Heldämpat eller karbon?

mickem

Ny medlem
Heldämpat eller karbon?
Satt och lekte med tanken på att eventuellt uppgradera min ram på kul (måste ju ändå byta den på grund av buklan) och då kanske man skulle slå på stort och byta till en kolfiberram eller heldämpat. Frågan är i såna fall vilket. Har ju även funderat på att komplettera med en heldämpad (men det blir till nästa sesong i såna fall).

Det som jag funderar på är:

Scott Scale 30
Karbon ram (väger väl kanske en halv-kilo mindre så ger väl igentligen intget annat än på kul).
http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=8858

Scott Genius RC-30
Heldämpad Alu-ram med "lock-out" i bak vilket jag tolkar som att den blir som en HT om man vill cykla till jobbet eller liknande?
http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=8856

Har väl Kört mest asfalt men kommer väl (hoppas jag) köra mera XC framåt. (Asfalten har ju varit mest för att försöka bygga lite kondition)

Men allt detta är väl bara "på kul" lär völ inte ha råd att kasta en 10kkr till på cykeln antar jag, men är ju kul att leka med tanken :)

// MickeM

Heldämpat eller karbon?
Var sugen på Scale 30 i tidigt i våras. Den är grymt snygg men det blir en Giant istället då denna ramen passar mig bättre. Scott-ramen är kanonfin för xc åkning. Angående om du ska FS eller HT kan du nog bara avgöra själv. Steg ett är att det kostar mer. Steg två är att det blir en annan typ av åkning. Själv åker jag ganska mycket stök men anser mig ändå ha mest nytta av en HT. En FS är bekvämare att åka på samt snabbare nedför men men...

Åk till Kvänum och testa!

Heldämpat eller karbon?
Nemo skrev:
-------------------------------------------------------
> Åk till Kvänum och testa!

Vad finns där (förutom kök och energi som var de två första träffarna på google)?

Heldämpat eller karbon?
jag va oxå inne på en scale 30a i våras men de slutade ju med en beg. 9.8 men nu e jag lite sugen på att byta till FS om min HT ram pajjar =)

men de hoppas vi ju inte att den gör,

men jag skulle hålla med om att det är upp till dig vad du vill köra på...

men det är oxå om du ska söndasåka så ere FS ska du tävla eller se sportig ut så ska de vara HT =)

Heldämpat eller karbon?
Klart du ska ha en heldämpad. RC30 verkar ju vara en kanonram men bra spec.Lockouten är väl en 3-stegs med lock, meduim och lös. (är osäker, nån annan vet säkert) Hela RC-familjen är oki vad jag ser.
Annars har du ju GIANT eller SPECIALIZED som också gör fina ramar.

Nemo: vad menar du med att du åker mycket stök så du har större användning för en HT ? Det är ju bla då en heldämpad visar sin kvaliteter. Jag har blivit mycket snabbare på stökiga banor sen jag skaffade fulldämpat.

Heldämpat eller karbon?
Robert skrev:
> Varför inte både kolfiber och fullgung. Just rear
> S-TEC ut NRS Composite 2004, för 999 euro.
>
1, Är ju en Scott hoj, så man vill ju hålla sig till Scott :)
2, Vill ha den hyftsat fort så leveranstid är ganska intressangt (och jag misstänker att € och leveranstid inte går hand i hand). I nuläget kan jag ju inte cykla och det är trist.
3, Tror jag måste köpa den på Cykloteket då de skall montera och så.

// MickeM

Heldämpat eller karbon?
Håller med Robert, det finns prisvärda kolfiberramar med bakdämpning. En lite dyrare variant, men från välkända Kestrel är deras FSR hojj Edge. $1600 är ett bra pris men dessa kan ibland hittas sprillans nya på ebay (2004 års model) för startbud på 899 i varierande storlekar. Värd att kolla in!

Heldämpat eller karbon?
kokodrill skrev:
> Lockouten är väl en
> 3-stegs med lock, meduim och lös. (är osäker, nån
> annan vet säkert)

Jo, finns tre steg:
1, Lock-out
2, Full
3, nåt mellantig (pedal-nånting tror jag det kallades)

> Hela RC-familjen är oki vad jag
> ser.
> Annars har du ju GIANT eller SPECIALIZED som också
> gör fina ramar.

Spcecialized funderade jag på, främst FSR:en men den är så satans ful, och som jag nämnde tidigare är det ju en Scott hoj så en hel del grejer står det Scott på och det känns ju lite fånigt att ha en annan ram då :)

// MickeM

Heldämpat eller karbon?
Aha ...du har en Scottram idag ( ej läskunnig =)
Kanske dumt att du bara stirrar dig blind på scott bara för att det står scott på en del andra prylar på din nuvarande hoj. Du kan ju göra superclip på andra märken. Scott är ju inte känt för att vara billigt direkt. Men vill du bara ha scott så är RC-familjen ett klart tänkbart alternativ.

Heldämpat eller karbon?
mickem skrev:
> Nemo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åk till Kvänum och testa!
>
> Vad finns där (förutom kök och energi som var de
> två första träffarna på google)?
>
>

<http://www.evaldsmtb.se/>

Heldämpat eller karbon?
Vad gör man om växelörat (ej utbytbart) går av på RC-hojarna? Bara slänga ramen och köpa ny??

//Tompa

Heldämpat eller karbon?
Jonas>> mickem länkade dit så jag antog att han bodde i närheten men det gjorde han inte. Flemmingsberg! Lite långt kanske.

Kokodril>> I "stöket" är en FS perfekt, dock blir jag lite slarvig. Åker i princip över allt. Med en HT får man jobba lite mer men klarar man av att "sätta den" så går det också bra. Istället för att använda dämpningen så får man utnyttja smidigheten på en HT. Lite olika körsätt. Det jag ville säga är att det går bra att åka HT även i svårare partier.

Heldämpat eller karbon?
Nemo ... klart det går att köra HT i stökigare partier. Men med heldämpat blir det skönare i längden.Dock vet jag inte om jag blivit slarvigare, bara snabbare =)

Heldämpat eller karbon?
Öhhhhh, kolfiber eller heldämpat?!?!?!?!

Hehe, det var inga små svängar du hade i marginalerna. Undrar lite själv om jag skall köpa en golf eller bandyklubba.

Heldämpat eller karbon?
Är ungefär samma pris, men leverans tiden på scale serien verkade vara "efter midsommare" medans leveranstiden på Genius RC 30 var 14 dagar så det lutar väl mot en RC30:a...

Annars skall man ha Scott (och heldämpad karbon snackar vi ju en 10kkr till och det blir lite väl mastigt :)

// MickeM

Heldämpat eller karbon?
Jag har också tittat lite efter en prisvärd FS-ram, men har inte hittat någon, enligt min mening, vettig ram. Har ju också sneglat lite på en kolfiber HT-ram. Är det någon som har en kolfiberram som kan berätta lite om komforten?, flexar den mycket?, är det bättre att lägga pengarna på en FS?

Tacksam för svar

Heldämpat eller karbon?
Olle: kolla på Giant NRS , mer prisvärd fs xc ram är SVÅRT att hitta...
10 995:-på TCM <http://www.tcmcykel.se/>

Eller kopian? Azonic X-Tension Propulsion.
7430:- på <http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=7003>

Cannondale Jekyll 400.
10 119:- <http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=6158>

Tomac Eli.
9457:- <http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7694>

Heldämpat eller karbon?
Med tanke på att du skriver att du cyklar mest på asfalt så finns det väl ingen anledning i världen att köpa en FS? Kör på en HT och gå för blinget med kolfiber.

Tillbaka
Topp