Helvete också...

andersson.n

Aktiv medlem
Helvete också...
Så har man haft lite för mycket semester, och plötsligt börjar man fundera på om man inte ska börja cykla igen efter några års uppehåll. CX verkar kul, men håller de verkligen för en avstickare på en knepigare steg i Hellas tänker man? Man kanske behöver en rejäl HT ändå... Och racer har jag aldrig testat, jag älskar dock den underbara smärtan förknippad med att springa milen, kanske ger racer upphov till något liknande fast för benen istället för andningen?

Och nu sitter jag här halv sex på morgonen (natten för mig) och budgeterar för att köpa två cyklar, herrejösses.

Helvete också...
Mini_me sa:

Jag har redan två här hemma, men de är i och för sig inga "riktiga" hojar... Åtminstone inte enligt självbedrägeriets definition av "riktig". Blev senast häromdagen retad för att jag har två olika vardagscyklar, folk förstår ju inte att de har *helt* olika användningsområden!

Helvete också...
"Håller" som i, går inte sönder?
Eller "håller" som i, går att jaga strava tider på?

I vilket fall som helst går det mesta med det mesta. Så länge du håller dig borta från bluffcyklarna.

Helvete också...
En CX funkar nog riktigt dåligt på knepigare stigar i Hellas. Svinkort hjulbas, drop-bars och anorektiska 33 mm däck blir garanterat otb- & punkafest. Skulle man mot förmodan klara sig en kort stund utan detta är det ändå kroppslig tortyr. En gravel med minst 50 mm däck skulle funka bättre, men speciellt snabbt och effektivt är det nog inte. Det finns gravelcyklar som tar 50 mm däck på 622 mm fälg, men många kräver att man går ner på 584 mm barncykelhjul och alla vet att små hjul rullar långsammare oavsett underlag. I stöket fastnar dessutom de små hjulen lättare på rötter/stenar och då är vi tillbaka i otb-festen.

En XC är snabbare, tryggare och bekvämare än en CX/gravel nästan oavsett underlag. En XC funkar i Hellas även om en XC/stigcykel (gärna FS) är ännu snabbare/tryggare/bekvämare. Båda med 29" hjul och minst 2,25" däck. Ju köttigare cykel desto tyngre, jag kan förstå att man ibland kan tycka att det är roligare med en lätt cykel för att få den lätta känslan.

Budget?
Här är en vettig XC HT som är prisvärd för 20640 kr. CF-ram med 12x148 TA , SID RL Remote (DebonAir/Charger2) Boost gaffel som går att förlänga (gratis) från 100 till 120 mm slaglängd om man vill, XT M8000 2x11 drivlina/bromsar/skivor, DT Swiss M1750 (eller är det X1750) hjulset med gissningsvis 25 mm bredd, Rocket Ron / Racing Ralph EVL LiteSkin (kräver slang). CF sadelstolpe, alu stam/styre, ESI silicongrepp. Katalogvikt 10,7 kg. Drivlinan går att bygga om till 1x11 om man vill, dropper går att montera.
Doctrine2.jpg

Här är samma cykel med med snålare utrustning för 16770 kr. Samma CF ram, Reba RL Remote (SoloAir/MotionControl), XT/SLX/Praxis 2x11 drivlina, helt ok MT500-bromsar med SLX-skivor, lite tyngre DT X1900 hjulset, alustolpe och gummigrepp. Fortfarande 10,7 kg katalogvikt?
Doctrine4.jpg

Här en prisvärd och välutrustad HT med vettig aluram för 12270 kr. Längre hjulbas och flackare, än Felt XC. Även här går Sektor RL Remote (DebonAir/MotionCtrl) gaffeln lätt att förlänga till 120 mm, NX Eagle drivlina, fina Maxxis XC-däck (funkar slanglöst) på 25 mm WTB fälg.
RapideVR1.jpg

Senast ändrad:
Helvete också...
VättleBökaren sa:
"Håller" som i, går inte sönder?
Eller "håller" som i, går att jaga strava tider på?

