Hilfe, punka vid ventilen hela tiden

bruse

Aktiv medlem
Det började förra veckan, punka bak. Bytte slang , och inte mer med det. Sen lånade Mongli Salsan och fick punka två gånger. Vid ventilen. Då slutade hon använda bakbromsen, å det höll.

Idag fick jag punka tre gånger. Vid ventilen. Försökte låta bli bakbromsen, men glömde bort mig 4 gånger. Punkorna kom inte vid inbromsningen, utan efteråt.

Troligen rör sig däcken när jag bromsar, så den drar med sig slangen å belastningen vid ventilen blir för stor. Provade att skruva åt ventilenmuttern hårt, men icke.

Bytte fälgband igår. Men icke.

Tre slangar på 2 timmar är lite för mycket för min smak. Vad är fel, vad ska jag göra? Har gummit i däcket torkat för mycket...

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Det började förra veckan, punka bak. Bytte slang
> , och inte mer med det. Sen lånade Mongli Salsan
> och fick punka två gånger. Vid ventilen. Då
> slutade hon använda bakbromsen, å det höll.
>
> Idag fick jag punka tre gånger. Vid ventilen.
> Försökte låta bli bakbromsen, men glömde bort
> mig 4 gånger. Punkorna kom inte vid
> inbromsningen, utan efteråt.
>
> Troligen rör sig däcken när jag bromsar, så
> den drar med sig slangen å belastningen vid
> ventilen blir för stor. Provade att skruva åt
> ventilenmuttern hårt, men icke.
>
> Bytte fälgband igår. Men icke.
>
> Tre slangar på 2 timmar är lite för mycket för
> min smak. Vad är fel, vad ska jag göra? Har
> gummit i däcket torkat för mycket...

Tjena Bruse, hade det problemet på en cykel förrut. Bytte fälgband och sen satte jag silvertejp rakt över ventilhålet i två lager och körde ventilen rakt igenom. Efter det fick jag inte en punka. Värt att prova. Lycka till!

du har för lågt lufttryck i däcket. Det gör att däcket inte sitter still på fälgen. Jag såg ditt däck i tisdags och det såg ju, som du säkert minns, nästan punkterat ut.

Vi har haft samma problem på tandemhojen när vi kört med DHdäck. Fast då drar vi av ventilen när vi trampar. Jag har funderat på att testa tubdäckslim längs ena sidan på däcket men inte kommit längre.

rikard skrev:
> du har för lågt lufttryck i däcket. Det gör
> att däcket inte sitter still på fälgen. Jag
> såg ditt däck i tisdags och det såg ju, som du
> säkert minns, nästan punkterat ut.

Fast i tisdags körde jag på Surlyn. Glömde säga att det är på Salsan det punkterar. På Surlyn gör det inte det (peppar peppar).

Just nu tvättar jag fälgens insida med sprit.

Ska testa det där med silvertejp.

Bara en tanke som slog mig, vad händer om den kevlar/stålvajern som är i sidan av däcket är trasig/avbruten någonstans. Då borde man väl kunna få den här effekten att däcket rör sig på fälgen för att däcket inte "dras ihop" lika hårt mot fälgen?

Kanske helt ute och cyklar och inget hum vad jag talar om. Tanken bara slog mig av någon anledning ;)

Samma märke på slang? -för några år sen lyckades jag komma över 4-5 nokiaslangar som ventilen släppte på, du kan inte ha samma problem Bruse ? :-/ T

Det är vikbara Fat Albert, så det är ingen kanttråd.

Provade att talka både däck och slang. Dagens punkteringar är nog pga för mycket talk på däcket så det gled på fälgen. Men tidigare i veckan punkterade det iaf, utan talkning...

Little Stereo skrev:
> Samma märke på slang? -för några år sen
> lyckades jag komma över 4-5 nokiaslangar som
> ventilen släppte på, du kan inte ha samma
> problem Bruse ? :-/ T

Det är olika, de sista 5 kommer från andra, är ju tvungen att låna, då mina tar slut....

bruse skrev:
> Det började förra veckan, punka bak. Bytte slang
> , och inte mer med det. Sen lånade Mongli Salsan
> och fick punka två gånger. Vid ventilen.

Jag skulle gissa att du har fel slang, trots att det kan förefalla osannolikt. Det finns olika typer av hål i fälgarna, hål avsedda för presta ventiler, för schraeder ventiler, för dunlop dito. I det fall man stoppar en slang med en presta ventil i ett hål avsett för shraeder eller dunlopventiler så pajar den snart efter minsta påfrestning. För att få det att funka använder man en liten adapter, antingen av gummi eller aluminium, som man sätter i ventilhålet.

Jag lärde mig detta the hard way för en del år sedan då min Scott Chayenne ideligen fick punktering vid ventilen till synes vad jag än gjorde. Sedan jag fixade en adapter upphörde punkorna. Förmodligen hade den kommit med en adapter, som jag inte hade sett vid byte av slang och sannolikt hade tappat bort utan att inse det.

I princip alla handbyggda hjul, alltså sådana som inte levererats från fabrik, har hål för schraeder och en adapter. Jag gillar de av gummi bäst.

husky.jpg

Hoppas detta var till någon hjälp

Edit la till en bild.

Senast redigerad av en moderator:
Om man har racerventil som är gängad hela vägen ner till slangen så kan man skruva på en sån här liten gängad metallring i botten före man monterar slangen, så ligger inga vassa kanter mot gummit.

Men det kan ju vara annat också..

Johan T skrev:
> Lösningen är att sätta en ventilmutter även
> på insidan av fälgen. Då nöts inte slangen mot
> hålkanten.

