Heldämpad MTB

MrJazze

Ny medlem
Heldämpad MTB
Hejsan!

Jag har bestämt mig för att min Trek från 99 ska få gå i pension och göra plats för en ny cykel med 29" hjul. Nu vet inte jag om jag ska satsa på en heldämpad eller en hardtail men jag har mer och mer sneglat på heldämpat. Problemet är att det finns så mkt att välja på och jag vill ju gärna få så mycket cykel som möjligt för pengarna. Hur är det med scott, tittade på en Spark 950 på Sportsson i dag och modell 2015 var nersatt till 19900. Köpläge? Jag provcyklade och uppskattade körupplevelsen men jag vill ju även prova något mer innan jag bestämmer mig men vet bara inte vad?
Jag cyklar än så länge bara ca 4 tim i veckan och det blir mestadels stigar med ganska mycket lera och steniga partier, jag tycker om att åka fort och skulle uppsatta en cykel som även käkar grusväg.

Vänligen
Andreas

Heldämpad MTB
Finns mängder med trådar startade i år och är därmed fortfarande aktuella, jag har i minst en tråd skrivit hur jag tycker att Sparken fungerar sök så hittar du.

Annars kan du kolla på Specialized Epic, Giant Anthem, Cannondale Scalpel, Trek Superfly eller invänta nästa 5 kommentarer om vilken Canyon du ska ha. :-)

Heldämpad MTB
Specialized, scott, trek, giant, kona och cannondale är alla kända märken av erkänt hög kvalisort men knappast kända för att leverera speciellt hög bang-for-the-buck.
Den kostnadsmedvetne sneglar hellre på (japp, här kommer det) Canyon, White, Cube eller liknande fultyskar och budgetbritter. Själv är jag lycklig ägare till bl.a en Canyon fullgung och en Cube HT, och är väldigt nöjd med båda två.
Har du en budget på 20k så kommer du ganska långt upp i komponentnivå hos de lite billigare tillverkarna medan det med nöd och näppe räcker till för ingångsnivån på heldämpade hos high-end tillverkarna.

Fullgung som käkar grusväg?
Se till att framdämparen har lätt åtkomlig lock-out och att bakdämparen går att ställa i hårt läge. Sen är det geometrin som avgör hur snabb och trampekonomisk den beter sig på transportsträckorna.
Undvik de mest extrema AM/Enduro ramarna så blir det nog rätt.

Heldämpad MTB
På grusväg cyklar man väl cx/gravelbike? FS på grusväg? Shit är alla gjorda av glas och socker numera????

FS är coolt nerför fjäll eller i obanad terräng, men på grusväg? Är nästa tråd vilken FS racer skall jag ha till VR 16???

Heldämpad MTB
Det finns inte många anledningar att köpa en HT idag. De enda två anledningarna jag kommer på är 1) extremt tight budget och 2) du tillhör den yttersta eliten och är van vid HT.

Satsa på en cykel där du antingen kan låsa dämparna (både fram och bak) från styret eller där dämparna låser sig själva.

Kolla runt på reorna hos olika LBSer, åk och snacka med dem och se om de kan erbjuda ett bra pris på någon cykel som passar dig. Man kan nästan alltid göra bra klipp hos en LBS och få en lite dyrare cykel till det pris man hade tänkt sig från början. Däremot har t.ex. Canyon sällan reor. Med andra ord så kan du, med lite tur och/eller skicklighet, göra en minst lika bra deal (ibland mycket bättre) hos en LBS än hos t.ex. Canyon.

Heldämpad MTB
Snyggtyskarna är bra, prisvärda och snygga. Varför ska man hosta upp flera tusen extra för att cykla omkring 4 min på en parkering hos lokala LBS?

Heldämpad MTB
Hubbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns inte många anledningar att köpa en HT
> idag. De enda två anledningarna jag kommer på
> är 1) extremt tight budget och 2) du tillhör den
> yttersta eliten och är van vid HT.
>
> Satsa på en cykel där du antingen kan låsa
> dämparna (både fram och bak) från styret eller
> där dämparna låser sig själva.

Om man vill köra med låsta dämpare så är det väl bättre att köpa en HT eller helstel? Då sparar man 2-3kg.
Skall man bli snabb på en fullgung måste man lära sig behärskaden utan låsbara dämpare.

Heldämpad MTB
ikebana skrev:
> Snyggtyskarna är bra, prisvärda och snygga.
> Varför ska man hosta upp flera tusen extra för
> att cykla omkring 4 min på en parkering hos
> lokala LBS?

Det där med snygghet får stå för dig. Alla tycker olika.

När jag har testat cyklar hos min LBS så har jag kört i lite olika terräng i närheten av LBSen och alltid varit ute bra mycket längre än 4 minuter. Hur ska man annars veta hur cykeln känns?

Det går att göra riktigt bra klipp hos LBSer om man anstränger sig lite. Det är inte jättesvårt att köpa en cykel hos en LBS som är minst lika bra (ibland till och med bättre) än motsvarande från Tyskland.

Man kan vända på din fråga och fråga sig varför man ska vänta jättelänge på en cykel från Tyskland som man inte har provcyklat när man kan köpa en lika bra eller bättre cykel för samma pris hos en LBS som man har möjlighet att provcykla ordentligt innan köp och få cykeln på direkten. Det är dessutom rätt skönt att bara behöva åka förbi cykelhandlaren om det skulle vara något med cykeln.

Jag dömer inte ut Tyskarna helt. Det finns fall där Tyskarna slår LBSen på fingrarna, men de är inte alls så överlägsna som många verkar tro.

Heldämpad MTB
Lingon skrev:
> Hubbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns inte många anledningar att köpa en
> HT
> > idag. De enda två anledningarna jag kommer på
> > är 1) extremt tight budget och 2) du tillhör
> den
> > yttersta eliten och är van vid HT.
> >
> > Satsa på en cykel där du antingen kan låsa
> > dämparna (både fram och bak) från styret
> eller
> > där dämparna låser sig själva.
>
> Om man vill köra med låsta dämpare så är det
> väl bättre att köpa en HT eller helstel? Då
> sparar man 2-3kg.
> Skall man bli snabb på en fullgung måste man
> lära sig behärskaden utan låsbara dämpare.

Man vill kanske inte köra med låste dämpare hela tiden, utan bara när man har nytt av det.

Det låter som en väldigt dålig cykel om man måste anpassa sig för att vara snabb.

Heldämpad MTB
Hubbe skrev:
>
> Det där med snygghet får stå för dig. Alla
> tycker olika.

Ja

> När jag har testat cyklar hos min LBS så har jag
> kört i lite olika terräng i närheten av LBSen
> och alltid varit ute bra mycket längre än 4
> minuter. Hur ska man annars veta hur cykeln
> känns?

Hur ska man tolka det? Att du har klämt en lokal stigrunda?
Kan ta gift på att det inte händer hos de allra flesta LBS.

> Det går att göra riktigt bra klipp hos LBSer om
> man anstränger sig lite. Det är inte
> jättesvårt att köpa en cykel hos en LBS som är
> minst lika bra (ibland till och med bättre) än
> motsvarande från Tyskland.

Finns det hemliga laget med hemliga priser? Poängen med L:et i LBS är just Local. I en medelstor svensk stad hittar du inga sånna cyklar.

> Man kan vända på din fråga och fråga sig
> varför man ska vänta jättelänge på en cykel
> från Tyskland som man inte har provcyklat när
> man kan köpa en lika bra eller bättre cykel för
> samma pris hos en LBS som man har möjlighet att
> provcykla ordentligt innan köp och få cykeln på
> direkten. Det är dessutom rätt skönt att bara
> behöva åka förbi cykelhandlaren om det skulle
> vara något med cykeln.

Nu vet jag inte var du bor eller hur du cyklar men när vi kör happyride, onsdagsturer med cykelklubben eller övriga turer kryllar det av folk med postordercyklar. Man ber någon att få testa och voilà! Om jag kör sönder nåt på min hoj tar jag den till en LBS son glatt fixar den för en billig slant.

> Jag dömer inte ut Tyskarna helt. Det finns fall
> där Tyskarna slår LBSen på fingrarna, men de
> är inte alls så överlägsna som många verkar
> tro.

Verkar finnas ganska många fall om man slänger ett öga på alla rekommendationstrådar. Få fall där tex en scott hos LBS klår en radon i prisvärde

Heldämpad MTB
ikebana skrev:
> Verkar finnas ganska många fall om man slänger
> ett öga på alla rekommendationstrådar. Få fall
> där tex en scott hos LBS klår en radon i
> prisvärde

Det beror lite på hur man värdesätter design och märkestillhörighet också.

Heldämpad MTB
Jag köpte en Transition för över 30 förra året och en scott i samma prisklass hade inte ens dropper post. Jag som också har en scott tycker att det stämmer att man får lågt specade cyklar av standardmärkena scott och specialized. Sen känner jag ingen som lämnar in sin cykel som cyklar i skogen. Man lär sig skruva själv med tiden.

Heldämpad MTB
Bengt-re skrev:
> På grusväg cyklar man väl cx/gravelbike? FS på
> grusväg? Shit är alla gjorda av glas och socker
> numera????
>
> FS är coolt nerför fjäll eller i obanad
> terräng, men på grusväg? Är nästa tråd
> vilken FS racer skall jag ha till VR 16???

Om du läser lite noggrannare och inte bara vad du vill se kanske det blir mer lättförståeligt.

"Jag cyklar än så länge bara ca 4 tim i veckan och det blir mestadels stigar med ganska mycket lera och steniga partier, jag tycker om att åka fort och skulle uppsatta en cykel som även käkar grusväg."

Heldämpad MTB
Jag följer tråden och kikar vidare på cyklar. Har lite funderingar men har vart borta på jobb ett par dagar och det är så segt att skriva på mobilen.

/Andreas

Heldämpad MTB
Jag har nu velat fram och tillbaka hur länge som helst, spark, genius, 27,5 eller 29. En ny utmanate är ju Nerve 9.9! Man får ju lite mer för pengarna men är osäker på kvaliten.. Kommer nog mestadels cykla stökiga partier i skogen och lite stig. Kanske drar upp till fjällen eller kör nån vasa i bland men detta är sekundära användningsområden. Grusväg kommer det med handen på hjärtat nästan aldrig bli förutom vid dessa tillfällen. Vad sägs vilken är den trevligaste cykeln? Har provat bägge på slätväg och detta säger inte så mkt!

/Andreas

Heldämpad MTB
Vad jag kan förstå så är Nerven rätt lik Scott Spark till lika användningsområde och sittställning. Många menar dock att jag får en så mkt roligare cykel om jag väljer en Genius, gärna med 27,5" hjul??
Sparken är ju fin eftersom man ändra läget på det bakre länkaget och få olika sittposition.

/Andreas

Heldämpad MTB
Det blev en Canyon Nerve AL 6.0
Ingen värsting menverkar vara minst lika kompetent som en spark 750/950. Tror det blir ett bra insteg på heldämpat! Ev kanske man får uppgradera bromsarna, byter man sedan hjul så är jag nog hemma! :-)

Tillbaka
Topp