hjälm med lågt brus?

sailor

Aktiv medlem
hjälm med lågt brus?
Upptäckt nu när det är torrt underlag och hastigheten är högre att det brusar mycket från hjälmen pga fartvinden.
Brytgränsen ligger någonstans runt 20 km/h tror jag. Jag cyklar med en enklare mtb-hjälm.

Har racerhjälmarna lägre brus?
Finns det någon tabell (så som för mc-hjälmar) där man kan jämföra brusnivåer?

I-landsproblem - javisst

Tack på förhand
/Sailor

hjälm med lågt brus?
Bell Sweep R/XC är ett hett tipps om du vill ha en tyst hjälm. Hoppa över de lite billigare Met hjälmarna, man tror att man kör F1 när man ligger och rullar i 30km/h.

hjälm med lågt brus?
ja, om du ska minimera brus äre väll tempohjälm som gäller, för ljudet uppstår väll troligen av turbulens runt hjälmen. men det blåser ju även runt huvudet om man kör utan hjälm i högre hastigheter, så vetekatten

hjälm med lågt brus?
Jag har tagit upp problemet i tidigare trådar, men då har det ignorerats. Kan bero på att många bara har en hjälm och inte har något att jämföra med.
Jag har två MET-hjälmar. En Anaxgore II MTB-hjälm och en Ippogriffo LVG-hjälm.

MTB-hjälmen har ett mycket högt vindbrus jämfört med LVG-hjälmen.
Det skulle vara kul om någon kan snoka upp någon test om detta.

/Martin

http://www.cykelforum.se

hjälm med lågt brus?
En del av bruset som uppstår beror väl på ventilationen i hjälmen också...
Mindre ventilation -> lägre ljud.

Men sen, en hjälm sitter väl inet så överdrivet nära öronen?

Testa cykla utan i samma hastigheter och lyssna hur det låter detk an ju bero på våra väldigt o-aerodynamiska ytteröron också.

hjälm med lågt brus?
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> En del av bruset som uppstår beror väl på
> ventilationen i hjälmen också...
> Mindre ventilation -> lägre ljud.
>
> Men sen, en hjälm sitter väl inet så
> överdrivet nära öronen?
>
> Testa cykla utan i samma hastigheter och lyssna
> hur det låter detk an ju bero på våra väldigt
> o-aerodynamiska ytteröron också.
>
> -------------
>
> Skepp och hoj - En udda kombination!

Bägge mina hjälmar får anses välventilerade. MTB-hjälmen är däremot kraftigare på sidorna, vilket jag tror påverkar luftströmmarna.

Köp din nästa hjälm hos en handlare med vindtunnel.

/Martin

http://www.cykelforum.se

hjälm med lågt brus?
Har du väldigt utstående öron? Nej, jag kunde inte låta bli att skoja, även jag upplever ett högt brus och funderar på att skaffa bandana för att få bort det värsta. Det är inte lätt där uppe på toppen med 45 km/h som snitthastighet..:-D

hjälm med lågt brus?
Jag kör med en enklare Giro mtb-hjälm.
Förr när man var odödlig och cyklade utan hjälm så uppstod inte problemet (min gamla racer var snabbare än min nuvarande mtb). Så att tejpa in öronen är nog ingen lösning på problemet, tror att öronen snarare hjälper till att minska turbulensen (automatisk inställning av angreppsvinkeln :-).

misstänker att det är bakdelen på hjälmen som är problemet, undertrycket blir för högt och då klarar den inte av att evakuera luften.
Tänkte testa en annan hjälm imorgon och se om bruset blir lika högt.

/sailor

hjälm med lågt brus?
Det är väl inte hjälmen som står för värsta vindbruset utan luftenströmmen runt örat. Oftast när man börjar cykla och kommer upp i fart märker man vindbruset men en stund senare verkar man vänja sig. När man får medvind blir allt läskigt tyst och så skulle cykelupplevelsen vara jämt önskar jag. Så sätt igång och prova fram några balla öronskydd som minskar turbulensen.

hjälm med lågt brus?
Behöver tips på vettig hjälm, så tyst som möjligt. Trött på att det fortsätter susa 15 minuter i öronen efter att jag ställt in cykeln i garaget. Cat-ears verkar ju också lovande, men ny hjälm får det bli först. Tempostrut går bort.

Tillbaka
Topp