Hellas-rajd - nybörjarfunderingar

krill

Ny medlem
Hej!
Jag (som ganska ovan mtb:are och total happy-nybörjare) hängde inte alls med på gruppindelningen igår och blev ifrånåkt av alla. Jag kan ha råkat hamna i nån snabbare grupp. Det slutade med att vi var två pers som irrade runt lite i skogen ett tag och sen åkte hem.

Skulle det till nästa gång gå att göra nån tydligare gruppindelning innan vi drar iväg så virriga nybörjare lättare kan haka på rätt grupp?

Sen har jag en annan fundering också. Jag kom dit med en gammal Gary Fisher hardtail från typ -98, men han knappt se nån annan med hardtail. Är det nån idé att köra en sån hoj i skogen eller är det vettigare att skaffa en schysst heldämpad istället?

Annars ser jag fram emot nästa tisdag! :)

Tjena krill, jag var själv inte med igår men jag tror mig veta hur det såg ut, det brukar bli så när Aron inte är med vilket han inte varit de senaste 2 veckorna. Han styr normalt upp vilka som leder vilka grupper och brukar ropa ut detta.

Annars brukar det vara så att dom snabbaste drar iväg först, medelgruppen sen och långsamma sist. Det är inte skrivet i sten, men vad jag minns har det alltid blivit så. Så är du själv långsam och ser att folk står kvar kan du stanna kvar och vänta på att dom ska dra.

Lättaste är annars att fråga folk på plats om du är osäker på något :)

Angående cykel så går det absolut att köra hardtail, att heldämpat är mer skonsamt på flera olika sätt mot en nybörjare är en annan historia. Annars är typ av cykel i hellas mer en smaksak,

Du hade lite otur igår, det blev ovanlig anarkistiskt med gruppindelningen. Men det räcker ofta med att ropa "är det någon som vill köra lugnt" så är saken klar! Och det är klart det funkar med hardtail!

edit: Pucktvåa …

Senast redigerad av en moderator:
Ah, då är jag med!

Jo, jag borde frågat lite noggrannare innan, men vänta kvar ett slag var ju ingen dum idé heller.

Ska försöka köra en tjyvträningssväng i helgen också och dessutom öva mer på att komma i och ur clipless-pedalerna. :)

En klenod från 98 är ju toppen. Alla cyklar går ungefär lika fort i Hellas.

Har du däck från samma tid är det dock värt att köpa nya, så breda du får plats med i ramen.
Även smala raka styren från den eran kan vara lite onödigt jobbiga i naturen.

Korpride returns?

Det här händer en sällan. Tipset är att ta reda på vem som kör den långsamma gruppen och berätta att ni vill med men inte hittar i skogen. Då kommer ni säkert få en kvast (sistaåkare som hittar) bakom er. Välkommen ut i spenaten! - Nästa gång så blir det bättre.

I långsamma gruppen är det alltid (?) en "grindstängare" som åker sist och ser till att alla kommer med och samlas upp vid pauserna.

Tack! Det ska bli skitkul att börja lära sig hitta i Hellas!

Apropå däck, såg tex att cykloteket hade nåt däck för ~250 styck. Är det en ok prisklass eller kan man få märkbart bättre för ett par hundralappar extra?

Hmm... jag hänger på den här tråden. Eftersom jag blev fullständigt skinnflådd igår på premiärturen med happyiter på landsvägscykel så tänkte jag att jag skulle kunna bli lika förnedrad i skogen snart och ja, jag åker gärna med en långsam grupp. Är det några som ska köra lördag förmiddag? Hellas. 10.00 exempelvis?

floors skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det några som ska
> köra lördag förmiddag? Hellas. 10.00
> exempelvis?

Helgdagar kl 10:00 är klassiska avtrampstider från HBB, håll utkik efter trådar med utlysta rajder.
Jag siktar i nuläget på lördag och eventuellt söndag.

Hej,
jag kommer haka på på Lördag, så kommer bli en långsamgrupp även om det bara inbegriper mig själv. Problemet är dock att jag inte hittar i Hellas :)

Själv kör jag hardtail då jag alltid kört hardtail.

Titta in på stigoteket.se och titta på stigarna under Nacka. Där finns väldigt många av stigarna vi cyklar på utmärkta.
Turtipsen här på happy är också bra att titta på. Sök under Södermanland och Uppland.

Hojjen du har är det inget fel på. Börja med att köpa bra däck. Den viktigaste komponenten på cykeln imho.

Big Betty, Fat Albert är exempel på däck som funkar bra i Hellas imho.

