Hitta rätt wattmätare

Knaschans

Medlem
Hitta rätt wattmätare
Hej. Kan någon vänlig själ hjälpa mig och hitta en wattmätare till denna cykel, MTB Superior XC 859. Söker en som sitter i vänster vevarm. Har så svårt att förstå vad som passar till vad.
Tack!!

Hitta rätt wattmätare
Vad har du för vevar?
Du har grovt tre alternativ:
- effektmätning i pedaler (enkel eller dubbelsidig)
- mätning i vevarm (oftast ensidigt men finns båda) beroende på vevar köper du passande vevarm
- mätning i spindeln / axel kräver antingen byte av vevar eller möjlighet att byta spindel som Sigeyi t.ex.

Enkelsidig vevarm till befintligt vevparti är i regel billigast. Effektpedaler är nice för att kunna flytta dem mellan olika cyklar.

Hitta rätt wattmätare
Om du inte går på pedal-spåret så behöver du nog byta vevparti ändå, och då kan du ju välja helt fritt.

Hitta rätt wattmätare
Vad har du för vevar?
Du har grovt tre alternativ:
- effektmätning i pedaler (enkel eller dubbelsidig)
- mätning i vevarm (oftast ensidigt men finns båda) beroende på vevar köper du passande vevarm
- mätning i spindeln / axel kräver antingen byte av vevar eller möjlighet att byta spindel som Sigeyi t.ex.

Enkelsidig vevarm till befintligt vevparti är i regel billigast. Effektpedaler är nice för att kunna flytta dem mellan olika cyklar.
Vevlager:SHIMANO BB-UN101 122.5mm, BSA, shell 73mm
Vevparti:SHIMANO FC-MT101, 36-22T
Dubbelsidig mätning skulle vara drömmen. Men jag har inte lust att lägga ner mer än 6000 kr.
Helst skulle jag vilja ha mätaren spindeln. Men vevarmen som andra alternativ.

Hitta rätt wattmätare
Det finns t ex ett XT-parti med stages på K&S just nu för mindre än du vill lägga. Håll utkik där så kanske något du vill ha dyker upp. Det är bara effektmätare i pedal och nav som funkar med fyrkantsaxel.

Hitta rätt wattmätare
Nej. Men du kan byta vevlager och ha en genomgående axel istället. Så vill du ha vevarm eller spindel så behöver du nytt vevparti och nytt vevlager.

Tillbaka
Topp