stoppie t.ex. Bak ungefär samma historia, sitter ner å cyklar så kan jag ej låsa bakhjulet..

Har bytt belägg, luftat systemet och rengjort skivorna.

Kommer från motocrossens härliga värld där hydrauliska bromsar nyper utav h....., kanske fel av mig att förvänta mig mer än ovan upplevda bromskraft ur mitt system på hojjen???

Vad säger ni som har erfarenhet av liknande system?

/Christian

Har ett par hydrauliska hayes nine på en av min cyklar också, och det som du beskriver låter verkligen helt fel. Mina hayes tar väldigt väldigt bra när allting är som det ska (beläggen är rena, bromsarna luftade osv.). Fungerar dom som dom ska så ska du inte behöva nypa särskilt hårt alls för att göra stoppies, och bakhjulet ska i princip låsa sig bara du rör vid bromsen.

Vet dock inte vad som skulle kunna vara fel eftersom du gjort allt det där, så gå tillbaks till butiken och klaga är allt jag kan råda dig till.

Kör hayes 9 på DH-hojen. Funkar kalas. Skulle tro att du bara behöver köra in bromsarna lite eller så har du fått olja på skivorna/beläggen.
Alla skivbromsar behöver en inkörningsperiod då beläggen och skivorna slits in. Några riktigt elaka hårda inbromsningar i hög fart i nedförsbacke brukar greja det.

[edit]; välkommen till Happy förresten

Senast redigerad av en moderator:
hayes nine duger gott och väl till stoppie när allt stämmer, har du bytt belägg och rengjort skivan återstår bara två saker:
1. Centrera oket ordentligt så klotsarna tar stumt och symmetriskt på skivan
2. Nöta in de nya klotsarna

1. Görs genom att lossa ett par skruvar (du listar nog ut vilka), nypa bromsen så oket sätter sig på skivan, sen dra fast skruvarna igen.
2. Görs antingen genom idogt användande eller, som genväg, genom att tolka bakom motordrivet fordon och nypa bromsen. Se bara till så du inte överhettar bromsen, det är onödigt...

Imponerande tryck på detta forumet!! :)

Cyklen är begagnad, likaså bromsystemet. Beläggen har suttit på ca5km, har bromsat in dom hårt.

När jag fick hem cyklen upplevde jag skivorna "flåttiga", körde bräkleen på dom och bytte som sagt beläggen till dessa: https://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=ebc064

Kanske helt fel belägg jag satt på?

Vad göra annars? bada skivorna i T-röd? Upplever ingen direkt "svampighet" i handtagen.

Tack för era snabba svar!

/C

Riktigt så tåliga är dom ju inte, en bekant till mig tänkte så en gång och det slutade med att skivan började lysa orange och vek sig av värmen. Man ska aldrig bromsa hårt kontinuerligt längre stunder, bättre att släppa bromsen lite då och då och låta den kallna...

Humm... Orange färg är lite överdrivet, det håller jag absolut med om. Blå färg på skivan är dock inga problem.

Hur änna in i %#¥£* lyckades han glödga skivorna?!? I Verbier lyckades jag bara få mina skivor att bli blå.

Äsch! Glömde svara ju

Har du otur är beläggen kontaminerade med bôs. Ofta går det att rädda beläggen genom att steka dem, men det går inte alltid.
Lägg beläggen med friktionsmaterialet uppåt på en spisplatta. Vrid på max värme. Efter ett kort tag borde det börja ryka från beläggen. Det är fett/olja och annat bôs som förångas. När det slutat ryka tar du bort beläggen från den varma plattan och lägger dem på en kall platta istället, fortfarande med friktionsytan uppåt.

Hmmm, Hayes niorna brukar ha tillräckligt med bromskraft, det är inte deras problem. Problemet är att det är marknadens absolut sämsta modulation (känsla). Mitt råd är dessvärre att du köper ett par andra istället för att kasta bort tid och pengar på att fixa de du har. Själv gillar jag Formula.

Om det är någon som älskar dessa avskyvärda ursäkter till bromsar kan pm:a mig, jag har två par till salu...

Hayes har kanonfin kännsla, äkta av och på broms. Lite jobbigt när man vill stanna mjukt, men men.
Det är bra med pang för pengarna iaf, och bromskraften samt värmetäligheten är det inte det mista fel på.

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Äsch! Glömde svara ju
>
> Har du otur är beläggen kontaminerade med bôs.
> Ofta går det att rädda beläggen genom att steka
> dem, men det går inte alltid.
> Lägg beläggen med friktionsmaterialet uppåt på
> en spisplatta. Vrid på max värme. Efter ett kort
> tag borde det börja ryka från beläggen. Det är
> fett/olja och annat bôs som förångas. När det
> slutat ryka tar du bort beläggen från den varma
> plattan och lägger dem på en kall platta
> istället, fortfarande med friktionsytan uppåt.

Just detta hjälpte mig och mina bromsar, dom nya klossarna sög!!!. Värmde dom gamla med värme pickadoll å slipa dom mot ett sandpapper, blev 100ggr bättre än sätta dit splajs nya!.

Dessa beläggen suger enligt mitt test, https://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=ebc064

Många tack för hjälpen!

welcometo the wonderful world of hayes! hayes suger balle! :( köp en avid juicy 7 eller ultimate så ska du få se på bromskráft :)

Tillbaka
Topp