Hjälp med Cykel till min cykelgalna 4-åring!

Nati

Ny medlem
Hej!

Helt ny på allt som har med cykel att göra, så med risk för dumma frågor, men min fyraåring vill inte göra annat än att cykla. Vi har varit en del på ett par pumptrackbanor och han kan cykla i timmar.

Han har idag en Frog bike vilket naturligtvis inte är optimalt för pumptrack I guess!? Eller spelar det ingen roll nu när han är så liten? Om det spelar roll, vad ska en så liten kille ha för cykel och hjälm? Han är nog väldigt sugen på att också få cykla i skogen också, måste jag då köpa två olika cyklar för dessa ändamålen? Supertacksam för lite råd och stöd i detta.

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar gå bra med en Vitus 16'' i alla fall. Viktigast är nog att det inte är fotbroms.

I skogen är det värre och små hjul fungerar dåligt på sten och rötter.
När han blir 115cm kan man lägga 13000 på en 24'' vpace. Istället för en vanlig 20''. Gissar att det blir kass på pump track med så stort men vet inte.

Edit. Jag kommer att vänta med 24'' och köpa en vanlig 20''. Har en påhängscykel vi cyklar lite i skogen med istället

cola

Aktiv medlem
Jäkla kul! Satsa på någon av de etablerade barncyklarna, till exempel islabikes. Han får nog klara sig utan växlar på denna och vänta in nästa storlek för jag antar att han kommer ha fullt upp med 16”? Mina två har kört helstelt länge- de gillar lätta cyklar;) men så fega däck som ramen klarat. Nu kör den minsta en midfat 24” som är perfekt!

köp roliga lätta cyklar och cykla;)

Den frog funkar utmärkt. Vikten på cykeln är viktig då den är väldigt tung relativt till hur mycket en 4-5åring väger.

Du behöver inte "stressa" fram något köp. Om han kan köra pumptrack i timmar med sin nuvarande så behöer han inget annat och när han blir äldre finns det många val och utbudet bara växer.

Vad gäller hjälm så är passformen viktigare än något annat och så kanske han vill ha skateskydd så slipper man skrapsår vid fall.

Jag är lite avis för jag försöker få mina ungar att bli glada i att cykla men de gillar det inte alls :(

TazD

Medlem
Superkul. Båda mina barn har lärt sig cykla i BMX banan, och där kommer stå cykling snabbt. Därför tycker jag att det är vettigt att skippa fotbroms så fort som möjligt, gärna till skivbroms om det går. Min yngsta fick en enorm ökad förmåga på sin commencal Rammones 16”, med sin låga standover och feta däck(lågt tryck=dämpning & grepp). Den körda han järnet på både i Hellas och ”lätta”(inget är lätt med 16”...) gröna och blå utförsleder (bl.a lofsdalen). Den hade dock bara fälgbroms och kan man välja skiva så skulle jag absolut välja det för mer avvägd bromsning. Skulle rekommendera en sån (finns även med 14”) eller kanske en early rider som verkar grymt fina.

TazD

Medlem
Glömde tilläga: lika bra på pumptracks, till och från förskolan och inte minst för att cykla och köpa glass....
Upp till 20”-24” funkar det mesta på pumptracks.

hermannjoh

Aktiv medlem
Har Vitus 16" och Vitus 20" för mina barn, grymma cyklar och mina barn lärde sig cykla på 16" cykeln när dom var 3 år. Nu är min 4 åring ute på den hela dagen lång :)
Min bror köpte Earlyrider för sin 4 åring, verkligen en stor viktskillnad mellan den och Vitus, vet inte vad skilnaden är i antal kg men man känner det när man lyfter upp dom.

jonte987

Aktiv medlem
Har Vitus 16" och Vitus 20" för mina barn, grymma cyklar och mina barn lärde sig cykla på 16" cykeln när dom var 3 år. Nu är min 4 åring ute på den hela dagen lång :)
Min bror köpte Earlyrider för sin 4 åring, verkligen en stor viktskillnad mellan den och Vitus, vet inte vad skilnaden är i antal kg men man känner det när man lyfter upp dom.
Kan nog skilja drygt 1.5kg om jag googlar rätt. Dock halva priset på vitus i alla fall innan brexit.

Ridley

Aktiv medlem
I den åldern så säger jag Early Rider. Mina grabbar har provat lite olika märken men ER har varit överlägsna (För mina grabbar) med tanke på cyklarnas låga vikt.

Bilagor

• DSC_1653.JPG
    DSC_1653.JPG
    1.1 MB · Besök: 65

Ikaros

Medlem
Kan rekommendera KU-bikes, lätta och rel prisvärda. Vpace är grymma (7-åringen har en) men KU funkar bra till klart lägre pris. Gillar inte geometrin på mindre Isla bikes (haft en...), är mer MTB-geometri på KU, Woom, Easy rider osv. Fördelen med KU är att de finns med liten resp. stor ram för varje hjulstorlek och är rätt lätta. Vi som har lite mindre barn, men vill få upp hjulstorleken gillar mindre ramar... Finns budgeten är det bara att köpa Vpace, jättefina cyklar.
För KU rekommenderar jag att köpa kedjestyrare, tyckte det hoppade av lite för lätt fram. Ser inget problem med fälgbroms när barnen är så lätta, funkar kanon om de är justerade...

Freddie L

Aktiv medlem
Mina barn cyklade på Frog i den åldern. Fungerade mycket bra! På pumptrack och annan slät cykling perfekt, i skogen ganska bra. Begränsningen är hjulstorleken, inget annat.
För små barn är vikten (och storleken) den viktigaste parametern. Dämpare, feta däck och skivbromsar är positivt men mindre viktigt för horisontell cykling. Mina barn cyklade helstelt o fälgbroms (Isla) upp till 9-års-åldern med den äran. Jämfört med jämnåriga i klubben körde de hårdare nerför och droppade högre.

Berk

Aktiv medlem
Hej!

Helt ny på allt som har med cykel att göra, så med risk för dumma frågor, men min fyraåring vill inte göra annat än att cykla. Vi har varit en del på ett par pumptrackbanor och han kan cykla i timmar.

Han har idag en Frog bike vilket naturligtvis inte är optimalt för pumptrack I guess!? Eller spelar det ingen roll nu när han är så liten? Om det spelar roll, vad ska en så liten kille ha för cykel och hjälm? Han är nog väldigt sugen på att också få cykla i skogen också, måste jag då köpa två olika cyklar för dessa ändamålen? Supertacksam för lite råd och stöd i detta.

Vad är problemet med Frog Cykeln? På en pumptrack funkar en små, helstel cykel bäst, så skulle tänkta mig att en Frog är bra. Har själva just byggt en helstel MTB till mig själva utan växlar och den är riktigt roligt på pumptracken, även om en mindre cykel skulle vara ännu roligare.

Ridley

Aktiv medlem
Den ser fin ut, men väger ca 30% mer än motsvarande Early Rider. Det är mycket för en fyraåring, tänk att varje kg motsvarar ca 5kg på en vuxenhoj. Det blir som att välja mellan en 10kg cykel eller en 20kg..
Tänk vilka muskler och uthållighet du bygger på 20kg cykeln och vilken demon du kommer bli på 10kg hoj sen 😅 skämt å sido..
Sant som du säger, men Commencal:en funkade riktigt bra för det vi körde och han är alltjämt cykelgalen.. 7år idag 😁

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Vitus 16 väger väl runt 7.5 och det är så klart mycket i procent av kroppsvikt men det verkar inte vara något problem.

Nati

Ny medlem
Vad är problemet med Frog Cykeln? På en pumptrack funkar en små, helstel cykel bäst, så skulle tänkta mig att en Frog är bra. Har själva just byggt en helstel MTB till mig själva utan växlar och den är riktigt roligt på pumptracken, även om en mindre cykel skulle vara ännu roligare.
Problemet med Frogen är att hjulen är för små och inga mönster i däcken så han ramlar en del med den på banan.

jonte987

Aktiv medlem
Utanför vad? De ligger i Tyskland.
Jag tycker större problemet är att de inte finns i lager.
Vitus 16 fanns i lager sist jag kollade - och Jo de skeppar till Sverige

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är hopplöst att få tag på många modeller av både vuxen- och barncyklar just nu. :(

Vi hade Early Rider Trail 16" till vår treåring (som var lång!) och det är en finfin cykel. Nu har han en Frog och den funkar också fint.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer