Heldämpad MTB under 10 000

Cylle

Medlem
Hej är det möjligt att köpa en vettig bra heldämpad MTB för under 10 000 kr ny el beg..den behöver inte vara nån värsting jag är bara en glad amatör som vill cykla lite mer bland stubbar och stenar i skogen har en MTB HT redan.

Bossnut Evo för 1000 pund. Eller Bossnut V2 för 900 pund om du inte behöver 1x drivlina och nöjer dig med en Sektor-gaffel.

Sen finns det ju lite annat i samma prisklass att beställa från UK. Boardman, Jamis och Marin har okej cyklar runt 1000 pund, t. ex.

Cylle sa:
Vad tror ni är Bossnut Evo el V2 bästa köp i denna prisklassen den har fått väldigt bra kritik ?

Bossnut Evo är ju objektivt en bättre cykel med bättre bromsar, bättre gaffel, ett bättre bakdäck (sett ur stigcyklingssynpunkt) och är förberedd för intern dragning på sadelstolpen. Valet mellan 1x11 eller 2x10 växlar är ju personligt. Det är samma ram, så i mångt mycket är det samma cykel.

Hade jag köpt idag hade jag nog köpt Evo-modellen. Men jag är nöjd med min V2. Om budgettaket är 10000 så är ju 899 pund närmare det än 999 pund :)

Finns en Vitus Sommet 2017 på Blocket som jag tycker känns prisvärd annars! Lite mer slag och "enduro" dock, men bra komponenter.
Den kostar 13, men ni verkar ju redan fiska runt de priserna ändå nu ?

Finns bossnut som 29a?
Hittade inget om Strl. på hjul/däck men på geo.spec. stod det BB -33mm på ena och -18 på den andra.

-33 är jäkligt lågt. Redan -18 är toklågt. Stumpy 27,5 med sina 150mm slag och 160mm gaffel var ju typ ocyklingsbar.

Hade nog lagt till ett par tusen och slagit till på en escarpe.

Kanske borde tillägga att den behöver inte vara snabb utan mer anpassad för teknisk terräng stenar rötter och annat bråte :)

Generellt svar: Nej.

Du kan hitta en helfjädrad cykel för det priset men antalet kompromisser för att nå din prisbild lär göra den tung, flexig och med dåliga komponenter. Köp en äldre begagnad 26" FS i så fall. Du får den för ingenting och det finns gott om reservdelar.

Jag tvivlar på att jag skulle få ens 10' för min Scalpel team från 2013 trots att den väger 9,2 Kg och har full SRAM XX i bra skick...

Tror det blir en Bossnut var man än läser så har den fått toppbetyg för det priset frågan är vilken är det värt 1000 kr extra för en Evo ?
http://www.gooutdoors.co.uk
http://www.gooutdoors.co.uk
Sram för och nackdelar mot shimano ? pris reservdelar osv ?
Recon gaffek vs Secktor gaffel ?
Var det inte nån här som har en Bossnut ? Vilka är dina intryck av den för och nackdelar ? Prisvärd ? osv ?

Det som skiljer 5 500 kr i pris på Bossnut Evo och Beastnut Triple B 13 000 inkl frakt för EVO för 17 700 inkl frakt för Triple B
Det är samma ram växlar osv på bägge ..det som skiljer är dropperpost på Triple B och en 140 Rock shox Reba RL gaffel på Triple B och en Rock Shox Recon RL 130mm gaffel på Evon.
Dropperpost kan man alltid köpa till i efterhand det är ändå extern dragning på vajern på Trible B så ingen skillnad där.
Kan ju inte vara värt 5 500 kr bara för en bättre gaffel el vad tycker ni ? Synpunkter på detta el har jag missat nåt mer på Triple B ?
Gaffel kan man alltid uppgradera om behovet finns vilket jag inte tror att jag behöver är bara en glad Motionär/Amatör..men dropperpost lär det bli en framöver om jag köper Evo cykeln.

Senast ändrad:
Lånar tråden...

Vilken är dom billigaste heldämpade man kan köpa i Sverige, inte beställa från utlandet, oaktat komponent val?

Inte svar på frågan kanske men jag tror man ska undvika de billigaste FS o istället titta på HT om man har tänkt att ha kul på cykeln. Annars finns Calibre (som enl uppgift ska skeppa till Sverige) o Polygon som ska vara fungerande hojar men då är det alltså inte köpa i affär i Sverige som gäller.

Har faktiskt kört några av de dyrare (och billigare) Decathlon-hojarna och de var helt ok men ganska mkt XC (läs ej så moderna i geo). Jag vet inte hur det är i Sverige men i Spanien är det helt ok att gå in o testköra några demo-hojar vilket jag/vi har gjort med några stycken. Kolla alltså om du oxå kan testköra.

Har en ht idag och tänkte utöka cykelparken lite..

Antigen med den billigaste fs..

Eller den billigaste fs som är värd att uppgradera när man blivit skickligare!

lmoberg sa:

En fråga: Varför utöka cykelparken med "billigast tänkbara FS", istället för att utöka cykelparken med "bästa möjliga pris på den FS som så långt som möjligt besitter önskade egenskaper för min nya cykel"?

lmoberg sa:

Förstår absolut frustrationen då jag sitter i samma situation själv. Jag har i o för sig budget för en bättre FS men valde ändå att göra en lättare uppgradering av min HT istället av olika anledningar.

Hur som helst så har jag i och med uppgraderingsplaner av nuvarande cykel insett att man får väldigt mkt mer för pengarna om man köper rätt från början. Bara en gaffel kan kosta 10 000... Så att köpa en billig FS, med förmodat fel standard på hjul e t c, för att uppgradera blir i längden en mkt dyr affär. Bättre att spara slantarna till den dag man har råd men en hyfsad FS istället. Bara min åsikt...

Skulle vilja införskaffa en fs nu men är föräldraledig så slantarna växer inte på träd.. Hade tänkt köpa en fs för att uppgradera över ganska lång tid men det kanske är smartare att spara pengar och vänta..

Visst går det att uppgradera över tid. Totalt blir det dyrt men det kanske det är värt. Dock kanske dämperiet ska vara ok-ish. Personligen vill jag ialla fall ha en ordentlig gaffel. Sen har jag en hang-up på att ska vara boost både fram och bak.

lmoberg sa:
Vad är en ordentlig gaffel? Har lite koll på RockShox men det finns ju andra bra märken..

Jag har bara lite koll på rockshox och inget annat. Jag har gått från Recon till Lyrik så det är lite skillnad. Ska man åka lite urförsbetonat ska man nog ha ialla fall 1-2 steg upp från Recon. Typ Sektor eller revalation. För XC tyckte jag recon funkade bra, men jag är ingen finsmakare. Personligen hade jag kollat att det går att serva billigt och enkelt, att den tar volume spacers och att gaffeln går att byta slag på för rimliga pengar.
Å andra sidan är det lätt att byta gaffel och det är bara pengar. Ibland kommer det begagnade yaris och pike. (eller vad man nu vill ha om det är en xc, sid?)
Sen finns det så klart motsvarande FOX.

Tillbaka
Topp