Hellasgården med min grabb ( Nybörjar tråd)

Mapa798

Medlem
Hej!
Har sökt lite i forumet men inte riktigt hittat det jag tänkte kolla med er om. Jag och min grabb ( 10 år ) har båda åkt som nybörjare en del varv ute i Lida gröna spåret som gått över förväntan bra och riktigt roligt led :)
Men vore kul att prova någor nytt och tänkte på Hellas imorgon men när jag kollar i appen ( Trailforks) så blir man ju lite snurrig över alla spår som finns. Så min fråga är, vart är bäst att starta ( åker med bil dit) och villken eller vilka leder ska man ta då med grabben som är anpassde för lite enklare åkning ( om det finns, går ju leda cykeln) ?. Andra frågan, är det bra uppmärkt vilka leder som är MTB och vilken led man åker på?

Har ni andra bra tips på leder som ni verkligen rekomenderar så tar jag tacksamt emot det // Trevlig helg! // Mattias

Det är väl inte så mycket som är uppmärkt direkt... det finns ju massvis med spår, men det är backigt, stenigt och rotigt på de flesta ställena. Speciella MTB-leder finns väl heller inte, vi cyklar hänsynsfullt på alla stigar, och undviker elljusspåren. Det ryktas att området runt Sandasjön närmare Älta är litet vänligare, men jag har inte varit där så mycket så att jag kan peka på några spår.

Det finns inga uppmärkta MTB-leder i Hellas. Det finns ett antal andra leder, men de är inte direkt lätta. Att cykla på motionsspår är big No-No. Mitt tips är att ni åker till Älta och parkerar vid bommen där Erstaviksvägen börjar. Sen utforskar ni stigarna norrut på egen hand. Ta med fika och hitta en mysig klippa vid Sandasjön. ?

Tack för svar, vi testar Hacksta imorgon istället ?
Hacksta är jättefint och väl värt ett besök. Du har dock kört igenom ett varv på 30min i sällskap med en 10åring... är förstås kul även varv 2-5 också men inga särskilt kul naturupplevelser utan bara (bra) cykling. Tröttnar ni så finns trastsjöskogen precis intill. Även domarudden finns strax norr om och där kan ni cykla typ alla spår utan att ngn höjer på ögonbrynen. Det går utmärkt att cykla genom skog upp dit genom att följa blå leden, det knixiga är att hitta de första markeringarna. Mkt bra cykling när man lärt sig hitta.

Om ni tänkt köra en längre stund skulle jag nog istället rekommendera Bogesund. Sjukt lätt att hitta utan lokalkännedom och gratis kartor vid de flesta parkeringsplatserna. Lederna finns dessutom på Trailforks. De leder som är bra med barn är Askrikerundan (Kör den motsols!) och stora stallrundan. De norra lederna är för all del också bra men betydligt stökigare.

Om du bor närmre Tullinge än Hellas och vill cykla annat än Lida så är Flemingsbergsskogarna bra. Det är bara att höra av dig om du vill veta mer ?
Hacksta är jättefint och väl värt ett besök. Du har dock kört igenom ett varv på 30min i sällskap med en 10åring... är förstås kul även varv 2-5 också men inga särskilt kul naturupplevelser utan bara (bra) cykling. Tröttnar ni så finns trastsjöskogen precis intill. Även domarudden finns strax norr om och där kan ni cykla typ alla spår utan att ngn höjer på ögonbrynen. Det går utmärkt att cykla genom skog upp dit genom att följa blå leden, det knixiga är att hitta de första markeringarna. Mkt bra cykling när man lärt sig hitta.

Om ni tänkt köra en längre stund skulle jag nog istället rekommendera Bogesund. Sjukt lätt att hitta utan lokalkännedom och gratis kartor vid de flesta parkeringsplatserna. Lederna finns dessutom på Trailforks. De leder som är bra med barn är Askrikerundan (Kör den motsols!) och stora stallrundan. De norra lederna är för all del också bra men betydligt stökigare.
Stort tack för bra beskrivning av bana och vad som finns runt om i närheten. Trastsjöskogen måste vi testa ?

Första tur vi körde i Hellas med min, då 5-åriga, son var turen "Hellas snällaste sidan" från boken "Mountainbike kring Stockholm", kan varmt anbevela den turen och hela boken också! Det är i enklaste terrängen i Hellas, som Aron (som skrev boken) också sade här uppe. Navigering är dock lite svårt, men det ingen ingen stor problem, för det är roligt överallt. Om man vill cykla hela turen är det bra att lada ner GPS rutten.

Har cyklat mycket Hellas med mina grabbar. De lärde sig snabbt och gula runt sjön blev snabbt favoriten även med små 20-tummare. Den är riktigt teknisk men har man nära till marken så funkar det. Testa allt!

Har cyklat mycket Hellas med mina grabbar. De lärde sig snabbt och gula runt sjön blev snabbt favoriten även med små 20-tummare. Den är riktigt teknisk men har man nära till marken så funkar det. Testa allt!

Ah, så det finns andra småbarn som cyklar tuffa stig i Hellas! Min son längtar efter cykelkompisar, men har aldrig mötts andra barn på stigarna.

Trodde redan att dom inte var småbarn längre. Menade att det finns hop om det finns eller fanns andra småbarn på stigarna.

Söder om stan så tycker jag Paradiset är lite enklare än Hellas, eller kring Ågesta. Fiskartorpet funkar ju bra med barn också.

Hmm, fiskartorpet är ju mer högfart, slätt underlag lite här och där, så inget naturligt som dämpar fart, eller går det så "sakta" att det går bra ändå? Fiskartorpet är intensivt, inte så stökigt, mer anlagt så att säga, men du flyger mer i hög fart än hellas.

Hmm, fiskartorpet är ju mer högfart, slätt underlag lite här och där, så inget naturligt som dämpar fart, eller går det så "sakta" att det går bra ändå? Fiskartorpet är intensivt, inte så stökigt, mer anlagt så att säga, men du flyger mer i hög fart än hellas.

Håller helt med. Men det funkar också bra för barn. Flowtrail och Candyland tycker alla barn om. Rundan har några branta stigningar som kan vara för mycket för småbarn, med med 10 år är det ingen problem.

Söder om stan så tycker jag Paradiset är lite enklare än Hellas, eller kring Ågesta. Fiskartorpet funkar ju bra med barn också.

I Paradiset berör det mycket. Det finns några slätare delar som är enkelt. Men flera delar är mer tekniskt än många stig i Hellas.
Som jag skrev i en annan tråd, det finns just nu lite för mycket folk i Paradiset för att köra mtb på helgerna.

Här kapar jag tråden lite, men har du några enkla spår kring Ågesta att dela med dig av? Vi är där på ridskolan en gång i veckan och det vore kanon om man kunde ta ut kidsen på någon enklare cykling än Hellas där i samband med det. Tar tacksamt emot konkreta tips och/eller gpx-spår :-)

Hej. Ställer samma fråga som TS. Ska till Hellas på fredag med en 10 åring som har viss mtb vana och som gillar att ta i när det blir fysiskt tufft. Någon som kan dela rekommendation helst med strava spår eller dyl.

Det flesta i Hellas är inte bara fysiskt tuff, men också tekniskt. Det är svår att rekommendera något utan att veta hur duktiga ni är. Jag skulle rekommendera t.ex. Peos Punka, Tre Amigos och stigarna omkring. Titta på Trailforks.

Har cyklat där själv ett antal gånger och gillar när det är stökigt och gärna brant men lokalkännedommen är än så länge inte tillräckligt god för att guida en mindre kapabel cyklist.

Vi har cyklat en del i Nacka, kring velamsund och Hasseludden. "Problemet" i Nacka är ofta att antingen är det grusväg eller stökig rotig stenig stig genom våra hällmarker och moränjordar. Han klarar det men tappar sugen efter en stund. Ska sägas att han cyklar 24" med en kass dämpad gaffel.

Att hitta en rutt med åtminstone lite flow av typ blå karaktär hade varit toppen!

Senast ändrad:
Södra Hellas, mellan Äventyrsbanan och Älta ligger på sand. Det skapar mjuka stigar.

Sedan är många ”nya” stigar uppe på Källtorpsberget roliga. Mer flyt än svårt. Jag kör gärna CIA, Lasse Kongo, GRU, Revbenet och annat på 26” SS.

Halloj, blev Ursvik och Nick-spåret idag. Premiär där och den var ju utmanande ? helt slut men jag och grabben tog oss runt, kommer bli fler varv där framöver.
Tjena, om ni nu bor i närheten av Ursvik kan jag rekommendera Friluftsfrämjandets mtb-kurser för barn. FFs lokalavdelning Solna-Sundbyberg-Spånga-Kista håller till i Ursvik (mestadels). Enligt vad jag hört ska kurserna släppas nu på fredag den 2 aug så gå in på deras hemsida då och anmäl. Vill du cykla med som förälder är det väldigt uppskattat och då får man också förtur.

EDIT: Haha. Såg precis att TS startade tråden 2020... ? Men rekommendationen kvarstår!

Tillbaka
Topp