Hilfe dämparexperter

Hilfe dämparexperter
Det lät dyrt. Köp ett servicekit och fixa det själv istället?
Fox float Är jätteenkla att serva, antar att en med kashima coating är lika enkel.

Hilfe dämparexperter
Är det svårare än såhär på din bakdämpare? Den där proceduren är väldigt enkel. SKruva isär, byt packningar och sätt ihop. Själva servicekitet är allt som behövs. http://www.cykelkraft.se/fox-rebuild-kit-float-air-sleeve Kanske det rentav? Inga verktyg behövs ens för en sådan service om jag minns rätt.

Annars får du nog ta reda på måtten på din dämpare. Är det samma mått på den länkade så ska det fungera!

Jag tror att dämparen inte passar.

Senast ändrad:
Hilfe dämparexperter
Lät det verkligen så dyrt? Jag gjorde likadant när det var servicedags på min Fox CTD. Hittade en RockShox Monarch Plus RC3 DebonAir för 2400 så uppgraderingen var given. Serva någon halvbra dämpare för 1000 spänn eller köpa en jättebra för 2400 var ett lätt val för mig :-)

När du väl uppgraderat (om det nu är en uppgradering för dig) så duger nog den gamla bra att köra på medans den nya är på service nästa gång. Då slipper du stillestånd!

Hilfe dämparexperter
Har du inte servat den alls sedan 2013 så är det nog dags för en helservice. Det är inget man vill göra som nybliven hemmamekare. Men 1000 spänn låter dyrt. KOlla med racing bikes sweden, runt 600-700 pengar känns rimligare.

Hilfe dämparexperter
NickPick sa:
Är det svårare än såhär på din bakdämpare? Den där proceduren är väldigt enkel. SKruva isär, byt packningar och sätt ihop. Själva servicekitet är allt som behövs. http://www.cykelkraft.se/fox-rebuild-kit-float-air-sleeve Kanske det rentav? Inga verktyg behövs ens för en sådan service om jag minns rätt.

Annars får du nog ta reda på måtten på din dämpare. Är det samma mått på den länkade så ska det fungera!

Jag tror att dämparen inte passar.

Det där är ju bara en luftburksservice. Den är jätteenkel, men efter 3 år är det nog dags för en komplett service!

Hilfe dämparexperter
leffo sa:
Behöver nog göra en service på min fox ctd kashima från 2013 men den kostar väl minst 1000kr, är det så enkelt att bara köpa en sån här istället https://www.bike-discount.de/en/buy/fox-float-dps-3pos-performance-damper-184x44mm-585300/wg_id-824
Ska sitta på en giant trance x0 29 2014

Köper du den dämparen istället kan du lika gärna köra vidare på den oservade du har, upplevelsen lär vara liknande. Känns dumsnålt att köpa en sämre dämpare istället för att serva den man har.

Hilfe dämparexperter
Luthman Photography sa:
leffo sa:
Behöver nog göra en service på min fox ctd kashima från 2013 men den kostar väl minst 1000kr, är det så enkelt att bara köpa en sån här istället https://www.bike-discount.de/en/buy/fox-float-dps-3pos-performance-damper-184x44mm-585300/wg_id-824
Ska sitta på en giant trance x0 29 2014

Köper du den dämparen istället kan du lika gärna köra vidare på den oservade du har, upplevelsen lär vara liknande. Känns dumsnålt att köpa en sämre dämpare istället för att serva den man har.

Fox DPS känns ju annars som ett rejält uppköp från en CTD, jag hade lätt köpt en DPS istället för att kasta pengar på en sunkig CTD dämpare. Det var ju dessutom riktigt bra pris :)

Hilfe dämparexperter
Jag tror att dämparen har fel mått, det är väl värre om något.

Ang fullservice så stämmer ju det. Känns fortfarande värt pengarna.

Senast ändrad:
Hilfe dämparexperter
Ring å kolla med Per på Racing Bike Sweden han kanske har nåt bra beggat liggandes annars så är han ju kung på service av så där?

Hilfe dämparexperter
Nu när ni säger det tror inte jag heller den passar... Den ska väl vara längre på den där? Har för mig att en polares var det, men kommer inte ihåg vilken Trance-modell det var.

Hilfe dämparexperter
EST sa:
Ring å kolla med Per på Racing Bike Sweden han kanske har nåt bra beggat liggandes annars så är han ju kung på service av så där?

Asså han kanske kan trimma den lite då också efter önskemål?

edit: kikade på deras sida och de verkar kompetenta.

Senast ändrad:
Hilfe dämparexperter
Behöver man skruva loss dämparen och mäta eller kan man lita på utsagon från mtbr? Såg även nån på reddit som också angav samma mått. Den ena kanske använde den andra som källa iofs.

Hilfe dämparexperter
Sweet, tackar!
2013, FLOAT-K F-S, CTD-Adj BV LV, Giant, Trance X F/S, 7.250, 1.750, 0.4 Spacer, VTL, RTM, 250, 16

7,25"=184.15mm och 1,75"=44.45mm så 184x44 stämmer ju.

Men de andra grejerna då VTL, RTM, 250 och 16. Hur mycket hänsyn behöver man ta till det?

Hilfe dämparexperter
Tjao, ska göra oljebyte i min float 34 och undrar om det kanske är någon som sitter på lite grön 10wt olja som den inte behöver? Kanske har någon tom. Ett seal kit till övers? Är isf spekulant.

God fortsättning!

Tillbaka
Topp