Heldämpning. VPP teknik

Jilster

Aktiv medlem
Heldämpning. VPP teknik
Är det någon som har koll på och kan förklara lite enkelt var den heldämpade VPP tekniken för heldämpade ramar innebär?

Jilster

Heldämpning. VPP teknik
Det innebär att det finns en punkt som länkaget strävar efter att hjulet ska befinna sig i. För att lösa detta så har iaf Santa Cruz sina ramar utformade så att bakhjulet rör sig i en bana som ser ut som ett utdraget 'S'. Det ideala punkten ligger längst fram i den nedre böjen i S:et. Tanken från början när Outland skapade sitt VPP var att göra en ram med mycket slaglängd och ändå skulle gå att trampa relativt lätt. På den tiden fanns inga SPV-dämpare. Det lustiga är att SC använder 5th Elements dämpare trots VPP-principen.

Heldämpning. VPP teknik
Det är fascinerande det där, nästan alla VPP-cyklar jag sett har någon form av SPV dämpare... Man börjar undra, hur effektiv är då VPP tekniken?

Heldämpning. VPP teknik
Lite av poängen är väl också att man vill få bakhjulet att röra sig i en bana som är lite mer optimal än ett cirkelsegment. Jag vet inte om S-kurvan är bättre men jag tror inte att den är sämre.

/rikard

Heldämpning. VPP teknik
*micke* Skrev:
-------------------------------------------------------
> hur effektiv är då VPP tekniken?

Ja, sannerligen, får man tro MBA, är det rena frälsningen, ett fantastiskt genombrott, Blur och Spider hyllas som underverk. Å andra sidan hyllade MBA 1998 FSR som världens bästa hoj, två år senare var praktiskt taget alla FSR fr 98 i det närmaste oanvändbara på grund av sladdriga baksvingar, visst sedan dess har man lärt sig bygga dem så att de inte blir sladdriga även efter mkt hård användning, och det är nog fortfarande den bästa baksvingskonstruktionen, men man kan inte låta bli att undra.

Är det någon här på forumet som åker på en VPP? Blir man salig? Eller är VPP mest marknadsförings-hype?

Per

Heldämpning. VPP teknik
Som prenumerant på MBA känner jag igen det du skriver, gubbarna på MBA gillar verkligen det de för stunden gillar.

En liten observation ang VPP: för mig ser det ut som en fsr-konstruktion med andra proportioner på bitarna? Vpp-svingen motsvaras av fsr-dropouten/övre kedjestaget, nedre vpp länken av fsr:ens undre kedjestag, övre vpp-länken av fsr:ens "swing-link" (flip-flop på min enduro). Jag kan iofs ha helt fel...

Heldämpning. VPP teknik
Det länkades för rätt länge sedan till en sida som visade hur olika fjädringssystem fungerade med bl.a. animerade CAD-grunkor. Det var en tämeligen teknisk diskussion som gick igenom fördelar resp. nackdelar med olika system.

Det kan ha varit på Velo.

Någon som känner igen detta? Minns att mycket av informationen på sidan övergick mitt förstånd och långt in på hönsens, men det vore kul att läsa den igen. Har lärt mig mycket på senaste halvåret :)

Kommer inte på några bra sökord...

Heldämpning. VPP teknik
Något överdriven rubrik kanske, jag är tekniskt lagd och intresserad av teknik i allmänhet men ibland blir det för mycket teknobabbel om fjädring på cyklar.
Personligen är jag mer intresserad av hur fjädringen känns och uppför sig- nedför, uppför, under trampning, under inbromsning - än varför den fungerar som den gör.
Inte särskilt användbar inställning om man designar cyklar men som användare spelar det ingen roll vad det är som gör att det fungerar, bara det fungerar :-)

Heldämpning. VPP teknik
Ahh... du hann före micke! Olas sida är bra, men den börjar väl bli lite föråldrad. Han håller på alldeles för mycket med mattedelegationen, och för lite med dämpare nu. ;)

f

Heldämpning. VPP teknik
Jag gissar på Horst, men jag vet faktiskt inte vad den heter. Bryr mig inte så mycket om tekniskt mumbo-jumbo faktiskt. Jag vill bara ha världens bästa cykel för min åkstil :)

Heldämpning. VPP teknik
Wohoo! 88:an!

Hittade denna på sidan också under rubriken "Typical Horst Link Designs":
image005.png

Fast då hade jag gissat redan :)

Heldämpning. VPP teknik
Romic-dämparen som sitter på 5-spot:en har anti-bob. Skulle inte Horstlänken i sig motverka att tramptagen märks i dämpningen?

Romic D - Double adjustable
Heading up our product line is the Romic D double adjustable twin tube damper. Featuring Romic’s exclusive Twin Tube technology and Reactor valve compression circuit that isolates bump forces from pedaling input, Romic promises sate-of-the-art technology with world class customer service and support

enl. http://www.romicmfg.com/iexplore/index.php

Heldämpning. VPP teknik
There has been a persistent myth circulating that chainstay pivot suspensions “isolate” forces on the rear link and thus are not affected by pedaling or braking. But as has been noted in the “‘Internal Force’ Theories.” section, this is entirely false.

Typical Horst link designs such as the ones below are all very circular and will perform identically to the analogous mono-pivots under pedaling. Under braking, the pictured suspensions will have a tendency to extend. The virtual pivots on some, such as the Tracer, are a bit farther back then is the case in any standard mono-pivots, but the virtual pivots are not within the rear wheel radius.

Heldämpning. VPP teknik
Jag vet inte om någon reklam eller liknande har gjort anspråk på att fsr-konstruktionen motverkar "pedalgung" pss som det slås på stora trumman för det med VPP. Det som däremot ofta görs anspråk på av tillverkare med fsr-cyklar är att bromsning inte påverkar bakfjädringen.
Jag kör själv en fsr-konstruktion med SPV dämpare för övrigt :-)

Heldämpning. VPP teknik
feffemannen Skrev:
> Turner betalar ju licenspeng till specialized för
> den konstruktionen...

Så sant så, men en intressant sak är att Turner tillverkad hojar med horstlänk lång innan Specialized och var med i arbetat att utveckla designen. Turners Burner, som ser ut lite som en Ellsworth Truth, kom redan någon gång i början av 90-talet, långt innan Specialized hade köpt patenträttigheterna, och såg ungefär likadan ut då som nu.

Per

Heldämpning. VPP teknik
lundatok Skrev:
> Romic-dämparen som sitter på 5-spot:en har
> anti-bob. Skulle inte Horstlänken i sig motverka
> att tramptagen märks i dämpningen?

Jag citerar tidningen mbr:
"Making full use of the on-the-fly platform adjustment, we ran five clicks in for the ride to the trail head, but found this introduced a compression spike when we hit the trail. We finally settled on just one click on the compression threshold -- proof, if it were needed, that the Turner's suspension design pedalled well, long before anyone even dreamt of platform shocks."

Nu ska jag ut i skogen och tälta i regnet som kommer, ha det gott!

Heldämpning. VPP teknik
För alla intresserade av hur fjädringarna rör sig,bl.a. FSR och VPP, rent teoretiskt, så finns det intressanta simuleringsprogrammet Linkage V.2. Har lagt upp den här på Happy, eftersom original siten verkar försvunnit. Det är Freeware, bara att ladda och prova:

<http://leo.happymtb.org/linkage2.exe> , klicka och välj "Spara". :-)

/Leo

Heldämpning. VPP teknik
Min nu döda Craftworks FRM125 med FSR-länkage och en Vanlig Vanilla RC var väldigt neutral vad gäller både trampning och bromsning. Trampningen hade nästan ingen inverkan på dämpningen, bara ett svagt pulserande som inte märktes om jag inte verkligen kände efter. På den punkten är min nuvarande Bullit klart sämre. Bromsningen var FSR125:en väldigt neutral också, iofs är Bulliten också neutral på den punkten. Min åsikt vad gäller SPV iaf är att enkelsvingkonstruktioner tjänar betydligt mer på SPV än vad FSR gör.

Heldämpning. VPP teknik
Jag är ingen enkelsvingförespråkare men nog svajar en hel del fyrlänkare kanske inte Craftworks FRM125 men väl andra cyklar. Behållningen av stableplatform har även fylänkscykelägare.

Heldämpning. VPP teknik
Hej!

En icke insatt men intresserad. När man tittar på den bild som the_TNT publicerat, så undrar jag vad är det man vill uppnå med de olika länksystemen. I min värld så tänker jag mig att man vill att bakhjulet skall förflytta sig så rakt vertikalt upp och ner mot markytan som möjligt. Är det rätt eller fel?

Marin QUAD Tara är också en annan intressant lösning.

Hade tänkt sätta mig i detta nu under sommaren nu när det finns mer tid till det. Helt klart intressant ämne för ett teknikfreak.

Nicolai Helius FR och Helius CC har "4-Bar link", är det någon som vet hur bra dessa fungerar och hur glapp residenta dessa är?

// Miche

Heldämpning. VPP teknik
Miche Skrev:

> Nicolai Helius FR och Helius CC har "4-Bar link",
> är det någon som vet hur bra dessa fungerar och
> hur glapp residenta dessa är?

De har i allt väsentligt samma konstruktion som Specialized FSR, Titus (Racer-X, Switchblade m fl), Ellsworth (Truth, Moment, m fl), Turner (Burner, 5-spot m fl): d v s four bar med horstlänk. Tidiga hojar, t ex Amp-research (som ej längre finns), hade mycket bekymmer med glapp i olika lager, men de fourbars som görs idag är utomorentligt hållbara, tar massvis av stryk utan att bli svajiga. Samtliga jag nämnt, utom AMP-research, betalar royalty till Specialized som äger FSR patentet i USA. AMP gjorde det inte eftersom de var med och utvecklade systemet innan Specialized kom in i bilden. Nicolai är en tysk firma och betalr såvitt jag vet ingen royalty till Specilialized eftersom patentet bara gäller i USA o möjligen Canada.

Per

Tillbaka
Topp