Hemmabygge, kolfiberskärm

mrBondi

Ny medlem
Hej hej

Har precis börjat cykla i skogen och köpte en Cube acid som jag stortrivs med, mycket bra cykel och fin att titta på.

Gillar även att pyssla med kolfiber och har försökt tänka ut vad jag kan tillverka för något och en skärm är lagom svår och är inte heller någon kritisk detalj som man måste räkna på.

Så här nedan bjuder jag på en bygglogg från dagens bygge, fick hjälp av min polare som jobbar för Carbix, de säljer kolfiber på nätet.

Design. Ville ha en så enkel konstruktion som möjligt, något som går fort att tillverka och inte är i vägen när man är ute i skogen, det är ett plus om den inte är ful.

Idén var att fästa en smäcker skärm på downtuben så att man undviker skvätt och skit upp i ansiktet, vet inte om jag sett konstruktionen, se bilder.

IMG_0260.JPG

Framgår kanske inte helt hur det kommer se ut men det kommer fler bilder.

Jag började med tillverkning av den del som sitter mot ramen, denna del ska ha formen av ramen inte smita hela vägen runt utan och fäst med två buntband.
Mallade upp hur stora kolfiberbitar jag skulle klippa ut.
IMG_0261.JPG

En av mina begränsingar var den plastpåse som kolfibern och epoxin skulle blandas i.
IMG_0259.JPG

Kolfiber urklippt, ganska grov väv, tre lager.
IMG_0263.JPG

Lika mycket epoxi som kolfiber, väg och blanda noggrant.
IMG_0264.JPG

Lägg i kolbierrämsorna i påsen tillsammans med epoxin och rolla ut all luft, se till att all väv är våt och att det inte finns några bubblor.
Sjukt smidigt sätt att jobba med kolfiber, blir nästan som F1-teamen gör när de använder sig av prepreg kolfiber.
IMG_0265.JPG

Sen la jag plastpåsen över ramen och tejpade fast den, inget kladd, inga handskar :)
Kötta på med värme, en enkel värmefläkt och en hemmabyggd ugn knuffade upp tempen i nära 70 grader, härdar nästan helt på 2 timmar istället för en hel natt, orka vänta.
IMG_0275.JPG

När jag satt och väntade började jag på den andra delen, själva skärmdelen.
Hittade ett tjockt rör som funkade som mall. Samma princip här med plastpåsar och roller.
Här provade jag en annan typ av fiberväv, kolfiber blandat med aramidfiber(sånt man har i skyddsvästar), mest pga av att den var lite vit och det skulle passa med hojjens look men också för att experimentera.
Sjukt seg att klippa, fick ta en specialsax för att komma igenom.
Två lager kolfiber och ett lager av specialväven.
IMG_0278.JPG

IMG_0280.JPG

IMG_0283.JPG

Efter bakningen av de båda detaljerna var det dags för finformning, bandsåg och slipmaskin är helt underbara verktyg som verkligen tar bort det tråkiga i kolfibertillverkning.
IMG_0297.JPG

Detaljerna har även fått en slipning på ovansidan där jag ska foga samman dem.

Här använde jag mig av ett snabbhärdande epoxi, 5 min. Bara att limma ihop.
Höll ihop dem med polarens nya tvingar som han köpt, sjukt sköna med enhandsfattning.
IMG_0298.JPG

Borrade hål för buntbanden och sen var det bara att smacka upp, klart!

Så här fint kan det bli:
IMG_0300.JPG

IMG_0301.JPG

DSC_0067.jpg

DSC_0070.jpg

Slutvikten landade på 90g, skulle kunna halvera vikten med tunnare väv och klippa bort vissa delar, det får bli i version 2. Ska prova att ställa mig på den när jag byggt nästa version och se om den håller, tror faktiskt att den gör det.

Kom gärna med synpunkter och förbättringsförslag!

Coolt. Lite för mycket tid över ;) Du får gärna formge en chain guard (skyddar ramen där kedjan går) åt mig! :) Är det dyrt?

Tack.

Det är egentligen inte så dyra saker, mitt skydd kanske kostar 100kr i material, och om jag tänker efter så tog det kanske 5 timmar att göra sen var jag ute och cyklade.

En chain guard borde inte vara så svårt, gör som jag och lägg allt i en zip lock bag och rolla ut epoxin, sen är det bara att forma den runt ramen med hjälp av lite tejp.
Valfri härdningsmetod, varmluft(max 70grader)2timmmar eller över natten. (små saker kan man stoppa in i ugnen)

När den är klart så är det bara att köra med en dremel för att snygga till kanter. Om du har tur så är det bara att sätta på chain guarden på ramen utan någon hjälp av buntband.

Tre lager borde räcka, kolla vikten och mät upp lika mycket epoxi.
Kolla med carbix.se vilken tjocklek på matta du ska ha och säg att det ska vara lätt!

Om du gör en åt dig själv och åt några kompisar som slänger in en peng för materialet så tror jag den kan kosta under 50kr.

Så nä det är inte svårt eller dyrt eller tar lång tid, bara att köra på :)

Förstår inte hur du kunde få det så billigt! Är det så att du har en del material över som du inte räknat in i uppgifterna?

Startkitt på carbix går ju på 500:- och billigaste och minsta mängd väv 150:- +frakt och du använde dig av två olika vävar och två olika epoxyhartser, jag får det inte att gå ihop? :)

Fast det står ju iofs att du kände en kille som jobbade där....

Visst blir en liten sak dyr om du bara gör den saken, men så är det väl med allt.
Köper du en cykel för 10000 och använder det en gång så blir det en riktigt dyr träningsrunda.

Använde mig av specialväv men det var mest för syns skull, så man behöver det verkligen inte.

Min uträkning:
väv: 0,3*0,1*6=0,18kvm pris för drygt en m2=479kr ger 86kr
epoxi: 50+40g=90g pris för en 775g sats=299kr vilket ger en kostnad på 35kr
Lägg till 10 kr för småprylar så landar vi på 130kr

För att slippa frakt så kan du hämta själv.

Förövrigt så har biltema grejer men de kan inte hjälpa dig med tips och råd.

Tillbaka
Topp