Hej jag är ny här

hjulben

Ny medlem
Hej jag är ny här
Hej jag är ny här.
Detta är för övrigt det första forum jag sållat mig till:)

Tänkte göra en kort presentation..

Jag bor i Borås.

Cyklar på en Scott scale 50 för tillfället. Har planer på att byta upp mig till en Scott genius mc 40.. Några synpunkter på den cykeln? Eller valet av cykel?
Jag skulle nog kategorisera mig som AM fetto/svetto efter vad jag läst på forumet..
Gillar trixiga stigar, grucvägar är transportsträckor som fläktar lite mer.. Varför finns asfalt nu igen , jag har glömt bort...:)

Jag bor nära ymer så det får räknas som mina hemstigar fast jag har inte cyklat så mycket där.
Har fixat det så bra för mig så att jag kan cykla knalleleden till och från jobbet då jag känner för det...

Är uppväxt utanför Västerås, så mitt hjärta ligger någonstans utmed Bruksleden.. För den som vet hur bruksleden ser ut så är den ganska målande för mitt ideal av cykelstigar=)

Till sommaren tänkte jag göra en liten utflykt med bil och cykel och bara åka runt i sverige och cykla på ställen som verkar roliga. Så om ni har tips är jag tacksam! (Ifall björn frekvent skådats vill jag ha beväpnad eskort. Har hört att dom gärna äter en och annan AM åkare, var nått om fibrer... haha..)
Har vissa funderigar på att ta resan ända till Frankrike för att avsluta med lite surf.. Ekonomin får avgöra..=)

Det var säkert inte allt men det var ngt...

Trevligt att träffas!

Bilagor

• PICT0080.JPG
    PICT0080.JPG
    126.4 KB · Besök: 22
Hej jag är ny här
Hej hjulben! Trevligt med en liten presentation. Välkommen!

Jag undrar vad som gör att du fäst dig vid Scott så pass mycket att du vill ha en sån igen?

Hej jag är ny här
-Jag undrar vad som gör att du fäst dig vid Scott så pass mycket att du vill ha en sån igen?

Trevlig cykelhandlare... =)
Har du ngr andra förslag? tacksam för alla tips!
Har inte bestämt mig för den än, har bara lite problem med vart jag ska leta och vad jag ska leta efter.. men nu har jag ju happy=)

Hej jag är ny här
hjulben skrev:

>Trevlig cykelhandlare... =)

Ja, det är en minst sagt god anledning. Om ni kommer överens så bra att båda blir nöjda så är det ju inget att tveka på. Jag var mest nyfiken på om du hade någon anledning att välja Scott som rörde erfarenheter om andra hojar, eftersom jag inte själv ser Scott som ett alternativ pga att de sällan ligger speciellt bra till i pris. :) Lycka till!

>Har du ngr andra förslag? tacksam för alla tips!

Under butiksrecensioner (högst upp på sidan) hittar du näthandlare. Många av dem säljer kompletta hojar. Jag brukar titta runt en hel del bara för skojs skull och hittar ofta tokiga priser på riktigt fina byggen. Kan vara värt en titt! :)

Hej jag är ny här
Håller helt klart med om att dom är dyra, vet bara inte efter vilka andra märken jag ska kolla..

Vill köpa en komplett cykel.. att sitta och scanna på nätet efter schyssta byggen är toppen, om man vet vad man letar efter.. Personligen har jag inte alls koll på vilka komponenter som vore att föredra för mig..

Har inte riktigt tålamodet eller kunskapen när det gäller att skruva i dessa högteknologiska skapelser..
Vill spendera så mycket tid på cykeln som möjligt och så lite tid som möjligt bredvid med mejsel i handen=) så att bygga självär inget för mig..

Hej jag är ny här
Tja...
Jag hade en Mc 30 förra sommaren. Trevlig cykel som funkar till det mesta. när man blivit van att använda spaken för att låsa bakdämparen (lika enkelt som att växla) så blir uppförsbackar och transportsträckor lika enkla som med en HT.

Hej jag är ny här
Jag skulle säga att jag är AM svetto/fetto..
Gillar svåra stigar och liknande fort nedför men jag ska även ta mig upp.
ingen hardtail..
Ca 20000 känns som ett rimligt pris.

Hej jag är ny här
Har du några tips på vilka etapper längs med bruksleden som är bra? Ligger inom rimligt avstånd men har av ngn besynnerlig anledning aldrig testat den.

Välkommen!

Hej jag är ny här
tycker också att systemet med låsningen av bakdämparen verkar lätt och smidigt att använda..
Har hardtail nu men inga planer på att fortsätta att åka det..

Hej jag är ny här
som sagt bor jag i borås nu så jag är inte helt uppdaterad för tillfället..
Men jag skulle nog rekomendera biten från långsjön och bort till golfbanan i surahammar.. Där kan man sedan välja att köra milspåret och sedan vända tillbaka mot långsjön, eller så fortsätter man till Ramnäs via stingsberget(har jag för mig att det heter.. inte säker men fin utsikt iaf..=) )Där kan man ha en andra bil om man inte orkar cykla tillbaka till långsjön. Orkar man så kör man sama spår tillbaka, alltid roligt att köra åt båda hållen olik partier är då roliga, eller så tar man en avslappnad tur tillbaka på väg 252, campingbadet och kanske liet mat inne i surahammar..=)
Hoppas du får en trevlig tur! Berätta gärna hur det går. Bilder är också trevligt=)

Hej jag är ny här
Rätt mycket spräckta baksvingar på genius-ramarna. Vet inte om Scott har fått ordning på det. Personligen inte så impad av att ha korttestat en Genius. Om det är teknisk stigcykling du är ute efter tycker jag inte du ska hänga upp dig på att du måste kunna låsa bakdämparen. Köp en hoj m juste baklänkage och en bra plattformsdämpara slipper du bry dig o sådant (givet att du inte ska cykla elitklass på Finnmarksturen).

Var inte för snabb på att slänga ut 20 papp på en FS-hoj så länge du har en som funkar. Fundera igenom vad du är ute efter ordentligt först. Runt 20Tkr kan du få tag på en bra FS-trailhoj men knappast till ord pris hos LBS i Sverige. Prioritera att få tag i en bra ram med hyggliga hjul. Sedan uppgraderar du efter hand.

I tyskland kan du postordershoppa riktigt bra cyklar till priser du sällan hittar här. Då bör du dock ha läst på en del innan. När du har hittat modeller du är nyfiken på kan du kolla av folks erfarenheter eller synpunkter på dem här, om du vill ha både bra råd och vänligt cyniska tråkningar :)

Välkommen!

Hej jag är ny här
LBS = jb mountainbike i ditt fall, alltså på utrikiska låkal bajk står
FS = full suspension

och värre ska det bli.... ;)

Senast redigerad av en moderator:
Hej jag är ny här
Jag hade hellre köpt en fin Cannondale Rush för de pengar på Henrikssons istället. Men det är jag det, älskar man Cannondale så gör man.

Hej jag är ny här
LBS är en förkortning av local bicycle shop och en Fs-hoj är en full suspension, heldämpad hoj.

Jag låter någon annan förklara detaljerna av plattformsdämpade bakdämpare. Den gör att bakdämparen anpassar sig efter terrängen. Aktiv över rötter och sten och låst eller nästintill vid grusvägar.

/Erik

Hej jag är ny här
Skumt att Evanscycles säljer Cannondale över internet. De får ju enbart säljas ihopmonterade och direkt till kund genom vanlig affär.

Hej jag är ny här
Har de fortfarande den policyn? Kanske är det Evanscycles som inte är tydliga nog? Jag minns att vi talat om det tidigare, men att vi då inte blev riktigt klara över hur det egentligen ligger till med Cannondales näthandel. Fina är de i alla fall, och priserna på den röda Rushen och Propheten är ju inte så dåliga. (:

Här är två alternativ till förresten. 29-tumshjul i länkarna men ramarna finns även för vanliga 26-tummare. Frakt, tull och moms tillkommer, men jag kan säga att mitt köp inte blev så farligt mycket dyrare ändå. Jag har precis fått min "Hans build", men inte kunnat provcykla ännu. *Längtar!*

http://slingshot.myshopify.com/products/copy-of-farmboy-29-with-zoot-kit

http://slingshot.myshopify.com/products/farmboy-with-zoot-build-kit

:)

Hej jag är ny här
ooj oj... Gick å handlade, lagade lite mat och när jag knr tillbaka.. all denna info.. Jag har nog halkat slagit i huvudet och kommit till himlen.. konstigt jag trodde lungt att de skulle vara cykelväder jämt här...=)

Hej jag är ny här
>Cannondale Rush=fs eftersom det var det du frågade efter. Onödigt att tipsa om något du inte frågar efter.

ja absolut..

Hur e specialized stump jumpern som va i länken?
Har ett gått öga till dom men inte vetat vilken serie jag ska kolla på och så har de verkat dyra..

Hej jag är ny här
hjulben skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.bikescene.co.uk/moreinfo.php?variation=
> 593&sale=0
>
> Skulle detta vara ett bra köp, eller är det mera
> en FR-Hoj

Ty creme de la creme :)
Seriöst, en av de absolut mes välrenommérade Trai/AM-cyklarana there is. Dessutom till ett mycket bra pris. Maffigt bra specad oxå. Även om det späcker din 20k budget är det ett rätt bra pris på den.

Ska du ha den till att tuffa runt i på stigarna i Boråstrakten kan den nu dock anses vara av grövsta sort. Mao långt ifrån någon bergsget när det bär av uppför. Utförsegenskaperna får ägarna vittna om...

Hej jag är ny här
Har suttit här hela dan nu så ja börjar bli lite snurrig..
specialized stumpjumper FSR har helt klart blivit ett alternativ....

Ska kolla med min trevliga cykelhandlare om han kanske kan tänka sig ta hem en sån och isf till vilket pris...

Hej jag är ny här
hjulben skrev:
-------------------------------------------------------

> Skulle detta vara ett bra köp, eller är det mera
> en FR-Hoj

Den kanske är i tyngsta laget för den cykling du beskrev.
Jag tror du ska satsa på något lättare om du inte vill kliva av och styra i långa branta uppförsbackar.

Men fin är den :)

Hej jag är ny här
Ja, hyfsade priser hos dem, verkar som de är specialized Specialized dealers..

Man brukar få sätta hjulen och sadelstolpen på plats, vända styret rätt och skruva dit pedalerna. Ibland mer men när man köper komplett hoj ska allt vara justerat och färdigt att cyklas.

Varsågod! Kul att kunna hjälpa till!

Hej jag är ny här
Inga växlar att atälla med andra ord..=)
Då ska jag nog klara av att få ihop den..

Har suttit och smyg kollat lite på canyon nerve es/esx 7,0 också. Några erfarenheter av dessa?
Kanske vet du tom skillnaden på es och esx? esx 7,0 finns i tuff grön.., det gör inte es 7,0.. men jag tror inte att det är det som är den vitala skillnaden..=)

Hej jag är ny här
Glömde säga att jag tycker du ska prata med din LBS innan du bestämmer dig för att lägga en order hos någon näthandlare. Om du presenterar cykeln och priset inklusive omkostnader (frakt etc.) så kan ni kanske komma överens. För dig kan det ju vara värt någon tusenlapp mer hos LBS:en än hos näthandlaren för att kunna få bra och snabb hjälp med nya hojen. (Och för din LBS kan det vara värt mer än någon tusenlapp.) Hjälp med nya hojen kan du ju i och för sig få ändå men har han sålt den till dig brukar det märkas i hur din hoj blir omhändertagen, och du bemött. Hoppas du hittar rätt, låt det ta tid och mogna om du har en hoj du är nöjd med nu. :)

Hej jag är ny här
Jo som sagt så är jag nöjd me min LBS så jag ska absolut kolla med dem först..
Skönt att bara kunna svänga förbi med cykeln när den är olydig..=)

Hej jag är ny här
Under läsvärt här på Happy hittar du allt du behöver veta om grundläggande mek. Att ställa växlar lär man sig på tio minuter, läsning och praktik inräknat. Johan S har gjort en utmärkt beskrivning under Läsvärda trådar - mekhjälp - Växlar och växling. :)

Jag har ingen erfarenhet av Canyon, men sök lite m.h.a. Happys sökfunktion så kommer du att hitta massor av info. Personligen tycker jag att de är ganska själlösa hojar, men det kan du ju skita i. :) Med tanke på din typ av cykling så passar kanske WXC Nerve 8.0 bättre?

Hej jag är ny här
ok.
ska kolla runt lite mer.. verkar ju som vintern kommit för att stanna...
får leva på den toppenrundan jag hade förra söndagen=)
en sak till bara varför är den själlös? visst den är tysk och de flesta tyska sakerna e utan själ men det verkar ju vara ett mindre företag så då kan man ju låssas att det finns ngn slags själ..=)

Hej jag är ny här
hjulben: Det är bara snack om själlös. Canyon är ett schysst märke även om jag t.ex har GT som favvomärke. Det är vad du tycker som räknas.

/Erik

Tillbaka
Topp