Hej kan man gänga om en vevarm??

Hej jag har råkat sätta fast pedalerna på fel sida på båda sidorna. Men gängorna verkar ha klarat sig på pedalerna och de finns kvar i vevarmarna med men min fråga är jag jag rätta till de med en vänder och en höger gängtapp ??

Vanligtvis går det att rädda. Tapparna kostar rätt mycket så det bär sig nog inte att göra själv, närmsta lbs bör kunna fixa det.

Om det är möjligt kan du ju prova att skruva i pedalerna som en gängtapp ( med olja) från baksidan av pedalen.
Sista möjligheten är att lämna in till verkstad för Helicoil-gängor.

Hej jag har råkat sätta fast pedalerna på fel sida på båda sidorna. Men gängorna verkar ha klarat sig på pedalerna och de finns kvar i vevarmarna med men min fråga är jag jag rätta till de med en vänder och en höger gängtapp ??
Tappar finns i Malmö vid behov.
Fast jag är tveksam till att det fungerar att bara gänga upp efter att pedaler tvingats i fel, det lär inte bli hållbart om det är aluminimum. Gå till en cykelteparatör och få helicoil monterade.

Nu förstår jag inte... Pedalerna är gängade åt olika håll och av det följer att detsamma gäller vevarmarna. Jag kan inte förstå hur det ens är möjligt att åstadkomma det du påstår har hänt...

Någon gång har jag hört talas om någon som med vansinnig kraft lyckats dra i pedaler med fransk standard i en vevarm för italiensk standard, eller vice versa - men att lyckas med det på båda sidorna övergår allt förstånd. Vi talar om att behöva en hävstång på en meter eller två...

Är det här en fredagstråd?

Nu förstår jag inte... Pedalerna är gängade åt olika håll och av det följer att detsamma gäller vevarmarna. Jag kan inte förstå hur det ens är möjligt att åstadkomma det du påstår har hänt...

Någon gång har jag hört talas om någon som med vansinnig kraft lyckats dra i pedaler med fransk standard i en vevarm för italiensk standard, eller vice versa - men att lyckas med det på båda sidorna övergår allt förstånd. Vi talar om att behöva en hävstång på en meter eller två...

Är det här en fredagstråd?
Omöjligt. TS postade torsdag ?

För den okunnige är ingenting omöjligt.

Jag ställer mig till skaran som inte förstår hur det är möjligt. Går ju inte att få gängan att bita tag, om man nu inte bankar in den med hammare.

Men som svar på frågan så är nog Helicoil ditt bästa alternativ

Tillbaka
Topp