Heel rub - min stora fiende

• Trådstartare Trådstartare WSB
  • Start datum Start datum

WSB

Aktiv medlem
Jag cyklar uppenbarligen med tårna pekandes utåt och hälarna inåt. Alla mina ramar får heel rub (sv. Hälskav?) och jag har provat lite olika metoder för att minska påverkan på chainstayen.

Mina vanliga metoder är:

- Transparent gorillatejp (tunn, bra vidhäftning)
- Biltemas instegsskydd på rulle (tjockare, sämre vidhäftning)
- VHS Slapper (riktigt tjock, bra vidhäftning, täcker inte hela chainstay)

Allt ovanstående har funkat bra tidigare.

Men med nuvarande ram så funkar varken gorillatejp eller instegsskyddsplasten, vidhäftningen är för dålig mot lacken trots rengöring med IPA och dylikt. Ramen har ett bra kedjeskydd så VHS känns inte aktuellt (och är svindyrt..)

Vad har ni för metoder och tankar? Vill helst ha en transparent plast och definitivt inte en gummislang..

Hur är t ex invisiframe och liknande? Finns det någon epoxi man kan applicera snyggt? Ska jag låta heel ruben göra ett avtryck och bara sluta gnälla?

Finns distansbrickor att sätta mellan pedal o vevarm. Men med måtta för att ha tillräckligt med axel kvar i vevarmen. Och längre pedalaxlar finns till en del fabrikat.

(sv. Kedjestagen) slår jag i på vissa cyklar med vissa skor men inte andra, beroende på sulans bredd under hälen.
Men lite skav visar bara att cykeln används så vad gör det?

Finns distansbrickor att sätta mellan pedal o vevarm. Men med måtta för att ha tillräckligt med axel kvar i vevarmen. Och längre pedalaxlar finns till en del fabrikat.

Det finns också pedalaxelförlängare, det ger kring 2 cm. Men de enda jag hittade hos tysken verkar har dåliga gänger.

En del idéer och tankar här.

Kör Crankbrothers Mallet så jag är iklickad men att ställa klotsarna till ändläge är ingen bra idé, det kommer medföra urklickningar i tid och otid.

Klurat på det med distanser men jag tror inte det löser problemet utan att gå extremt brett vilket varken är ergonomiskt eller bra för tighta partier.

Så ett par sidospår (bra att tänka utanför boxen I guess..) men är mer nyfiken på input av andra varianter som dyedbroo, invisiframe eller något annat innovativt som att kanske värmebocka en tunn skiva PMMA runt staget.

Får kanske laborera och posta en alternativ lösning här i frantiden. Eller som sagt, sluta gnälla och bara köra :)

En del idéer och tankar här.

Kör Crankbrothers Mallet så jag är iklickad men att ställa klotsarna till ändläge är ingen bra idé, det kommer medföra urklickningar i tid och otid.

Klurat på det med distanser men jag tror inte det löser problemet utan att gå extremt brett vilket varken är ergonomiskt eller bra för tighta partier.

Så ett par sidospår (bra att tänka utanför boxen I guess..) men är mer nyfiken på input av andra varianter som dyedbroo, invisiframe eller något annat innovativt som att kanske värmebocka en tunn skiva PMMA runt staget.

Får kanske laborera och posta en alternativ lösning här i frantiden. Eller som sagt, sluta gnälla och bara köra :)
Mallet E, E-LS eller DH?

Kör du Mallet E kan det ju vara värt att slänga på LS spindel.

Jag hade också det där problemet tills jag började med SPD. Nu kör jag dessutom race-BMX-pedaler (Shimano DXR) med mindre spel och tycker det är superbra.

Med det sagt. Kan du klippa till en sån där tunn skärbräda eller stänkskärm man sätter med buntband på gaffelbenen?

Tillbaka
Topp