Hjälm landsväg - vad är premium och bra skit 2026?

JPL

Aktiv medlem
Vad är det som är bra/bäst i nuläget?
Lättast? Aero? Säkert? Om man bakar ihop alla funderingar, vad suktar material-kunniga landsvägs-ryttare efter mest just för stunden?

Jag har en får man väl säga både snygg och lätt Lazer Z1, men den börjar bli till åren. Saknar Mips, och även om den inte är vurpad så börjar den bli sliten i flera delar. Går utan problem ett tag till, men tänkte ändå börja forska lite i ämnet.

Jag valde att strunta i trådarna om "säkrare hjälm" och "snyggaste hjälm" för att få lite mer generell och aktuell start i ämnet.

Den här är billig och fått bra betyg i tester.
Jag är inne på min andra då den passar mitt huvud bra.

Den här är billig och fått bra betyg i tester.
Jag är inne på min andra då den passar mitt huvud bra.
Lite tung för min del för att vara det optimala. Trodde en gång i tiden att jag inte skulle känna av vikten, men när jag köpte min Lazer, för massor av år sedan, som var typ 150 gram lättare än fg hjälm så var det en aha-upplevelse vid längre turer att det faktiskt kändes skillnad med en riktigt lätt hjälm.

Är det lätt och aero du vill ha så är väl Trek Ballista ett givet val. Dokumenterat bra aero och 270g. Sen är de ju ett utseende som inte går hem hos alla.

Jag går i samma tankar och Poc Cytal säljs ju till bra priser lite här och där för tillfället.

Prevail 3 är min absoluta favorit bland premium-hjälmarna. Sprillans nya Evade 4 kan kanske vara värt att kolla närmare på också (om budgeten tillåter).

Vissa hjälmar passar huvudet olika bra.
Jag har ett huvud där Poc sitter bra, så jag rekommenderar en Cytal.
Men dom Met hjälmar som UAE kör med är snygga. Manta är aero, men Trenta är snyggast.

Abus Gamechanger är nog snyggaste aerokrukan just nu

Prevail 3 är min absoluta favorit bland premium-hjälmarna. Sprillans nya Evade 4 kan kanske vara värt att kolla närmare på också (om budgeten tillåter).

Jag har just bytt min Prevail 2 till än 3. Sitter ännu bättre på huvudet: känns inte alls! Men bara Specialized hjälmar passar bra på mitt huvudet. Alltid prova innan köp. Just nu finns Prevail 3 med bra rabatt.

Jag än stor LAZER fan. Lazer Z1 kineticore. Har spruckit 2 ggr vid olyckor och räddat mitt liv. Lätt men inte aero (finns skalet om man vill ha aero). Föredrar bra ventilation.

lazer-z1-kineticore-bike-helmet.webp

Det blev en Specialized Propero 4 för min del eftersom deras hjälmar verkar passa mig utan å prova. Hade en Align II sedan innan som fick bli rullskidshjälm istället.
Borde finnas för 1.8k:ish på nätet om man kan köpa hjälm utan å prova först.

Tillbaka
Topp