Det skulle vara svårt att dra, och dessutom kunna föranleda punkor, bättre med en adapter, alla bättre cykelbutiker har sådana. Kostar kanske en tia om ens det.

Alla slangar har varit presta, och det sitter en adapter i. Men jag kan ju byta den, då jag köpt ny.

Alla tips välkomna.

Två pers nu som rekomenderar mutter närmast slangen.

Börjr bli hög på all tvättsprit jag tvättar allt med ...

bruse skrev:
> Det är vikbara Fat Albert, så det är ingen
> kanttråd.

Det är visst kanttrådsdäck men kanttråden är gjord av kevlar eller annat liknande material. Alternativet är tubdäck...

adapter eller ej.. prova att inte dra den där muttern så hårt. Speciellt inte innan du pumpat upp slangen. Annars tror jag Rikard är inne på rätt spår oxå. Sladdrigt däck med för "lågt" lufttryck lär inte underlätta saker och ting. Man ska inte behöva sprita fälgen...

Därav som jag skrev kevlar/stålvajern. Stålvajer = icke vikbart. Kevlarvajer = vikbart.
Har du provat med att montera ett annat däck, bara som felsökning/uteslutningsmetod?

Niko/Frost skrev:
> Därav som jag skrev kevlar/stålvajern.
> Stålvajer = icke vikbart. Kevlarvajer = vikbart.
> Har du provat med att montera ett annat däck,
> bara som felsökning/uteslutningsmetod?

Tänkte göra det, inte hunnit än.

Johan A skrev:
> Själv har jag kört med UST sedan mars 2005 och
> inte haft en enda punka. Kanske värt att testa?

Testkostnaden lär väl blir lite väl hög, om jag måste köpa nya fälgar å byta....

bruse skrev:
> Provade att talka både däck och slang. Dagens
> punkteringar är nog pga för mycket talk på
> däcket så det gled på fälgen. Men tidigare i
> veckan punkterade det iaf, utan talkning...

Precis, du skall ha låg friktion mellan slang och däck och hög friktion mellan däck och fälg, dvs ingen talk på utsidan däcket vid kanttråden.

bruse skrev:

> Två pers nu som rekomenderar mutter närmast
> slangen.

- hmm, muttrar minskar slangens möjlighet att anpassa sig, sitter den fel går den, som jag uppfattar saken ska muttrarna sitta löst om man alls har muttrar. Tror ändå det har med adaptern att göra.

Lösningen har ju redan getts! Det är ju cykelmärket som är förklaringen... och bromsen.
Skffa en brakeless Kronancykel, så får du annat att oroa dig över! :-)

Gettotubeless !!

Klipp till en slang som fälgband.
Tvätta däcket
osv...

Testkostnaden är ju tokigt låg. Lite gucka kan du väl tigga dig till av nån. Har själv två cyklar med slangar som UST-fälgband. FA funkar fö skitbra med Gucka, sopetätt.

Komigen ge det ett försök.

bjby skrev:
> Gettotubeless !!
>
> Testkostnaden är ju tokigt låg. Lite gucka kan
> du väl tigga dig till av nån.

Ja Bruse, tigg nu!!

Vad gör man om man vill ha toklite luft och bromsa hårt? Under 20 PSI och kör downhill. :P
Jag antar att det var därför min söta freeride-slang gick sönder vid ventilen. :(

Hej
Hade samma problem. http://happymtb.org/forum/read.php/1/614226/674088#msg-674088

Löstes inte utan däckbyte...
Men efter däckbyte men med samma typ av slang, samma avsaknad av mutter på ventilhalsen och samma brist på geggor, talk och puder så har jag nu inte haft en enda sån punka efter däckbytet. Jag tror jag våldat sönder däckets sida så att det gled omotiverat lätt vid inbromsning.

Curt

Du har drabbats av spökpunkteringsdemonen Bruse. Du är förlorad!!! Den kan bara drivas ut genom att du smörjer dig med grisblod, hugger nacken av en höna och går 9 varv baklänges runt dolda spöktjärnen ute i Hellas medans du bränner bakdäcket på bål. Det är din enda chans, ta den innan solen går upp igen...

jag har länge funderat över vad den där adaptern gör för nytta egentligen. Folk brukar ju sätta dem i det övre lagret av en dubbelbottnad fälg, och därifrån ger de ju inte mycket skydd om det är nötning mellan undre/yttre botten och gummit närmast ventilen som orsakar punkteringar.

Jag har ett par Fast Fred som gärna orsakar punkteringar kring ventilen om de inte är hårt pumpade. En annan grej som hjälpte var att smeta lite liquisole där kanttråden ligger an mot fälgen. Höjer friktionen utan att man behöver limma fast ena däckssidan.

Här kommer länken till Ghetto-tubeless som jag pratade om när vi sågs i Hellas!

http://forums.epicski.com/showthread.php?t=60438

Där står det på det hela taget hur du gör, men här kommer några tweaks:

Du behöver ingen Stans-vätska eller liknande,
om du köper ett 20 eller 24 tums däck på biltema:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=101212

Det fyllt med gegga redan från början, mer än vad som behövs. Jag jag har provat ghetto och ett köpe-systen som hette Eclipse (numera DT). Fick aldrig Eclipsegrejerna att funka.

Kompressor behövs inte heller om du kör med en sån här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82856

Lägg in hjulet i en svart plastsäck när du blåser upp det första gången…det kan bli rätt kladdigt.
Det tar ett tag innan det blir tätt, räkna med lindrig pyspunka i en vecka.

/Erik

Tillbaka
Topp