Heldämpad e-fatbike

AX3L

Aktiv medlem
Heldämpad e-fatbike
Kanske är det BuTTus tråd om den heldämpade fatbiken. Kanske är det faktumet att jag pga skador och sjukdomar inte kunnat cykla ordentligt på två veckor. Antagligen en kombination.

Men jag kan inte riktigt släppa tanken på en heldämpad e-fatbike. En vanlig fatbike har jag varit nära att köpa flera gånger, men det har fallit varje gång oftast pga platsbrist hemma. En heldämpad fatbike känns mer relevant i Hellas, men å andra sidan kostar den desto mer.

Men en e-fatbike känns rätt optimalt på många sätt. Låna ut den till flickvännen när man vill glida omkring en söndag. Mängder med grepp, komfort osv. Tung att asa omkring absolut, men det får man väl anpassa stigarna till. Cykla runt och leka i snön när det är typ ocyklingsbart. Det som varit en stor invändning mot fatbike, att det är tungtrampat i snön oavsett skulle ju till viss del försvinna. Må så vara att jag får leka själv de dagarna (och självklart kommer jag bara cykla på inhägnat område, crossbana osv helt i enlighet med naturvårdsverkets bestämmelser). På sommaren kan man säkert dra på 27or i rimlig storlek och ha en mer vanlig elcykel, om den andan nu faller på.

Är det någon som kan förklara för mig varför inte detta är en bra idé? Av någon anledning verkar den enda vettiga kandidaten vara Haibike XDURO Fullfatsix, så något måste jag ha missat.

Heldämpad e-fatbike
AX3L sa:
Örjan Lax sa:
AX3L sa:
Är det någon som kan förklara för mig varför inte detta är en bra idé?

För att det inte är tillåtet med elcyklar i skogen/terrängen.

Notera:

"(och självklart kommer jag bara cykla på inhägnat område, crossbana osv helt i enlighet med naturvårdsverkets bestämmelser)."

Jag noterar även att du skriver "En heldämpad fatbike känns mer relevant i Hellas, men å andra sidan kostar den desto mer." och "Tung att asa omkring absolut, men det får man väl anpassa stigarna till."

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpad e-fatbike
Örjan Lax sa:
AX3L sa:
Örjan Lax sa:
AX3L sa:
Är det någon som kan förklara för mig varför inte detta är en bra idé?

För att det inte är tillåtet med elcyklar i skogen/terrängen.

Notera:

"(och självklart kommer jag bara cykla på inhägnat område, crossbana osv helt i enlighet med naturvårdsverkets bestämmelser)."

Jag noterar även att du skriver "En heldämpad fatbike känns mer relevant i Hellas, men å andra sidan kostar den desto mer." och "Tung att asa omkring absolut, men det får man väl anpassa stigarna till."

Jojo, men det gäller ju en heldämpad fatbike utan motor som jag först tänkte köpa. Om det nu blir en med motor får jag ju självklart anpassa stigvalet efter det, och endast välja stigar som är godkända för avsedda användningen. Lidingö verkar t.ex. säga att emtb är okej i deras spår, och så länge det är godkänt av markägaren verkar det vara helt i sin ordning.

Heldämpad e-fatbike
Oavsett vad så kanske de som tycker att elcyklar är fel kan hålla sig borta från den här forumsdelen, alternativt hålla sig till de trådarna som diskuterar den sakfrågan. Detta bör modereras ganska hårt tycker jag.

Är det någon som har några tankar om sakfrågan?

Heldämpad e-fatbike
Jag har aldrig påstått att elcyklar är fel, så länge dom används på rätt ställen och på tillåtna mtb-leder. Där håller till och med moderatorerna med i frågan!

Heldämpad e-fatbike
Örjan Lax sa:
Jag har aldrig påstått att elcyklar är fel, så länge dom används på rätt ställen och på tillåtna mtb-leder. Där håller till och med moderatorerna med i frågan!

Jo absolut. Men du måste ju hålla med om att det är dumt att gå in i varenda elcykeltråd och göra den dialogen där?

Valhalla_ sa:
Fatbike+el måste ju vara en bra kombo med tanke på hur trögrullade och tunga fatbikes är.

Ja precis, det är lite så jag tänker! Dessutom borde det massiva greppet onekligen vara en fördel när man har 250 extra watt. Å andra sidan lär den vara tråkigare på sommaren eftersom fatbike + fart känns som en dålig kombo. Att sätta på 27or eller 29or med smalare däck är ju svårare eftersom det är en helt annan axelstandard..

Heldämpad e-fatbike
AX3L sa:
Jo absolut. Men du måste ju hålla med om att det är dumt att gå in i varenda elcykeltråd och göra den dialogen där?
Ja exakt, just därför går jag inte in i "varenda elcykeltråd" heller, du blandar ihop mig med någon annan.

Angående extra hjul så får du väl bygga. ? Det finns ju minst en på Happy som har en extra uppsättning hjul med 29x3.0" -däck till sin Canyon Dude som lättrullade sommarhjul.

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpad e-fatbike
AX3L sa:
Ja precis, det är lite så jag tänker! Dessutom borde det massiva greppet onekligen vara en fördel när man har 250 extra watt. Å andra sidan lär den vara tråkigare på sommaren eftersom fatbike + fart känns som en dålig kombo. Att sätta på 27or eller 29or med smalare däck är ju svårare eftersom det är en helt annan axelstandard..

Kanske en emtb med 27,5+ då? 3,0 däck på vintern och 2,4 på sommaren.

Heldämpad e-fatbike
Valhalla_ sa:
AX3L sa:

Great minds think alike! Jag har redan en 27+ cykel och har gillar det skarpt, så det är ju det naturliga alternativet. Där finns också sjukt mycket fler alternativ. Men då försvinner ju en stor del av ursprungstanken med en cykel som man kan köra med när man egentligen inte borde cykla, perioden när alla andra febrilt letar efter de stigar där nån förvirrad hundägare lämnat några fotspår man kan följa. Även om denna kanske är en illusion även på fatbike med motor. Detta är något jag försöker luska lite i..

Heldämpad e-fatbike
AX3L sa:
Valhalla_ sa:
AX3L sa:

Great minds think alike! Jag har redan en 27+ cykel och har gillar det skarpt, så det är ju det naturliga alternativet. Där finns också sjukt mycket fler alternativ. Men då försvinner ju en stor del av ursprungstanken med en cykel som man kan köra med när man egentligen inte borde cykla, perioden när alla andra febrilt letar efter de stigar där nån förvirrad hundägare lämnat några fotspår man kan följa. Även om denna kanske är en illusion även på fatbike med motor. Detta är något jag försöker luska lite i..

Har du elassistans så funkar det väl oavsett om du kör plus eller fat? Det är nog i alla fall ett välkommet tillskott när det knappt är cyklingsbart.

Heldämpad e-fatbike
Valhalla_ sa:
AX3L sa:
Valhalla_ sa:
AX3L sa:

Har du elassistans så funkar det väl oavsett om du kör plus eller fat? Det är nog i alla fall ett välkommet tillskott när det knappt är cyklingsbart.

Det är visserligen sant, lättare lär det gå. Hade det varit en riktig elmaskin som man inte trampade och med större resurser hade det nog varit ännu mer så, men när jag cyklat med pluscykel på vintrarna har det inte varit det tungtrampade som varit problemet i första hand utan att det skär och spårar så man inte kan cykla alls. Fatbikesen som kört med har tillsynes flutit ovanpå på ett helt annat sätt, men jag vet iof inte om de haft betydligt bredare däck än de 4" som Haibiken verkar stöda..

Heldämpad e-fatbike
BuTTuS sa:
Den här är inte heldämpad, men sväljer inofficiellt snowshoe 2XL 5,05” däck om min skoltyska nu inte sviker mig...
https://www.fatbike24.de/products/Fahrraeder/E-Fatbikes/ELOM-4point8-Powerline-Carbon-E-Fatbike.html

Intressant! Som det ser ut nu tror jag att heldämpat är ett absolut krav för att den ska kunna tjänstgöra till flickvännen också, men man ska aldrig säga aldrig. Eventuellt hägrar flytt norröver i framtiden och är det mest skoterleder och fjäll som blir aktuellt känns dämparen överflödig.

Tillbaka
Topp