Hemförsäkring och cyklar for dummies

pach

Aktiv medlem
Hej, kan någon förklara eller länka till bra info vad som gäller vid hemförsäkring och cyklar i förrådet? Vad händer om man skadar sig och/eller cykeln? Om cyklarna blir stulna?
Jag bor i hyresrätt, cyklarna står i eget förråd och inte gemensamt cykelrum. Det är min sambo som betalar hyran så hemförsäkringen är inte på mitt namn.
Vilken försäkring rekommenderar ni för bäst skydd i fall cyklarna blir stulna eller skadade?
Jag kommer inte från Sverige och har ingen erfarenhet med försäkringar. Jag förstår det kan vara helt olika villkor beroende på försäkringsbolag. Vi har Folksam just nu.

1757692812284.webp

Hej, kan någon förklara eller länka till bra info vad som gäller vid hemförsäkring och cyklar i förrådet? Vad händer om man skadar sig och/eller cykeln? Om cyklarna blir stulna?
Jag bor i hyresrätt, cyklarna står i eget förråd och inte gemensamt cykelrum. Det är min sambo som betalar hyran så hemförsäkringen är inte på mitt namn.
Vilken försäkring rekommenderar ni för bäst skydd i fall cyklarna blir stulna eller skadade?
Jag kommer inte från Sverige och har ingen erfarenhet med försäkringar. Jag förstår det kan vara helt olika villkor beroende på försäkringsbolag. Vi har Folksam just nu.
Det skiljer sig mellan bolagen Folksam hör inte till de bättre gällande cykel i hemförsäkringen.
Svar i tråden 'Hör upp, cykel i media-tråden' https://happyride.se/forum/threads/hor-upp-cykel-i-media-traden.1402807/post-4677835

Hur värderas eller vem värderar cykeln?
Inköpsvärde - värdeminskning (årsavräkning).
Exakt samma sätt som en soffa eller t ex köksbordet värderas i hemförsäkringen.

Om det är en skada och det ska repareras så tas cykel till en cykelverkstad som ger offert på reparationen. Sedan slår försäkringsbolaget på värdet mellan offert och totalt kvarvarande värde på cykeln efter åldersavdraget.
Om offerten är dyrare än värdet på cykeln så brukar cykeln utförsäkras och värdet betalas ut i stålar istället för reparation.

Är det nån som fått en cykel stulen som de byggt själv från scratch? Vad säger försäkringsbolagen om jag skickar in 15-25 kvitton?
Bör inte vara några problem, iaf fungerade det hos If när jag drabbades för några år sedan. Hade även några delar där jag saknade kvitto (beg-köp).

Jag skickade dock in en sammanställning i tabellform så att det skulle vara lätt att läsa för skaderegleraren.

Bör inte vara några problem, iaf fungerade det hos If när jag drabbades för några år sedan. Hade även några delar där jag saknade kvitto (beg-köp).

Jag skickade dock in en sammanställning i tabellform så att det skulle vara lätt att läsa för skaderegleraren.
Samma här. Fick bra hjälp av Länsförsäkringar.
Tråd med lite info här

/Johan

Fick skaderegulatören(!) hitta priserna själv?
Nej, riktigt så tillmötesgående var de inte 🙂

Saxat från ett senare inlägg i tråden:

Redovisade cykeln bit för bit i ett Excelark med två kolumner. En med vad jag faktiskt betalat för varje del (ny eller begagnad) och en med "nypris" med länkar till webbshoppar. Summan i den senare kolumnen hamnade ju en bra bit över 40 men LF gick på faktiska kostnaden och ersatte ganska rakt av (minus lite åldersavdrag och 1500 kr självrisk) trots att jag ju inte hade kvitton på många av delarna. De hade kunnat vara mycket snålare utan att jag kunnat sätta emot just nåt.

Tillbaka
Topp