Hej! Ny på happymtb!

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 25462
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 25462

Guest
Hej! Ny på happymtb!
Hej!

Tänkte bara posta ett litet intro och säga hej! Förhoppningsvis på tiden att jag stänger av "lurk mode"...

Vem är jag då?

En vanlig kille som närmar sig gubbålder (40) :-D som nyligen har återupptäckt hur skönt det är att cykla i skog och mark. Tyvärr sitter jag på en sisådär 12-14 gammal MTB av tveksam kvalitet. Jag vågar påstå att det var ett riktigt dumköp, fulldämpad för 5000 kr av en inte helt seriös cykelhandlare, vilket jag blev klok på sen. Visst, jag hade kul med cykeln någon månad men den strulade snart rejält i växlar och annat. Lämnade den på service några gånger men det höll inte så bra. Tröttnade så småningom och cykeln fick ett stillsamt liv i ett förråd.
Men tidigt denna sommar fick jag chansen att bli officiell testare för Garmins actionkamera VIRB Elite så jag dammade av och smörjde upp eländet igen. Kan ju nämna att MTB inte är eller kommer att vara en huvudaktivitet som testare av kameran, jag pysslar nämligen en del med landsegling med kitebuggy.
I vilket fall som helst så blev jag åter sugen på att cykla MTB. Dock är min kondition för tillfället pinsamt dålig (har inte hunnit med min ordinarie kampsportsträning på drygt ett år), åktekniken är obefintlig (ska kolla runt efter MTB-kurser) och cykeln i fråga är i sig allt annat än kul.
Så i jakten på information om MTB för att kunna göra ett bättre köp, hittade jag hit. Har läst igenom diverse trådar om nybörjarcyklar såväl som artiklar och annat under kategorin "läsvärt".

Jag kommer inte att starta någon ny tråd i ämnet "hjälp mig köpa ny cykel" eftersom det antagligen kan bli tjatigt för rutinerade happymedlemmar. Sökfunktionen funkar ju ypperligt dessutom.
Det jag har bestämt mig för är att köpa i butik för att kunna prova ordentligt och jag har satt en ungefärlig budget på 8000-10000 kr och tänker testa så mycket som möjligt i den prisklassen innan jag bestämmer mig. Som det känns nu så har siktat in mig på någon form av hardtail på 27,5 tumshjul (jag räcker bara 173 cm över marken).

Nog svamlat för denna gång. Hoppas det inte blev alltför trist och tröttsamt att läsa mitt första inlägg på happy.

Hej! Ny på happymtb!
Nu fick du mig ur lurk-moden också. Haha... Kände igen mig alltför väl i din presentation. Också runt de 40. Som ett led i 40-årskrisen har jag börjat jogga runt i skogarna. Som omväxling och avlastning av knän osv drog jag fram min gamla MTB, klart över 14 år och ingen dämpning alls men hyfsad för sin tid. Den höll typ 5 varv i Vrinneviskogen innan jag knäckte ramen. Efter att ha hängt här undercover nån vecka beställde jag det billigaste som gick från Canyon dvs Yellowstone. Tanken är kanske att hålla sig till lite mindre rötter och sten än Vrinnevi framöver. Redan innan man har fått cykeln är den på väg att bli vardagshoj i tanken och man drömmer om nästa objekt...Vi ses på Cykelvasor och annat framöver :)

Hej! Ny på happymtb!
Hej Du!
Låter som ett kul uppdrag (testa kamera). Råkar han en AM-hardtail i din storlek fast då med 26". Bara finprylar rakt igenom så som XTR, Hope, Stan´s Arch EX. Ramen är i stål och kommer från Orange. Allt utom ram är i princip oanvänt. Pris ca 11000.

Grymt kul cykel som funkar till allt. Vill du hellre köpa nytt så är Orange Crush 27,5 ett bra alternativ för det du söker.

MVH Petter

Hej! Ny på happymtb!
Tack för mottagandet. Alltid kul med trevligt bemötande när man är ny på ett forum! Ser fram emot att hänga här en del framöver. Kan förmodligen inte bidra med något själv men för att lära av rutinerade happyiter (kallas ni så?).

