Heldämpad och backar?

Heldämpad och backar?
Fick lite rabatt på Bikester lämpligt nu. Runt 20k känns rimligt för första FS, mest magkänslan. Hittade Orbea Occam H30 2020 på Bikester och försökte läsa på, men lite osäker på om den passar mitt ändamål.
https://www.bikester.se/orbea-occam-h30-orangeblue-1042982.html
Tveksam viktangivelse.

Tänkt körning är stigar på åsarna runt Borås. Rya åsar runt knuten. Alltså en del upp och ner, rötter och sten - men det blir väl också längre joggingspårturer kanske. Och sen lite lopp ibland typ Billingerace, BST m.m. - med ambitionen att ha kul, träna och komma i mål - typ nedre halvan av tabellen men inte sist =)

Har en HT i Focus Black Forest (2017) som jag nog tänkte behålla, samlar den damm blir den såld. Det var mer att det skumpar lite väl mycket på flera av turerna. Vill ha mer helt enkelt och utnyttja närområdets utbud.

Dämparen på Orbean hade jag inte hört talas om, men tydligen något undermärke till FOX - Marzzocchi Bomber Z2 140 QR15x110
https://flowmountainbike.com/post-all/first-look-2020-marzocchi-bomber-z2-fork/

Men det slutar väl med Cube stereo 120 race 2020 annars kanske.

Heldämpad och backar?
är väl ett amerikanskt sätt att kompensera patentet på horsts anti-squat länk. patentet som inte gällde europa har gått ut nu...

Heldämpad och backar?
Occam verkar vara en hejare på att klättra i alla fall, det är stor fördel i terrängen här.

Både Cube 120, canyon neuron (130mm fram / 120 mm bak) och Occam (140mm fram och bak) marknadsförs lite i samma kategori - men de används ändå med lite olika syften? Går det säga något kort om skillnaderna i körning mellan dem (används de delvis till olika typer av körning?) och om den ena är mer lämplig än den andra vid enstaka lopp av typen BST med en del längre transportsträckor?

Heldämpad och backar?
jofahjalm sa:
kais01 sa:
är väl ett amerikanskt sätt att kompensera patentet på horsts anti-squat länk. patentet som inte gällde europa har gått ut nu...

Upplever du själv det som att du förstår vad du pratar om?

ja inte vet jag. men läste om horst-link patentet häromsistens och det förefaller uppenbart att brain var ett sätt att komma runt det, för försäljning i usa.

men du kanske sitter på vederhäftigare info:)

Heldämpad och backar?
kais01 sa:
jofahjalm sa:
kais01 sa:

Upplever du själv det som att du förstår vad du pratar om?

ja inte vet jag. men läste om horst-link patentet häromsistens och det förefaller uppenbart att brain var ett sätt att komma runt det, för försäljning i usa.

men du kanske sitter på vederhäftigare info:)

Brain är en Specializedgrej och det var även dom som hade horstlinkpatentet. Men jag fick aldrig min fråga besvarad. För mig är det uppenbart att du inte förstår vad du pratar om, men jag undrar hur du upplever detta?

Heldämpad och backar?
de köpte vad jag förstår in patentet senare?

sen var det väl fast i marketingträsket kring brain. du vet säkert precis hur det låg till.

måste kännas finfint:)

Heldämpad och backar?
kais01 sa:
de köpte vad jag förstår in patentet senare?

sen var det väl fast i marketingträsket kring brain. du vet säkert precis hur det låg till.

måste kännas finfint:)

Så man byggde Brain för att undvika ett patent och när man hade köpt patenten fortsätta man använda Brain även med det magiska AS-leden?

kais01 sa:
hm, det är leden som sitter strax intill bakhjulet. om den saknas krävs i princip att kedjan löper lägre förbi vridcentrum för kedjestagen intill vevpartiet. alltså för anti-squat utan leden vid bakhjulet krävs högt liggande vridcentrum för bakvaggan.
.

Att sedan en vanlig Orange har mer AS jämfärt med ett par år gammal Specializedhoj trots deras magiska AS-led är inget du vill kännas vid?

Heldämpad och backar?
Nja. Det optimeras bara mot vissa kransar beroende på cykeltyp. 30-32t är rätt vanligt. Sedan varierar det om det optimeras mot att veva platt uppför dvs stor krans bak eller för att stampa på nedför mer mitt på kassetten.

Heldämpad och backar?
kais01 sa:
man ska nog inte ha för höga förhoppningar.

men det är synd att jofa håller på att skriva bort sig från forumet. har uppskattat hans friska fläktar.

kunde kanske istället googla specialized vs horst leitner?

https://mmbhof.org/horst-leitner/

Jofa försökte ju länge hinta om att du fått det hela om bakfoten, men du fortsatte ju att gräva dig djupare.

Brain är ett försök att förbättra horstlänken.

Heldämpad och backar?
eller tvärtom. det var det som var den enkla frågan.

jag ifrågasatte om inte spesch i avsaknad av horst köpte in patentet när inte brain visade sig optimalt?

om man vet hur det ligger till är det ju inte svårt att svara på detta. har tyvärr inte hittat konklusiv info.

det vi däremot vet är att ett bra anti-squat-system gör brain närmast onödigt.

Senast ändrad:
Heldämpad och backar?
här är en bild på en spesch som påstås vara från 2004, har både brain och horst.

om det stämmer; klart svar på frågan..

Bilagor

• C35EBAAE-063C-4507-A7E1-1B3A236D628E.jpeg
    C35EBAAE-063C-4507-A7E1-1B3A236D628E.jpeg
    92.7 KB · Besök: 30
Heldämpad och backar?
Jag är fortfarande inte intresserad av varken Brain eller horst-patentet, utan försöker få fram att du inte har en aning om det du försöker förklara.

Heldämpad och backar?
Nybörjaren behöver en squat whiskey nu.

Gör ett nytt försök eller kör 7 mil till handlare ?
Cube 120 och occam 2020 lika eller olika i brötig skog och på grusvägar? Typ motionslopp har ju lite sega transporter, blir lite sånt ibland, men också hemma.

Heldämpad och backar?
Hakana sa:

Cube 120 och occam 2020 lika eller olika i brötig skog och på grusvägar? Typ motionslopp har ju lite sega transporter, blir lite sånt ibland, men också hemma.
Mer slag -> mindre lämplig för motionslopp och transporter, lite grovt sådär. Orbea har väl en annan modell som är mer jämförbar med Cuben? Den senare låter dock bra till ditt användningsområde.

Jag själv är lite sugen på Occam men då till stökig stig, stora berg och liknande. Som den verkar mer lagom till.

Heldämpad och backar?
kais01 sa:
här är en bild på en spesch som påstås vara från 2004, har både brain och horst.

Specialized har kört FSR, dvs horst, så länge jag kan minnas. Långt innan de lanserade nån hoj med Brain. Inte för att jag förstår vad det är du vill komma fram till.

Antisquat går att få både mycket och lite med horst/fsr-länkage. Det handlar bara om var man sätter länkagepunkterna.

Här är en FSR ground control från 98.
20130815_125356800x600.jpg

Senast ändrad:
Heldämpad och backar?
H. sa:
kais01 sa:

Specialized har kört FSR, dvs horst, så länge jag kan minnas. Långt innan de lanserade nån hoj med Brain. Inte för att jag förstår vad det är du vill komma fram till.

Antisquat går att få både mycket och lite med horst/fsr-länkage. Det handlar bara om var man sätter länkagepunkterna.

Här är en FSR ground control från 98.

vad bra:) då vet vi!

Heldämpad och backar?
Rattnalle sa:
Hakana sa:

Mer slag -> mindre lämplig för motionslopp och transporter, lite grovt sådär. Orbea har väl en annan modell som är mer jämförbar med Cuben? Den senare låter dock bra till ditt användningsområde.

Jag själv är lite sugen på Occam men då till stökig stig, stora berg och liknande. Som den verkar mer lagom till.

Tack för svaret! Blev också sugen på Occam. Men det får bli en Cube stereo 120 i år.
Läste något om n+1 och började snegla på barnens sparpengar.

Tillbaka
Topp