Häng på i de långsamma grupperna i början och stick gärna ut själv på en tur i veckan där du bara cyklar igenom stigarna i ditt eget tempo och kolla hur stigarna ser ut. Det underlättar något enormt ifall man vet var cruxen på stigen finns. Sedan är det alltid bra att titta på folk som kan och se hur dem gör för att klara av hindren.

Muertos tekniktips under läsvärt är också bra att titta på.

Bra inlägg krill och bra och informativa svar.
Hade jag inte varit en sådan mes och kunnat uttrycka mig så väl, hade jag skrivit likadant.
Det är ju inte så lätt när man har kondis och åkteknik som suger purjolök och man har noll koll vari skogen man är samtidigt som det är så förbannat kul att köra däri.
Jag längtar verkligen till nästa tisdag och förhoppningsvis då någon grupp som jag kan haka på.

/ the other guy

Ps. tack, för sällskapet ts.

Aj fan, jag hade dåligt samvete för det där när vi stack iväg i den grupp som jag trodde var den lugna gruppen men som utvecklade sig till ngt annat... Vi ses nästa tisd hoppas jag!

Jag cyklade förbi Sportsson på Katarina Bang. och köpte mig ett par Rocket Ron efter att säljaren rekommenderat dem över Fat Albert för cykling i Hellas.

Nu när jag kom hem och kollade på deras hemsida står det om däcken:
"Out and out competition tire! Puncture protection and durability are limited.".

Är det nåt att bry sig om eller ska jag slänga på dem och köra?

krill skrev:
> Jag cyklade förbi Sportsson på Katarina Bang.
> och köpte mig ett par Rocket Ron efter att
> säljaren rekommenderat dem över Fat Albert för
> cykling i Hellas.
>
> Nu när jag kom hem och kollade på deras hemsida
> står det om däcken:
> "Out and out competition tire! Puncture protection
> and durability are limited.".
>
> Är det nåt att bry sig om eller ska jag slänga
> på dem och köra?

Rocket Ron är tävlingsdäck / långloppsdäck. Det är inget däck jag hade valt som däck för Hellas i huvudsak. Har själv inte kört just Rocket Ron men generellt sett är den typen av däck punkakänsligare och har tunnare däcksidor och stommar medan man i Hellasterräng gärna har stabila och tåliga däck vilket då gör däcket tyngre. Speciellt om man kör hardtail är det trevligt med lite större luftkammare (du säger inget om bredden på de däck du köpt) och lite stabilare däckssidor för att kunna köra lägre tryck utan punkarisk.
Fat Albert är annars ett beprövat kort men som sagt var har jag ingen egen erfarenhet av RRon.

Nobby Nic 2.25 bör väl gå i en äldre ram. Smalare och klenare däck går bort i hellas om du skall köra våra vanliga rundor. SnakeSkin är att rekommendera med. Tycker jag. Lämna tillbaks RocketRon om du inte skall köra grusstig vilket verkar vara tävlingsXC:s nya modell.

Jag tycker Rocket Ron funkar bra. Jag kör (på min gamla ht, ungefär samma årsmodell som din) med Furious Fred 2,25, det funkar också.

En stilla undran från en otränad och tekniklös man i sina bästa år med en nyinköpt "ful"tysk som ska prövas i Hellas.

Vad innebär långsamt i Hellas-rajd sammanhang?

Hur "snabb" jag behöver vara för att hänga med i långsamma gruppen. Förslag på sträcka och någon slags skamgräns man bör klara av den på... ;)

Frågar man de gamla rävarna säger det "det är så långsamt att om man kör långsammare går det snabbare att gå". Själv håller jag på att spotta ur mig lungorna i mellangruppen efter 40 minuter.

Se bara till att ligga långt fram i kön (ligger du sist får du alltid kämpa lite mer) och trampa på så länge du orkar och tycker det är kul. Det finns många ställen där man kan vika av och köra lite grusvägsrally tillbaka om det skulle bli FÖR jobbigt.

Jag bailar Hellas på lördag. Jag ska ut och köra Lida för första gången med några kompisar. För den som vill hänga med så är det avfärd från Tullinge pendeltågsstation klockan 09.00.

Johan A skrev:
> Runt 20km...

Eller så långt man hinner på 150 minuter. Kan ju bli en himla massa mekstopp och 10 km.

~150min gäller bara vardagar, helger kan det bli det dubbla eller mer är min erfarenhet. Oftast med lunchstopp i mitten dock, oj vad jag längtar till det!

STIZZE skrev:
> ~150min gäller bara vardagar, helger kan det bli
> det dubbla eller mer är min erfarenhet. Oftast
> med lunchstopp i mitten dock, oj vad jag längtar
> till det!
Det förklarar dina placeringar i helgen. Lunch stoppen;)
Det går ju snurra en bra stund i Hellas området. Det är bara att ta med sig kaffetermosen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp