JPL
Aktiv medlem
Hjälm landsväg - vad är premium och bra skit 2026?
Vad är det som är bra/bäst i nuläget?
Lättast? Aero? Säkert? Om man bakar ihop alla funderingar, vad suktar material-kunniga landsvägs-ryttare efter mest just för stunden?
Jag har en får man väl säga både snygg och lätt Lazer Z1, men den börjar bli till åren. Saknar Mips, och även om den inte är vurpad så börjar den bli sliten i flera delar. Går utan problem ett tag till, men tänkte ändå börja forska lite i ämnet.
Jag valde att strunta i trådarna om "säkrare hjälm" och "snyggaste hjälm" för att få lite mer generell och aktuell start i ämnet.
Lättast? Aero? Säkert? Om man bakar ihop alla funderingar, vad suktar material-kunniga landsvägs-ryttare efter mest just för stunden?
Jag har en får man väl säga både snygg och lätt Lazer Z1, men den börjar bli till åren. Saknar Mips, och även om den inte är vurpad så börjar den bli sliten i flera delar. Går utan problem ett tag till, men tänkte ändå börja forska lite i ämnet.
Jag valde att strunta i trådarna om "säkrare hjälm" och "snyggaste hjälm" för att få lite mer generell och aktuell start i ämnet.
Efter att ha gjort en faceplant i asfalten med landsvägsracern i helgen har jag börjat fundera lite på om det finns något säkrare alternativ än de standardhjälmar som erbjuds för landsvägscykling. Jag inser att det troligen är en avvägning mellan säkerhet och komfort som måste göras. Det ideala ur säkerhetssynpunkt är förmodligen något som liknar en integralhjälm för MC-åkning. Samtidigt är det ju knappast realistiskt att använda något sådant vid landsvägscykling, då man förmodligen skulle dö av värmeslag i en sån hjälm. Så jag undrar om det är några som känner till några bra kompromisser...
- Kalle Kula
- Svar: 68
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum
Jag letar en snygg hjälm för landsväg med slimmad design så man slipper "Mario-Mushroom"-looken. Nu har jag en Oakley-hjälm som jag klippte på outlet på XXL som faller väl in på "Mario-Mushroom"-looken
Dessutom har jag fått in humlor/större flygfän ett par gånger också vilken man vill undvika.
Jag vill att den ska hög synlighet så typ vit eller möjligen någon avvikande färg tex orange.
Gärna med Mips eller liknande
Pris helst under 2000kr
Dessutom har jag fått in humlor/större flygfän ett par gånger också vilken man vill undvika.
Jag vill att den ska hög synlighet så typ vit eller möjligen någon avvikande färg tex orange.
Gärna med Mips eller liknande
Pris helst under 2000kr
- BigDog
- aero cykelhjälm landsväg
- Svar: 44
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum