Hej är detta en ok Heldämpad mtb för en nybörjare :)

Hej!

Det är en OK cykel som säkert kommer fungera väl, men den är inte prisvärd. Drivlina, bromsar och hjul är t ex det billigaste och enklaste man överhuvudtaget kan hitta på en cykel med skogsambitioner. De hör alla hemma på cyklar som kostar hälften så mycket.

Finns det möjligheter till någon annan cykel?

Hej!

Det är en OK cykel som säkert kommer fungera väl, men den är inte prisvärd. Drivlina, bromsar och hjul är t ex det billigaste och enklaste man överhuvudtaget kan hitta på en cykel med skogsambitioner. De hör alla hemma på cyklar som kostar hälften så mycket.

Finns det möjligheter till någon annan cykel?
Ok jag kommer cykla en del i skogen tänkte jag, lite enklare stigar med en del rötter och vissa stenpartier. Jag har fått erbjudande via jobbet att köpa den :) hade en bianchi methanol som erbjudande med men lite för dyr för mig tyvärr.

Om jag får läsa in lite i din fråga så antar jag att du inte ska slanta upp 30 000 för cykeln utan du har att anpassa dig efter vad din arbetsplats har att erbjuda i form av förmånscykel. I såna fall är det bara att köra på cykeln ovan. Har man andra möjligheter så finns det mer prisvärda cyklar. Jag har själv en förmånscykel som jag inte hade haft råd att slanta upp för (än) och som inte är det mest prisvärda på marknaden. Men det jag i slutändan kommer betala för den blir troligtvis ganska prisvärt.

För din tänkta cykling och nivå (jag menar inte att döma, bara sätta ambition i relation till cykel) så funkar cykeln utmärkt. Allt går också att uppgradera om man fastnar för cykling. Jag gissar att du inte kommer märka att bromsarna inte är de starkaste på marknaden, det behövs heller inte till xc-cykling. Hjulen funkar utmärkt men är inte de lättaste.

Om du tar cykeln så se till att affären hjälper dig med rätt tryck i gaffel och bakdämpare. Gärna i däcken också om du inte har egna preferenser där redan. Och höjd på sadel.

Lycka till!

Fick också ett erbjudande om "förmånscykel" nu, efter att kollat snabbt verkar bättre att leta en ny/bättre begagnad cykel som är bättre specad och till bästa pris än att välja mellan några få och dyra cyklar som finns i erbjudandet.

Verkar luddigare än förmånsbil då ingen vet vad cykeln är värd om tre år om man vill köpa loss den, också lite olika bud om hur mycket man tjänar på det, 20-40% lovas det, men bruttolöneavdraget kommer även att kan påverka SGI och pension negativt.
Sedan får man också en förmånsbeskattning, men för cykelförmån finns ingen schablonbeskattning och huvudregeln är då att förmånen ska värderas till vad det hade kostat den anställde att själv hålla sig med en motsvarande cykel enligt skatteverket.

Heldämpad MTB, dock en något äldre modell...
.
Heldämpad-MTB-1905.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp