Heldämpat och minusgrader?

sprattlas

Medlem
Hej,

Pajar stötdämparna om jag cyklar i minusgrader?
Har bara kört odämpat innan. Köpte en ny Canyon heldämpad som jag bara hunnit hoja med i 20 mil. Redan så knastrar det och låter illa om bakdämparen. En Fox RP23:a. Är det normalt? Ska jag ställa undan hojen när det är minusgrader ute för att inte riskera att paja dämparna?

Tacksam för svar :)

Senast redigerad av en moderator:
Min heldämpade mtb knastrar i bakdämpar-området ifall jag inte rengör den efter varje runda, så var det iaf i somras/höstas. Direkt jag inte tvättade den så knastra och lät den, och efter ett kungligt bad så var den som ny igen.

Som många säger så ska dämpare hålla för minusgrader. Men det är högre påfrestning och jag skulle nog våga påstå att det är vanligare emd läckande dämapre/gafflar på vintern eller på sommartid. Allt jag ägde började läcka förra året ner mot 20 minus. Men det kan nog varit för att jag inte servat det under sommarn.

Mitt tipps är att tuta och kör och serva om det behövs.

Har inga problem med mina dämpare, det som kan ställa till problem är om man inte servat och har fukt i dämparna som fryser.

Tackar för era tips! Får ta och kolla upp varför dämparen knastrar. Den knastrar bara när jag har pro pedal aktiverat. Annars låter den fint. Är det något fel på min pro pedal funktion?

personligen tror jag att det är länkaget som knastrar snarare än dämparen.. speciellt dom du har 'pro pedal' aktiverat.. för det gör att dämparen inte skall gunga så mycket?

jag skulle plocka isär svingen, tvätta rent ordentlig och kolla huruvida nya lager behövs eller inte i länkaget.

Bladin skrev:
-------------------------------------------------------
> Luftdämpare kan väl behöva lite mer luft i sig när det är kallt ute också.

Det kan väl inte skilja särskilt mycket? Plus att det brukar bli ganska varmit innuti sådana där luftburkar.

Tillbaka
Topp