Helt okunnig gällande cykel, behöver hjälp!

Orrebus

Medlem
Hej alla!
Har läst gamla trådar men hittar inte den support jag behöver. Jag behöver en cykel som jag kan träna och tur-cykla med barnen med. Till viss del är det asfalt men till största del är det grusväg, varav ofta relativt gropig grusväg (broms/acc gupp)) och delvis grövre grus. Tankarna går nu om jag ska ha en gravle bike (ingen erfarenhet utav dessa), MTB eller hybrid.

Hade en billigare hybrid för 1år sedan som jag sålde då den hade kassa växlar vibrerade sjukt mycket i alla må gupp på grusvägarna (troligen pga smala däck). Innan denna cyklade jag på en DBS Cybertrack ifrån år 1999 med bredare däck vilket var en toppen cykel dock för liten, men i efterhand så var den bättre än hybriden jag köpte.

Men som sagt behöver hjälp med val utav cykeltyp. Gravel, MTB eller Hybrid. Samt om dämpare behövs eller inte, kan man lösa det med bredare däck istället.

Budget ligger mellan 7500-13000kr.

Det låter som att du är inne på rätt spår. Vad var det för hybrid (märke/modell) du hade förra året? Så man kan förstå bättre vad som inte fungerade.

Beror på vad du vill uppnå med träningen?

Fördel gravel: kan användas som racer med andra däck,
Nackdel gravel: racer innebär oftast långa träningspass med enbart benträning/kondition.

Fördel mtb: lite mer mångsidig träning, även korta pass kan ge bra träning iom intervalliknande karaktär.
Nackdel: går mer tid till underhåll/reparation.

Fördel hybrid: ?
Nackdel hybrid: kommer inte kännas kul att träna med

Det låter som att du är inne på rätt spår. Vad var det för hybrid (märke/modell) du hade förra året? Så man kan förstå bättre vad som inte fungerade.

Hade typ denna men någon årsmodell äldre. Det jag inte gillade var växlarna var liksom steglös intrimning utav främre växelväljaren. Samt att den var helt stum i styret alltså friktansvärd att hålla i vid mista gupp, kändes som en bilninsmaskin milt utryckt.Samt kändes den trögrullad. Min super gamla DBS rullade bättre, trotts bredare däck. Värkligen tråkig cykel.

Träningen jag vill ha ut är kortare intensivare pass på 45-90min såklart i vissa fall även lugnare rundor. Vill absolut inte ligga på landsväg med trafik, därför grusvägar som gäller till störta del, dock blir det landsväg i emellanåt för att nå nya grusvägar. Jag springer endel idag, och vill komplettera med cykling då jag vid för mycket löpning sliter ut fötter/vader.

Hur mycket service kräver en framgafelldämpare?

Har kikat på dessa på xxl.

Senast ändrad:
Tänkte på någon utav ovanstående. Vilken växelserie ska man kolla efter för att få bra växlar? Vad skiljer och klarar man sig med 10-12växlar?

Tänkte på någon utav ovanstående. Vilken växelserie ska man kolla efter för att få bra växlar? Vad skiljer och klarar man sig med 10-12växlar?

Dunklarar dig mycket bra med Tiagra. 10 vx. Språnget mellan växlarna kan bli lite större än med flera växlar men det beror ju på vilket spann du vill ha. Om du ska köra mycket grus är höga växlar inte direkt vad som behövs så en 13-34 kassett och cx-drev 46-36 räcker bra. Lär väl inte heller gå så fort med barnen.

Den dyrare hojen har 2*10 medans den billigaste har 3*8.
Tätare växlar ger en skönare känsla.
Ser ut som du behöver en XL i storlek så där försvann fjolårets Pro (19)

Deore (MTB) eller Tiagra 4700/GRX 400 (gravel) är helt OK funktionellt, dyrare får möjlighet fler och större växlar. På MTB är 3*8 växlar trist, 2*10 växlar OK och 1*X att föredra. På gravel är både 2* och 1* helt OK, med fördel för ena eller andra beroende på om man cyklar mer väg (2*) eller stök (1*).

Ledsen för att stöka till det, men:
Innan du köper en MTB tycker jag du ska fundera lite på hur avancerade vägar och stigar du ska cykla på. Med feta däck klarar en gravelcykel risiga grusvägar med god komfort (och är roligare att cykla än en MTB som tar bort all liten utmaning), är avsevärt snabbare som LVG-, bikepack- eller pendlarcykel (om intresse uppstår) och har inte samma underhållsbehov som en cykel med dämpare.

Denna reas ut ibland för 10K och ska klara 45 mm breda däck enl Happyinlägg jag inte orkar leta efter.

Deore (MTB) eller Tiagra 4700/GRX 400 (gravel) är helt OK funktionellt, dyrare får möjlighet fler och större växlar. På MTB är 3*8 växlar trist, 2*10 växlar OK och 1*X att föredra. På gravel är både 2* och 1* helt OK, med fördel för ena eller andra beroende på om man cyklar mer väg (2*) eller stök (1*).

Ledsen för att stöka till det, men:
Innan du köper en MTB tycker jag du ska fundera lite på hur avancerade vägar och stigar du ska cykla på. Med feta däck klarar en gravelcykel risiga grusvägar med god komfort (och är roligare att cykla än en MTB som tar bort all liten utmaning), är avsevärt snabbare som LVG-, bikepack- eller pendlarcykel (om intresse uppstår) och har inte samma underhållsbehov som en cykel med dämpare.

Denna reas ut ibland för 10K och ska klara 45 mm breda däck enl Happyinlägg jag inte orkar leta efter.

Igentligen mest grusväg. Inte direkt stig i om man inte räknar skogsväg utan rötter som stig.. vissa svackor med vatten etc..

Precis bra med mindre underhåll. Jag är villig att ge max 10kkr men som sagt okunnig och vet inte om jag kommer cykla så mycket som jag tror. Därför jag velar med budgeten.

Är det mest grusväg, aka gravel road, så tycker jag det låter rimligast med cykeln som är döpt efter den funktionen. Annars cyklar du runt med (och betalar för) en överflödig dämpare. Är du osäker på hur mycket du kommer cykla och därför vill begränsa budgeten så kan du kolla på Kona Rove som kostar kring 8K utan reor men har sämre bromsar (en nackdel tycker jag: https://happyride.se/forum/threads/...ktansvaert-daligt.3680193/page-2#post-3706242) och färre/sämre växlar (en mindre nackdel).

Eller kolla efter Rove, GX eller annan gravel på begagnatmarknaden.

Nej nu i Coronatider så har jag valt att lägga mig under 10kkr snarare mellan 5-8kkr. Får man något dugligt i denna klass eller ska jag slå till på denna:
Men tror ni de skrivit fel, ska det inte vara 275?

Blir mer eller mindre grus och traktorvägar ingen direkt "Stig".

Nix tyvärr. Saldofel..

Är lite inne på denna men att byta till bredare däck för grusåkning. Eller funderar det med 40mm däck säger ni? blir det alltså tillräckligt dämpat?

eller till och med denna:

Senast ändrad:
GX lite är en mycket roligare cykel. Kör hårt!
Tack, ok även jämfört med denna? Vill inte att den ska vibrera sönder händerna på grövre grusade vägar.

Blir kanske att vänta in någon kampanj, då de kommer ganska ofta... ska ta en sväng till i morgon och kika lite

Grymt, stort tack för svaren på mina frågor!

Nej ingen skada bara men ifrån den billiga hybridcykeln jag hade förra året, den var fruktansvärd, så därför jag oroar mig.

Ny slog jag till på en White XC 290 Comp för 3999kr.

Var och klämde och kände på cyklarna igår även då GX:en. Den kändes nice på sitt sätt men börjar med en MTB då den kommer passa mitt tänkta behov bättre just nu. Sen vet man ju inte om GX blir utread någon gång då kanske man slår till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp