Hemgjord Gainomax?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hemgjord Gainomax?
Jag tycker om att belöna mig själv med en Gainomax efter varje hårdare träningspass... Smakar ju rysligt bra och har en sån där go å härlig placebo-effekt...

Nu är dem till mitt stora förtret slut i kylskåpet och jag sätter mig inte i bilen och åker 4 mil bara för att köpa en ny. Lite miljövänligare än så är jag nog...

Tanken som slår mig är att - för jag vet ju att jag blir lite blåst när jag köper en produkt som Gainomax - så vad är egentligen skillnaden om jag med köksmixern blandar lite frysta bär med yoghurt+mjölk och dextropur? Alternativt mjölk, banan och dextropur?

Eller har jag missat något, är det någon väsentlig skillnad mot Gainomax?
Då det är fråga om självbelöning efter hård träning och jag vill unna kroppen något extra, så är det inte så mycket fråga om det finansiella, utan den verkliga effekten av det...

Kostexperterna och reklambluffspanelens åsikt???

Edit: Var tvungen och redigera om filmjölk till yoghurt+mjölk, filmjölk var ingen hit smakmässigt...

Senast redigerad av en moderator:
Hemgjord Gainomax?
Jag ser bara svullosar från stans "ghetto", vilka kastar dessa tomma Gain-no-max-tetror längs dikena?
Vet inte ifall jag vill nå deras kroppsprofil? Tar en kladdkaka till..

Hemgjord Gainomax?
Bor ju själv på landet (på riktigt på landet alltså, inte i bålsta som stockholmarna kallar för landet) och slänger av principskäl aldrig icke-nedbrytbart material i naturen ;-)

Hemgjord Gainomax?
på de bodybuilder&fitness-forum jag läst så garvar de mest åt gainomax. drick två glas mjölk med o'boy så får du i dig samma sak var väll det jag läste senast.

Hemgjord Gainomax?
Hur ska du få ihop 20 gram protein i bara cirka 20 cl mjölk? Normalt går det virka 5 gram protein per 10 cl mjölk. Möjligtvis om du tillsätter proteinpulver.

Hemgjord Gainomax?
Den stora skillnaden mot din hemmagjorda variant blir att du inte får i dig lika mycket protein. Men det kan du ju å andra sidan fixa med lite proteinpulver.

//

Hemgjord Gainomax?
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ska du få ihop 20 gram protein i bara cirka
> 20 cl mjölk? Normalt går det virka 5 gram
> protein per 10 cl mjölk. Möjligtvis om du
> tillsätter proteinpulver.

Men, hur små glas har du om 2 glas motsvarar 20 cl?

Hemgjord Gainomax?
bruse skrev:
> Hur ska du få ihop 20 gram protein i bara cirka
> 20 cl mjölk? Normalt går det virka 5 gram
> protein per 10 cl mjölk. Möjligtvis om du
> tillsätter proteinpulver.

ett riktigt o'boyglas innehåller minst 20cl mjölk. 2 glas 40cl = 20g protein.

Hemgjord Gainomax?
Så det där med "komplexa kolhydrater" är faktiskt bara rent reklam-BS utan verklighetsförankring då? Proteinmängden är ju inga problem, man dricker helt enkelt 40cl mjölk istället så har man sina 20 gram...

Hemgjord Gainomax?
Niko/Frost skrev:
> Så det där med "komplexa kolhydrater" är
> faktiskt bara rent reklam-BS utan
> verklighetsförankring då? Proteinmängden är ju
> inga problem, man dricker helt enkelt 40cl mjölk
> istället så har man sina 20 gram...

ja. alla "professionella" kolhydrater du kan köpa för styrketräning tex innehåller i princip bara dextros och/eller maltros. Skitsnabba kolhydrater som kroppen kan ta åt sig snabbast möjligt.

Hemgjord Gainomax?
Micke S skrev:
> fram med innehållsföteckningen om du vill ha ett
> utlåtande.

Okeyrå, bara för att gårdagens paket låg i papperskorgen bredvid mig...
UHT-behandlad mjölk, UHT-behandlad maltodextrin, arom-ämne E150d, socker 5%, mjölkprotein.

orm skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så det där med "komplexa kolhydrater" är
> > faktiskt bara rent reklam-BS utan
> > verklighetsförankring då? Proteinmängden är
> ju
> > inga problem, man dricker helt enkelt 40cl
> mjölk
> > istället så har man sina 20 gram...
>
> ja. alla "professionella" kolhydrater du kan köpa
> för styrketräning tex innehåller i princip bara
> dextros och/eller maltros. Skitsnabba kolhydrater
> som kroppen kan ta åt sig snabbast möjligt.

Så att hälla i dextropur går precis lika bra med andra ord? :-)

Senast redigerad av en moderator:
Hemgjord Gainomax?
Niko/Frost skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > fram med innehållsföteckningen om du vill ha
> ett
> > utlåtande.
>
>
> Okeyrå, bara för att gårdagens paket låg i
> papperskorgen bredvid mig...
> UHT-behandlad mjölk, UHT-behandlad maltodextrin,
> arom-ämne E150d, socker 5%, mjölkprotein.
>
>
>
> orm skrev:
> -----
> > Niko/Frost skrev:
> >
>
> > -----
> > > Så det där med "komplexa kolhydrater" är
> > > faktiskt bara rent reklam-BS utan
> > > verklighetsförankring då? Proteinmängden
> är
> > ju
> > > inga problem, man dricker helt enkelt 40cl
> > mjölk
> > > istället så har man sina 20 gram...
> >
> > ja. alla "professionella" kolhydrater du kan
> köpa
> > för styrketräning tex innehåller i princip
> bara
> > dextros och/eller maltros. Skitsnabba
> kolhydrater
> > som kroppen kan ta åt sig snabbast möjligt.
>
>
> Så att hälla i dextropur går precis lika bra
> med andra ord? :-)

ja, men o'boy-pulver är mycket godare!

Hemgjord Gainomax?
Här kommer ett recept på ett bra substitut.

En banan
2 dl mjölk
20 - 40 g vassleprotein i högkvalitet i valfri smak.
Vill man hotta upp den ytterligare kan man slänga i lite frysta bär

Minst lika bra som en Gainomax

Mr.E

Hemgjord Gainomax?
dextros = glukos.. maltodextrin är inte glukos. upptagshastigheterna varierar, men det är rätt skit samma så här efter träning.

95% av vinsten av mat efter träning är att du får i dig protein och kolhydrater (fett fördröjer bara upptaget)

5% är vilken sorts kolhydrater och protein.

om du vill ha min åsikt...

maltodextrin kan du köpa i säck av gymgrosisten eller så. riktigt billigt. sen köper du en säck proteinpulver som smakar bra, blanda och bli stark (med pengar över till annat) :)

Hemgjord Gainomax?
Orm, Okey, om vi för över jämförelsen mellan o'boy och dextropur då... "vitt" socker kontra fruktsocker... det senare låter ju mycket positivare för kroppen? Jag är ju fortfarande ute lite efter placebo-effekten att det är det hälsosammast möjliga som jag stoppar i kroppen :-)

Tomtefar, inte bara relevant läsning, mycket bra läsning! Tack för länken!

Hemgjord Gainomax?
Micke S, GÖTT! Precis ett sånt svar jag fiskade efter! Då kommer vi till följdfrågan på det här... När det plötsligt blir billigt, vad händer om jag övergöder med protein, säg 200 gr protein istället för 20 gram...

Vad tycker kroppen om det, eller är det "The more the merrier?"

Hemgjord Gainomax?
Micke S skrev:
> fram med innehållsföteckningen om du vill ha ett
> utlåtande.

Om man ska lita på http://www.svenskmjolk.se/templates/News____1962.aspx så innehåller 100 gram mjölk (1,5 %) 3,5 gram protein.

Naring_i_mjolk.png ht=256

Hemgjord Gainomax?
Jag köper en liter färdigblandad Pucko för 16 kr på min dyra Konum hemma och låtsas att det är bra efter-träning-dryck. Då slipper man blanda också. Och får en större tetra för samma pris (ren spekulation, vet ingenting om vad gainomax kostar, men jag antar att det är dyrare än Pucko)

Hemgjord Gainomax?
Ibland efter träning lyxar jag till det med en ägg-drink. Blandar ett rått ägg med socker och mjölk. Precis lika bra som Gainomax skulle jag tro. =)

Hemgjord Gainomax?
Niko/Frost skrev:
> Micke S, GÖTT! Precis ett sånt svar jag fiskade
> efter! Då kommer vi till följdfrågan på det
> här... När det plötsligt blir billigt, vad
> händer om jag övergöder med protein, säg 200
> gr protein istället för 20 gram...
>
> Vad tycker kroppen om det, eller är det "The more
> the merrier?"

Precis som med all annan överdosering blir det dåligt.

Hemgjord Gainomax?
Niko: precis som micke sa, socker är socker (eller glukos är glukos), det är inte olika nyttigt. Det är ibland olika energirikt och det är väll därför gemene man skall hålla sig ifrån rent vitt socker, det är mer energi i det än de kan göra av med = tjockisar.

Iallafall, om du har vägarna förbi stockholms stad så har jag ett par säckar Maltodextrin som du kan få köpa billigt :P

Hemgjord Gainomax?
Sprockets skrev:
> Niko/Frost skrev:
> -----
> > Micke S, GÖTT! Precis ett sånt svar jag
> fiskade
> > efter! Då kommer vi till följdfrågan på det
> > här... När det plötsligt blir billigt, vad
> > händer om jag övergöder med protein, säg
> 200
> > gr protein istället för 20 gram...
> >
> > Vad tycker kroppen om det, eller är det "The
> more
> > the merrier?"
>
>
> Precis som med all annan överdosering blir det
> dåligt.

Om det är dåligt att bli tjock ;)

Hemgjord Gainomax?
orm skrev:
> Om det är dåligt att bli tjock ;)

Proteinöverdosering är väl inte riktigt bra för njurarna. Och det är lite oekonomiskt med protein om man vill bli tjock.

Hemgjord Gainomax?
Adam7125, så 180 gram protein per dag - det är alltså totalintaget inklusive all mat/dryck osv under hela dagen vi talar om nu? Ja, då blir ju 200 gram i ett svep rätt illa om man vill äta något mer den dagen, haha...

Orm, bara 25 mil till stockholm så resorna blir ju rätt glesa nu för tiden... :-)

Men om vi skulle runda av det här med något konkret (okey, ingenting är nånsin konkret på happy) så om jag köper maltodextrin och blandar 40 gram av det, och sen trycker ned 20-40 gram proteinpulver och vispar nere lite frysta bär (jag har frysen full av frysta bär, nånstans måste dem ju ta vägen) så har man en duktigt bra återhämtningsdricka alltså?

Hemgjord Gainomax?
jag trodde det var jag som var ormen ett tag,,..

men men.. socker är inte socker. fruktsocker är ju det folk blir tjocka på. det har med hanterbarhet för kroppen att göra. lustigt nog som med det mesta så ändras villkoren om man tar det när man tränar eller ligger i soffan eller befinner sig mittemellan aktivitetsnivåerna.

60 g maltodextrin
15-20 g proteinpulver
bär
vatten (har du mjölk, nöj dig med 10-15 g P)

där har du din dricka

-------------------------------------------
protein är inte så farligt för njurarna. de ahr rätt bra kapacitet, och att det skulle vara dåligt för njurarna härstammar från att de studier som är gjorda på område är på njurpasitienter med nedsatt funktion. däremot är överdosering pengarna i sjön.

Hemgjord Gainomax?
npn skrev:
> Ibland efter träning lyxar jag till det med en
> ägg-drink. Blandar ett rått ägg med socker och
> mjölk. Precis lika bra som Gainomax skulle jag
> tro. =)

Förutom att kroppen har svårt att ta upp näringen från just rått ägg då......

Hemgjord Gainomax?
Fässberg skrev:
> npn skrev:
> -----
> > Ibland efter träning lyxar jag till det med en
> > ägg-drink. Blandar ett rått ägg med socker
> och
> > mjölk. Precis lika bra som Gainomax skulle jag
> > tro. =)
>
>
> Förutom att kroppen har svårt att ta upp
> näringen från just rått ägg då......

Har kroppen verkligen svårt att ta upp näring från rått ägg? Varför?

Hemgjord Gainomax?
Micke S skrev:

> 60 g maltodextrin
> 15-20 g proteinpulver
> bär
> vatten (har du mjölk, nöj dig med 10-15 g P)
>
> där har du din dricka

Gött, då åker det receptet upp på en lapp på kylskåpsdörren och så kan Gainomax-överskottet gå till roligare cykeldelar...

Ruskigt imponerad av hur den här tråden skenade iväg, med mestadels väldigt vettigt innehåll, på bara runt 90 minuters tid ;-)

Hemgjord Gainomax?
...och när du ändå har Maltodextrinet hemmakring så kan du självklart även nyttja det blandat med vatten och mineralsalt (typ Seltin) för ett smidigt energipaket att ha i drickaflaskan under längre träningspass. :-)
// Oskar

Hemgjord Gainomax?
Har kört 50/50 dextropur/vatten i ena flaskan och rent vatten i den andra på dem där passen när man verkligen behöver en hästspark ibland... men det kanske är lämpligare att köra maltodextrinet istället då... har haft lite småkramper i fötter och händer på 3h+ turerna, så det finns ju definitivt lite saltbrist inblandat i det hela med...

Men mineralsalt är väl alltid mineralsalt, alltså samma man kan köpa i 500gr burkar och hälla på maten? Har jag inbillat mig i varje fall...

Hemgjord Gainomax?
Nja, det skiljer lite i sammansättningen från olika fabrikat av mineralsalt. Seltin har en ganska bra balans, men det är som du redan fattat inte någon "rocket-science". Ta nåt som innehåller magnesium bara, å ha gärna i en nypa citronsyra eller askorbinsyra så slipper/fördröjer du du bakterietillväkt i flaskan, eller slatten som ofta blir kvar.. Kom just på att jag har flaskorna kvar på cykeln..
// Oskar

Hemgjord Gainomax?
Köp 4kg gainer av valfritt märke, går på ca 370kr. Det räcker till ca 45portioner med 20gram protein i varje drink.

Priset hamnar på 8,2kr per portion. Det blir svårslaget med olika mjölk/banan/bär varianter. Dessutom innehåller gainers ofta högre mängd aminosyror och mineraler än hemmaknåp.

DVS glöm gainomax och glöm bananen. Klokast är gainers =D

Hemgjord Gainomax?
Det där med sportdricka.se var ju en smidig lösning, antar att du står bakom sidan/företaget på något sätt iom att du har det i signaturen? Hur funkar det (dum fråga kanske, men bäst å vara säker) att blanda ut sportdricka med proteinpulver... efter passet alltså? inga ´kompatibilitetsproblem´ med övriga 3% av ingredienserna?

Hemgjord Gainomax?
Det är absolut inget magiskt med Gainomax, men det kräver mindre jobb och förberedelse att slänga ner en Gainomax i träningsväskan än att blanda nåt eget.

Många förfasar sig över hur mycket socker en Gainomax innehåller, men tränar man HÅRT och OFTA så är det en stor fördel att så snart som möjligt efter en träning tillföra protein och kolhydrat. Det ger snabbare återhämtning och större muskeltillväxt. Tränar man inte hårt eller varje dag så funkar vanlig mat lika bra.

Hemgjord Gainomax?
Tomtefar skrev:
> Relevant läsning:
> http://matvett.se/halsa/gainomax-recovery

Det kanske finns något annat vettigt med den där siten, men att ha namnet "vett", och sedan ge tre tips på återhämtningsmål där merparten av kolhydraterna kommer från fruktos kändes inte så vettigt alls faktiskt.

Som redan avhandlats i tråden är det skillnad på olika kolhydratstyper, och fruktos är inte en läpmplig källa att basera sitt kolhydratintag på, och i synnerhet inte något att återhämta sig med efter träning. Det är väldigt många steg innan fruktos kan bli muskelglykogen (om det ens är möjligt, jag är inte biokemist, men vet att det kan frisättas från levern som svar på stresshormoner vid träning eller blodsockerregleringsbehov i alla fall).

Hemgjord Gainomax?
Fässberg skrev:
> En hel del forskning tyder på att kroppen har
> svårare att ta upp proteinet från ett rått ägg
> kontra ett tillagat..
>
> http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5
> /G935

Så sant som det var sagt. 90-95% av proteinet i kokt ägg tas upp jämfört med 50-65% av proteiner i råa ägg (resultatet varierar lite mellan olika studier). Intressant att så många ändå häver i sig råa ägg Rocky-style. Man kan ju inte heller förringa den risk för salmonella som råa ägg medför.

Fruktsocker vill man inte ha i sig vid återhämtning, det tar för lång tid innan det letar sig ut till musklerna, måste metaboliseras i levern och det blir en flaskhals vid enzymerna där. Glukos är det man vill ha. Maltodextrin är korta kedjor av glukosmolekyler, good shit direkt träning alltså.

Hemgjord Gainomax?
Och om protein

Som Micke S skrev klarar njurarna rätt höga doser protein innan de börjar strejka.
http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf

Angående behovet är den här artikeln en lättskriven och bra sammanfattning. Författarna är, har jag fått förklarat för mig, tunga namn inom området
http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/...=apnm&volume=31&calyLang=eng&afpf=h06-035.pdf

Det totala behovet är som ni kan läsa er till inte så jättehögt. Det finns emellertid en poäng med timing av proteinintag, i synnerhet vid styrketräning, för att få ett anabolt gensvar. Då är fria aminosyror att rekommendera framför hela proteiner. Men vill man inte vara optimal så funkar en Gainomax eller en hemmagjord motsvarighet rätt bra också.

Tillbaka
Topp