Heder åt Polisen

GarryJones

Aktiv medlem
Heder åt Polisen
Via Facebook har Polisen Stockholm Syd - trafik informerat om avstängningar inför Velothon imorgon.

I vanlig ordning blev Herr Svensson hemma i stugorna upprörd eftersom man måste absolut ut med bilen under dagen på samma tidpunkt som tävlingen passera. En tjej som ska föda barn lade sig i med hot om att döda cyklister på vägen till BB. Sedan kom det vanliga cykelhatet också och en hel del trollinlägg.

Döm om min förvåning men polisen försöker argumentera med näthatarna och trolls.

Jag klistrar jag in en del inlägg här. Ni kan beskåda hela tråden på Facebook. Se länkan längst ner.

Troll nummer 1) Micael Kaarlenkaski - en diskussion med polisen.
Micael Kaarlenkaski
Farbror polisen och arrangören vägrar visst besvara min tidigare fråga längre upp i tråden....
HUR skall jag som boende på Nickstahöjden i Nynäshamn kunna ta mig till mitt arbete (=oerhörd samhällsnytta) vid behov under söndagen?
Pedalryttarna ihop med herr polismakt har då beslutat sig för att stänga av hela jävla infarten till ett stort bostadsområde!
Kom igen nu!
Svara mig hur jag i ett ev krisläge tar mig till jobbet akut med bil därifrån!
Idioter är vad ni är!

Polisen Stockholm - syd - trafik
Farbror kanske var att ta i, så gammal är jag inte! Oavsett om du måste ta dig till ditt arbete med oerhörd samhällsnytta eller ska åka och hälsa på en faster så kommer alla boende utmed bansträckningen att kunna ta sig till och från sina hem under söndagen även om det i många fall innebär att man kommer få ta en annan väg än den man normalt tar och i vissa fall får åka omvägar som då kan ta lite längre tid. Boende på Nickstahöjden kan komma åt bilslussar vid Hamngatan eller ut vid Järnvägsgatan för att komma till Rv 73.
Vidare så är det varken arrangörens eller Polismyndighetens beslut att stänga vägarna för tävlingen utan Länsstyrelsen som beviljat arrangörens ansökan. Polismyndigheten hjälper till för att det ska kunna ske på ett säkert sätt.

Micael Kaarlenkaski
Tssss.... Skall vi på Nickstahöjden stoppa våra fordon i fickan och knata till Järnvägs- och Hamngatan!?!?! De ligger ju på andra sidan byn!
Skall jag till de bilslussarna måste jag köra på gångvägar och broar...
Och ja. Jag vet att det någon förvirrad hen på Länsstyrelsen som godkänt det här spektaklet.
'Samhällsnyttan' som du fnissar åt är att se till att du har/får blod om du skulle råka göra illa dig i tjänsten så lägg ner raljerandet.

Du kommer även ut norrut via Konsul Johnsons väg och rakt norrut till Rv 73. Det var inget raljerande överhuvudtaget utan snarast en försäkran att boende kommer komma till och från sina fastigheter oavsett hur viktigt eller oviktigt det är.

Micael Kaarlenkaski
Min vän, jag kommer inte ut från bostadsområdet 'Nickstahöjden', någon hen på Länsstyrelsen eller hos arrangören eller kommunen (?) har kommit på den briljanta idén.
I området 'Nickstahöjden' bor det många, många människor som nu inte kan ta sig ut med bil under söndagen.
'Man' stänger av områdets enda in/utfart.
Jag är kanske inte ung längre men är ändå frisk i själva rörelseapparaten så jag klarar mig, det är värre för de åldringar som är beroende av hjälp, typ hemtjänst mm.
Att du skriver att vi boende kan komma till/från våra fastigheter trots arrangörens nu uppsatta skyltar om motsatsen låter dock bra

Ja för egen skull bör man avstå om man inte måste ut med bilen den dagen då det kommer innebära längre tid att ta sig fram, och man kan då dessutom hindra de som har bråttom på riktigt. Jag har tittat från din adress och då du kommer ner till Nynäsvägen från Backluravägen kommer där finnas funktionär som anvisar vilken väg som för tillfället passar bäst då det finns två alternativ.
Det handlar dessutom inte om hela dagen utan ungefär mellan 9.45-11.45 då motionsloppet passerar samt 13.30-14.00 då proffsloppet passerar. Prata med funktionärerna på plats så löser de passeringen åt er.

Troll nummer 2) Jocke Dahl (Inget svar från polisen)
Jocke Dahl
Dom kan pröva att stoppa lastbilen när jag ska ut och jobba på söndag

Troll nummer 3) Helena Nena Sjöholm (Ett svar från polisen och en replik)
Helena Nena Sjöholm
Man får inte köra en race sträcka på nån minut utan att det blir massa skriverier om allt dåligt det tillför, när man blockar framkomligheten . Men man får stänga av vägar 17 jävla MIL för dryga jävla cyklister, som dessutom inte kan bete sig lagligt i trafiken! Inte nog med de så ska jag och min familj behöva sitta hemma en hel JÄVLA dag för att ni stänger av våran enda väg! Hoppas för fan att jag förlöser barnet på söndag. Då finns det inga bromsar på min bil iaf. Då är det bara hålla undan!

Det är två väldigt skilda saker du tar upp. Hittills har vi inte sett någon arrangör av streetrace som inkommit med tillståndsansökan för att i samarbete med polisen kunna genomföra säkra och lagliga avstängningar till skillnad från detta cykellopp.
Du är dessutom garanterat inte inlåst från att komma ut från din hemadress med bil. På många platser, som exempelvis södra bandelarna i Sorunda och Tungelsta kommer man tillåtas att åka med i loppets riktning för att av funktionärer ledas ut till öppna vägar. I de nordliga delarna finns istället alternativa vägar. Det handlar ej heller om hela dagen utan om perioder då loppen passerar.

Helena Nena Sjöholm
Så om en arrangör skulle komma till er med ett förslag om att utföra ett race tillsammans med er, så skulle ni godta de och hjälpa dom?
Så jag kan komma ut utan problem om jag bor på sorundavägen, Norra Lundby?
Varför måste man göra detta en sån lång sträcka? Och inne på småvägar som här?

Länk till tråden.
https://www.facebook.com/trafikpolisen.soderort/posts/862895473808853

PS
Vi är inte bättre i UK. Iofs tvingas våra arrangörer skicka hem ett personligt brev till alla "drabbade" boende. Som drabbat menar man de som är instängda och som inte kan komma ut med sin bil utan att passera tävlingssträckan. Min morbror är en erfaren arrangör hemma i UK. (Bl a var han ansvarig då tdf kom till Kent 1994). Han har berättat hur en man som inte kör sin bil vanligtivs kör fram och tillbaka mellan den lokala köpcentrum och bostanden många gånger under en årlig tävling. Man har trafikvakter som ska slussa ut instängda boende. Ifjol efter att han hade passerat för TIONDE gången földe en vakt efter honom och släppt ur luften från alla 4 bildäck. Han kom tillbaka 30 minuter senare körande med bilen på fälgerna!

Senast ändrad:
Heder åt Polisen
Under alla år som jag bott i området, har det aldrig varit någon avstängning. Det kan omöjligtvis vara ett så stort problem som dom beskriver. Jag börjar sakta tappa hoppet om mänskligheten.

Heder åt Polisen
Facebook är en grogrund för ilska och hat :(

face_02.png

face_01.png

Heder åt Polisen
Min gata på Kungsholmen är i eftermiddag HELT avstängd pga några tusen hurtbullar som ska springa Stockholm Halvmarathon. Jag kommer inte ut med min bil (om jag hade haft en bil)!!! Samma sak i juni när det är Stockholm Marathon och i augusti när det är en jävla triathlontävling!!!

Heder åt Polisen
Det är ett tufft liv vi lever i Sverige. När vi inte kan göra precis vadsomhelst, närsomhelst, hursomhelst. Eller ja, det kan vi ju iofs 99,999999% av tiden. Men övriga tiden. Då jävlar.

Heder åt Polisen
PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> Folk blir självklart förbannade och
> lika självklart får själva arrangemanget
> stryk.

//

> Resultatet av den dåliga kommunikationen är att Velothon Stockholm
> och Huddinge kommun nu har tagit ordentligt med
> stryk p.g.a. hur man har hanterat det hela och det
> kan nog straffa sig till nästa års VS

Skulle vilja påstå att de som riskerar mest stryk, är vi som cyklar i området året om. Det är inte direkt muntert mellan cyklister och bilister idag, och detta hjälper ju inte direkt situationen.

Tycker att Velothon och kommun bör pudla rätt rejält, samt på någotvis kompensera de drabbade och de som inte blivit informerade tillräckligt bra. Att ge de människor som idag hotar cyklister vatten på sin kvarn gör dem bara än farligare.

Oavsett om de har "fel" och har skeva åsikter och verklighetsuppfattningar, så bör de kompenseras. Hur vet jag dock inte.

Heder åt Polisen
Signaturen Stephen skrev det bra:

"Kära Huddingebor! De är med glädje, viss bävan och någon dödsångest som jag tar del av polariseringen i den trafikmaktsordning, jämför könsmaktsordning, Det vill säga att någon ska ha och äga rätten/makten på grund av muskler eller som i trafiken mer plåt, fler hästkrafter och vanan av att alltid få som man vill. Här är vi nu omkring 3.000 cyklister från delar av Sverige som vill cykla i Stockholm och dess omgivande kommuner, Vi hade hoppats oss välkomna, påhejade och understödda, men icke. Signaturen Gurra är till och med hotfull om än i förtäckta ordalag, eller hur ska detta med sjukvårdare förstås. Kulturarvsdagen kommer med säkerhet att kunna genomföras, dressyrtävlingen likaså. Sofia kommer med säkerhet att kunna komma till sin bostad efter sin, som vi får hoppas, givande resa. Att Nils och andra är upprörda och förtvivlade över att behöva sin frihet kan vi cyklister naturligtvis begripa, precis som många svenskar idag visar förståelse för att infrastrukturen i Aleppo har brutit samman. Inte heller fungerar flykten från krig, över medelhavet, genom Iran, Turkiet, Ungern och det övriga Europa helt klanderfritt. Många, inte minst barn, som Alan, har fått sätta livet till. Men vad är det mot begränsad framkomlighet under söndagen den 13 september under några timmar.
Skrivet den 11 september 2015 kl 09.40"

Heder åt Polisen
For what it's worth har jag också skrivet i tråden. Det är inte ofta vi stänger av gator i både riktningar för ett motionslopp/cykeltävling. Även under Postgirots tid var det oftast mötande trafik för cyklisterna.

Mitt inlägg:
Jag kommer från England. Det enda jag kan fundera på är om man kunde ha informerat på ett annat sätt. De boende som inte är hemma ser inte skyltarna. Info i tidningar och kommunens hemsida når inte alla och även om Facebook är en stor mediaplatform kan man inte begära at alla ska ha koll här.
Inför cykeltävlingar i UK skickar man hem ett brev i god tid till alla boende som är "instängda". (En arrangörsplikt i samband med tillståndet).
I de flesta fall kan de "drabbade" parkera bilen 1-2 km från bostaden och cyklar till/från bilen om man nu absolut måste ut med bilen under de timmarna loppet passera.
Men skyltning är korrekt. Man talar om för alla att vägen är avstängt i 12 timmar så att de som kan ska kunna välja andra vägar. Sedan kan man slussa ut boende vid behov.
Gällande utryckningsforden som måste förbi: Vi har regler för det. Våra cykeldomare kan stoppa en tävling under någon minut på ett rättvis sätt. (Som på pacebilen i F1).
En tips för boende: Fyll kaffetermosen, ta en vikstol och knalla ner till vägen så ni kan heja på cyklisterna. Gör detta till folkfest.
Jag ska ta upp detta inom Svenska Cykelförbundet. Postnord är en sponsor så vi borde kunna skicka ut breven inför sådan avstängningar. Detta sagt oavsett hur man informera så kommer man alltid att ha folk som inte gillar cyklister och som ser problemen istället för möjligheter.
Cyklister, polisen, boende, åskadare, funktionärer:Lycka till med arrangemanget, jag är hemma i Dalarna på ett annat uppdrag i helgen.
Garry Jones
Verksamhetsrevisor
Svenska Cykelförbundet
---------------

Heder åt Polisen
thomalin skrev:
> PiPPiW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Folk blir självklart förbannade och
> > lika självklart får själva arrangemanget
> > stryk.
>
> //
>
> > Resultatet av den dåliga kommunikationen är
> att Velothon Stockholm
> > och Huddinge kommun nu har tagit ordentligt med
> > stryk p.g.a. hur man har hanterat det hela och
> det
> > kan nog straffa sig till nästa års VS
>
> Skulle vilja påstå att de som riskerar mest
> stryk, är vi som cyklar i området året om. Det
> är inte direkt muntert mellan cyklister och
> bilister idag, och detta hjälper ju inte direkt
> situationen.
>
> Tycker att Velothon och kommun bör pudla rätt
> rejält, samt på någotvis kompensera de drabbade
> och de som inte blivit informerade tillräckligt
> bra. Att ge de människor som idag hotar cyklister
> vatten på sin kvarn gör dem bara än farligare.
>
> Oavsett om de har "fel" och har skeva åsikter och
> verklighetsuppfattningar, så bör de kompenseras.
> Hur vet jag dock inte.

Bättre att låsa in dem och behandla dem. Uppenbarligen lider de av någon psykisk åkomma som troligen är behandlingsbar med starka piller. Olaga hot måste samhället möta med hårdhet - annars så är vi snart ett laglöst land.

Heder åt Polisen
Har någon som kan skriva sakligt och sansat bumpat detta hos AB?

Det här är ju tråkiga exempel på vissa trångsinta medborgares fördomar och intolerans mot sporter som inte hör till i mainstream fåran, i Sverige är det fotboll, ishockey, motorsport och trav som gäller, andra ska stå i skuggan. Hade det gällt ett 48 timmars demonstrationståg för fotbollsföräldrars rättigheter att mobba ungdomsdomare hade de förmodligen stått i kö för att vara volontärer och själva stänga av berörda vägar. :/

Förtäckta formuleringar, eller öppna hot, om att använda fordon som trubbigt vapen borde väl polisanmälas? Åtminstone som en markering att det faktiskt inte är acceptabelt...

Heder åt Polisen
Geekstremist skrev:
> Har någon som kan skriva sakligt och sansat
> bumpat detta hos AB?

AB slutade väl bry sig om vad som är rätt och sant till förmån för $$$ någon gång på 1800-talet.
De hade troligtvis valt den mest populistiska sidan vilket i det här fallet är psykopaternas?

Edit:

> Förtäckta formuleringar, eller öppna hot, om
> att använda fordon som trubbigt vapen borde väl
> polisanmälas? Åtminstone som en markering att
> det faktiskt inte är acceptabelt...
+1

Senast ändrad:
Heder åt Polisen
Lösningen till nästa år är att ge alla "instängda" fribiljett till Velothon så att de kan vara med istället för att ondgör sig över arrangemanget. Det skulle säkert omvända några, säkert inte alla...

Heder åt Polisen
ostrand skrev:
> Lösningen till nästa år är att ge alla
> "instängda" fribiljett till Velothon så att de
> kan vara med istället för att ondgör sig över
> arrangemanget. Det skulle säkert omvända några,
> säkert inte alla...

+ fika-biljett... så att dom som är helt ointresserade av cyklingen har något att glädjas åt.

Heder åt Polisen
Lars.E skrev:
> ostrand skrev:
> -----
> > Lösningen till nästa år är att ge alla
> > "instängda" fribiljett till Velothon så att
> de
> > kan vara med istället för att ondgör sig
> över
> > arrangemanget. Det skulle säkert omvända
> några,
> > säkert inte alla...
>
> + fika-biljett... så att dom som är helt
> ointresserade av cyklingen har något att glädjas
> åt.

De kan få en gel att testa till och med - kul upplevelse.

Heder åt Polisen
Eveningstar skrev:
> Geekstremist skrev:
> -----
> > Har någon som kan skriva sakligt och sansat
> > bumpat detta hos AB?
>
> AB slutade väl bry sig om vad som är rätt och
> sant till förmån för $$$ någon gång på
> 1800-talet.
> De hade troligtvis valt den mest populistiska
> sidan vilket i det här fallet är psykopaternas?
>

Inte helt säkert eftersom de gillar att jaga näthatare, iofs med fokus på de med blåaktigt skimmer, och dessa personers inlägg har ju en hint av den retorik som förekommer i ytterkanterna. Samtidigt har ju AB själva backat upp en dam som uttryckt liknade frustration och funderingar att köra på/över en specifik grupp av cykelmotionärer, men det var ju bara "ironiskt menat"...

Heder åt Polisen
Om vi säger att det är en pride parad med cykel är det ok att stänga av halva staden då istället?

Kom igen nu grabbar, alla får en rosa tröja.

Heder åt Polisen
GarryJones skrev:
> ...
> Postnord är en sponsor så vi borde kunna skicka
> ut breven inför sådan avstängningar
> ...

Nja, grundtanken med det är väl att informationsbreven skall komma fram, och i tid, då kanske inte Postnord är det första man tänker på.

I övrigt +1 :)

Vad gäller hatet på nätet så beror det mer på hatarna än det dom just den gången "hatar". Sen att cyklisterna ofta hamnar i skottgluggen, tja, varför lullar inte mobilzombies runt på gatorna, bara på cykelbanorna? Man är kaxiga när man tror att det inte gör ont.

Heder åt Polisen
Som avslutning från mitt håll vill jag protestera starkt över missbruket av ordet "troll" som beskrivning på näthatarna. Det är orättvist mot troll som ju inte kan försvara sig, annat än i spelvärlden möjligtvis ;)

Hint: WoW - For the Horde!

Heder åt Polisen
Geekstremist skrev:
> Har någon som kan skriva sakligt och sansat
> bumpat detta hos AB?
>
> Det här är ju tråkiga exempel på vissa
> trångsinta medborgares fördomar och intolerans
> mot sporter som inte hör till i mainstream
> fåran, i Sverige är det fotboll, ishockey,
> motorsport och trav som gäller, andra ska stå i
> skuggan. Hade det gällt ett 48 timmars
> demonstrationståg för fotbollsföräldrars
> rättigheter att mobba ungdomsdomare hade de
> förmodligen stått i kö för att vara
> volontärer och själva stänga av berörda
> vägar. :/
>
> Förtäckta formuleringar, eller öppna hot, om
> att använda fordon som trubbigt vapen borde väl
> polisanmälas? Åtminstone som en markering att
> det faktiskt inte är acceptabelt...

Stryk motorsport från mainstream-fåran, möjligtvis att F1 ligger där för STV, men för gräsrotsnivå/gräsnivå-tävlingar är det ingen dans på rosor, ungefär samma visa där som för cykelarrangörer.

Heder åt Polisen
Äh, i morron går det säkert att läsa en massa näthat när cykelvägen jag alltid måste cykla på är avstängd till förmån för biltrafik, om än bara tillfälligt. Så gnället jämnar ut sig i längden.

Heder åt Polisen
GurraG skrev:
> Geekstremist skrev:
> -----
> > Har någon som kan skriva sakligt och sansat
> > bumpat detta hos AB?
> >
> > Det här är ju tråkiga exempel på vissa
> > trångsinta medborgares fördomar och
> intolerans
> > mot sporter som inte hör till i mainstream
> > fåran, i Sverige är det fotboll, ishockey,
> > motorsport och trav som gäller, andra ska stå
> i
> > skuggan. Hade det gällt ett 48 timmars
> > demonstrationståg för fotbollsföräldrars
> > rättigheter att mobba ungdomsdomare hade de
> > förmodligen stått i kö för att vara
> > volontärer och själva stänga av berörda
> > vägar. :/
> >
> > Förtäckta formuleringar, eller öppna hot, om
> > att använda fordon som trubbigt vapen borde
> väl
> > polisanmälas? Åtminstone som en markering att
> > det faktiskt inte är acceptabelt...
>
>
> Stryk motorsport från mainstream-fåran,
> möjligtvis att F1 ligger där för STV, men för
> gräsrotsnivå/gräsnivå-tävlingar är det ingen
> dans på rosor, ungefär samma visa där som för
> cykelarrangörer.

Jo, börjar bli ruggigt svårt med tillstånden för att köra rally :(
Fortverket vägrar släppa till övningsfälten sen en 10år tillbaka osv. Dyra avgifter och kräver väldigt många funktionärer. Många motor klubbar har det riktigt kämpigt för att kunna genomföra tävlingar.

Heder åt Polisen
Jag förstår inte alls varför människor gnäller på att de inte kommer ut med bilen, är väl bara att sin helikopter istället!?

(Som en travesti av ett känt franskt 1700-talscitat)

Heder åt Polisen
marr skrev:

> > Stryk motorsport från mainstream-fåran,
> > möjligtvis att F1 ligger där för STV, men
> för
> > gräsrotsnivå/gräsnivå-tävlingar är det
> ingen
> > dans på rosor, ungefär samma visa där som
> för
> > cykelarrangörer.
>
> Jo, börjar bli ruggigt svårt med tillstånden
> för att köra rally :(
> Fortverket vägrar släppa till övningsfälten
> sen en 10år tillbaka osv. Dyra avgifter och
> kräver väldigt många funktionärer. Många
> motor klubbar har det riktigt kämpigt för att
> kunna genomföra tävlingar.

Om jag säger Tommy Svensson, vad säger du då?

/G

Heder åt Polisen
GurraG skrev:
> marr skrev:
> -----
>
> > > Stryk motorsport från mainstream-fåran,
> > > möjligtvis att F1 ligger där för STV, men
> > för
> > > gräsrotsnivå/gräsnivå-tävlingar är det
> > ingen
> > > dans på rosor, ungefär samma visa där som
> > för
> > > cykelarrangörer.
> >
> > Jo, börjar bli ruggigt svårt med tillstånden
> > för att köra rally :(
> > Fortverket vägrar släppa till övningsfälten
> > sen en 10år tillbaka osv. Dyra avgifter och
> > kräver väldigt många funktionärer. Många
> > motor klubbar har det riktigt kämpigt för att
> > kunna genomföra tävlingar.
>
> Om jag säger Tommy Svensson, vad säger du då?
>
> /G

Vän och klubbkompis säger jag då :P

Heder åt Polisen
Sen edit: med mainstream fåran skulle jag förstås lagt till "vad gäller exponering och tid i media", så ser ni att (etablerad) motorsport hör till dem, t o m en så populär sport som innebandy hamnar ju en bra bit efter.

När det handlar om gräsrotsnivå har de flesta föreningar oavsett sport det svårt. Bättre blir det ju inte när man ser hur det gått med supporterstödjande som t ex Svenska Spels Gräsroten. Vilka föreningar cashar in mest bidrag om inte... Det borde ifrågasättas varför ekonomiskt starka moderföreningar står med överhuvudtaget i listor för gräsrotssponsring.

Medelandersson är väldigt enögd när det handlar om sport, det väsen vi för för att synas och behandlas med respekt upplevs nog av majoriteten som irriterande myggsurr :/

Heder åt Polisen
Ja det var ju en tålmodig rackare som satt och svarade där. Men å andra sidan, när man har betalt för att vara tålmodig brukar det vara lite lättare. Så har åtminstone jag upplevt det på mina jobb. Bra jobbat ändå.

Sen får man hoppas att det inte är riktiga poliser som sitter och ödar tid på sådant här. Snacka om att bränna resurser på fel saker i så fall.

Heder åt Polisen
elason skrev:
> Hur har det gått för lastbilschauffören, den
> gravida kvinnan, hästtransporterna och övriga?
> Har de kört på några cyklister ännu?

Inga incidenter alls vad jag såg. Tvärtom var det en massa folk som stod och hejade längs med banan.

Som vanligt är verkligheten en sak och att sitta och hata framför datorn en annan...

Heder åt Polisen
"Omdirigeringen av trafik har till stor del skötts av unga funktionärer, vilket många har kritiserat."

Kanske läge för lite självkritik ändå? Har sett en del förvirrade/handlingsförlamade funktionärer på motionslopp. Vet dock inte hur det såg ut på det aktuella loppet.

Heder åt Polisen
21192917458_fa233a5da6_b.jpg

Gick lugnt till i Nynäshamn, men på något obegripligt vis hade lokala Pizza-delivery-bilen nästlat sig in på banan och kom strax efter ett gäng mc-poliser. Allmänt garv i publiken. Tyvärr fångade jag inte just den på bild.

Tillbaka
Topp