Hej! Ny på happymtb!
Sambal Oelek skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej och välkommen! Ser fram emot häftiga
> actionfilmer sedan då! :)
>
> (ps. Igår tipsades det om denna:
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/white-
> xc-275-pro-terrangcykel/p/1095688_1_style?gclid=CP
> nj8N6qwsACFYr2cgodFZoAhQ
> verkar grym)

Om det blir något häftigt vet jag inte, åtminstone gällade MTB. Jag är fullständig noob på området med total avsaknad när det kommer till åkteknik osv. Men jag kan ju försöka! :D
Kollade på den cykeln du länkade till. Verkar helt klart intressant. Tyvärr fanns den inte i "min" storlek på det lokala varuhuset.

Kung Ankan skrev:
> Kul, välkommen! Köp en LVG istället, mycket
> roligare. ;D

Hej, tack! Nja jag trivs bättre i skogen. :)

matz 1 skrev:
> Alltid lika kul när någon upptäcker hur kul det
> är att cykla i skogen. :)

Eller i mitt fall, återupptäcker det!

grön orange skrev:
> Hej Du!
> Låter som ett kul uppdrag (testa kamera). Råkar
> han en AM-hardtail i din storlek fast då med 26".
> Bara finprylar rakt igenom så som XTR, Hope,
> Stan´s Arch EX. Ramen är i stål och kommer
> från Orange. Allt utom ram är i princip
> oanvänt. Pris ca 11000.
>
> Grymt kul cykel som funkar till allt. Vill du
> hellre köpa nytt så är Orange Crush 27,5 ett
> bra alternativ för det du söker.
>
> MVH Petter

Väldigt kul uppdrag! Trillade nästan av stolen när jag fick mailet från Garmin om att jag blivit utvald till en av de 25 officiella testarna i Sverige. I synnerhet med tanke på att jag varken är cool eller häftig. Men jag antar att de vill ha ett brett spektrum av testare.
Tack för erbjudandet, men jag tror att jag ska köpa nytt. Har inte kunskapen till att våga köpa begagnat, hur bra cykel det än är. Kommer att ta det lugnt och testa och känna mig för innan jag bestämmer mig. Under tiden får jag dra runt på dumköpet ett tag till.

underscore skrev:
> Hej, du verkar vara en fin och duktig människa.

Hej! Tack (tror jag)! Fin? Njae. Duktig? Kanske någon gång i framtiden! :D

Hej! Ny på happymtb!
Kung Ankan skrev:
> Kul, välkommen! Köp en LVG istället, mycket
> roligare. ;D

Eh?? -1
Snela Jomper ta bort ank(k)ungen

Hej! Ny på happymtb!
Tjena! Då blev visst jag också lockad ur lurkmode (kul uttryck)! Har aldrig cyklat MTB men har blivit alltmer lockad av det. Min nuvarande cykel är en gammal odämpad hybrid av märket Marvil. Den har varit mig trogen i många år och har servats med jämna mellanrum hos en relativt lokal och trevlig cykelhandlare. Men på senare tid har jag lockats från de vanliga traktorvägarna till de mindre stigarna och på så vis har suget efter en bättre och bekvämare cykel tilltagit. Även jag kommer förmodligen att köpa nytt eller åtminstone i butik där cykeln kan servas med tanke på att jag har tummen mitt i näven när det kommer till att meka.

Hej! Ny på happymtb!
Sparkar upp den här tråden en bit då jag går över från "läsa, aldrig skriva-läget" till "läsa, ev. kanske nån gång ställa dumma frågor-läget".
Snabbpresentation: En han, inte en hen, Umebo, mellan 35-40 år, 3 barn, cyklar en 29" FS-scott, bygger om en gammal 80-tals damräcer till en herr retropendlare, turfare, tidigare enduroåkare (med motor), ingen tävlingsmänniska, hälften fulmeckare hälften finmeckare...

Hej! Ny på happymtb!
EyeSpy01 skrev:
> Men inte lika mycket när höstlöven fallit. B-)

Skuggan har minskat nu.

Hej! Ny på happymtb!
Efter att bara ha läst på forumet i snart ett år så kände att det var dags att stäng av "lurk mode" och komma ut i solen.. ;)

Jag är kille på 16 år, o går på gymnasiet i Lund och läser teknik. Har cyklat mtb på "heltid" i snart 2 år (innan dess bara små turer med fassan). Tycker det oftast är roligt o tävla även fast man inte är världsbäst.. Har i år kört bland annat Bockstensturen 50 mycket rolig bana, Snapphaneturen och h12 i Danmark (rekommenderas starkt). Cyklar för tillfället på en fultysk men i december trillar en ny Trek superfly 9.8 x1 in :D

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp