Hinder på stig i Nåsten, Uppsala

Mwikner

Aktiv medlem
Hej,

Ikväll var jag med om en mycket tråkig händelse. Tvärs över en stig i Nåsten på TT'n låg ett par lätt skymda större pinnar stöttade mot varandra. Jag klarade mig bra med skrapsår, blåmärken, en lätt sträckt fotled och ett något skevt framhjul. Det hade kunnat gå mycket värre än så.

Håll utkik om ni ska ut i området och cykla!

Dessa stod stöttade mot varandra så att den ena pekade snett upp mot stigen. Perfekt för att sätta i framhjulet. De syntes först när man var väldigt nära. Farten var inte heller direkt hög.

Bilagor

• IMG_20190623_191440.jpg
    IMG_20190623_191440.jpg
    890.8 KB · Besök: 234
Superkul svar! Det såg givetvis inte ut så här eftersom jag tog hindret med mig. Du är förmodligen riktigt duktig på att hinna se allt och hoppa på beställning, men för mig inklusive många andra hade kunna sluta illa. Vad är nästa hinder? En wire? Inlägget är menat som en varning och att det kan vara läge att hålla lite koll.

Ha en trevlig dag!

Mwikner sa:
Superkul svar! Det såg givetvis inte ut så här eftersom jag tog hindret med mig. Du är förmodligen riktigt duktig på att hinna se allt och hoppa på beställning, men för mig inklusive många andra hade kunna sluta illa. Vad är nästa hinder? En wire? Inlägget är menat som en varning och att det kan vara läge att hålla lite koll.

Ha en trevlig dag!

Vad gör du om hindret är en hund? Ett barn?

Valhalla_ sa:
Mwikner sa:

Ha en trevlig dag!

Vad gör du om hindret är en hund? Ett barn?

Skärpning!

Om du på fullaste allvar tycker att man kan likställa ett barn/hund med en fälla får det stå för dig. En fälla som är menad att inte synas är direkt farlig. Hastigheten var inte hög (läs inlägget igen).

Jag tycker att alla som vill ska få vistas ute i naturen. Jag hejar på de jag möter och näst intill alla jag möter är väldigt artiga och trevliga, barn som vuxna. Däremot accepterar jag inte de som på något sätt förstör för någon oavsett vem man är.

Mårten sa:
Mwikner sa:
TT är en bana i skogen (Nåsten time trial). En mycket fin och teknisk stig. Populär här i Uppsala.

Alltså, någon bana är det inte. Och där i ligger problemet, att det av många betraktas som det. Inte konstigt att det retar upp andra som rör sig i området.

Det är en stig i ett naturreservat. Det är inte en MTB-bana. Tyvärr Uppsalas mest Stravahetsade sträckning. På nivån att folk lyfter och springer med cyklarna förbi de svåraste partierna för att jaga KOM.

Trist med hinder på stigarna. Men, tempot bör anpassas efter siktsträcka. Hade det inte varit pinnarna hade du kunnat halvt kunna skrämma ihjäl någon som gått där, kört på ett barn, eller en hund.

Som sagt, farten var inte hög. Pinnar kan läggas ut mer eller mindre kamouflerade intill, på eller bakom stenar/rötter mm. Jag har hittills aldrig stött på ett barn eller hund som ligger och lurar på det viset.

Mwikner sa:
Däremot accepterar jag inte de som på något sätt förstör för någon oavsett vem man är.
Har du tänkt på att det kan finnas de som uppfattar "time trialandet" (som Mårten beskriver) som störande för deras upplevelse i skogen? Det ursäktar naturligtvis inte att bygga en fälla, men det kan vara en förklaring värd att tänka på.

Mårten sa:
Mwikner sa:
På nivån att folk lyfter och springer med cyklarna förbi de svåraste partierna för att jaga KOM.

Springa med cykeln??? Det låter ju jättejobbigt.

Tycker det är snart är dags för lite ordningsregler hur man beter sig i skogen när man cyklar där.
Nåsten TT:n är nuförtiden 3,5 gånger lättare än var den var från början och samma sak med Flottsund-Torpet. Så fort det är mer än två rötter på stigen cyklas det runt för att det ska gå fortare.

Conan arkivarien sa:
Mårten sa:
Mwikner sa:
På nivån att folk lyfter och springer med cyklarna förbi de svåraste partierna för att jaga KOM.

Tycker det är snart är dags för lite ordningsregler hur man beter sig i skogen när man cyklar där.
Nåsten TT:n är nuförtiden 3,5 gånger lättare än var den var från början och samma sak med Flottsund-Torpet. Så fort det är mer än två rötter på stigen cyklas det runt för att det ska gå fortare.

Nu blev ditt citat lite fel. Att springa med cykeln kom från en annan författare...

ooms sa:
Mwikner sa:
Däremot accepterar jag inte de som på något sätt förstör för någon oavsett vem man är.
Har du tänkt på att det kan finnas de som uppfattar "time trialandet" (som Mårten beskriver) som störande för deras upplevelse i skogen? Det ursäktar naturligtvis inte att bygga en fälla, men det kan vara en förklaring värd att tänka på.

Jag har givetvis förståelse för att man kan störa sig på cyklister som inte sköter sig. Men att bygga fällor eller att försvara de som bygger dessa fällor utan att ha sett vare sig omgivning eller situation är lågt.

Mwikner sa:
Spacekitty sa:
Det kunde varit ett nedfallet träd. Cykla inte fortare än du kan stanna.

Återigen till hastigheten. Den var låg. Ett nedfallet träd och en noggrant utplacerad fälla är inte jämförbart. Dessutom är det ganska olagligt.
'Noggrant utplacerad fälla'...får en mental bild av Indiana Jones, flyendes Nåstens många giftpilar och oändligt djupa fallgropar.

Mwikner sa:
Conan arkivarien sa:
Mårten sa:
Mwikner sa:

Nu blev ditt citat lite fel. Att springa med cykeln kom från en annan författare...

Det bjuder jag på!

Loftberg sa:
Mwikner sa:
Spacekitty sa:

Återigen till hastigheten. Den var låg. Ett nedfallet träd och en noggrant utplacerad fälla är inte jämförbart. Dessutom är det ganska olagligt.
'Noggrant utplacerad fälla'...får en mental bild av Indiana Jones, flyendes Nåstens många giftpilar och oändligt djupa fallgropar.
Giftpilarna är myggor.

Mwikner sa:
Spacekitty sa:

Du får nog förklara lite tydligare hur denna "fälla" såg ut. För det jag tror folk reagerar på är att din fart var låg men du han fortfarande inte stanna. I mångas öron så var din fart inte tillräckligt låg.

Rita en bild, ta ett kort?

Trist med stigsabbning oavsett hur fort eller sakta man cyklar, oftast ännu tristare om man cyklar fort men det är väl inget man ska tala högt om på det här forumet.

Herregud vad folk gör sig upprörda här, personen varnar om ett hinder som potentiellt kan vara farligt, men ändå moralpanikas det om hastighet, oavsett så ämnet hindret.

Så nu vet folk här att det är någon/några som tycker det är en bra ide att sätta ut hinder, personer med den tankegången kanske nästa gång sätter ut ett hinder i en ännu doldare parti med potentiellt allvarliga konsekvenser, oavsett hastighet som föraren tar sig fram på. Nästa gång kanske det spänns upp en vajer som är helt osynlig för cyklister även om dom kör i 0.0001km/h så det är ju bra att en person varnat

mankis sa:
Trist med stigsabbning oavsett hur fort eller sakta man cyklar, oftast ännu tristare om man cyklar fort men det är väl inget man ska tala högt om på det här forumet.

Härinne cyklar alla med godkända reflexer, ringklocka och reflexväst. Möter man någon på stigen (eller vägen med för den delen), så saktas det inte ens ner eller stannas upp; istället vänder man håll för att inte riskera ett möte och därigenom eventuellt råka förarga ens medtrafikanter.

Spänner man upp en vajer eller placerar ut ett hinder med avsikt att skada någon så begår man ett brott och förtjänar ett straff. Har man någon annan åsikt än så har man fel. Gäller även på internet.

Färdigdiskuterat?

Det trista med "hinder" eller löst skräp på stigarna är att även löpare och vandrare kan trilla och skada sig.
Jag brukar köra en uppvärmningsrunda för att inspektera stigen och rensa eventuellt löst liggande. Även nerblåsta grenar och träd kan vara bra att känna till när det rullar lite snabbare...

staffy sa:
Spänner man upp en vajer eller placerar ut ett hinder med avsikt att skada någon så begår man ett brott och förtjänar ett straff. Har man någon annan åsikt än så har man fel. Gäller även på internet.

Färdigdiskuterat?
Är det någon som påstått nåt annat?

JesperA sa:
Herregud vad folk gör sig upprörda här, personen varnar om ett hinder som potentiellt kan vara farligt, men ändå moralpanikas det om hastighet, oavsett så ämnet hindret.

Så nu vet folk här att det är någon/några som tycker det är en bra ide att sätta ut hinder, personer med den tankegången kanske nästa gång sätter ut ett hinder i en ännu doldare parti med potentiellt allvarliga konsekvenser, oavsett hastighet som föraren tar sig fram på. Nästa gång kanske det spänns upp en vajer som är helt osynlig för cyklister även om dom kör i 0.0001km/h så det är ju bra att en person varnat
+1

Trist utveckling av den här tråden. Ta inte åt dig Mwikner. De flesta som läser på Happy klarar av att ta till sig budskapet, och uppskattat att du skriver, utan att dampa ned sig fullständigt.

De få gånger jag krypkört i Nåsten med min smäck har det inte funnits några dolda kurvor. De gånger det varit grenar och träd på stigen har jag skyllt på Mårten och skrivit en insändare i UNT och försökt komma fram i Ring P1.

JesperA sa:

Bra sagt!

Jag tar inte åt mig eftersom jag anser mig ha tillräckligt mycket på fötterna för att kunna bedöma situationen. Vill man tycka något annat trots att man inte var där själv är det fritt fram att fantisera ihop egna bilder om hur en cyklist ångar på i full fart så att både barn och hundar sprutar till höger och vänster.

Syftet med inlägget var för att varna för tokstollar som gör direkt olagliga saker. Jag behöver inte bevisa för någon huruvida jag cyklar i 5 km/h eller om jag springer med cykeln för att jaga tider (det sistnämnda gav mig dock rätt roliga bilder i huvudet).

God kväll!

Mårten sa:
Conan: Hehe, ser fram emot en Ring P1-battle!

Mwikner: Jag menade inte att du springer. Den delen handlade om hur den stigen körs och varför det är upplagt för konflikter. Det har liksom urartat.

Det är lugnt. Jag tolkade det inte heller så. Jag plockade bara spridda exempel från tråden. Jag blev dock förvånad när det såg ut som om jag nämnt springande cyklister enligt ett citat ?.

Trevlig kväll!

Det kan ses som lite barnslig bajsnödighet att prata 'håll rätt fart' för många, och det är superbra att varna för eventuella hinder som dykt upp med kort varsel. Men jag har själv drämt rätt in i träd som låg direkt efter en skymd kurva. Dessa var tämligen naturligt nedrivna (i Eskilstuna). Resultatet blev ett fullständigt förstört framhjul och en stukat handled, två dagar innan Lida Loop. Men blev jag sur på trädet? Initialt, ja. Men efteråt förstår man ju att det bara är ens eget fel att köra så man inte hinner stanna i tid. Så min personliga erfarenheter säger mig att det finns något gott att ta från båda sidorna av myntet i tråden. Givetvis ska man inte behöva stå ut med förstörelse och hinder längs en stig, oavsett vilken form av nyttjare du är. Men samtidigt är det så klart viktigt att man själv också har koll på sina och cykelns begränsningar. Har kört TTn ynka tre gånger, men jag vet att området är rejält infekterat.

Akta er därute!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp