Hitta tillbaka till skogen. Nostalgi, livspussel och prislappar.

Gisslén

Medlem
Jag har suttit och funderat lite på hur cyklingen har format en genom åren och tänkte kolla om det är fler här som känner igen sig i min resa.
När jag var liten var cykeln allt. Jag och polarna var ute jämt och vi bara cyklade. Det fanns inget mål eller någon prestation i det utan vi bara drog runt planlöst i skogen.

Jag minns fortfarande känslan av gyrokraften och hur det kändes att dundra fram över blåbärsris , över stubbar och stenar i vildmarken. Det var total frihet.

Sedan kom väl det som kallas livet emellan. Studier, jobb, flyttar och nu sitter man här som 37åring med barn och familj. Cyklingen försvann liksom på vägen men suget efter att hitta tillbaka till den där känslan med grabbarna i skogen har blivit starkare än någonsin.

Men det känns ärligt talat ganska svårt att få till det. Tiden räcker knappt till och när man väl börjar kolla på utrustning får man ju nästan en chock. När blev en helt vanlig skogscykel en investering på 15 till 30 tusen kronor? Det är ganska mycket pengar att motivera när man har en familj att tänka på.

Jag är nyfiken på hur ni andra har gjort. Är det fler som hittat tillbaka till cyklingen efter ett långt uppehåll i vuxen ålder?
Hur gör ni för att få tiden att räcka till mellan hämtningar på förskolan och vardagsbestyr?
Har ni några tips på hur man kommer igång igen utan att nödvändigtvis behöva tömma hela sparkontot direkt?

Skulle vara kul att höra era tankar och erfarenheter!

För plånbokens skull: Kör begagnat, kör old school. Varför inte en retro montänbajk till att börja med? Anledningen till att du tycker det är så dyrt nu är för att det är din egna plånbok som betalar, det har gått inflation på grejerna (cyklarna var dyra nya förr också) och du har nog sneglat på cyklar som egentligen är overkill men övertygat dig själv om att det är minsta nivån du kan tänka dig. Inga hard feelings nu men det är väldigt lätt att hamna i den fällan. Börja där och sen kan du levla upp.

Gällande tid: Du måste ta tiden. Boka in tid i kalendern och var hård med att det är din tid. Låt inget komma i vägen för det, annars kommer du alltid att hitta ursäkter för det. Du har mer tid än du tror.

1) Du bestämmer vad det ska kosta. Det går att köpa en beggad hardtail för ett par tusenlappar som man kan ha hur kul som helst på.

2) Bara du kan bestämma över din tid. Vi har alla 24h per dygn. Hur vi använder dessa är upp till oss. Att ha en familj innebär inte att man är "betjänt" - och är man två vuxna i konstellationen handlar det också om att hjälpas åt och skapa utrymme / möjligheter för varandra att kunna få egentid.

3) När schemat är som mest packat måste man också vara villig att göra uppoffringar - kanske får man gå upp innan resten av familjen för att hinna cykla innan cirkusen drar igång. Kanske får man göra andra uppoffringar, det är bara du själv som kan avgöra hur viktigt det är.

4) Barnen växer - och ju äldre de blir desto lättare blir det oftast att hitta utrymme eller i bästa fall kanske t. o. m. cykla med dem.

Fundera mindre, agera mer :) (men i samråd med din partner).

Jag tycker inte att cyklarna har blivit dyrare. Man glömmer enkelt att det finns inflation. Nuförtiden får man en mycket bättre cykel för samma verkliga pengar än för 20 år sen. Sen är begagnad såklart vägen om man inte vill spendera mycket.

Jag har alltid cyklat, men har (åter)upptäckt stigcykling när jag köpte en mtb till sonen när han var 4 år, och på förskolan alltså. Det var klart roligaste sättet att upptäcka stigcykling. Och det behövdes inte mycket planering.

Ja, när barnen blir 10-11 så har man fullt upp att cykla med dem. Jag har inte cyklat ensam på ett par år nu tror jag. Ja, det blir mycket pengar men på barnens cyklar.
Vi får väl se när man behöver bättre grejor för att hänga med

Är nog ganska vanligt att man fokuserar på annat när banen växer upp. Sen får man mer tid för egna nöjen igen i 45-årsåldern. 😄

Jag har nog mer eller mindre exakt samma historia som dig. Cyklade konstant tills jag var ca 12, tappade det helt efteråt förutom någon enstaka resa till parken där jag hyrde cykel. Längtade alltid tillbaka men kom inte till skott.

Sabbade knät 2017 vilket ledde till att jag fick pausa träningen jag då sysslade med vilket var Crossfit och löpning. Körde rehab och behandling utan vidare resultat under lång tid. Snubblade 2018 in på lokala cykelaffären på lunchen, köpte en mtb på impuls och sen är jag fast. Det tog för övrigt tre månader av cykling så var problemen i knät borta och har aldrig kommit åter! Är 44 idag och barnen större, så inga problem finns längre för att cykla. Men när dom var små var det ju såklart kompromisser, kliva upp tidigt och cykla innan dom vaknat eller bara deala med sambon.

Cyklingen försvann liksom på vägen men suget efter att hitta tillbaka till den där känslan med grabbarna i skogen har blivit starkare än någonsin.
Jag säger såhär bara: Om du inte är i en riktigt tight ekonomisk sits utan har lite spelrum så ska du bara köpa en hoj. Nu torkar skogarna snart upp och du vill inte missa den här säsongen, vintern är för lång att ha cykellängtan.

Nu vet jag inte vad du vill cykla men vill du bara cykla runt på stigar och ha skoj så kan du väl köpa en bra begagnad HT för 10k utan problem, som du sedan kan sälja till samma pris eller något billigare om det inte skulle passa eller du vill uppgradera.

För ett par år sedan led jag av samma som du och till slut blev det för mycket så jag köpte den där cykeln och mitt liv har blivit helt transformerat. Till det bättre: Lycklig, en central hobby i mitt liv. Till det sämre: En del fattigare, men varje krona spenderat på cykelhobbyn är värt det kontra all annan skit (cool bil och stor TV) jag kan lägga min kosing på.

Min ständiga käpphäst är att jobba mindre. Om du ser tillbaka på de senaste åren är det knappast timmarna i möten, i gruvan eller på vårdboendet du jobbar som dyker upp i minnet?

Om du är 37 år och har småbarn kommer de närmaste åren bara flyga förbi. Se till att fånga dem och göra dem meningsfulla. En cykel är väldigt meningsskapande :)

Ekonomi: Kör på din gamla cykel.

Tid är knepigare. För mig funkar det att gå upp tidigt på morgonen, delvis. Men barnen växer och man får mer tid, kanske vill barnen vara med och cykla? börja indoktrineringen tidigt.

Ekonomi: Kör på din gamla cykel.

Tid är knepigare. För mig funkar det att gå upp tidigt på morgonen, delvis. Men barnen växer och man får mer tid, kanske vill barnen vara med och cykla? börja indoktrineringen tidigt.
Gamla cykeln åkte på bränngropa förra sommaren, det var en Scott aspect som jag köpte ny 2009, den var totalt skrot, 26" däck osv.

Skulle gärna vilja ha en hel dämpad (tror jag), är inte det goare när man kör grusväg/stigar? Är väl ett jädra stutsande på en HT?

Jag gillar att hoppa (småhopp) och trixa lite också, men ser den mer som en motionscykel. Jag bor i Göteborg men ganska lantligt bland hästhagar.

Gamla cykeln åkte på bränngropa förra sommaren, det var en Scott aspect som jag köpte ny 2009, den var totalt skrot, 26" däck osv.

Skulle gärna vilja ha en hel dämpad (tror jag), är inte det goare när man kör grusväg/stigar? Är väl ett jädra stutsande på en HT?

Jag gillar att hoppa (småhopp) och trixa lite också, men ser den mer som en motionscykel. Jag bor i Göteborg men ganska lantligt bland hästhagar.

Jag ser ingen anledning att ha heldämpat på grusväg. På stig beror på hur stigarna ser ut, dvs hur teknisk cykligen är och hur duktig du är tekniskt. Heldämpat blir dyrare.

Att få tid fixas imo enklast genom schemaläggning. Jag och mitt fru bestämmer vilka dagar vi vill cykla/springa, så vi bägge vet när vi kan komma ut och när vi måste vara ”barnvakt”.

Sedan är det ganska fritt efter läggning. På sommaren är det fortfarande ljust för en tur ute och annars är det ett ypperligt tillfälle för Zwift.

Att det är dyrt är svårt att bortse ifrån. Men jag körde mina 10 första år på en Scott Aspect hardtail som köptes för typ 7tkr och finns begagnat från så lite som 2tkr. Skulle egentligen kunna ha en sån nu med till alla mina rundor.

Det är mest för att det är kul som jag uppgraderat.

du krånglar till det. du kan själv bestämma dels budget, dels hur stort tålamod du skall ha i att vänta på rätt objekt. tänk på när du är ute och söker, att det som syns vid ett givet läge är mest de överprissatta hyllvärmarna. det gäller att hugga när rätt objekt sedan dyker upp.

men är du ute efter något billigt, räkna med att du måste acceptera ett eller annat 'fel' på cykeln. det kan vara att cykeln har en eller annan oönskad egenskap som att den är tung, är hardtail, eller t ex att det är en 26a. eller motsatsen, att det är en mer top notch-cykel där det krävs renovering eller byte av slitdelar.

jag föredrar det senare, men för den ohändige kan det bli en dyr väg. eftersom du nyligen skrotat en förmodligen lättrenoverad cykel anar man här för dig vissa svårigheter.

när jag var i din sits valde jag med flit söka efter just en 26a, och motsvarande idag är väl 27,5 vilket är närmast hel ute men sitter på många i övrigt moderna och bra cyklar. men lägg i sökfältet till t ex xtr eller eagle för att bara få träff på fincyklar. att söka på kända mellanmjölksmodeller och fabrikat gör alla andra, svårt hitta rätt cykel på det sättet.

Ska man bara cykla runt själv så går det bra med 26a. På fulldämpad bör man sätta sig in i service kostnaderna.
Ja, en hardtail kostar också men ska man skita i det så är det lämpligare med en ht tycker jag.

du krånglar till det...
Fast det är ju rätt komplicerat, en massa avvägningar mellan pris, underhåll, tålamod, inställning till cyklingen, smak osv. Som du är inne på kommer det slutgiltigen ner till ett antal kompromisser, vad kan man acceptera på en cykel som kanske inte är det man allra helst ville ha? (och vill man inte kompromissa nånstans så får man kompromissa med sin plånbok istället...)

När jag var i TS sits gick jag från en HT till en 90-tals helstel, delvis pga enklare underhåll. Men jag aktar mig för att göra den specifika rekommendationen då det inte direkt är "mainstream" och beror på var man cyklar, bakgrund osv.

Fast det är ju rätt komplicerat, en massa avvägningar mellan pris, underhåll, tålamod, inställning till cyklingen, smak osv. Som du är inne på kommer det slutgiltigen ner till ett antal kompromisser, vad kan man acceptera på en cykel som kanske inte är det man allra helst ville ha? (och vill man inte kompromissa nånstans så får man kompromissa med sin plånbok istället...)

När jag var i TS sits gick jag från en HT till en 90-tals helstel, delvis pga enklare underhåll. Men jag aktar mig för att göra den specifika rekommendationen då det inte direkt är "mainstream" och beror på var man cyklar, bakgrund osv.
Men är det verkligen så komplicerat? Jag känner alltid att MTB är så tekniktungt och svårt, men de få gånger jag testat (på gamla, enkla cyklar) har jag haft riktigt roligt.

ja, med krånglar till det menar jag ffa konceptet att man nödvändigt måste betala dyrt för att få gadgets och egenskaper där marknadsföringen och deras tifosis bland oss anser dessa som oundgängliga.

anpassar man terrängen man väljer kan man ha buskul på en enklare cykel.

ett 'fel' jag glömde att ta upp är om objektet geografiskt är illa placerat. har man möjlighet att då vara på plats kan fynd göras. men det kostar tid. eller om man ändå är på väg göra en resa t ex förbi sveg;)

Ok... Ingen familj, reducerad hälsa och låga förväntningar. Byggde mina tidiga cyklar, av fynd från bränngropen.
Det behöver inte bli svindyrt, bara för att mängden asfalt ökat med åren. Vill du cykla, gör det.
Fram med bågfil-blad och kapa till dig en lersprutig rygg igen!

Tillbaka
Topp