Heldämpad och backar?

Hakana1

Aktiv medlem
Heldämpad och backar?
Är oinsatt på FS, men funderar på inköp pga stigar häromkring är lite jobbiga med HT. Mycket rötter och sten. Skump och noja när regnat. Kör runt mycket bös på stig med HT. Samtidigt är ju lång stigkörning kul.

Tänkte fråga om modelltips och backar. Får klättra 100 höjdmeter eller mer i ett svep på turerna. Blir även längre transporter på grusväg.

Scott spark har väl nån lockout och Trek re:aktiv. Har bara läst om dem. Spelar det någon roll vilken?

Tänkte lägga 20-30, har inte kompetens bedöma skick på beg.

Schysst LBS, som jag oavsett kommer sätta i jobb vid strul, har trek scott specialized.

Funderar kring spark 960-940 eller Fuel ex 8 typ.

Heldämpad och backar?
så länge man inte står upp o bänder så ser jag sällan anledning stänga av bakdämparen. - Nu har NOG jag ordentligt rundtramp, kanske påverkar, så det inte gungar?

Kan tycke det är mkt gött m bakdämp även på bra vägar, långa asfalt-transporter.

Heldämpad och backar?
en vettig heldämpad hoj har anti-squat. de flesta har det.

betyder att trampkraften styvnar till bakfjädringen mer ju hårdare man trampar. lätt att testa på lbs-parkeringen.

lockout är då onödigt, men precis som andra ’säljande’ finesser sitter den där även på cyklar som saknar behov för den.

finns dock vissa hojar som har tre lägen, och det extrasofta kan vara kul i vissa lägen. så länge man inte trampar. aka pedalislag. så då byter man mellan vanlig fjädring och extramjuk. det låsta läget kan man vara utan enligt mig.

sitter vanlig tvåstegs lockout på två av mina tre mtb, och använder det aldrig. inte ens vid stående spurt.

om man trots allt ska använda låsning på en cykel med anti-squat, är det på framgaffeln. sitter där som standard i de allra flesta fall, och är lätt att nå utan kablage.

Heldämpad och backar?
Lockout är normalt sett onödigt. På min cube stereo tycker jag inte det gungar nämnvärt ens om man står och trampar. Använder oftast inte lockouten, inte ens för de längsta och värsta klättringarna. Dessutom har man ju fördelen att man får bättre grepp med en aktiv bakände. Det var en sak jag verkligen reagerade på när jag för ett antal år sedan gick från hardtail till fullsuss och körde i stenig och rotig uppförsbacke.

Heldämpad och backar?
Fast polarns biltema-fullsuss hade dock ingen anti-squat. Snarare squat. När man trampade säckade bakänden ihop helt. Pivotpunkten var typ under vevlagret om jag minns rätt ?

Heldämpad och backar?
Jag har Spark med 3-läges lockout. Tycker den fungerar riktigt bra. Har väl i mellanläget 90% av tiden men skönt att kunna låsa i branta uppförsbackar samt kunna få riktigt mjukt när det stökar utför.

Heldämpad och backar?
Jag har en FS Vitus Sommet och den klättrar mycket bättre än min HT NS Bikes Clash med väldigt lik geometri.
Dämparen gör det enklare för bakhjulet att få grepp i stöket så jag ser ingen nytta alls av låsning. Möjligtvis på asfalttransport , men inte då heller faktiskt

Senast ändrad:
Heldämpad och backar?
Hakana sa:
Är oinsatt på FS, men funderar på inköp pga stigar häromkring är lite jobbiga med HT. Mycket rötter och sten. Skump och noja när regnat. Kör runt mycket bös på stig med HT. Samtidigt är ju lång stigkörning kul.

Tänkte fråga om modelltips och backar. Får klättra 100 höjdmeter eller mer i ett svep på turerna. Blir även längre transporter på grusväg.

Scott spark har väl nån lockout och Trek re:aktiv. Har bara läst om dem. Spelar det någon roll vilken?

Schysst LBS, som jag oavsett kommer sätta i jobb vid strul, har trek scott specialized.

Jag rekommenderar naturligtvis någon av nedanstående Cube Stereo 120 som jag länkat i stigande prisordning. Storlek 20" blir bra till dina 180 cm. Jag orkar inte svara på några följdfrågor idag. ?

