Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Kommer ni inte ihåg samen som kom in och gapade om skrämda renar här efter nån hade varit uppe i Funäsdalen och åkt heliski. Personen hade tydligen länkat hit från sin sajt eller hur det nu var...
BigPhil skrev:
-------------------------------------------------------
> pean skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra för miljön också.
>
> Precis...
Fast...
Jag åkte bil ensam från Nyköping till Arlanda
Flög till London
Flög London-Vancouver
Åkte bil (4 pers) Vancouver/Whistler
Bodde på Hilton med AC
Åkte lift en massa gånger
BigPhil, då blir det definitivt ingen helibiking för dig. Du har använt upp din kvot. Jag däremot tänker cykla hela vägen hemifrån och leva på funna pantburkar så när jag väl kommer fram får jag åka helikopter hur mycket jag vill. För det är väl så det funkar va?
Lite skumt att alla ser helibike ur ett miljöperspektiv men inte heliski. Jag kan förstå att man vill värna om miljön, men då ska man ju gå till attack mot alla som gillar/håller på med heliski också...
Helibike och heliski är för mig precis samma sak... (ur miljöperspektiv)
Alltså. Folk åker kors och tvärs på affärsresor. Man reser till Sunny beach på solsemester, köper tysk koleldad el och sen hänger man upp sig på att folk tar en helikopter upp på ett berg några gånger. Känns inte som om det är där det lönar sig att göra förbättringar.
Visst, men bilar man till fjällen och sen tar helikotern sista biten upp till toppen så är det ändå stor skillnad mot att bara ta bilen och sen åka lift eller gå själv upp på toppen.
Kan man inte avstå från det ena kan man avstå från det andra. Bara för att "folk" åker flyger hit och dit så behöver man ju inte ge upp och tycka att det inte spelar någon roll vad man själv ör, eller bara göra som "alla andra"...
Tycker det är lite svårt att argumentera MOT miljötänk.
Kom igen, ett heliski/-bike lyft föbrukar bara runt en 5 liter* JET per person och lyft. Det gör ingen till miljöbov, snarare tvärt om då civilt flygbränsle är ganska miljöskattat i de flesta länder. Rätt använda gör de pengarna snarare nytta i mijöarbetet i ett större perspektiv... Så, gör miljön en tjänst -Flyg helikopter! ;-)
// Oskar
* Medelstor helikopter, som tar 6 pers, varje lyft 10 min.
pean skrev:
> BigPhil, då blir det definitivt ingen helibiking
> för dig. Du har använt upp din kvot.
Bah, jag kan köpa en ny :-D
Jag har lite skog i sydamerika jag kan avverka och använda pengarna från det ill att köpa carbon credits
Men det finns ingenting där man kan göra avdrag för köpt regnskog och utsläppsrätter, för man får väl göra vad man vill bara man betalar för sig, right?
pean skrev:
> That's the spirit!
>
Om vi fortsätter så kommer vi slippa snö överhuvudtaget och även Whistler och Les Gets kommer att köra MTB året runt. MTB säsongen är redan betydligt säkrare, längre och även billigare på många ställen.
Ska införskaffa en sådan:http://www.dodge.com/en/2007/ram_1500/ i SRT10 utförandet...
Sweet. Flak is the shit.
Men ärligt talat vill jag åka lite mycket lagg som jag vill cykla, så jag röstar för snö på halv klotet och snöfritt på andra, det är väl inte så mycket begärt.
Jag svänger lite hit och dit med vad jag säger i den här tråden, det är en frihet jag tar mig, ni får själva avgöra vad som är sanning och inte, allvar och inte.
> Om vi fortsätter så kommer vi slippa snö
> överhuvudtaget
Tjena!
Nej.. Tvärtom.. Om arktis smälter mer så stannar golfströmmen, då blir det samma klimat här som i Alaska.. Det är inget snöfritt ställe vill jag lova..
Problemet är att om den bromsas upp ltie för länge, vilket det finns risk för (om än jävligt liten) så påverkar itne det bara den utan alla strömmar.. Minsta motståndets lag helt enkelt..
Men visst risken är försumbar, men den finns..
Oavsett om man åker skidor eller cykel, så är ju grundregeln att man tar sig upp själv. Var det inte därför man uppfann mid-fats med Legend Early Tram samt AM-hojjar?
Det är få människor jag tycker så synd om som de som står vid Kungsliften i Hemavan och väntar på en helikopter. Sommar eller vinter spelar ingen roll.