Hitta ny framgaffel till Allebike Impera

Azaka

Medlem
Hej!

Jag har en Allebike Impera från 2016 som jag köpte begagnat för några år sedan.

Efter att ha gjort en bikefit hos Klas på Probikefit så fick jag en stark rekommendation att köpa en ny, okapad framgaffel för att få en mer upprätt sittställning. Den jag har nu är kapad i "bott" tyvärr.

Eftersom dessa cyklar inte har tillverkats på många år så går det givetvis inte att köpa en ny direkt från Allebike (har vart i kontakt med dem men de kan inget göra).
Jag skulle därför behöva få tag i en framgaffel av annat märke som passar till min ram.
Hur vet jag vilken gaffel jag ska ha? Det enda jag hittar som märkning på den gamla gaffeln i bilden nedan.

Jag chansar och frågar här på forumet där alla experter finns ?

Jag har Googlat på siffrorna men bara fått fram fragment av info. QR-koden går inte att läsa.

Om texten inte går att tyda på bilden kommer den här:
G516K01707
L0028(65)
FK-CF1426(43MM)
A-300MMl-UD

Vi försökte "förlänga" styrröret med en hylsa men det gav tyvärr inte tillräckligt med extra höjd.

Det hade vart fantastiskt om det gick att få tag på en gaffel som passade utan att behöva bli ruinerad.

Cyklar mest MTB men har denna för att variera träningen samt köra trainer på vinterhalvåret.

/Andreas
IMG_2294.JPG

Maila Allebike igen, men jag skulle tro att du behöver en gaffel med ett kroniskt kronrör 1½-1⅛ tum, med ett försprång på 43 mm och runt 375 mm mellan hjulaxel och gaffelkrona.

Hur mycket högre skulle du behöva? Skulle ju kanske gå att fixa med en vinklad stam istället, med risk för att det ser "fult" ut...

Maila Allebike igen, men jag skulle tro att du behöver en gaffel med ett kroniskt kronrör 1½-1⅛ tum, med ett försprång på 43 mm och runt 375 mm mellan hjulaxel och gaffelkrona.
Jag ska ringa under dagen och se om jag kan få fram någon mer info.
Tack för det, en bit på vägen :)

Hur mycket högre skulle du behöva? Skulle ju kanske gå att fixa med en vinklad stam istället, med risk för att det ser "fult" ut...
Jag kör redan nu med en stam som har lite rise, kanske 15mm eller så, så den vägen har jag redan gått.

Jag har en av Velobikes förlängare till salu här - det kanske kan vara värt ett försök.

Tack för tipset, men jag har faktiskt en linkande redan installerad som ger mig någon extra cm.

Jag har ett styre med 7 cm rise. Mitt är dyrt men finns flera med hög rise, kanske kan vara en lösning?

Hej
Här kommer en lite uppdatering.
Jag beställde denna lite på chans efter tipsen från mzi ovan.
Allt såg ut att passa bra tills jag monterade gaffeln på cykeln.
Den nya gaffeln saknar den lilla fas som Allebike-gaffeln har vilket gör att lagret bottnar och låser sig vid åtdragning

Inväntar Alex på Allebike som kommer tillbaka från semestern nästa vecka. Hoppas att han kan ge mig en spec på den som sitter på orginal.

Det blir förmodligen att jag skickar tillbaka gaffeln och siktar på en styrstam med ganska mycket rise så får jag nöja mig med det som blir. Förväntar mig inte att kunna få tag i rätt modell tyvärr.
IMG_2335.jpeg

Nya gaffeln med lager som bottnar

IMG_2334.jpeg

Allebike-gaffel med lager monterat på styrrörets fas

IMG_2337.jpeg

Allebike-gaffel
IMG_2336.jpeg

Nya gaffeln kloss an ramen.

Du behöver flytta det som kallas crown race från gamla framgaffeln till den nya. Det hör till styrlagret och följer därför inte med vid köp av framgaffel.

…eller så är den inbyggd/integrerad i Allebikegaffleln och du behöver en lös till den nya gaffeln. Det BÖR inte vara skitsvårt att rota fram på internet.

…eller så är den inbyggd/integrerad i Allebikegaffleln och du behöver en lös till den nya gaffeln. Det BÖR inte vara skitsvårt att rota fram på internet.

Ja, och för att förtydliga så jag inte framstår som en redig rövhatt - jag avsåg alltså att hitta delen ifråga och inte informationen/kunskapen. Det där lät mer än lovligt drygt.

Du behöver flytta det som kallas crown race från gamla framgaffeln till den nya. Det hör till styrlagret och följer därför inte med vid köp av framgaffel.
Ja, och för att förtydliga så jag inte framstår som en redig rövhatt - jag avsåg alltså att hitta delen ifråga och inte informationen/kunskapen. Det där lät mer än lovligt drygt.

Detta var helt ny info för mig, alltid lika givande att be er om hjälp här.
stort tack, ska rota lite mer i vilken jag behöver. Det verkar ju inte så hopplöst ändå.

Förstod att det var delen du syftade på, ingen fara ?

Fortsättning följer ?

Uppdatering igen:
Jag har efter en del läsande på diverse sajter och forum (samt alla tips från er såklart) beställt en crown race på lite halvchans.
Det verkar faktiskt som att den kan passa. Sitter som handen i handsken på lagersidan och är någon tiondels mm för trång för gaffeln. Gissar att den tvingas på då det verkar krävas en del våld för att få dessa på plats.

Återkommer när(förhoppningsvis) allt är på plats.
IMG_2428.jpegIMG_2427.jpegIMG_2426.jpeg

Tillbaka
Topp