hel aluminium fälgar

hel aluminium fälgar
BLir det inte ett h-vete om man buklar fälgen lite. Dessutom ser dem tunga ut. Men eftersom jag aldrig har testat så är jag väl inte rätt man att utala mig om dem.

hel aluminium fälgar
Ett par CrossMax XL låter som ett bättre alternativ.

Eller varför inte ett traditionellt hjul byggt av någon duktig hjulbyggare? Dr.Spoke ska visst vara bra på att bygga hjul, men det finns säkert fler duktiga affärer.

hel aluminium fälgar
Ekra om hela tiden?

Jag har ett hjulpar som jag köpte våren 1990 som jag har tränat, tavlat och pendlat på flera tusen timmar nu. Inte mycket kvar av bromsytan, men de är fortfarande häpnadväckande runda och raka efter alla dessa år och trappnedgånger. Phil byggde om dem med nya ekrar och mässing nipplar för 4 år sedan efter jag blev trött på att de ursprungliga aluminium nipplarna började att gå av varannan tur.

Hjul som är byggd av rätt material och med rätt teknik behöver inte så värst mycket underhåll (dvs om man inte vurpar hela tiden).

hel aluminium fälgar
Japp.. bra byggda hjul håller under en mycket lång period. Till besvikelse för alla som vill byta till det senaste varje sommar... ;)

Det hjulpar som satt på min beg Crescent (från -96) hade genomgått någon tävling i världscupen (det sitter några hjulmärkningsdekaler kvar på fälgen) + andra tävlingar. Sedan jag la vantarna på dem har de gått sommar, träning, och vinter, pendling, från -98 och de rullar på än idag. Bromsytan på fälgarna - Mavic 217 - är kanske inte något att skryta över (snart dags för byte) och bodyn måste nog ses över den med... men ekra om har jag inte behövt göra. Imponerande bra byggt.

Tillbaka
Topp