I vilket fall som helst går det mesta med det mesta. Så länge du håller dig borta från bluffcyklarna.

"Håller" som i, är rolig att cykla på i den miljön. Har ingen erfarenhet av CX men det verkar jobbigt att sitta i racerposition med bockstyre på en skogsstig, eller har jag fel..?

Helvete också...
om det är hellas som är målet kommer du väldigt snart inse att du ha en helfjädrad hoj. lägg i så fall inga större pengar på en ht skulle jag säga.

Helvete också...
andersson.n sa:
"Håller" som i, är rolig att cykla på i den miljön. Har ingen erfarenhet av CX men det verkar jobbigt att sitta i racerposition med bockstyre på en skogsstig, eller har jag fel..?

Det är inte bara jobbigt, det är helt vidrigt. Precis allt på en CX är fel för att cykla stig som är bökigare än en lite småknölig byväg. Att det sen finns folk som gillar att plåga sig själva med knäpp utrustning är en annan femma:-) Själv förstår jag inte ens syftet med CX. En XC är bättre (för normala människor) på alla sätt så länge man är utanför asfalten och det allra slätaste gruset.

Helvete också...
cx är ett koncept som upprätthålls med konstgjord andning via ett regelverk för tävling som påbjuder helt otidsenligt smal däckbredd.

inget att ens fundera på om man inte specifikt skall delta i dylika tävlingar. cykeltypen är omsprungen av modernare, roligare och bättre konstruktioner.

Helvete också...
kais01 sa:
cx är ett koncept som upprätthålls med konstgjord andning via ett regelverk för tävling som påbjuder helt otidsenligt smal däckbredd.
Ja, precis som de flesta tävlingsgrenar. Och kanske därför så otroligt roligt att hålla på med.

kais01 sa:
inget att ens fundera på om man inte specifikt skall delta i dylika tävlingar. cykeltypen är omsprungen av modernare, roligare och bättre konstruktioner.
Ja, en enduro-MC tar sig fram fantastiskt bra i terrängen.

Helvete också...
Makten sa:
andersson.n sa:

Det är inte bara jobbigt, det är helt vidrigt. Precis allt på en CX är fel för att cykla stig som är bökigare än en lite småknölig byväg. Att det sen finns folk som gillar att plåga sig själva med knäpp utrustning är en annan femma:-) Själv förstår jag inte ens syftet med CX. En XC är bättre (för normala människor) på alla sätt så länge man är utanför asfalten och det allra slätaste gruset.

Alla kör olika. Jag förstår inte folk som använder magväska tex ?.

Helvete också...
kais01 sa:

Det är fortfarande roligt att segla 606 fastän det är gammal konstruktion och det finns massor av snabbare båtar. Regler är för att köra på liknande villkor. Snabbare är inte heller alltid roligast! Det finns ju en utmaning i att få ut det mesta av något och vänder man på steken - är det roligt att köra "unlimmited" ? I så fall så är det roligare dopad, med 7kW el-mtb....

Helvete också...
håller med om detta bengt, och ska man in i tävling måste man ju följa reglerna, men utanför det på fritiden kan det t ex i fallet cx vara kul om det på samma cykel går att montera ska vi säga vettiga däck. och det är väl så det gärna brukar gå till? ungefär som du sätter roligare men regelvidriga segel på din båt utanför tävling.

diggar verkligen också vintage, och denna sommar kört massor på min cube fs från 2006. med avvikande plusfälgar och 64mm däck. med tredelat vevparti och allt. varför tog man bort det? mycket snabbare nedväxling med framklingan. det konstiga och även roliga är att den är nästan lika snabb som min 29 fs kolfiber xc. särskilt efter att jag skippade 11t på kassetten.

kanske skulle sätta på sådana däck på gamla smalfälgarna till den hojen och köra börja tävla med den som cx:)? det måste vara bockstyre? förresten får det nog plats 622-hjul.

Tillbaka
Topp