Hitta äldre komponenter? (Dura Ace FD-7900)

Leo83

Medlem
Googlat efter en FD-7900 braze-on men verkar utgått helt, någon som vet var man kan få tag på en?

Fått ärva min fars cykel, Trek Madone 2012 (Dura Ace 7900 komponenter - 2x10), men efter en tur i somras lyckades jag göra det klassiska nybörjarmisstaget...
SPD-vurpa :cool:

Efter det så var framväxeln något trög och jag lyckades inte få till så lämnade in den till en cykelverkstad som bytte ut den. Antagligen var den böjd. Tyvärr så blev det en Ultegra och det skär lite i hjärtat.

Efter det så var framväxeln något trög och jag lyckades inte få till så lämnade in den till en cykelverkstad som bytte ut den. Antagligen var den böjd. Tyvärr så blev det en Ultegra och det skär lite i hjärtat.
Min bror bytte ut en fin Deore bakväxel mot en från Biltema på sin Miyata innan jag fick cykeln av honom och jag har inte fått tag i en likadan så jag förstår känslan.

FD-7900 finns på ebay, ett exempel (går nog att förhandla ned priset)

Det funkar med andra 10-delade Shimano-framväxlar med samma fäste
Tex denna, som verkar finnas i lager, för 355 SEK
(105-märket går att ta bort)

Fast om OP har fått bytt till Ultegra men inte var nöjd med det tror jag inte en 105-5700 är mycket roligare. Men mitt tips hade också varit "dremel"

Min bror bytte ut en fin Deore bakväxel mot en från Biltema på sin Miyata innan jag fick cykeln av honom och jag har inte fått tag i en likadan så jag förstår känslan.

FD-7900 finns på ebay, ett exempel (går nog att förhandla ned priset)

Tack för tipset! Får nog bli så, verkar omöjligt att få tag på annat sätt.
Fast om OP har fått bytt till Ultegra men inte var nöjd med det tror jag inte en 105-5700 är mycket roligare. Men mitt tips hade också varit "dremel"
Ja tanken var att återställa till samma grupp. Vet ju att gubben sitter där uppe och förfasas över vad jag gjort med hans ögonsten ?

Det är typiskt att efter att inte vågat ge mig ut på 3 år efter hans bortgång så lyckas jag med konststycket att sabba cykeln. Men han är nog desto gladare att jag äntligen börjat 'meka' med cykeln, så många år som han försökte väcka intresset mer än att bara cykla med honom de enstaka turerna på somrarna ?

Tillbaka
Topp