Hitta vetenskaplig rapport om ledslitage - mtb vs vandring

Stojje

Aktiv medlem
Hejsan!
Vi ska snart ha ett litet möte med Skellefteå kommun där bland annat fritidskontor och miljökontoret anklagar cyklisterna för slitage. Jag har flera gånger sett hänvisningar i olika forumtrådar till olika vetenskapliga rapporter om slitage men jag lyckas inte hitta dessa just nu.
Är det någon som sitter på länkar eller webbadresser till dylika undersökningar som kan hjälpa mig?
Mvh Stefan

Senast ändrad:
Ja det är en bra anklagelse, lätt att framföra och omöjlig att skydda sig mot. Man kan alltid hitta några hjulspår någonstans....

Hejsan!
Vi ska snart ha ett litet möte med Skellefteå kommun där bland annat fritidskontor och miljökontoret anklagar cyklisterna för slitage. Jag har flera gånger sett hänvisningar i olika forumtrådar till olika vetenskapliga rapporter om slitage men jag lyckas inte hitta dessa just nu.
Är det någon som sitter på länkar eller webbadresser till dylika undersökningar som kan hjälpa mig?
Mvh Stefan
Fråga Skellefteå Kommun varför de inte är för friskvård istället.
Nu är man väldigt partisk när man hänger på detta forum, men varför skall cykel vara så farligt för naturen enligt vissa?
Den förstörelse som ett par gasglada på cross/enduro får till på en vända, undrar hur många cyklister/vandrare som behövs för att få till samma slitage på en led.

Our study shows that on-trail use by hikers and mountain bikers have relatively limited overall effects in terms of trail widening and deepening, but that effects depend highly on environmental conditions; enhanced use of trails in wet areas is likely to result in greater trail degradation, and more so if a large proportion of the users are mountain bikers.

Så spänger och lite gruppuppfostran om att inte cykla brevid stigen då alltså?

Så spänger och lite gruppuppfostran om att inte cykla brevid stigen då alltså?
Ett problem med spänger är att de inte sällan är smala med för brett mellanrum. Tyvärr finns det någon sorts machokultur att det skall vara så och problemet förlöjligas. Med effeken att många cyklar brevid spången. EN bred planka eller sätta dem så tätt att det går cykla även med 35mm däck utan att fastna.

Lätt att håna och skälla på nybörjare, men det löser inga problem.

#åsikt

koloss; precis.en stig som inte 'slits' växer igen på ett par år. när trädskotten får fäste är det kört.

man ser det hända hela tiden, t ex när stigen omleds pga trädfälle

Stigar är ju per definition slitage på naturen. Frågan handlar om vilka typer av slitage som anses vara acceptabla. Varför betraktas slitage från vandring nödvändigtvis som ok, medan slitage från cykling inte betraktas som ok?

Stigar är ju per definition slitage på naturen. Frågan handlar om vilka typer av slitage som anses vara acceptabla. Varför betraktas slitage från vandring nödvändigtvis som ok, medan slitage från cykling inte betraktas som ok?
De praktiska skäl som kommer fram är att slitaget är olika. Cykelslitage skapar långsgående fåror i viss terräng som kraftigt kan bidra till erosion på och runt stig. Där är en markant skillnad mot vandring som inte ger den typ av slitage.

Men i de allra flesta fall handlar det nog inte om ovanstående, utan att slitaget ser annorlunda ut. Vandrare blir provocerade av hjulspår i terrängen, något jag fått höra både ute i skogen och från företrädare för kommuner och stiftelser...

Det är ju huvudsakligen fotgängare som slitit på naturen och tagit fram stigarna från första början.

Då "slitaget" innebär byggnationer i skogen (på och bredvid stigarna) har detta uppmärksammats av skogsägarna. Om cyklisterna bara cyklat på stigarna, och inte genat och byggt saker, så hade det inte varit ett problem. Men nu har det tyvärr blivit ett problem. Och nej, det är inte vandrare som bygger hopp och berms.

Då "slitaget" innebär byggnationer i skogen (på och bredvid stigarna) har detta uppmärksammats av skogsägarna. Om cyklisterna bara cyklat på stigarna, och inte genat och byggt saker, så hade det inte varit ett problem. Men nu har det tyvärr blivit ett problem. Och nej, det är inte vandrare som bygger hopp och berms.
Saknar gamla tiders xc. Nu ska varenda gubbe hoppa och köra superbrant, ser spåren i hemmaskogarna...

Saknar gamla tiders xc. Nu ska varenda gubbe hoppa och köra superbrant, ser spåren i hemmaskogarna...
Och när det finns miltals med superfina stigar, varför inte köra på dem? Om ett parti är för svårt, varför inte lära sig köra det istället för att ta en genväg (som garanterat kommer att uppmärksammas på ett negativt sätt)?

Intressant, för här hemmavid har vi fått höra (från företrädare från kommunen) att i princip det enda som håller de icke stadsnära stigarna öppna är stigcykling och stiglöpning.
Men det gäller ju förstås att det görs på ett korrekt sätt och att stigvård (och ev. byggen) sker efter tillåtelse från markägaren. Det kanske helt enkelt är att föreningarna i området får göra gemensam sak och fånga upp och rikta om de som förstör (om nu så är fallet) och försöka få det att göras nått bra av det istället.

Hejsan!
Mvh Stefan
Hej. Även om det nu är så att stigarna slits mer av cykling än av löpning/gång, så kan man väl alltid påpeka för kommunen att cykling ju faktiskt ger ganska lite miljöpåverkan i förhållande till vad man får ut (hälsa, glädje mm). Jämför tex med motionshallar, idrottsanläggningar, utegym, osv så blir det förhoppningvis tydligt att kommunen bör uppmuntra cykling i naturen istället.
Sen kan man ju med fördel ändå bygga bra spänger, dra om stigar runt surhål, sätta upp skyltar som påminner om att man inte ska cykla (eller gå!) bredvid stigen.

Hoppas att det går bra för er!

Intressant, för här hemmavid har vi fått höra (från företrädare från kommunen) att i princip det enda som håller de icke stadsnära stigarna öppna är stigcykling och stiglöpning.
Men det gäller ju förstås att det görs på ett korrekt sätt och att stigvård (och ev. byggen) sker efter tillåtelse från markägaren. Det kanske helt enkelt är att föreningarna i området får göra gemensam sak och fånga upp och rikta om de som förstör (om nu så är fallet) och försöka få det att göras nått bra av det istället.
Det har satts upp (mycket vänliga) skyltar där det byggts som mest (om att det är fel och att det kommer att återställas). Jag tror inte det föreligger några som helst problem om att samsas i skogen bara alla visar respekt. Det har investerats en hel del på cykling de senaste åren så jag tycker det är rimligt att stigarna får förbli naturliga.

Det har satts upp (mycket vänliga) skyltar där det byggts som mest (om att det är fel och att det kommer att återställas). Jag tror inte det föreligger några som helst problem om att samsas i skogen bara alla visar respekt. Det har investerats en hel del på cykling de senaste åren så jag tycker det är rimligt att stigarna får förbli naturliga.
Ja det är ju klart att det sliter mer på skogen om man har folk som medvetet går ut och sliter på skogen. Där hjälper inga vetenskapliga studier.

Får hoppas att det inte får gå ut över den lagliga stigcyklingen bara, och att de med bygglädje kan få möjlighet att utöva den på ett tillåtet område

Ja det är ju klart att det sliter mer på skogen om man har folk som medvetet går ut och sliter på skogen. Där hjälper inga vetenskapliga studier.

Får hoppas att det inte får gå ut över den lagliga stigcyklingen bara, och att de med bygglädje kan få möjlighet att utöva den på ett tillåtet område
Nä, och även om det (utslaget på alla mil) är väldigt lite byggnationer så är det bla såna byggnationer som utlöser irritation (och diskussioner om förbud). Jag hoppas vi slipper sånt, för skogen är stor och alldeles, alldeles underbar.

Man kan ställa frågan om det ökade slitaget kommer från ökad cykling eller ökad användning generellt?

Det är ju lite naivt att stå i tv och säga att man är glad över att fler hittar ut i naturen och belägga en enskild grupp för slitaget.

Här hemma har det under pandemin exploderat på parkeringsfickorna nära vandringslederna, jag gissar att merparten är vandrare då jag ytterst sällan ser några cyklar på eller bakom bilarna, slitaget har absolut ökat till den grad att jag som bor här och cyklat på stigarna året runt väljer mer avlägsna och mer okända stigar för att undvika både slitage samt att irritera och bli irriterad över "trängseln".

Det finns en ganska bra poäng i att utan cyklarna riskerar vissa delar som normalfamiljen inte orkar ta sig till att växa igen. Det räcker med att ta sig en mil eller två innan slitaget slutar att vara ett problem, det kan tolkas som att det är den ökade vandringen med familjer som står för merparten av det överdrivna slitaget.

Besök de mer avlägsna delarna av lederna det rör sig om och kika hur det ser ut hos er.

Man kan ställa frågan om det ökade slitaget kommer från ökad cykling eller ökad användning generellt?

Det är ju lite naivt att stå i tv och säga att man är glad över att fler hittar ut i naturen och belägga en enskild grupp för slitaget.

Här hemma har det under pandemin exploderat på parkeringsfickorna nära vandringslederna, jag gissar att merparten är vandrare då jag ytterst sällan ser några cyklar på eller bakom bilarna, slitaget har absolut ökat till den grad att jag som bor här och cyklat på stigarna året runt väljer mer avlägsna och mer okända stigar för att undvika både slitage samt att irritera och bli irriterad över "trängseln".

Det finns en ganska bra poäng i att utan cyklarna riskerar vissa delar som normalfamiljen inte orkar ta sig till att växa igen. Det räcker med att ta sig en mil eller två innan slitaget slutar att vara ett problem, det kan tolkas som att det är den ökade vandringen med familjer som står för merparten av det överdrivna slitaget.

Besök de mer avlägsna delarna av lederna det rör sig om och kika hur det ser ut hos er.
Om stigarna (naturligt slitage/inslag i stadsnära skogar) är detsamma är det svårt att klaga på cyklister. Alla underhåller/sliter ju på stigarna (vilket är ok för de flesta). Om cyklister bygger hopp, berms och ramper är det enkelt att beskylla just cyklister för det.

Om stigarna (naturligt slitage/inslag i stadsnära skogar) är detsamma är det svårt att klaga på cyklister. Alla underhåller/sliter ju på stigarna (vilket är ok för de flesta). Om cyklister bygger hopp, berms och ramper är det enkelt att beskylla just cyklister för det.
Förstår inte vad du menar.

Jag tror inte TS ska försöka rättfärdiga hopp, berms, eller ramper på allmänning. Det finns inget att rättfärdiga förutom att det finns alltid rötägg, man kan inte basera cykelns vara eller inte vara på leder baserat på ett par enskilda rötägg / ungdomar som missköter sig. Det vore odemokratiskt och det vore en väl drastiskt åtgärd då ett sånt förbud knappast skulle påverka gruppen som missköter sig.

Som redan skrivits i tråden, det är inte vandrarna som bygger hopp och berms vilket verkar vara problemet här.

Jag tror inte TS ska försöka rättfärdiga hopp, berms, eller ramper på allmänning. Det finns inget att rättfärdiga förutom att det finns alltid rötägg, man kan inte basera cykelns vara eller inte vara på leder baserat på ett par enskilda rötägg / ungdomar som missköter sig. Det vore odemokratiskt och det vore en väl drastiskt åtgärd då ett sånt förbud knappast skulle påverka gruppen som missköter sig.
Det egentliga slitaget på stigarna har inte ökats de senaste 20 åren, enligt min uppfattning. Surhålen är ff blöta men blir inte större. Det är troligtvis dessa byggen (och mindre genvägar som bara är genvägar för cyklister) som är det "ökade slitaget". Sånt sticker i ögonen på vissa, och när de blivit tillräckligt engagerade så blir det "friktion". Att försöka förklara bort ett "slitage", som uppenbarligen kommer av cykling, ger heller inga bra förutsättningar för en konstruktiv dialog. Det är som det är. Erkänn problemet (det är inte stort), ta bort byggena (det är ingen big deal), jobba för fortsatt hänsyn i skogen (det är cyklisterna som är snabbast och som får ha det i åtanke).

TS skulle ju kunna försöka få till diskussion med markägare om eventuella lämpliga platser för byggnationer. Kolla på andra delar av landet (Falun etc.) och utomlands (NS etc.) där avancerat bygge funkar utmärkt med markägarnas välsignelse.

Som redan skrivits i tråden, det är inte vandrarna som bygger hopp och berms vilket verkar vara problemet här.
Jag tror det är så, för jag tycker att alla stigar ser ut som de alltid gjort. Där det är byggt är det uppmärksammat (eftersom man satt upp skyltar om att man inte får bygga sånt som byggts).

TS skulle ju kunna försöka få till diskussion med markägare om eventuella lämpliga platser för byggnationer. Kolla på andra delar av landet (Falun etc.) och utomlands (NS etc.) där avancerat bygge funkar utmärkt med markägarnas välsignelse.
Det är nedlagt några miljoner i området på bla en bikepark (med pumptracks och hopp) och en fin och välbyggd slinga för just cyklister. Så det saknas inte vilja att förbättra för cyklister. Då det finns diskussioner om att göra områdena (där det byggts) till naturreservat tror jag inte det går att förena med mer cyklingprojekt just där, men det går naturligtvis att leta efter andra ställen för dylika byggnationer.

Har alltid trott att stigbreddning av cyklister varit en petitess tills jag cyklade på en av mina stigar dagen efter en "cykelorienterings-tävling". Dom hade gjort genvägar i kurvor så stigen i princip blev rak, cyklat runt stenar en meter utanför stigen. Var också mycket skräp som jag plockade upp, men det hör väll inte hit.

Har alltid trott att stigbreddning av cyklister varit en petitess tills jag cyklade på en av mina stigar dagen efter en "cykelorienterings-tävling". Dom hade gjort genvägar i kurvor så stigen i princip blev rak, cyklat runt stenar en meter utanför stigen. Var också mycket skräp som jag plockade upp, men det hör väll inte hit.
Mycket folk sliter och stökar ner. Ser inte kul ut efter stora orienteringstävlingar heller....

Jo, såna indikationer har jag tyvärr sett också (fast inte lika illa som på dina stigar). Det fina med trixiga stiga är ju att de är just trixiga, och att man ska hålla sig på "banan".

Om en mtber fixar stigen med ett litet hopp blir det ett djävla liv här . Om en vandrare fixar sin stig med en spång är det jättebra särskilt om den inte går att cykla på...;)

Kanske hänvisa dem till Cykelfrämjandet:

STÖD ATT BYGGA HÅLLBARA REKREATIONSLEDER
Vi vägleder och utbildar kommuner, regioner och andra aktörer i planering och anläggning av hållbara leder i naturen för alla typer av friluftsaktiviteter.

Kontakt:
Hans Stoops
073-969 5013
hans.stoops@cykelframjandet.se

Om en mtber fixar stigen med ett litet hopp blir det ett djävla liv här . Om en vandrare fixar sin stig med en spång är det jättebra särskilt om den inte går att cykla på...;)
Fast det är tydligen inte här på Happy som "livet" uppstått. Nån har byggt på annans mark och fritidskontor/miljökontor har blivit indragna. Ingen annan än cyklister har varit och "fixat". Vandrare bygger inte spång i dessa skogar. Att "fixa" saker på nån annans mark är inte alltid populärt.

Fast det är tydligen inte här på Happy som "livet" uppstått. Nån har byggt på annans mark och fritidskontor/miljökontor har blivit indragna. Ingen annan än cyklister har varit och "fixat". Vandrare bygger inte spång i dessa skogar. Att "fixa" saker på nån annans mark är inte alltid populärt.
Titta runt Öran, där finns det rätt tydliga spår på vandrare som "förbättrar" lederna. Det kanske inte är lika vanligt, men nog förekommer det.

Oj vad många svar jag fått. Tack för länkar och synpunkter. Det är i detta fallet inte ”slitage” i form av berms, hopp och kickar som åsyftades i frågeställningen utan allmänt stigslitage som orienterare, löpare och naturskyddsföreningen stör sig på och beklagar sig över. Kommunen verkar i alla fall inte ta cyklisternas parti och vi cykelklubben tycker inte att cyklisterna ska bära hela skulden. Därav frågan efter vetenskapliga rapporter om slitage.

Men för att tala om olagliga byggnationer så alla de tämligen få berms hopp dropp och spänger som funnits på Vitberget ( centralt läge i stan där många aktörer möts) rivits under sommaren av kommunens personal så det finns inga såna att argumenera kring längre om man nu skulle vilja göra det.

Tillbaka
Topp