Hittad! [Stulen] [Falun] Scott Sub 30 grön

scuda

Aktiv medlem
Vi blev av med en cykel någon gång mellan i lördags kväll och i morse (6-8/5). Norpades från cykelställ utanför tvättstugedörren i Slätta.

Tröstlöst förstås att ens tänka sig att den skulle dyka upp igen, men om det finns ett halmstrå till chans att nån falubo här inne råkar se en cykel enligt rubriken så pm:a gärna. Det är den ganska karakteristiska gröna färgen enl bild så den är lätt att lägga märke till. I stort sett original + skärmar men med enstaka modifikationer för den som tittar noga.

scott-sub-speed-30-2014-hybrid-bike-neon-green-EV197655-1000-1.jpg

Senast ändrad:
Och priset till årets mästertjuv går till...

På väg hem från jobbet idag cyklade jag förbi en snubbe som låg skönt utsträckt i gräset (+5 och mulet). Såg att han hade en blå cykel liggande bredvid sig. Tog någon sekund att inse när jag precis cyklade förbi honom att det skulle kunna vara min frus cykel, dåligt spraymålad, eftersom det skymtade en del grönt på undersidan av ramen. Var bara några hundra meter hemifrån så jag bestämde mig för att lämna min egen cykel hemma och ta med ett lås tillbaka.
Han var naturligtvis inte kvar, men andra stulna cyklar i grannskapet har hittats i ett närliggande område tidigare, så jag slog en liten lov där utan resultat. Tänkte att om skurken bor i närheten kanske jag skulle få syn på den igen, å andra sidan har tidigare återfunna cyklar som stulits av smågangsters i området varit ganska demolerade, så jag gick hem och tänkte att vi fick lösa det med försäkringen.

Döm om min förvåning när jag 5 minuter senare får se en snubbe genom fönstret (oklart om det var samma eller någon annan) komma gående med cykeln på cykelvägen utanför... På med kläderna, ut igen, rundar kvarteret i riktning mot affären dit jag tror att de är på väg - bara för att se honom stå lutad mot ett staket och chilla, med cykeln bakom sig på andra sidan staketet. Ca 30 m från stöldplatsen... Han hade "lånat den" av en "kompis" och hade naturligtvis ingen aaaaning om att den var stulen.

Nu är cykeln i a f hemma, men dessvärre ganska hiskeligt pundarsprayad i bebisblå färg. Det har sprayats både här och där enl bild. Förutom den uppenbara avsaknaden av känsla för cykelestetik så är det sprayfärg i drivlinan och båda bromsoken. Tror ni det påverkar funktionen eller är cykeln att betrakta som obrukbar? Tänker lite på vad försäkringen kommer att säga om detta, den är visserligen tillbaka men har ju tappat i princip allt värde för ägaren.

IMG_20170511_210440.jpg

IMG_20170511_210504.jpg

IMG_20170511_210512.jpg

Fy fan vad meningslöst. Hade ju varit ett värdigare slut att aldrig få tillbaka den.

Förbrukad säger jag.

Håller med. Men det var ju omöjligt att strunta i instinkten när snubben travade förbi utanför fönstret helt obekymrat. Principgrej också förstås.

H. sa:
Fy fan vad meningslöst. Hade ju varit ett värdigare slut att aldrig få tillbaka den.

Förbrukad säger jag.

berko (fd Kikon) sa:
Sprayfärg på aluminiumram brukar inte sitta särskilt hårt. Lite förtunning eller annat färglösande fixar det kanske.

Kan vara värt att testa. Håller lacken? Men jag känner inte för att lägga tid på det förstås. Straffarbete vore mer rimligt.

Kul att du fick tillbaka cykeln! Och ja - det är en principfråga.

Ta upp frågan med ditt försäkringsbolag. Cykeln bör återställas till sitt ursprungliga skick och jag hoppas att det finns täckning för det i försäkringsvillkoren. Lite svårt att sia om, men om stöldmomentet inte blir aktuellt (vilket jag tycker att det borde), så borde skadegörelse vara tillämpligt. Du åker såklart på självrisk, men det är det troligen värt. Jag skulle inte göra något på egen hand innan den frågan är utredd för att slippa en diskussion om vad du ev själv har förstört genom att t ex försöka ta bort sprejfärgen.

scuda sa:
berko (fd Kikon) sa:
Sprayfärg på aluminiumram brukar inte sitta särskilt hårt. Lite förtunning eller annat färglösande fixar det kanske.

Kan vara värt att testa. Håller lacken? Men jag känner inte för att lägga tid på det förstås. Straffarbete vore mer rimligt.
Det tror jag att den gör. Lacken från fabrik är bra mycket tåligare än en billig sprayfärg som flagnar av sig självt med tiden.

Testa lite snabbt bara så får du se.

Alltså..
Vilket antiklimax. Otur i turen osv.
Men som andra säger, andrahandsvärdet är borta och du borde få det på försäkringen.
Håll oss uppdaterade på vad som händer

Wohoo!! Synd på sprayfärgen men den går nog att "rubba" bort med lite armbågskraft eller polermaskin!

GoranS sa:
Vernersson sa:
AX3L sa:
Filippinernas president kanske är inne på något ändå.

Du kanske ska ta och fundera ett varv till ang den där kommentaren.

+1 Den mannen är jag glad att han befinner sig väldigt långt bort från mig. Får ju t.o.m. Trump att framstå som diplomatisk, balanserad och statsmannamässig.

Tja, Duterte är väl extrem åt ett håll, Sverige åt ett annat (med hittepå-argument låter svenska polisen bli att ingripa vid uppenbara brott, främst avseende "utsatta grupper"), och kanske Trump befinner sig ngn-stans där mitt emellan, eller möjligen ngn form av sidoordnad parallell galax...?

- inget är särskilt bra

------------
Kul ändå att cykeln kom tillrätta, ehuru "pundiserad". - Skulle ju inte förvåna om polisen startar ärende ang. återtagandet... - varför då; för att de kan... - (nejdå, det skall man inte oroa sig för, bra gjort!!)

Senast ändrad:
GoranS sa:
Vernersson sa:
AX3L sa:
Filippinernas president kanske är inne på något ändå.

Du kanske ska ta och fundera ett varv till ang den där kommentaren.

+1 Den mannen är jag glad att han befinner sig väldigt långt bort från mig. Får ju t.o.m. Trump att framstå som diplomatisk, balanserad och statsmannamässig.

Han infriar bara sina vallöften. Folket där är väldigt trött på droger.
Sen kanske det inte är "by the book" så att säga...

För övrigt så blev ju cykeln typ förstörd. Nu vet lodisarna vart den finns också.

Tydligen behövde man inte låsa cyklar förr i tiden. Nu lär dom stå inlåsta.

Attans otur!

Tvätta bort sprayfärgen med Cellulosaförtunning, brukar funka finfint. Håll till utomhus för det är mäktiga ångor som gör sitt bästa för att lösa upp din hjärna ;)

Jag betackar mig ytterligare förslag och spekulationer om kroppsbestraffning och annat våld i tråden.

De blev av med "sin" "nya" "fina" cykel och får gå hem och skämmas till att börja med, så får vi se om det blir några ytterligare konsekvenser. Pratade som sagt med polisen som skulle "höra av sig".... Fortsättning följer, eventuellt.

Herrejävlar va politik det blev.

Lämna in den hos lokala lackeraren och försök få försäkringsbolaget att betala?

Det kan ju bara bli bättre.

Vilka idioter det finns :( måste dock säga att den blå färgen inte såg helt fel ut, hade gärna haft en i den färgen, men lite proffsigare gjort.

Ärendet kommer hamna i det "det runda arkivet på golvet" tyvärr, finns ju folk som har bevis och erkännande och annat där ärendet lagts ner.

Tillbaka
Topp