Hilfe, Bitte! Solution Vernon vs Radon ZR Limited Alu gebürstet

• Trådstartare Trådstartare John Wiklund
  • Start datum Start datum
J

John Wiklund

Guest
Nu kommer en tyskcykel-fråga, igen! Ganska konkret denna gång!

Ska köpa nya MTB, har fastnat för tyska internethojjar tack vare deras prisvärdhet... Ska användas för 50/50 för asfalt(t jobbet) och skogen. Väger dryga 90 pannor. Kan tänka mig att lägga max 10'.

Var inne på Cykloteket å kollade, Kona Caldera verkar fin men 14 kg avskräckte mig...Marin verkar ju ha endel fina alternativ, men ändå så kvarstår nedanstående två alternativ som väldigt trevliga. Men vilken av dessa skulle du köpa? Solution verkar lättare men med snäppet sämre komponenter medan Radonhojjen verkar ha XT nästan rakt igenom. Hur är gafflarna jämförelsevis?Ramarna, Solution har inte definerat sina alu-kvalitet- är det nåt att bry sig om?

Tips och råd emottages tacksamt!

Solution Vernon

Rahmen: ALU double butted
Gewicht: bei 45 cm 11,65 kg inkl.Pedale
Gabel: Manitou Skareb Comp Lockout
NabeVR: Shimano HB-M475 Disc
Nabe HR: Shimano FH-M475 Disc
Felgen: Rigida Taurus Disc
Schhalthebel: Shimano LX SL-M570
Schaltwerk: Shimano XT RD-M760
Umwerfer: Shimano LX FD-M570
Tretlager: Shimano LX BB-ES51
Kurbel: Shimano LX FC-M572 44/32/22
Kette: Shimano HG 53 Kassette: Shimano HG 50 11-32
Bremshebel: Magura Julie
Bremsen: Magura Julie
Pedale: Wellgo LU-982A

ELLER

Radon ZR Limited Alu gebürstet

Rahmen: Aluminium 7005 double butted
Gewicht: ca. 12,7 Kilo
Gabel: Manitou Black Platinum RTWD Lock Out
NabeVR: Shimano XT Disc 32 L
Nabe HR: Shimano XT Disc 32 L
Felgen: Rigida Taurus Disc schwarz
Schalthebel: Shimano Deore 2004
Schaltwerk: Shimano XT
Umwerfer: Shimano XT
Tretlager: Shimano Octalink
Kurbel: Shimano LX 2004 Schwarz
Kette: Shimano HG-73 Kassette: Shimano HG-53
Bremshebel: Magura Julie
Bremsen: Magura Julie
Pedale: Bärentatze

Dyra
Mycket underhåll
Kort livslängd

Rekommenderar Marzocchi MX för drygt 2000 pix i Sverige.
Billig
Nästan underhållsfri - smeta bara lite gaffelolja på benen varannan gång du cyklar
Längre livslängd - lite mer robust
Bättre prestanda - skönare att köra med.

Väger själv 85 kg, och kan inte tänka mig att köpa på en så klen gaffel som manitou. Viktmässigt Marz MX lite efter, men om du inte skall ta OS-guld så är det OK.

Det finns en anledning till att Manitou oftast sitter på färdigskruvade cyklar, och att få riktiga cyklister vill köpa en lös manitou.......

//Örjan

Örjan Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en anledning till att Manitou oftast
> sitter på färdigskruvade cyklar, och att få
> riktiga cyklister vill köpa en lös manitou.......
>
> //Örjan

de där stämmer inte...det är många som kör med manitou och är nöjda med dom...isåfall kan man jämföra med marzochi som antalgigen inte många "riktiga" cyklister som du kallar de aldrig heller skulle köra eftersom att dom väger MYCKET...

Hur står sig Rock Shox numera då? Typ Rock Shox Duke XC? De var fina på den gamla goda tiden, mne hörde nåt om att de gick ner sig för några år sen...?

Manitou är skit? Jag väger 105 kg, kört XC och långlopp samt mycket stökig terräng med en Manitou SX carbon sedan 2001. Jag rev gaffeln för första gången förra veckan och det fanns inte en repa eller glapp någonstans. Dessutom var gaffeln helt ren invändigt. Hitta något annat märke som matchar detta? Det blir garanterat en Manitou för mig nästa gång. Ang. ramarna har en kompis köpt just denna Radon. Bortsett från vikten så har allt funkat bra och han är mycket nöjd. Jag hade valt den med tanke på specen. Ingen av ramarna är märkvärdiga och blir du biten kan du alltid uppgradera den och flytta över komponenterna (du får knappt delarna för samma pris i Sverige). Jag har dessutom för mig att Radon har ganska hög spec. på styre, styrstam, sadel etc.

Radon-hojjens vikt är det enda som verkar lite B med den... tänkte att Solutionens LX-utr vore gott nog för en motionär och det sparade kilot kunde vara mer värt än steget mellan LX och XT...eller? Som sagt; Hilfe! ;-)

Örjan skrev:
------------------
Rekommenderar Marzocchi MX för drygt 2000 pix i Sverige.
Billig
Nästan underhållsfri - smeta bara lite gaffelolja på benen varannan gång du cyklar
Längre livslängd - lite mer robust
Bättre prestanda - skönare att köra med.
---------------------------------

Man behöver inte smeta på någon olja på gaffelbenen utifrån. Innerbenen ska vara torra, så att de inte drar åt sig smuts damm och annan skit som repar och sliter. Smörjningen ska idealt hållas INNANFÖR packningen och skrapringen. Oljan inuti gaffeln räcker som smörjning och skrapringen ser till att oljan håller sig där innanför. Har man olja utanför så är det ofta ett tecken på sliten packning/skrapring.

Titta på motorcyklar. Snustorrt.
Har man olja på de inre gaffelbenen på motorcykeln så anmärker de direkt på besiktningen.

// P

Jag hade hellre köpt en cykel som jag kan provcykla, eller iallafall provsitta innan, än en prisvärd "osutten".

Sen tror jag inte att vikt gör så stor skillnad, en cykel kan kännas väldigt lätt och smidig om den har geometri som passar, samtidigt som en lika tung cykel kan kännas tung och klumpig om man sitter oskönt.

Provsitt Konan och någon av merida cyklarna, se om det är något som känns jättebra, och försök sedan hitta ungefär samma geometri på internet cyklarna.

Johan

Jag är iaf väldigt nöjd med min Blackgaffel.

Åsså får du ju ett mycket bättre sätt att fästa skivbomsarna på (tycker jag)

Mycket snack ifrån dig Örjan.. Kör just nu med en Manitou Skareb Platinum och den är på inget sätt klen, väger själv 80kg. Och underhållet är inte mer på dom än någon annan gaffel.. Körde för några säsonger sen på en Manitou Mars Super och det var inget fel på den heller. Vet inte vad du menar med "riktiga cyklister" men stick ut och kolla på en tävling t.ex. så ska du få se att en stor del faktiskt just kör Manitou och en försvinnande del med Marzocchi.. Däremot inget sagt om att Marzocchi MX inte skulle vara prisvärd för det är den..

"Det finns en anledning till att Manitou oftast sitter på färdigskruvade cyklar, och att få riktiga cyklister vill köpa en lös manitou." Och logiken i det är? Menar du att tillverkarna letar upp sämsta möjliga kvalite och sätter på sina cyklar? Jo det vore ju en lysande affärside..

Freddan - trött på skitsnack..

jag kan tänka mig flera anledningar till att manitou inte finns på så många custom byggen..

jag har hört mycket skit om manitou.. att de inte håller etc.. men då är frågan som jag ställer mig: varför finns fabrikatet kvar och varför skulle tillvärkarna köpa deras gafflar o montera? jo för att de håller kraven.. tvivlar på att de nya scareb och axel gafflarna inte fungerar.. klart de fungerar.. snarare att marzoochi tappar andelar dels för att de lever i sin dirt / dh värld och inte skapar några riktiga xc gafflar längre förutom sina marathon gafflar som kostar 6000 spänn och fortfararande inte går att matcha med en sid i vikt.

Klart man kan säga att en tyngre gaffel oftast är robustare.. fast det betyder inte kvalité och underhållsfritt.. kan tillvärkaren sin sak så gör han inte en gaffel som inte håller.

jag skulle vilja påstå att det är en smaksak och skulle aldrig avråda någon att inte köpa en manitou.. då det är många som kör på dem och värkar iaf nöjda med dem och köper nya manitou gafflar.

fast söker man mycket slaglängd så förstår jag att folk söker sig till marzoochi som inte har fler än ett fåtal modeller som finns med slaglängde under 100 mm.

jag har en rock shox nu.. sunkig judy sl.. fast nästa gaffel.. som troligen kommer till nästa säsong kommer också vara en rs just pga att jag tycker att min nuvarande gaffel har fungerat och inte behövt göra något med den.

Det är lite vad man är van vid kan jag tänka mig.

ja hade en rs sid sl förr...sålde den...ångrar de nu...var en riktit bra gaffel...så visst är rock shox något att rekomendera...tycker jag iaf(även om vissa tycker annat)

har även en gammal Manitou SXR(tror ja de är) liggande i källaren...som ja hoppas kunna renovera...den är från 98=)...och han som hade den innan satten den i en sten så oljan ratt ut...borde gå å fixa men har inte orkat än=)...

tycker båda cyklarna verkar ganska så vettiga...hur är prisskillnaden?

Tack för svaren, det verkar ju vara lite som den berömda Aftonbladet/Expressen eller AIK/DIF-dilemmat vad gäller Manitou/Mz.
Hojarna kostar på pricken lika mycket, 895Euro, dvs typ 8200kr,+ frakt 60 Euro= 8800kr.

Vad tror ni angående vikt vs komponenter, om vi bortser från geometris inverkan på "känslan" av vikten?
Är det värt att offra XT mot LX för ett kg?

Tacksam för svar!

Jag kör med en Manitou Black Elite från 2002 och den är aldrig servad men fungerar lika bra som den alltid har gjort, får nog bli en service efter den här säsongen.
Jag tycker att det är en superbra gaffel, har provat några andra gafflar också som är billigare iofs, men vadå, kan det bli mycket bättre prestandamässigt? Det känns inte som det iallafall.

Det enda "problemet" är väl vikten isåfall men som motionär så har inte den någon avgörande betydelse.

Jag undrar om Örjan har provat någon Manitou någon gång eller är det bara snack från någon som hört något från någon annan som hört något?

Senast redigerad av en moderator:
Manitou hade några dåliga år kvalitesmässigt och får fortfarande dras med det här hemma.

Marzocchi är typiskt italienska, ingen som helst finish på prylarna och bristande kvalitetskontroll är vad man får stå ut med om man vill ha en dylik, dessutom en svensk generalagent som knappt för några reservdelar alls.

Min Z1 Freeride -04 hade usel lack med synliga rinningar och problemet med att oljenivån nästan alltid är fel i Marzocchigafflarna vid leverans är väl känt. Så valet är inte självklart. Ångrar ibland själv att jag köpte en Z1 Freeride qr20 istället för en Manitou Sherman Flick.

Manitou gör fina gafflar. Ofta ganska styva i förhållande till sin vikt jämfört med Marzocchi som hellre fläskar på några gram extra för att styva upp gaffeln. De är väl inte direkt kända för att spara på vikten. Folk är väl nöjda både med Marzocchi och Manitou-gafflar, knappast så att man kan rata det ena eller andra märket för att de är "dåliga och oanvändbara". Känns ungefär lika befogat som att rata Volvo eller Saab för att den ena tillverkaren gör dåliga oanvändbara bilar.

Tack för alla svar, sjysst forum det här. Det finns några såndana bland alla oseriösa, och de som funkar är en grym faktabank!
Vad gafflar anbelangar verkar det som att det är rätt jämnt skägg mellan de olika märkena beroende på vilka preferenser man har, t ex om man prioriterar låg vikt framför hållbarhet osv.

Vad jag fortfarande inte är riktigt klar över är hur mycket vikt det är värt att offra om man går upp till XT, från LX. Självklart går det inte att fastställa exakt, men vad tycker ni? Är 1000 gram skäligt? Från 11,7 till 12,7 för att få XT (och en lite bättre gaffel), till samma pris?

Tacksam för svar! :-)

Jag tror nog att både LX och XT fungerar tillräckligt bra. Nu vet jag inget om de här cyklarna men de flesta vill nog ha en lättare cykel än vad man har, köper du en LX-utrustad cykel kan du alltid uppgradera när det börjar bli slitet.

Om du tror att storlek och geometri funkar för dig och du inte föredrar den ena framför den andra så köp den lättare.

Det är som vanligt ram och gaffel som är viktigast, någon annan som känner till dessa får väl råda/avråda dig isåfall.

De flesta företag levererar ibland dåliga batchar, särskilt om det är stor efterfrågan på prylen som gör att löpande bandet får jobba hårdare än normalt. Det fina med Marzocchi, om man bortser från att oljenivån inte stämde på vissa leveranser eller att lacken tydligen inte är helt 100 % på en del gafflar, är att deras 2000 kr coil XC-gafflar har nästan samma funktion/vikt som de dyrare 5-6000 kr Marathon S bortsett ETA, dyrare material och mer statusfyllda dekaler.

Visserligen är vikterna på Bombergafflarna ett problem för de som tävlar XC, men tittar man på andra coilgafflar från andra tillverkare (inte så slugt att jämföra stålfjäder med en luft/olja om man kikar på vikter) så ligger de flesta kring 1.8-2 kg idag. Även de som monterar dit en 9000 kr Fox F80X kan inte känna sig som en viktjagare då den gaffeln väger över 1.7 kg. En 33 cl colaburk lättare än min Marathon S alltså.

... men vi glider från topic lite.

John:

Det är lite konstigt att Radonhojen väger ganska mycket mer än den andra, trots att det nästan är full XT på Radon. Sakerna i övrigt verkar vara ganska identiska. Manitougafflarna kan inte skilja så mycket i vikt och då finns det bara en grej kvar som kan diffa - givet att vikterna är korrekta och det är lika ramstorlek som jämförs. Tyvärr är det ramen som skiljer. Då Radonhojen redan verkar ha ganska lätta saker (mestadels XT) är förmodligen ramen ganska tung. Det är inte så roligt om du sedan vill uppgradera Radonhojen, för hur du än gör så är du fast med en tung ram. Givetvis är vikten inte allt. I andra trådar här så kan vi läsa att folk som köpt förhållandevis tunga On One och Cove-ramar har tyckt det vara en uppgradering i cykelkänsla jämfört med de lätta Easton/Alcoa-ramar de tidigare haft.

Om du trots allt väljer någon av de tyska cyklarna så sök först rätt på all info som finns om dem och kolla så att de passar dig, där du cyklar osv. Då det är tyska inhemska märken förmodar jag att du måste gå till någon tysk MTB-sida och leta där. Chansen är inte så stor att amerikanska, engelska eller svenska forum är fyllda med (test)info om just Radon eller Solution.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp