Heldämpad eller ej?

Docko

Ny medlem
Heldämpad eller ej?
Hallå

Här är ännu en nybörjare som behöver hjälp.
Har i ett par år nu kört en Kona Dew Deluxe men börjar nu bli lite sugen på en cykel som kan ta lite mer stryk men ändå är allround, ska både användas till jobbet och för att härja i skog å mark.
Jag hade nästan bestämt mig för en Focus Killer Bee när jag i helgen testade en polares heldämpade Commencal, det var en jäkla skillnad i lite grövre terräng.
Min fråga är, är det dumt att köpa en heldämpad som allround cykel eller ska jag köra på en Focus Killer Bee? Gillar Focusen som fasen men vill ju inte hamna efter polarna i spåret:)

Tack på förhand!

Heldämpad eller ej?
Om Konan funkar, så behåll den som pendlingshoj, det är nånting den gör bra. Skaffa fullgung för att ha skoj i skogen. :)

Heldämpat som pendlingshoj är väl sådär kul...

Heldämpad eller ej?
Ja, köper man HT så blir allt skittråkigt...., eller?!

Näää, så enkelt är det inte. Tycker man HT är tråkigt i skogen så kan man helt enkelt inte Cykla..så enkelt är det..:)

Men har du inte kört heldämpat så köp och testa. För heldämpat är precis som HT jättekul om man gillar att cukla:)

Heldämpad eller ej?
Hur kul är det att säga "det går lika bra med hardtail" till nån som vill köpa heldämpat? Då kan man ju säga att man kan ha kul på helstelt från 1992 också. Och kan man inte det så kan man inte cykla, eller? ;)

Min poäng var väl främst att Docko skall fundera på om en cykel som skall lösa alla behov är det bästa. Jag tror att en vardagscykel och en skoj-i-skogen-cykel är ett bättre alternativ. Konan lär väl inte ge så mycket vid en ev. försäljning, så det handlar väl mest om förvaring av två cyklar istf en.

Heldämpad eller ej?
Hjälp! Jag kan inte cykla...

Lyssna på Sprockets. Om du tyckte känslan i fullgung var rätt så följ den känslan. Å så behåller du Konan att pendla på.

Heldämpad eller ej?
Jag gör ett steg från HT till fullgung efter att ha kört på HT sedan jag köpte min första HT 1992.
Det var en helstel Marvil Mont Blanc, neonorange. Vilken pärla det var!
Min uppfattning är att det naturligtvis funkar att köra HT, men det är bättre komfort med fullgung. Bättre komfort gör att du kan cykla lite fortare, satsa lite mer... dvs, kankse ha lite roligare, i och med möjlighet till brötigare terräng och längre turer.

Precis som Sprockets säger, "one ring to rule them all" är inte fallet med cyklar.

Heldämpad eller ej?
Jag skaffade min första heldämpade i våras. Överväger att sälja den, eller åtminstone köpa en ny HT.
Kanske är en bakåtsträvare, men det känns som att HT är the shit om man ska köra XC.
Skitkul med heldämpat, men bara om man har riktigt feta backar där man kan åka lift :P

Heldämpad eller ej?
Det kanske lät spydigt men jag avr helt ärlig. Jag tror att folk som inte uppskattar HT är folk som inte kan hantera dem. Det är en annan cykel. Med både fördelar och nackdelar.

Lite som med SPD vs flattisar. Folk som inte uppskattar flattisar är enligt vad jag tror folk som i första hand har svårt att hantera dem.

Dock inte sagt att flattisar och HT är det ända som funakr elerl att det är bäst. Jag kör själv heldämpat just nu. Men det är knappast åt andra hållet att heldämpat och SPd alltid är roligare heller som folk verkar tro.

Heldämpad eller ej?
Grundfrågan var väl vad för sorts allround-hoj han skall ha och nämnder pendling. För en ganska liten penning kan en halvstel pendlarhoj bli en helt ok skogshoj och med det låga priset blir förlusten inte jobbig när hojen blir stulen.
Alltså skall en allroundhoj inte pendlas på och då blir det ingen allroundhoj längre.... Vad man inte skall ha är alltså en allroundhoj. Krångligt det här!

Pending = skitful men skön och välskött halv- eller hel-stel
Skog = vad som helst från helstel självmordsfixie till 7" fullgung... Plånbok och egen vilja i något slags "harmoni" föder fram ett beslut där så småningom. Att "harmonin" inte infinner sig känns igen på den dåliga nattsömnen efter ett för dyrt inköp ;-)

Alltså: Konan att pendla på och en annan jävla hoj att ha i skogen, typ fullgung om så önskas

Heldämpad eller ej?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite som med SPD vs flattisar. Folk som inte
> uppskattar flattisar är enligt vad jag tror folk
> som i första hand har svårt att hantera dem.

Eller om man vänder på det:
"Folk som inte uppskattar SPD är enligt vad jag tror folk som i första hand har svårt att hantera dem." ;)

Heldämpad eller ej?
Sprockets skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite som med SPD vs flattisar. Folk som inte
> > uppskattar flattisar är enligt vad jag tror
> folk
> > som i första hand har svårt att hantera dem.
>
> Eller om man vänder på det:
> "Folk som inte uppskattar SPD är enligt vad jag
> tror folk som i första hand har svårt att
> hantera dem." ;)

Nja,..detdär är nog faktsitk bara en tafflig tillbakakaka i försvar om du tänker efter.

Heldämpad eller ej?
Hm, jag som trodde den allmänna uppfattningen var att det är SPD som är "djävulen" :)

Cerro; true. Och jag var nog lite optimistisk som trodde det skulle vara smärtfritt att åka xc med 19 kilo cykel med 17 cm slag fram och bak.... :P

Heldämpad eller ej?
Ville skrev:
> Det kanske lät spydigt men jag avr helt ärlig.
> Jag tror att folk som inte uppskattar HT är folk
> som inte kan hantera dem. Det är en annan cykel.
> Med både fördelar och nackdelar.
>
>
> Lite som med SPD vs flattisar. Folk som inte
> uppskattar flattisar är enligt vad jag tror folk
> som i första hand har svårt att hantera dem.
>
> Dock inte sagt att flattisar och HT är det ända
> som funakr elerl att det är bäst. Jag kör
> själv heldämpat just nu. Men det är knappast
> åt andra hållet att heldämpat och SPd alltid
> är roligare heller som folk verkar tro.

Du har nog rätt, jag är livrädd för HT. :P

Heldämpad eller ej?
Ville skrev:
> Nja,..detdär är nog faktsitk bara en tafflig
> tillbakakaka i försvar om du tänker efter.

Varför det?
Det finns för- och nackdelar med allt, som du skriver. Men bara för att du gillar nånting betyder det inte att de som inte gillar samma sak inte kan hantera det.

Du cyklar omkring på pyttesmå cyklar, men det betyder ju inte att det är lösningen för alla.

Editerad för att mitt tangetbord har smittats av Ville. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpad eller ej?
Jag röstar på en kompromiss:

Stel gaffel på en FS-ram
En spd och en flatpedal.

Det borde göra alla nöjjda? .. Vilken färg skall den ha?

Heldämpad eller ej?
bjorre skrev:
> Jag röstar på en kompromiss:
>
> Stel gaffel på en FS-ram

Ja, det kanske vore något? Blev av med min dämpade gaffel och funderade ett tag att sätta en stel stålgaffel på en dämpad-ram. ;)

Heldämpad eller ej?
Docko skrev:
> Hallå
>
> men vill ju inte hamna efter polarna i spåret:)

Det har inte med cykeln att göra, det kan jag nästan lova då jag är lika långsam med min helstela SS som men min heldämpade flerväxlade hoj i Hellas.

Två helt olika sätt att bemöta samma stig. Båda sätten är i mitt tycke lika roliga så därför kör jag med både helstel utan växlar samt heldämpad med växlar.

Finns det möjlighet att testa/utvärdera lite mer tycker jag du ska göra det.

Heldämpad eller ej?
Sprockets skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Nja,..detdär är nog faktsitk bara en tafflig
> > tillbakakaka i försvar om du tänker efter.
>
> Varför det?
> Det finns för- och nackdelar med allt, som du
> skriver. Men bara för att du gillar nånting
> betyder det inte att de som inte gillar samma sak
> inte kan hantera det.

Nej, det behöver absolut itne betyda det, Men varför jag tror att det är så som jag säger är för att flattisar är svårare att cykla emd än SPD pedaler. Det krävs mer av cyklisten för att ta sig över stcok och sten och inte studdsa av än vad det gör med spd. Dessutom kräver det starkare ben.

Så eftersom det ena underlättar för cyklisten medans det andra gör det svårare så tror jag att fler väljer bort det svåra just för att det är svårt och inte det lätta för att det är svårt.

> Du cyklar omkring på pyttesmå cyklar, men det
> betyder ju inte att det är lösningen för alla.

Självklart inte. Har aldrig sagt att tex flattisar är lösningen för alla. Att cykla utan sadel är absolut itne lösningen för alla. Men har du aldrig någonsin tyckt att din sadel är ivägen i skogen? Det krävs lite emr av cyklisten för att ta bort den men när man väl är där så är det roligare. Observera att det är roligare coh inte snababre.

Välidgt likt SPd vs flattisar:)

Heldämpad eller ej?
Nu har diskussionen börjat handla om vad som är svårast. Det är kanske inte vad en nybörjare behöver. Å andra sidan är det många nybörjare som tycker SPD är svårt och obehagligt.

Heldämpad eller ej?
Sprockets skrev:
> Nu har diskussionen börjat handla om vad som är
> svårast. Det är kanske inte vad en nybörjare
> behöver. Å andra sidan är det många nybörjare
> som tycker SPD är svårt och obehagligt.

hehe. nja. det avr itne min mening. Jag försökte bara en en gång flörklara lite snällt att ALLA måste inte tycka att fullgung är det enda valet så länge plånboken accepterar det.

Men som vanligt så vill itne folk lyssna på det örat....

Heldämpad eller ej?
Herre jäklar va effektiva ni är, 20 svar på en morgon, jag är imponerad:)
Ja, tanken är faktiskt att jag skall behålla Konan som ren pendlingshoj, grejen är bara den att mellan mitt hem och mitt jobb så ligger Änggården så tanken är att kunna köra lite skog på hemvägen då å då.
Men om jag förstår er rätt så kan jag glömma "allround" konceptet, det finns för och nackdelar med allt och det går lika bra att ta sig fram i skogen med en Hardtail som en Heldämpad, om man har rätt teknik?

Förresten, för mig som inte är så insatt i detta, vad är en Flattis och SPD?

Heldämpad eller ej?
Det är väl ingen i tråden som sagt att fullgung måste köpas om pengar till det finnes? Däremot finns flera som nämner att de har roligare på en fullgung och en som tycker tvärtom. Ingen dock som kategoriskt säger att FS är "da shit"

Heldämpad eller ej?
Docko skrev:
> Herre jäklar va effektiva ni är, 20 svar på en

Välkommen till Happy...;)

> det finns för och nackdelar
> med allt och det går lika bra att ta sig fram i
> skogen med en Hardtail som en Heldämpad, om man
> har rätt teknik?

Tack för att ivf du lyssnar:)

> Förresten, för mig som inte är så insatt i
> detta, vad är en Flattis och SPD?

Det handlar om pedaler. Med SPD sitter du fast i pedalerna för att kunna lyfta cyklen samt få ett efektivare tramptag, Plattsiar är vanliga helt platta pedaler där du bara står emd skon uppepå.

Heldämpad eller ej?
Ja det går lika bra att ta sig fram, ja du måste vara satans duktig om du skall ha lika roligt i nedförsbackarna.

Jag tycker det ända vettiga är att köpa den cykeln du helst vill ha i skogen, behålla Konan som pendelhoj och enbart ta din nya fina skogscykel till jobbet _om_ du planerar att köra i skogen på vägen hem.

Flattis = plattformspedal, vanlig stor pedal med goda taggar för gott grepp.
SPD = Shimanos iklickade MTB pedaler

Köp en AM-hoj, att en heldämpad hoj är mer lättkörd och lekfull på stökiga stigar är ett faktum.

Edit: Med "Köp" menar jag att jag hade köpt. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpad eller ej?
plumse skrev:
> flera som nämner att de har roligare på en
> fullgung och en som tycker tvärtom.

Två med mig. Gäller det stigcykling har jag roligast på ht.

Heldämpad eller ej?
Han dendäringa Orange svänger väll alltid runt på en HT,..är det för att han inte har råd med en FS?

Sen är det intresant att helt plötsligt har jag sagt att HT is da shit?..när vad jag egentligen har sagt är.

"För heldämpat är precis som HT jättekul om man gillar att cukla:)"

Medans de som pratar sig varma om FS säger

"att en heldämpad hoj är mer lättkörd och lekfull på stökiga stigar är ett faktum."

Eller

"Skaffa fullgung för att ha skoj i skogen. :)"

Vilka är det som egentligen försöker säga att man har bara ett alternativ?

Heldämpad eller ej?
Ville skrev:
> Sen är det intresant att helt plötsligt har jag
> sagt att HT is da shit?..när vad jag egentligen
> har sagt är.
>
> "För heldämpat är precis som HT jättekul om
> man gillar att cukla:)"
>
>
>
>
> Medans de som pratar sig varma om FS säger
>
> "att en heldämpad hoj är mer lättkörd och
> lekfull på stökiga stigar är ett faktum."
>
> Eller
>
> "Skaffa fullgung för att ha skoj i skogen. :)"

Men det sade jag ju efter att någon hade sagt att du hade sagt att HT... Vänta nu... Vem bryr sig? Låt killen köpa vad han vill ha. :D

Heldämpad eller ej?
Pelle Hå skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > flera som nämner att de har roligare på en
> > fullgung och en som tycker tvärtom.
>
> Två med mig. Gäller det stigcykling har jag
> roligast på ht.

Du har fel, men vet inte om det än bara ;-)

Heldämpad eller ej?
Istället för "Skaffa fullgung för att ha skoj i skogen. :) " kunde jag såklart ha skrivit "skaffa en skogscykel för att ha skoj i skogen". För det var den poängen jag ville göra - en transporthoj och en nöjeshoj. Men nu ville han ju ha fullgung och det kan man ju inte neka någon. :)

Men det är ju inte slaglängden som avgör hur snabb man är.

Heldämpad eller ej?
Ja, sprockets...tänk vad en liten felsrkivning kan sätta eld i huset..=D

Men vi fick ivf något att göra i en timme eller två..=D

Heldämpad eller ej?
Ville skrev:
> "För heldämpat är precis som HT jättekul om
> man gillar att cukla:)"

Ville har helt rätt här, faktiskt. Ibland är du ju riktigt vettig :-)
Däremot håller jag inte alls med dig när det gäller spd/flattissar.

Heldämpad eller ej?
iMats skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > "För heldämpat är precis som HT jättekul om
> > man gillar att cukla:)"
>
> Ville har helt rätt här, faktiskt. Ibland är du
> ju riktigt vettig :-)

Här har du förståss rätt.

> Däremot håller jag inte alls med dig när det
> gäller spd/flattissar.

Och här ahr du förståss fel.

Typiskt va..;)

Jag har faktistk blivigt lite sugen på att köra någon skogsrunda med SPD i år. Omväxling förnöjer. Får se när det blir av.

Heldämpad eller ej?
"Sprockets skrev:
> Men nu ville han ju ha fullgung

Vill han?"

Nja, det var ju det som var fråga, om jag borde satsa på en HT eller fullgung.

Heldämpad eller ej?
Docko, jag tycker du skall satsa på en skön hoj. Om det är FS eller HT är av underordnad betydelse. En del har roligare på en hardtail, andra på en FS. Ena lägret har fel och dem tycker vi synd om.

Tillbaka
Topp