Hitta rätt cykel för bikepacking

Emmi

Medlem
Hej,

Gjorde min första längre tur på bikepacking förra sommar. Var underbart, men körde på helt fel cykel. I sommar ska jag och min kille cykla mellan Zürich - Bolzano och jag söker nu en ny cykel. Jag vill att cykeln ska klara vikt (har kikat på toruringcyklar med stålram) och ha breda stabila däck. Jag har tyvärr fått problem med min svanskota/nedre rygg och behöver därför en cykel med relativt upprätt körställning och möjlighet till väldigt låga växlar. En del touringcyklar verkar stämma in på detta, men är samtidigt ganska tunga jämfört med t.ex. gravels. (Läste dock att stål kan vara bra för att leda bort vibrationer).

Vad tror ni om något av dessa alternativ:
1) köpa en touringcykel likt Genesis tour de fer 20 med rakt styre (ska försöka hitta en billigare variant), eller
2) köpa en gravel (typ Kona) och sätta dit ett fjärilstyre

Eller har ni någon annan klok idé på vad jag kan göra eller idé på vilken cykel som kan stämma in på beskrivningen? T.ex har någon testat en sadelstolpe med dämpning?

Är som sagt ny på detta och tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Bästa hälsningar
Emmi

Den här är bra. Köp en cykel i god tid bara, så att du kan ställa in och testa och vänja dig i förväg. Det går ofta att laborera en del med sittställning genom olika vinkel/höjd på sadel, och höja/sänka styret.

Hej! Tack för tipiset 😊 jag har kikat en del på Cube Hybridcykel Touring Pro High Slabgrey! Verkar riktigt bra förutom att den väger 17 kg men det kanske jag får kompromissa med!

materialet på ramen kan du helt släppa, när det gäller bekvämligheten och vibrationer. det är däcken (med rätt tryck, använd onlinekalkylator), sadeln och sadelstolpen som står för merparten av stötdämpning och minskning av vibrationer. ramen på cyklar är en fackverkskonstruktion med diagonala snedstag vars hela syfte är att låsa ramen så den blir styv. en ram med lågt överrör och mycket sadelstolpsutstick är bekvämare, men ännu viktigare är däcken, sadelstolpens flex och sadeln.

fjädrande sadelstolpe och styrstam är inte dumt, men precis som fjädrande framgaffel är det dyrt om de ska fungera bra. däcken, däcktryck och sadeln är det en ska fundera mest på, innan övriga dyra och tunga bekvämlighetprylar.

att vikten på touringcyklar ser hög ut på pappret jämfört med gruscyklar är nog mest att de vägs med pakethållare, skärmar, tunga däck etc. en gruscykel utrustad för touring kommer inte bli speciellt lätt heller. väl en cykel utan stötdämpare fram, så sparar du 1-2 kg. men den mesta vikten finns såklart att spara på att banta sin packning. vikt är dock en överdriven parameter som är lätt att fokusera för mycket på.

https://www.cyclingabout.com/ har mycket bra information om bekvämlighet på touringcyklar, om en scrollar tillbaka några år på youtubekanalen https://www.youtube.com/@Cyclingabout/videos

Tillbaka
Topp