Hjälm eller inte hjälm?

Hjälm eller inte hjälm?
En sån här hjälm brukar jag sätta på snoppen. Man är ju rädd om huvudet :)

barbie.jpg ht=285

Hjälm eller inte hjälm?
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har spräckt en hjälm hittills i karriären och
> sätter alltså 1.../J :)

Jag med, spräckt en hjälm alltså, karriär har jag aldrig ens haft.
Så sätter +1

Hjälm eller inte hjälm?
Det var en bra smäll, hjälmen var både spräckt i framkant men förstås också krossad. Frågan är om det idiomatiska är viktigt i det här sammanhanget...

Erik Sandblom skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har spräckt en hjälm hittills i karriären
> och
> > sätter alltså 1.../J :)
>
>
> Jag föredrar termen krossat.
>
> “A helmet saved my life!”
> Cycle helmets split very readily, and often at
> forces much lower than those that would lead to
> serious head injury. Helmets work by absorbing
> impact energy through the crushing of an expanded
> polystyrene liner.

Hjälm eller inte hjälm?
Igår såg jag en gubbe med hjälm på huvudet. Han stod i tunnelbanan mot Farsta Strand (vill jag minnas). Någon på happy som fått ett sammanbrott?

Hjälm eller inte hjälm?
Crossmax skrev:
> Igår såg jag en gubbe med hjälm på huvudet.
> Han stod i tunnelbanan mot Farsta Strand (vill jag
> minnas). Någon på happy som fått ett
> sammanbrott?

Det var Erik. Han tar bara av sig hjälmen när han cyklar.

Hjälm eller inte hjälm?
Jag har en kompis som vurpade med cykeln och hjälmen gick givetvis sönder. Hans fru som vi kan kalla för Linda blev jättesur för hjälmen kostade 1400 skr.

Min röst faller på att man ska cykla utan hjälm för då sparar man jättemycket pengar och så blir Linda glad.

Hjälm eller inte hjälm?
Det är inte ofta jag gör detta eftersom jag har lite svårt för +1 men:

+1

;)

För övrigt har jag förbrukar tre hjälmar och jag är tacksam för deras funktion.

Hjälm eller inte hjälm?
Jag förstår inte riktigt det här Rippa, varför du och s som är veteraner i branschen, skäms så över att ha hjälm på er att ni måste Photoshoppa bort dem. Får ni ligga mera?

h-SBR3-2.jpg ht=725

Hjälm eller inte hjälm?
Skogling skrev:
> Du är sjukt bra på FS.
Fast det där är väl en HT ?

Hjälm eller inte hjälm?
Stilpolisen sa!
Lykra = inga j-la benskydd armskydd och annat trams. Handskar är OK, Hjälm (snygg) ett måste.
Säckiga kortbrallor = Skit samma, stil saknas.

Hjälm eller inte hjälm?
Härom veckan stötte jag på en kille på NICK-spåret när jag körde med min cykelcross. Han hade värsta dh-hojen med gissningvis 200mm slag både fram och bak samt jättestora bromsskivor. Dessutom hade han rejäla benskydd. Nu kommer vi till det intressanta - han hade ingen hjälm. Själv är jag ju värsta lycra-nörden med ingen dämpning alls - men kör i princip alltid med hjälm.

Vet inte vad jag ville säga med det här men antar varje individ skyddar det som han/hon tycker är värdefullt ... och det tycker jag är OK eftersom vi lever i ett fritt samhälle

Hjälm eller inte hjälm?
Kan ni komma till den den intressanta frågeställningen någon gång!!!
Ska man cykla med bar över- eller underkropp???

*ärligt tala ni som kör utan hjälm hur länge o hur hårt kör ni egenterligen? jag menar för eller senare smäller det ju, eller är det bara jag som bokstavligen har slagit bilrutor i tusen bitar?"

Hjälm eller inte hjälm?
Pata2 skrev:
> är det bara jag som bokstavligen har slagit bilrutor
> i tusen bitar?"

"I mitt land bygger vi bilar. Vi bränner dom inte." Så säger sverigedemokratens valaffisch utanför volvo.

Hjälm eller inte hjälm?
När jag väntade på min "bikefit" pratade jag med en snubbe som klotade rätt ordentligt på VR 2010 - hans hjälm var knäckt på ett antal punkter, så jag säger Hjälm +1.

Min cykelsäljare hävdar dessutom att benen inte bara måste rakas, utan också oljas - då glider man på asfalten när man klotar (och ja - han har gjort det några gånger) :).

Hjälm eller inte hjälm?
Det är några år sedan men jag minns det som igår. Rullde nedför en cykelbana i Farsta(Sthlm) kom fram till en villområdes-infart som korsade cykelbanan, det stog en bil stilla där med en kille som babblade i sin mobil. När jag närmar mig så tokgasar han, tittar upp ser mig och tvärbromsar så att naturligtvis stannar mitt över cykelbanan.

Jag låser upp båda bromsarna men vad spelar det för roll? På 2 meter fortsätter man ändå frammåt rakt in i framsidan på biljäveln(fet buckla!!) slungas över motorhuven(ännu fetre buckla), skinnflår hela axeln, krossar hjälmen och spräcker framrutan i <1000 bitar(sett på 1 cm avstånd), slugas över på andra sidan, landar på fötterna vänder mig om blir tokig och levererar en 100% ursinnig spark rakt på förarens dörr(skitstöveln vågade inte kliva ut).

Kontentan? Jag hade hållit på med cykel +20 år innan detta hände, sen är det en annan sak att jag varit med om värre saker sedan dess, men det tar vi en annan gång ungdommar.

Hjälm eller inte hjälm?
erpkrap skrev:
> Självklart har man hjälm när man cyklar - men
> inte på T-banan

Varför behöver man inte hjälm när man cyklar på T-banan?

Hjälm eller inte hjälm?
Rippa skrev:
> schture skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får ni ligga mera?
>
> Så här får man ligga mer
>
>

En sån syn bakom mig skulle IAF få mig att ligga i mera. Vem vet vad nån klädd sådär skulle kunna hitta på?
Det enda som skulle få mig att slappna av är om resten av svensexans grabbgäng stod och hejade inom synhåll.

Hjälm eller inte hjälm?
dabac skrev:
> om
> resten av svensexans grabbgäng stod och hejade
> inom synhåll.

file=96632

Hjälm eller inte hjälm?
De här hjälmtrådarna är som en påse chips. Man vet att de inte innehåller nåt nytt(igt), men ändå är det svårt att hålla sig därifrån.

Hade jag inte hjälm skulle jag nog har keps, för att inte få in så mycket ljusreflexer på glasögonens insida. Hjälmen sitter kvar bättre och tål tvätt bättre än många kepsar. Att den dessutom kan rädda en från bulor, skrapsår och spräckta ögonbryn är rätt trevligt. Eventuell livräddande förmåga ser jag som en ren bonus.

Om cyklingen verkligen var så farlig att vurpa utan hjälm "alltid" var lika med död eller svåra skador så skulle jag nog sluta cykla istället.

Hjälm eller inte hjälm?
dabac skrev:
> Om cyklingen verkligen var så farlig att vurpa
> utan hjälm "alltid" var lika med död eller
> svåra skador så skulle jag nog sluta cykla
> istället.

Den är inte så farlig, på samma sätt som att bilkörning inte är lika med ond bråd död om man inte har bilbälte på sig, men om olyckan skulle vara framme så är det ändå en bra sak att ha på sig.

Hjälm eller inte hjälm?
Ojoj, ett hjälmalternativ som inte förstör frisyren men ändå inbjuder till att köra som en galning i den falska säkerheten som "hjälmen" ger. Vad finns det för statistik på sådant?

Va? Oj? Hur? Vad? Men?

exploding_head.jpg ht=292

Tillbaka
Topp