Hisingsparken stigtips & underhåll

Speedster

Medlem
Jag hittade ingen tråd tillägnad Hisingsparken så jag skapar denna tråd. Tanken är att vi kan dela med oss av nya bra stigar och hur man framför allt kan knyta ihop dessa till trevliga rundor.
Vind och väder samt många cyklister/fotgängare/hästar har skapat en del slitage på många av stigarna vilket behöver en del underhåll. Det vore riktigt roligt om vi kan sprida med oss om underhåll samt "byggen" för att återställa och förbättra! Tänk bara på att vi är många som delar på parken och det ska passa alla.

Hisingsparken är riktigt rolig och varierande så vi får gemensamt se till att vi kan njuta av den I manga år till :)

Så alla ni som njuter av denna underbara del av Hisingen, det vore grymt kul om ni kan ta er an åtminstone ett projekt varje säsong och dela med er av det. Om alla lägger en dag och gör ett projekt varje säsong så kommer det sluta med många förbättringar.

Min basrunda ser ut så här. Den är ca 14 km och innehåller en hel det stök så ca 1-1,5 timme skoj. Jag tar gärna emot tips på hur den kan förbättras:
IMG_1952.jpg

Jag har röjt och försökt styra om på en del stället så man följer samma stig (då strava har en tendens att räta ut alla stigar ;).

Förra veckan röjdes det en del på ingången till "Håll i din hatt..." där man fick runda en del träd men nu går det att cykla raka vägen (området ser inte så roligt ut när det blivit fyra stigar I stället för en som det var ursprungligen):

Genom denna öppning:
IMG_1935.JPG

Och sedan över de träden som tidigare hindrade stigen:
IMG_1936.JPG

Jag har även jobbat lite med avslutet på "Skogsstök" (Strava) som man kommer till genom att först cykla "Kraftledningsspåret" (också Strava, denna sträcka skulle behöva ett par spångar. Den ligger ganska djupt in I skogen). Här hade det ramlat ett stort träd över avslutningen men det löstes genom att jag samlade ihop allt möjligt skräp som jag hittade i skogen...samt en såg och skruvdragare. Mkt roligare att kör över än runt :). Detta byggdes inte av naturliga material men allt fans på platsen och alla tjänade väl på att det städades upp lite:

IMG_1938.JPG

IMG_1940.JPG

IMG_1941.JPG

IMG_1943.JPG

IMG_1944.JPG

Senast ändrad:

D i U

Aktiv medlem
De e lite ostabilt för jag hann inte fixa klart. Finns mer lastpallar vid fornborgen om du/ någon vill bygga mer :).

rekrevs

Aktiv medlem
Det är dock inte jättebra PR för oss som cyklar i Hisingsparken om det börjar dyka upp för mycket nybyggen med lastpallar och annat. Vi är inte ensamma i området och vi behöver tänka på hur det vi gör/bygger kan ses av andra som rör sig i skogen.

Speedster

Medlem
Good point!

Så är det absolut, vi måste samsas med alla andra som använder skogen. Röja upp nedfallna träd tjänar alla på men att bygga nya hopp, dropp etc. måste göras med respekt för alla som använder skogen.

I mitt fall med lösningen över trädet som delvis inte byggdes av ”naturliga” material så ingick en hel del städning av skogspartiet vilken alla tjänar på.

Kan man bygga med nedfallna träd och befintligt material/jord så blir det mest naturligt och smälter in bra. Ibland är dock andra lösningar bäst.

Senast ändrad:

Cyrix

Medlem
Vilket roligt initiativ. Jag bor mellan Svartemosse och Hisingsparken, cyklar i dom områdena ett par ggr i veckan.
Rundan i första inlägget, finns det i något bra format så att den går att följa?
Känner igen det mesta, men inte allt, tex inte krokan upp väster om Tuve.
Har inte överdrivet mkt fritid över för några större projekt tyvärr, men för nån vecka sen röjde jag iaf kraftverksgatan närmast Volvo till i Svartemosse. Tyvärr blivit ganska igenväxt där i sommar, eftersom det var så mkt ris i vägen, så ingen har sprungit/gått/cyklat där på några månader.

Bilagor

• röjt ris.png
    röjt ris.png
    672 KB · Besök: 19
  • 20180828_195839.jpg
    20180828_195839.jpg
    343.6 KB · Besök: 18

D i U

Aktiv medlem
rekrevs sa:
Det är dock inte jättebra PR för oss som cyklar i Hisingsparken om det börjar dyka upp för mycket nybyggen med lastpallar och annat. Vi är inte ensamma i området och vi behöver tänka på hur det vi gör/bygger kan ses av andra som rör sig i skogen.

I fallet med lastpalls hoppet så fanns lastpallar redan i skogen samt bös å jord samt stenar finns i direkt anslutning utan att påverka att ens spade eller annats använts. Inget ligger heller direkt i vägen för någon.

Cyrix

Medlem
Såg ikväll att hoppet i början av Long Emil har förökat sig och fått en något ranglig storebror.

Bilagor

• 20180924_204830.jpg
    20180924_204830.jpg
    302.9 KB · Besök: 25

Cyrix

Medlem

Speedster

Medlem
Cyrix sa:
Speedster sa:

Körde kraftledningsspåret norrut, men hittade nog andra stigar än dina söder ut. Stravasegmentet "Skogsstök" går inte att hitta med segment explorer.
Snorkel och Cyklop är förövrigt bra utrustning på kraftledningsspåret, var några större sjöar man behövde simma över på vägen.

Kul!

Jag ska lägga till Skogsstök på Trailforks så kanske det fungerar bättre för den är ganska trevlig. Kraftledningsspåret blir tyvärr så när regnet kommer, det går dock att ta sig förbi de två största vattensamlingarna om man håller till höger. Kunde man fått till ett par spångar här så hade det blivit kanon.

Westman

Aktiv medlem
Bra att ni har en vilja att hålla skogen öppen och tillgänglig för alla! Skulle föreslå att ni fokuserar på det, samt dränering, snarare än en mängd kickar i en förvaltad naturpark nära bebyggelse. Får jag bara inflika lite att även om ni bygger med saker ni hittat i skogen, så kommer folk tro att ni släpat dit det ni bygger med. Så när ni (svart)bygger med lastpallar och gamla trädgårdsmöbler mm kommer nog många tro att det är cyklister som släpat ut det i skogen till att börja med. Och det kommer inte se bra ut.

Vi i GSC Stigvårds- och dialoggrupp har som ambition att etablera samråd med förvaltaren även för Hisingsparken framöver (som vi redan gör med ex Delsjöområdet & Änggårdsbergen), helst till nästa säsong dvs under vintern. Vi kommer säkert behöva hjälp av folk som är intresserade att volontärfixa med diverse stigar framöver. Nyckelordet är dock att ha tillstånd före man bygger.

Ledsen att låta tråkig, men detta riskerar leda till problem/konflikter så skulle gärna se att vi styr upp det lite för att undvika framtida problem. Kontakta gärna mig via PM eller info@goteborgsstigcyklister.se om ni har tankar eller är intresserade.

/Fredrik, GSC Stigvårdsgrupp

Speedster

Medlem
Westman sa:
Bra att ni har en vilja att hålla skogen öppen och tillgänglig för alla! Skulle föreslå att ni fokuserar på det, samt dränering, snarare än en mängd kickar i en förvaltad naturpark nära bebyggelse. Får jag bara inflika lite att även om ni bygger med saker ni hittat i skogen, så kommer folk tro att ni släpat dit det ni bygger med. Så när ni (svart)bygger med lastpallar och gamla trädgårdsmöbler mm kommer nog många tro att det är cyklister som släpat ut det i skogen till att börja med. Och det kommer inte se bra ut.

Vi i GSC Stigvårds- och dialoggrupp har som ambition att etablera samråd med förvaltaren även för Hisingsparken framöver (som vi redan gör med ex Delsjöområdet & Änggårdsbergen), helst till nästa säsong dvs under vintern. Vi kommer säkert behöva hjälp av folk som är intresserade att volontärfixa med diverse stigar framöver. Nyckelordet är dock att ha tillstånd före man bygger.

Ledsen att låta tråkig, men detta riskerar leda till problem/konflikter så skulle gärna se att vi styr upp det lite för att undvika framtida problem. Kontakta gärna mig via PM eller info@goteborgsstigcyklister.se om ni har tankar eller är intresserade.

/Fredrik, GSC Stigvårdsgrupp

Du låter inte alls som en tråkmåns ;) Jag håller helt med dig och det är därför som jag I mitt första inlägg fokuserat på underhåll och skötsel av befintliga stiger. I detta ser jag att man röjer upp så att det inte blir massor olika stigar runt nya "hinder". Om detta missuppfattas med att vi ska bygga massor nya saker så får jag uppdatera ursprungsinlägget.

Jag håller också med dig när det gäller att bygga saker av det som redan fins tillgängligt I skogen men jag kanske inte håller med dig I min lösning over trädet. Så fort man fått dit en motorsåg och kapat bort trädet så behövs inte min lösning längre. Sedan ligger det bygget I den gamla paintbollbanan som något entusiastiskt gäng byggt I skogen (det verkar som om få varit så långt in I skogen vilket inte tillhör Hisingsparken). Det är massor med skräp, bland annat lastpallar, utemöbler och ett hus/vinskydd som byggts upp så där fins ingen risk att det ser ut som om cyklister släpat dit brötet. Det är dock ett område som skulle behöva röjas rejält på för jag tror inte något "krigar" däe längre.
När man pratar om handbyggda trädropp eller kicker så är det mer uppenbart att cyklisterna medverkat, speciellt när de byggs I närheten av parkområdet.

Det vore väldigt roligt om ett sammarbete gick att etablera som vi alla kan dra nytta av. Kan man på ett strukturerat sätt hålla stigar I ett bra skick så vore det kanon och jag ställer gärna upp med det jag kan. Att tex. få bukt med dränering är ett område som inte alltid är lätt om man är själv...

Det vore kanon om du kan uppdatera I denna tråd hur det går I GSC:s arbete gällande Hisingsparken och så gör vi alla det bästa med att hålla stigarna öppna och underhålla dem under tiden (samt förstås att dela bra rundor med varandra :).

Senast ändrad:

D i U

Aktiv medlem
Låter grymt! Hisingsparken är underskattad och de finns massor av potential till att göra ett redan mycket bra mtb ställe att bli ännu bättre.

aahlborg

Aktiv medlem
Speedster sa:
Cyrix sa:
Speedster sa:

Körde kraftledningsspåret norrut, men hittade nog andra stigar än dina söder ut. Stravasegmentet "Skogsstök" går inte att hitta med segment explorer.
Snorkel och Cyklop är förövrigt bra utrustning på kraftledningsspåret, var några större sjöar man behövde simma över på vägen.

Kul!

Jag ska lägga till Skogsstök på Trailforks så kanske det fungerar bättre för den är ganska trevlig. Kraftledningsspåret blir tyvärr så när regnet kommer, det går dock att ta sig förbi de två största vattensamlingarna om man håller till höger. Kunde man fått till ett par spångar här så hade det blivit kanon.
Kraftledningsgatan är ganska sank och igenväxt men mellan ledningen och Tuve finns en hel del stigar som jag har lagt till på OSM:
https://www.openstreetmap.org/#map=15/57.7589/11.9185&layers=N

Lägg gärna till fler farbara stigar ni hittar. Petter verkar ha kört en som jag inte har testat.

D i U

Aktiv medlem
Finns några bra i närheten av slätta damm som ingen verkar känna till. Bla den med lastpallshoppet :P.

Cyrix

Medlem
Speedster sa:
Ni som har koll på hur man delar stigar på bästa sätt, vad ska man använda? Trailfork, openstreetmap, strava etc?

Jag gillar Trailforks, där det går att klassa dom i svårighetsgrad, skriva lite info osv. Strava är helt hopplöst att hitta segmenten i. I Open Streetmaps blir det ju ingen skillnad på ett motionsspår och värsta dödsbranten.
Däremot har jag kollat lite på Strav Global Heatmap för att hitta stigar som är nya för mig.

digpix

Ny medlem
Också Hisingsparksåkare! Bor ungefär vid slutet på RockyEmil.

Lägg gärna till Kraftledningsspåret och Skogsstök på Trailforks. De är inte med just nu.

Maakus

Aktiv medlem
Händer att jag kör på där med, jobbar på Volvo.
Kommer nog att köra mer där på luncherna nu när ljuset börjar försvinna.
Pillade lite med en stig från vattentornet ner till sjumilastigen.
Har lagt ut lite pinnar för att markera, men den är inte färdig ännu.
Måste hitta bättre vägar ner och runt massa tät skog.
I slutet kör man ner i en lite ravin, och där måste man röja bort några fallna träd.

Ravinen
https://www.instagram.com/p/Bmv-UaNgrmN/?utm_source=ig_web_copy_link

Ungefär så här.
hisingen.PNG

Speedster

Medlem
Nu har jag fått lite kläm på hur man lägger till i Trailforks vilket jag själv bara använt för att hitta stigar tidigare, jag hoppas det blev rätt...

Jag har lagt till:
-Kraftledningsspåret (vilket är en blöt historia just nu men det gäller endast 30-40 meter av stigen, jag kör den fortfarande varje runda)
-Skogsstök (det går att nå den utan att köra Kraftledningsspåret men jag kör den vägen för att koppla ihop stigarna)
-Kolonistigen (PoN eller annan har vid något tillfälle för länge sedan lagt en del tid på att få till denna stig, kan vara bra att känna till för att koppla ihop andra stigar)
-Kullerstensgenvägen (kort tekniskt parti med väldigt mycket sicksack mellan stenar, en bra genväg för att slippa löparspåret)

Senast ändrad:

digpix

Ny medlem
Speedster sa:
Nu har jag fått lite kläm på hur man lägger till i Trailforks vilket jag själv bara använt för att hitta stigar tidigare, jag hoppas det blev rätt...

Jag har lagt till:
-Kraftledningsspåret (vilket är en blöt historia just nu men det gäller endast 30-40 meter av stigen, jag kör den fortfarande varje runda)
-Skogsstök (det går att nå den utan att köra Kraftledningsspåret men jag kör den vägen för att koppla ihop stigarna)
-Kolonistigen (PoN eller annan har vid något tillfälle för länge sedan lagt en del tid på att få till denna stig, kan vara bra att känna till för att koppla ihop andra stigar)
-Kullerstensgenvägen (kort tekniskt parti med väldigt mycket sicksack mellan stenar, en bra genväg för att slippa löparspåret)

Snyggt!

Cyrix

Medlem
Maakus sa:
Händer att jag kör på där med, jobbar på Volvo.
Kommer nog att köra mer där på luncherna nu när ljuset börjar försvinna.
Pillade lite med en stig från vattentornet ner till sjumilastigen.
Har lagt ut lite pinnar för att markera, men den är inte färdig ännu.
Måste hitta bättre vägar ner och runt massa tät skog.
I slutet kör man ner i en lite ravin, och där måste man röja bort några fallna träd.

Ravinen
https://www.instagram.com/p/Bmv-UaNgrmN/?utm_source=ig_web_copy_link

Ungefär så här.

Det området är ju egentligen inte Hisingsparken(precis som kraftledningsgatan jag rensade), utan Svarte Mosse. Men tycker att vi kan diskutera det här iaf, då områdena ligger bredvid varandra och går att länka ihop på samma runda.
Ska se om jag hittar din stig nästa gång jag är ute.

Rutbritt

Aktiv medlem
Vore trevligt att ha en återkommande happy easy i hisingsparken. Typ varje torsdag ( eller vad dom helst). Både för att utvecklas men också för att hitta nya stigar att köra. Och med lite tur kanske man får trevligt sällskap i skogen med!!

Speedster

Medlem
Rutbritt sa:
Vore trevligt att ha en återkommande happy easy i hisingsparken. Typ varje torsdag ( eller vad dom helst). Både för att utvecklas men också för att hitta nya stigar att köra. Och med lite tur kanske man får trevligt sällskap i skogen med!!

Det vore väldigt trevligt! Jag kan tyvärr inte nu på lördag de en båt ska dras upp ur vattnet...
Roligt med alla intitsiativ!

Cyrix

Medlem
Speedster sa:

Jag har lagt till:

Provade att köra Skogsstök. Inte helt lätt att hitta i mörkret med pannlampa nära man inte kört den innan. Kommer nog bli riktigt bra när det blir lite mer uppkört. Har svårt att tro att någon kommer klaga på bygget av rampen över trädet, inte speciellt troligt att någon går den vägen för att rasta hunden.

RemA

Ny medlem
Cyrix sa:
Vilket roligt initiativ. Jag bor mellan Svartemosse och Hisingsparken, cyklar i dom områdena ett par ggr i veckan.
Rundan i första inlägget, finns det i något bra format så att den går att följa?
Känner igen det mesta, men inte allt, tex inte krokan upp väster om Tuve.
Har inte överdrivet mkt fritid över för några större projekt tyvärr, men för nån vecka sen röjde jag iaf kraftverksgatan närmast Volvo till i Svartemosse. Tyvärr blivit ganska igenväxt där i sommar, eftersom det var så mkt ris i vägen, så ingen har sprungit/gått/cyklat där på några månader.

Visste inte om att Kraftverksgatan gick att cykla men nu tog jag den vägen i helgen och det gick ju jättebra att cykla där. Tack för tipset och bra jobbat.
Sen har någon även fixat så man kan cykla "Dark moss east" igen, där låg det vält träd över stigen. Tack om någon nu läser det här.
Området till höger om Sjumilastigen (om man kommer nerifrån volvo) är lite underskattat. Stigarna runt "fun moss" & "dark moss west/east" är riktigt kul.

Maakus

Aktiv medlem
Var och letade stigar i Svartemosse när jag skulle hem från Volvo igår.

1. Kraftledningen, helt stört vad knöigt det är. Fastnade överallt :P Behöver fler folk som kör där så den blir lite mer "körbar"
2. Letade stig uppe på berget. Tanken var att sluta nere vid grusvägen. Finns vissa partier som är kul, men annar väldigt ocyklingsbart. Man kan leta roliga partier på stenhällarna, och sen försöka binda ihop dem genom ljungen.
3. Finns det typ nån här? Gjorde inget försök att hitta något här, men det borde ju finnas.

svartemosse.JPG

Cyrix

Medlem
Maakus sa:
Var och letade stigar i Svartemosse när jag skulle hem från Volvo igår.

1. Kraftledningen, helt stört vad knöigt det är. Fastnade överallt :P Behöver fler folk som kör där så den blir lite mer "körbar"
2. Letade stig uppe på berget. Tanken var att sluta nere vid grusvägen. Finns vissa partier som är kul, men annar väldigt ocyklingsbart. Man kan leta roliga partier på stenhällarna, och sen försöka binda ihop dem genom ljungen.
3. Finns det typ nån här? Gjorde inget försök att hitta något här, men det borde ju finnas.

1. Nä, den är ganska igenväxt. Tycker den stigen är för dålig för att lägga till på Trailforks.
2. Jag har köpt en orientreingskarta över området och enligt den ska det finnas en stig som i grova drag följer kraftledningen, har dock inte kollat det i verkligheten.
3. Jag har försökt att hitta något(flera ggr)... Det går att köra ca halvvägs på hyfsat cykelbar stig, men sen tar det slut med ris och snår överallt och hopplöst att ta sig ut igen.

edvin_m

Aktiv medlem
Hej, skickade ut den här informationen till Göteborgs Stigcyklisters medlemmar i förra veckan men har blivit ombedd att även lägga ut den här.

"Hej,
Dem senaste åren så har vi etablerat kontakt med flera förvaltare för naturområden och kommuner runt om Göteborg för att både få tillstånd att göra en del stigvårdsarbeten och för att kunna vara med och hjälpa till att lösa olika problem som har uppstått. Men i takt med att vi blir allt fler som är ute och cyklar och att vi blir mer ambitiösa och får tillåtelse att göra mer saker så hinner vi som hittills har jobbat med det helt enkelt inte med. Vi behöver därför fler personer som vill engagera sig både i dialogarbete med förvaltningar och som kan fungera som projektledare för olika byggen runt om stan.

Vi tänker oss en modell där 2-3 personer blir ansvariga för ett område, t.ex. Hisingsparken eller Lackarebäck, och sköter kontakten med förvaltningen i olika frågor, försöker fånga upp problem och hugger tag i dem innan de växer och ställer till det för oss eller söker tillstånd och genomför olika stigvårdsinsatser som t.ex. igenfyllnad av surhål.

Vi bjuder därför in till ett stigvårdsmöte torsdag 1/11 klockan 18.30 hemma hos mig i Kortedala för de som är intresserade av att engagera sig mer. De områden som vi främst hoppas kunna jobba mera med i framtiden är Hisingsparken, Sandsjöbacka, Lackarebäck, Horsickan/Kållered, Paradiset/Partille men har ni andra förslag så är ni självklart varmt välkomna! Har du inte möjlighet att komma på mötet men gärna vill vara med i det fortsatta arbetet så går det självklart också bra! Hör av dig på mail i så fall! "

Vill ni komma så skicka ett mail till mig (inte PM) så får ni mer exakta uppgifter om plats och kontakt uppgifter. Öppet även för icke medlemmar i klubben, jag ser hellre att fler är med och diskuterar!

Vänliga hälsningar
Edvin Mellergård
Stigvårdsgruppen Göteborgs Stigcyklister

Speedster

Medlem
edvin_m sa:
Hej, skickade ut den här informationen till Göteborgs Stigcyklisters medlemmar i förra veckan men har blivit ombedd att även lägga ut den här.

Har du inte möjlighet att komma på mötet men gärna vill vara med i det fortsatta arbetet så går det självklart också bra! Hör av dig på mail i så fall! "

Vänliga hälsningar
Edvin Mellergård

Hej,

Roligt att det sker aktiviteter och jag hoppas att man kan få till ett sammarbete där vi gemensamt kan arbeta med att bevara och förbättra hisingsparken. Jag kunde tyvärr inte delta på mötet men är en av dem som gärna hjälper till I det fortsatta arbetet I Hisingsparken. Det står att man ska kontakta via mail och inte PM, vilken mail?

edvin_m

Aktiv medlem
Speedster sa:
edvin_m sa:

Har du inte möjlighet att komma på mötet men gärna vill vara med i det fortsatta arbetet så går det självklart också bra! Hör av dig på mail i så fall! "

Vänliga hälsningar
Edvin Mellergård

Hej,

Roligt att det sker aktiviteter och jag hoppas att man kan få till ett sammarbete där vi gemensamt kan arbeta med att bevara och förbättra hisingsparken. Jag kunde tyvärr inte delta på mötet men är en av dem som gärna hjälper till I det fortsatta arbetet I Hisingsparken. Det står att man ska kontakta via mail och inte PM, vilken mail?

Hej, vill inte skriva ut min mail publikt. Får tillräckligt med spam som det är :( Klicka på mitt användarnamn så kommer du till min profil, därifrån kan du maila. Alternativt så gå in på https://www.goteborgsstigcyklister.se/om/kontaktpersoner/ så finns det kontaktuppgifter till klubben.

Maakus

Aktiv medlem
Hittade en stig förra veckan. Den djurstig som viker av ifrån grusvägen ner i en liten ravin.
Har röjt undan lite grenar som låg på marken.

Den går under arbetsnamnet "Highway to Älg."

highwaytolg.png

23423548yu723874982.jpg

Screenshot_2019-04-26DashboardStrava.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer