Heldämpat eller hardtrail ?

Det beror nog på vad du ska köra, och vilken budget du har.
I början duger det alldeles utmärkt med en hardtail, du får mycket mer för pengarna och dessutom så är det mindre som går sönder och slits.

Sen efter en eller ett par säsonger så kanske du börjar ana vilken typ av cykling som du föredrar, och då är det lättare att välja "rätt" sorts hoj och satsa lite mer på en finare cykel.

Dessutom tycker i alla fall jag att det kanske är bra att ha en lite enklare och robustare hoj i början eftersom delarna slits om man är lite orutinerad cyklist och kanske smäller i lite här och där.

Inte för att jag påstår att just du är orutinerad, det har jag ingen aning om, men om det är första hojen så kan det vara bra att kanske köpa begagnat lite enklare som instegshoj.

Dessutom är det nog bra att "lära sej" köra hoj på en hardtail först eftersom den inte är så förlåtande och du därför får till tekniken bättre.

Lycka till

Kloka ord från Stewe ...

Det är mycket av en kostnadsfråga oxå. Räkna med att en heldämpad av motsvarande kvalitet som en hardtail plussar på 4-5 000 kr. Och min personliga uppfattning är att du måste upp i minst 12 - 13 000 kr för att få en bra heldämpad, för tävlingsbruk, betydligt mer ...

Men, frågan är naturligtvis var och hur du cyklar. Skriv lite mer om det så kommer du säkert att få riktigt bra svar.

/MM

Köpte en kona kaldera för ett år sedan och har haft väldigt kul.Cyklat mycket i stökig teräng.Efter att provat en heldämpad cykel uppe i åre så kände jag att det nog är en sådan jag måste ha för att ta cyklingen ett steg vidare.Men som sagt en hardtail räcker got och väl i början och sedan vet du ju hur mycket du kommer at cykla.

Det är oerhört individuellt, för snabba trails föredrar jag ht men har börjat kolla på fs ram för xc
Hojjar du mest där det är mkt skrot i vägen kanske en fs är att föredra eftersom det är lättare att köra fort om man slipper allt för mkt stötar underifrån

Jag satsade på en FS direkt, och till en början en Scott G-Zero FX2 för 6000 kr.
Jag var nöjd med detta val och tyckte det var kul att skumpa runt i skogen.
Så nu för ett par månader sen, och närmre två år efter det att jag började cykla,
uppgraderade jag mig med en Scott Ransom 40. Och oj, va mysigt det blev. =)

Jag vet inte, men jag tror inte jag kommer skaffa någon HT för skogsbruk.
Men men, HT kanske passar dig, vad vet jag. =)

/Roger

Om man är helt ny på att hojpsa i skogen och vill lära sig rätt teknik från början så skulle jag säga HT. Man lär sig att se spår och välja linjer på ett helt annat sätt än med FS. Jag tror det är värdefullt för sin egen utveckling om man har med sig detta när man ev går på FS.

JAg har kört helstelt sen 1990 i skogen och måste säga att ja..man lär sig en hel del på det för om man vägrar lära sig så har armarna och allt annat skakat sönder efter en 4 timmarstur på sörmlandsleden*flinar*

Nu har jag gått över till heldämpat 14 cm fram och bak och jag är toppennöjd för jag förstör inte ryggen nacken och armarna. Plus att jag har börjat få mer flyt i terrängen vilket givetvis är det som är roligare.

CanyonNerveES7XL.JPG ht=485

Mitt val var en canyon Nerve ES 7 pga väldigt bra i alla tester, mycket fina komponenter för pengarna, jag är 194.5 cm så jag ville ha ett överrör som var sänkt så jag lättare kunde röra mig sidledes över cykeln och rädda jobbiga situationer.

Angående att heldämpade är tyngre. Cykeln väger i XL utförande 13.8 kg vilket jag inte alls tycker känns i terrängen, lite i vissa uppförslöpor. Jag valde även en kort styrstam tror orginalet var 12-13.5 cm men jag tog en 9cm för att lätt kunna komma bakom sadeln vid kraftiga nedåtlutningar och för att lätt kunna få upp cykeln på bakhjulet vid smådrops. Kan till och med tänka mig ännu lite kortare styrstam.

Vad jag inte tänkt på innan köpet var att bakdämparen gör att man får mindre markfrigång än med hardtail men det ska jag lösa genom att ersätta största klingan fram med en bashguard som är i samma storlek som mellanklingan 32 sabeltänder av märket FSA genomskinlig plast 290:-. Plast pga att jag fick rådet på forumet om att plast glider bättre över stock och sten.

(Ingen bash på bilden för jag är påväg till affären för att köpa den inom 30 minuter)

Senast redigerad av en moderator:
Ekonomiska begränsningar?

+ för HT: Billigare, färre saker att serva, färre saker som kan haverera, snyggare.
Annars verkar fs fullständigt överlägset.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Som Scand är inne på
>
> Varför välja?

Har ganska nyligen bytt upp mig från HT till FS och måste säga att det endast har gjort att mitt smil har blivit bredare när jag är ute i skogen. Kan dock hålla med om att en HT förmodligen väger mindre och ger bättre teknik. En HT är dessutom lite "rappare" eller vad man ska säga tycker jag. Den största skillnaden med en FS tycker jag är att man har mer markkontakt och bättre känsla samt mindre stök vilket leder till mer fart och det är ju alltid bra!

För att summera så tycker jag att du skall satsa på en HT om du känner att du inte är så bra rent tekniskt och vill ha en lätthanterlig cukel. Annars går du på en FS!

Jag började med en sunkig FS med 1" slag lr ngt och efter att ha spräckt den ramen så blev det ngn månad på en HT och jag kände ändå en stor skillnad. Tekniken kom med på köpet och efter att gått tillbaka till FS så kändes det att tekniken hade skärpts till en hel del och man märkte hur förlåtande en FS kan vara..
mvh.

Gick från HT till FS och tillbaka till HT bara för att det tappas för mycket effekt trots
lock out på både fram och bak. Kör XC och för min del så tappade jag både teknik, fart och känslan med en FS. Hade en Specialized Stumpjumper FSR Comp som var väldans skön med som sagt lite för seg i spåren för min smak.

Happy hunting

// F

Jilster skrev:
> Om man är helt ny på att hojpsa i skogen och
> vill lära sig rätt teknik från början så
> skulle jag säga HT. Man lär sig att se spår och
> välja linjer på ett helt annat sätt än med FS.
> Jag tror det är värdefullt för sin egen
> utveckling om man har med sig detta när man ev
> går på FS.

Jilster said it!!

JojjeM, har inte du en helstel SS också? Om du nöter flitigt på den så kanske du har en chans...
(Som att jag nu skulle ha någonting att komma med... )

Jag tycker det spelar ganska så stor roll hur länge du tänker va ute i skogen. Ska du köra långlopp eller kanske multisport är det skönt att ha en lite mer förlåtande hoj efter ett par timmar. Men är du bara ute kanske max en timme så funkar det nog bra med HT.

Hej!

Körde först en sommar på HT, sen när jag fick min FS (fultysk) så märktes direkt vilken skillnad det var. Allt blev lättare, branter som jag inte lyckats cykla uppför och backar som man fegat på nerför togs nu utan större problem. Kan ju ha att göra med att min erfarenhet som cyklist ökat. Men visst hjälpte det mkt med en mer förlåtande cykel. Dock, så efter nu två säsonger så har det börjat glappa i bak-swingen, detta har lett till att det har cyklats mindre och efter varje tur är det nått som strular och en massa mekande krävs och svårt att få tag på reservdelar. Så nu funderar jag på om det inte är bättre med en HT som funkar än en strulande FS...

Så mitt lilla tipps är, köper du en FS, se då till att det är ett välkänt märke som det är lätt att få tag på reserv delar till. För någon gång går nått sönder och då är det inte kul att hålla på att strula med mail och krånglande tyskar…

Med vänlig hälsning / Joakim

TIPS KÖR INTE HT MED DUBBELKRONAT! As korkat, sämre styrningsförmåga och onödig vikt. Håll dig till hur det ska vara. Thumbs up Nikko! Pz Aut

s skrev:
> Man bör i vilket fall börja med en gul cykel.

Haha, då klarar jag mig nog.
Min FX2:a är halvgul. ;)

Mvh Roger.

Min första cukel var gul. Och nu är jag hyffsat bra på och cukla, så min spaning är att en gul cukel är bra. Nu har jag kört en silverfärgad i ett år och blivit ytterligare lite duktigare.

Roger: Den där är ju perfekt! Börjar i gult och går över i silver. Du är/kommer bli minst lika bra som mig på å cykla!

Allvarligt så tror jag att man måste cyklat en hel del MTB för att veta vad man uppskattar för egenskaper hos cykeln. Det är nog mer tur än skicklighet om första cykeln blir helrätt. Rådet blir därför att börja med en cykel som inte har extrema vinklar och som du har råd att ersätta om ett par tre år, när du vet vad du vill ändra på. Och så måste den vara gul förståss...

s skrev:
> Min första cukel var gul. Och nu är jag hyffsat
> bra på och cukla, så min spaning är att en gul
> cukel är bra. Nu har jag kört en silverfärgad i
> ett år och blivit ytterligare lite duktigare.
>
> Roger: Den där är ju perfekt! Börjar i gult och
> går över i silver. Du är/kommer bli minst lika
> bra som mig på å cykla!

Haha. :D

Mja, man kan ju hoppas. :)

Tillbaka
Topp