Helgens mod...gripshift dropper post

krip

Aktiv medlem
Fick till en riktigt grym mod idag. Har varit trött på mitt twinloc reglage med kombinerad lockout och dropper reglage. Bytte till en Crank brother highline och då blev reglaget ännu sämre.

Byggde om ett Gripshift GX x2 reglage för att kunna styra DP. Det var en del pill eftersom både reglaget och DP förutsätter att det skall sitta ett vajerstop. Fick tillverka ett vajerstop av en elsockerbit som jag tog bort plasten på. Fick även såga upp reglaget lite så att vajerstopet skulle få plats.
88FD9AA2-337E-4A92-951C-F421830754BF.jpeg

A271DAC9-BC1B-4E3A-A314-64684172645C.jpeg

Tycker att slutresultatet blev väldigt bra! Nu hoppas jag bara att det håller och att inte mitt egentillverkade vajerstop släpper.

https://share.icloud.com/photos/07i5CIULrTWKHdlUWTN4f8sFg#Home

N_sandstrom sa:
Snygg lösning på vajerstopp.

Om det inte håller så kan jag tipsa om att cykelkraft har vajerstop av kraftiga modell, under mopedsortimentet.
Här själv kört med denna modell (tror jag) på en dropper https://www.cykelkraft.se/skruvnippel-815mm-j11-887-00

Utmaningen var att hitta något som får plats i reglaget men ändå håller för att man utsätter det för ganska stora påfrestningar. Det är tyvärr väldigt begränsat med plats inne i reglaget och jag fick såga upp reglaget lite så att jag skulle få plats med skruven som sticker ut en bit. Hade en annan lösning först med en skruv med insexhål men den släppte efter att man hade bromsat ett par gånger.

Sågade av ett stift på en kontakt till en taklampa och hade insexskruv i den men den höll tyvärr inte. Vet inte om det var för att jag var lite rädd för att dra sönder insexhålet eller om det berodde på något annat.
D19BE10C-FDD9-432A-B72F-0893E0E9EA89.jpeg

Om man behandlar ubåten/sockerbiten som engångs så kan man nypa av skruvskallen med sidavbitare (eller helt enkelt vrida av den) om det är trångt.

frause sa:
Om man behandlar ubåten/sockerbiten som engångs så kan man nypa av skruvskallen med sidavbitare (eller helt enkelt vrida av den) om det är trångt.

Det skulle man definitivt kunna göra! Nu hade jag redan början såga i mitt reglage för att jag först försökte få plats med den lösning som visas på bild ovan. Så det fanns gott om plats för att få plats med skruven.

Körde 3 mil på Järvafältet idag och det funkade så grymt bra! Är så sjukt nöjd med att jag skippade det gamla sunkiga reglaget och gick över detta. Känns så skönt att alltid enkelt kunna sänka och höja sadeln utan att behöva ändra greppet om styret.

Enda nackdelen som jag ser är att Gripshift handtaget är ganska långt och väldigt smalt längst ut. Skall se om jag kan hitta ett bättre handtag som funkar med Gripshift så jag inte får lika ont i lillfingret.

Najs!
Det är ju vid ”oh shit” moments som iaf jag inte hinner/kan flytta tummen till dropperspaken. Men vrida på ett gripshift kan man ju alltid.

Eller så kör man ”alltid” med sadeln i botten och skaffar sig bättre lår. :)

Tillbaka
Topp