2019 Pro // Rea-pris på utgående modell, passa på, STL 20" finns ännu kvar!
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-pro-29-silver-n-green-774785

2020 Pro // Ny modell med Sram 1x12 vxl, ca 10-14 dgr leveranstid enligt Bike-Discount på STL 20"
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-pro-29-black-n-blue-898870

2019 Race // Rea-pris på utgående modell, passa på, STL 20" finns ännu kvar!
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-race-29-black-n-blue-774795

2020 Race // Ny modell med Shimano 1x12 vxl, ca 10-14 dgr leveranstid enligt Bike-Discount på STL 20"
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-race-29-lightgrey-n-flashyellow-898860

Observera vid prisjämförelse: Det är fri frakt på 2020-modellerna, medan 2019-hojarna i ovanstående exempel kostar ca 560 kr i frakt! Bara så det inte blir någon överraskning...

Lycka till, svårt att bli missnöjd med en Cube Stereo 120 som designats och utvecklats i Bayern precis som BMW. ?
Obs -> Ej skämt, det är sant.

Nu ska jag laga lunch.

Heldämpad och backar?
Instämmer, cube stereo är fina grejer. Jättenöjd med min 2017 års cube stereo 140 sl c:62. Bestyckat den med pike 160 fram och monarch plus bak. Fixar tamigtusan all typ av åkning. Jag slog personligt rekord i "mördarbacken" i ursvik (den långa knöliga uppförsbacken på genvägen) med denna hoj, och med samma hoj övar jag på min förmåga i bikepark med bröt, hopp och drops.

Heldämpad och backar?
Stereo 2020 ser ut att vara en rätt stor uppgradering avseende geometrin så hellre den billiga sådana än den dyra 2019 helt klart.

Både Scott Spark och Fuel EX lär vara klockrena de också.

Heldämpad och backar?
Oskar sa:
Rattnalle sa:
Stereo 2020 ser ut att vara en rätt stor uppgradering avseende geometrin så hellre den billiga sådana än den dyra 2019 helt klart.

Både Scott Spark och Fuel EX lär vara klockrena de också.

Samma geometri, den nya kom 2019. Modellen har t.o.m. fått en egen tråd av Sixten: https://happyride.se/forum/read.php/1/3455383/page=1
Jag tittade bara på länkarna, då stämmer geometrin där inte på 2019-modellerna.

Heldämpad och backar?
Det är samma geo, samma ramar och samma HTA och STA på 2019 som 2020 bara det att dom plötsligt fått för sig att mäta STA annorlunda inför 2020.

Heldämpad och backar?
Örjan Lax sa:
Det är samma geo, samma ramar och samma HTA och STA på 2019 som 2020 bara det att dom plötsligt fått för sig att mäta STA annorlunda inför 2020.

För vidare info om STA m.m., se första bilden i första inlägget i Sixtens fina tråd, som Oskar länkade.

Heldämpad och backar?
Smart sätt att kunna sälja en ny ram två år i rad ;-)

Den där figuren Sixten gjort skulle man ju iofs vilja ha på alla geometri tabeller för det är ju alltid oklart vad de menar.

Heldämpad och backar?
STA är ett svårt mått. Så länge sadelröret pekar rakt mot vevlagret är det begripligt, men ändå svårt att mäta. Top tube length är lättare att mäta. Det man känner när man sitter på hojen, hur långt bort styret sitter har stark koppling till TTL + Styrstam.

Heldämpad och backar?
Octagon sa:
STA är ett svårt mått. Så länge sadelröret pekar rakt mot vevlagret är det begripligt, men ändå svårt att mäta. Top tube length är lättare att mäta. Det man känner när man sitter på hojen, hur långt bort styret sitter har stark koppling till TTL + Styrstam.
Fast för en mtb är ju förhållandet mellan ETT och Reach högst intressant. Sittande vs stående cykling. Men felet med ETT är ju att det inte tar hänsyn till vad skillnaden i sadelhöjd gör med sittställen. För att få en aning om det behöver man veta STA, den röret har och inte genomsnittet från botten..

Heldämpad och backar?
Rattnalle sa:
Octagon sa:
Fast för en mtb är ju förhållandet mellan ETT och Reach högst intressant. Sittande vs stående cykling. Men felet med ETT är ju att det inte tar hänsyn till vad skillnaden i sadelhöjd gör med sittställen. För att få en aning om det behöver man veta STA, den röret har och inte genomsnittet från botten..
Japp, det är därför STA är mindre bra. Reach och ETT är det som påverkar mest och är lättast att förstå. Sen vill man ha sadelrörets vinkel för att veta mer exakt hur det blir, speciellt om man är lång och har sadeln betydligt högre än styrlagret. Och då menar jag sadelrörets vinkel, inte ett streck från vevparti upp till hålet för sadelstolpen, vilket är den vinkel tillverkarna brukar ange.

Heldämpad och backar?
Nej precis. Rörets vinkel. Jag har relativt långa ben och för mig är de nya branta sadelrören perfekta, men vissa är ju bara branta tills man gissar upp sadeln :-P

Heldämpad och backar?
Örjan Lax sa:
Hakana sa:

Jag rekommenderar naturligtvis någon av nedanstående Cube Stereo 120 som jag länkat i stigande prisordning. Storlek 20" blir bra till dina 180 cm. Jag orkar inte svara på några följdfrågor idag. ?

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-pro-29-silver-n-green-774785

2020 Pro // Ny modell med Sram 1x12 vxl, ca 10-14 dgr leveranstid enligt Bike-Discount på STL 20"

2020 Race // Ny modell med Shimano 1x12 vxl, ca 10-14 dgr leveranstid enligt Bike-Discount på STL 20"
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-race-29-lightgrey-n-flashyellow-898860

Observera vid prisjämförelse: Det är fri frakt på 2020-modellerna, medan 2019-hojarna i ovanstående exempel kostar ca 560 kr i frakt! Bara så det inte blir någon överraskning...

Lycka till, svårt att bli missnöjd med en Cube Stereo 120 som designats och utvecklats i Bayern precis som BMW. ?

Nu ska jag laga lunch.

Tack för alla tips!

Plöjde tråden om Cube stereo 120 och den verkar lovande. Kollade på Cube race och pro i länkar. 15200-21500 är ju helt OK priser, om nu komponenter är ok.

Scott Spark 960 är ca 3000-5000kr dyrare hos LBS. Den är kanske jämförbar.

Jag kommer nog att hamna hos den lokale handlaren 800 meter bort för diverse service av dämpare m.m. och om något strular. Pillar lite själv med växeljustering, däckbyten, rengörning m.m., men det är från en låg nivå just nu. Gaffelservice är okänd mark. Å andra sidan kanske handlaren kan fixa lite på en Cube också. Vet inte riktigt hur man ska tänka om det.

Heldämpad och backar?
Håller med helt. Tycker det är skönt att själv bestämma hur man vill att fjädringen ska fungera och det är verkligen rejäl skillnad mellan lägena.
andyman_se sa:
Jag har Spark med 3-läges lockout. Tycker den fungerar riktigt bra. Har väl i mellanläget 90% av tiden men skönt att kunna låsa i branta uppförsbackar samt kunna få riktigt mjukt när det stökar utför.

Heldämpad och backar?
Hakana sa:
Örjan Lax sa:
Hakana sa:

Nu ska jag laga lunch.

Tack för alla tips!

Plöjde tråden om Cube stereo 120 och den verkar lovande. Kollade på Cube race och pro i länkar. 15200-21500 är ju helt OK priser, om nu komponenter är ok.

Scott Spark 960 är ca 3000-5000kr dyrare hos LBS. Den är kanske jämförbar.

Jag kommer nog att hamna hos den lokale handlaren 800 meter bort för diverse service av dämpare m.m. och om något strular. Pillar lite själv med växeljustering, däckbyten, rengörning m.m., men det är från en låg nivå just nu. Gaffelservice är okänd mark. Å andra sidan kanske handlaren kan fixa lite på en Cube också. Vet inte riktigt hur man ska tänka om det.

Om du köper Spark köp minst en 950.
För att slippa QR bakaxeln och bättre gaffel/dämpare.

Heldämpad och backar?
håller med båda föregående:)

lite oklart när jag skulle ha glädje av en ht. hellre all-in och helstel isf.

och om man av t ex viktskäl vill ditcha ena fjädringen tar jag isf bort den där fram och behåller bak. bra vid landningar och så. kör så vid pendling, skrivit om det några gånger här.

brukar väcka upprörda känslor.

Heldämpad och backar?
julgus sa:
Håller med helt. Tycker det är skönt att själv bestämma hur man vill att fjädringen ska fungera och det är verkligen rejäl skillnad mellan lägena.
andyman_se sa:

När jag testade Spark tyckte jag det var ganska undermålig funktion om man inte körde i det öppna läget, men då var det väldigt gungigt istället.

Heldämpad och backar?
all fjädring måste ju ställas in, men på de scottmodeller där man nu ditchat anti-squatleden bör man antagligen akta sig från stora framdrev.

Heldämpad och backar?
hm, det är leden som sitter strax intill bakhjulet. om den saknas krävs i princip att kedjan löper lägre förbi vridcentrum för kedjestagen intill vevpartiet. alltså för anti-squat utan leden vid bakhjulet krävs högt liggande vridcentrum för bakvaggan.

svårt att uppnå om man inte har liten framklinga.

den lilla framklingan har sedan nackdelen att behöva små bakdrev 9-11t för att uppnå fart på t ex grussträckor. dessa drev är ineffektiva, känns kuggiga, och sliter snabbt ut sig själva, kedjan och drivlinan vid mer än minimal användning.

har man hård fjädring behövs inte anti-squat särskilt, och som med alla uppfinningar har den på sina håll överdrivits, vilket medför studsig gång när man trampar på vågigt underlag. kallas kickback.

Heldämpad och backar?
kais01 sa:
hm, det är leden som sitter strax intill bakhjulet. om den saknas krävs i princip att kedjan löper lägre förbi vridcentrum för kedjestagen intill vevpartiet. alltså för anti-squat utan leden vid bakhjulet krävs högt liggande vridcentrum för bakvaggan.

den lilla framklingan har sedan nackdelen att behöva små bakdrev 9-11t för att uppnå fart på t ex grussträckor. dessa drev är ineffektiva, känns kuggiga, och sliter snabbt ut sig själva, kedjan och drivlinan vid mer än minimal användning.

har man hård fjädring behövs inte anti-squat särskilt, och som med alla uppfinningar har den på sina håll överdrivits, vilket medför studsig gång när man trampar på vågigt underlag. kallas kickback.

Årets ingenjör är utsedd.

Heldämpad och backar?
kais01 sa:

.
Nej.

Heldämpad och backar?
Låter som att det fortfarande är single pivot a la Orange. Men på en modern cykel har man ju ett länkage som gör att bakhjulet kan röra sig rakt upp eller tom bakåt när man trycker ihop fjädringen, framdrevets storlek har mindre betydelse.

Minns min egen gamla single pivot med 3-delat vevparti. På lillklingan reste sig bakändan när man trampade, mittdrevet var neutralt och storklingan pressade ihop fjädringen.

Heldämpad och backar?
Om man kikar på en beg. FS och i grunden saknar erfarenhet av den av hoj - vad ska man se upp med? Sprickor i ram? Dämpare - hur märks en defekt? Självklart lite provcykling och att man ska gilla den.

Ligger en, vad det verkar, hygglig Radon slide från 2014 ute nu i närområdet i köp och sälj här för 7k. Kommer väl rulla 2-6h i veckan.

Annars är det 13k upp till Cube stereo 120 race 2020, lite sugen på den i höst annars.

Heldämpad och backar?
Tack för tips!

Såg en Radon Skeen trail 8 2019 för strax under 20k.
Finns i 18" och 20", är 180cm.
https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/skeen-trail/skeen-trail-80-2019/

Kanske för lite som skiljer mellan den och Cube Stereo 120 race, Canyon Al 7.0, Merida one-twenty-600 för att det ska vara värt mer googlande och forumläsande.

Lite Rockshox sektor vs Fox 34 rythm m.m. jag inte begriper om spelar någon roll.

Strive såg kul ut, men kanske lite dyr och jag vet inte om 160mm är lite mycket om man är lite mesig och inte håller på med hopp och drop... än. Det blir ju lite BST, Billingerace och såna lopp också och liknande körning i vardagen.

Heldämpad och backar?
Kanske sista hojen ut i scoutandet, en lokal handlare säljer M av den här för 21k:
https://www.focus-bikes.com/it_en/95697-jam-6-8-nine

Sista 2019 exet.
Vet inte riktigt om det är en mer köra-utförs-hoj eller om den funkar på vanlig stigkörning och lite transporter. Cube stereo kanske bättre till slut ändå.

Handlaren servar inte gafflar, så det blir väl inte så mycket spring där om köper. Men alltid kul att stötta ändå.

Heldämpad och backar?
hahaha!

snabbare vet jag inte, men skönt att ha cyklar där fippel med låsning när man tar sig fram i stök är helt onödigt.

och inte har något väsentligt mervärde på slätt underlag heller.

Tillbaka
Topp