Hjälm med visir som inte är Tempostrut

Gano2

Aktiv medlem
Har tröttnat på glasögon som immar och glider ner, småflugor som ändå letar sig in på nåt magiskt sätt, skalmar som skaver på öronen och som ska samsas med hjälmremmarna. Sedan ska man ju ha hörlurar ibland också, och eftersom jag har hörlurar med kabel så blir det ännu mer grejor.......

-Vill prova nåt nytt. Men herregud med en tempostrut ser man ju inte klok ut.

Har därför tittat på hjälm med visir och funderar på hur de egentligen funkar IRL. Kanske köper en bara för att prova.....

-Har nån en sån hjälm? -Och hur blir det bakom visiret?

Det fanns en Giro hjälm med visir som har sett flera hastighetsskridskoråkare använda. Den verkar funka utan problem och jag antar framförallt ingen imma som är problem på vintern. Jag har dock inte provat själva. Lite googling visar bara upp Giro Vanquish som är en tempomodell. Jag antar att jag har sett en gammal modell som är mindre "tempo".

Har tröttnat på glasögon som immar och glider ner, småflugor som ändå letar sig in på nåt magiskt sätt, skalmar som skaver på öronen och som ska samsas med hjälmremmarna. Sedan ska man ju ha hörlurar ibland också, och eftersom jag har hörlurar med kabel så blir det ännu mer grejor.......

-Vill prova nåt nytt. Men herregud med en tempostrut ser man ju inte klok ut.

Har därför tittat på hjälm med visir och funderar på hur de egentligen funkar IRL. Kanske köper en bara för att prova.....

-Har nån en sån hjälm? -Och hur blir det bakom visiret?
Har en sån här: https://www.cykelgear.se/tillbehor/cykelhjalmar/cykelhjalmar-for-vuxna/lazer-bullet-20-rod Använder inte visiret särskilt ofta då det är lite bökigt att förvara om man ska ta av det, men på plats funkar det bra.

Har en sån här: https://www.cykelgear.se/tillbehor/cykelhjalmar/cykelhjalmar-for-vuxna/lazer-bullet-20-rod Använder inte visiret särskilt ofta då det är lite bökigt att förvara om man ska ta av det, men på plats funkar det bra.
"Denna modell har 3% mindre rullmotstånd än förgångaren." Jag förstår ju vad de menar, men tänkte ändå på cykelhjälmars motstånd mot rullning och om rullning är bra eller dåligt, om nu t.ex. cykeln plötsligt inte längre rullar... - Hittade mer information på Lazers hemsida: https://www.lazersport.com/se/hjalmar/landsvag/bullet-2

Såg en cyklist med en Shinmax av något slag på Roxen Runt. Hittar dock inga riktiga recensioner eller specifikationer mer än på Amazon, så jag skulle nog vara försiktig... Visiret verkade fungera bra även med synkorrigerande glasögon under och satt fast uppåt över pannan med tre magneter när det inte användes, just den delen verkade helt ok.

Det är den modellen som man inte fäller upp visiret utan mer som en lins man placerar i nacken när man inte nyttjar? Såg bilder i ngn annan nätbutik när jag letade hjälm i somras, och blev lite nyfiken på hur väl det fungerar. Eller är det ngn annan modell jag tänker på?

Det är den modellen som man inte fäller upp visiret utan mer som en lins man placerar i nacken när man inte nyttjar? Såg bilder i ngn annan nätbutik när jag letade hjälm i somras, och blev lite nyfiken på hur väl det fungerar. Eller är det ngn annan modell jag tänker på?
Ja men gud vad fiffigt! Tack. Det hade jag missat att man kan göra.

Bilagor

• FEC71FEF-FD81-4C3F-B60D-F05A3950CF9B.jpeg
    FEC71FEF-FD81-4C3F-B60D-F05A3950CF9B.jpeg
    513.5 KB · Besök: 156
1662023060848.png

Köpte en sån här på REA, får se hur den är. Är den bra så OK. Annars blir det en Lazer Bullet 2.0 tror jag.

Jag köpte en Giro Vanquish. Den fungerar med mina vanliga glasögon under. Visiret sitter fast säkert uppåt när det inte används.

Uppföljning efter knappt ett år med Giro Vanquish.

Fungerade bra. Visiret satt bra vid användning och när det fästes uppåt. Fungerade med mina vanliga progressiva glasögon och solglasögon av pilotmodell under. Har tyvärr fått ett par sprickor i visiret och de är nästan lika dyra som en ny hjälm. Hjälmen i sig är dessutom dyrare nu än förra året så jag kör med vanliga solglasögon eller glasögon.

Hade önskat en modell med fotokromatiskt visir som inte är omotiverat dyrt att byta.

Senast ändrad:
Så här inför 2026-säsongen, finns det någon ny hjälm? Alltså inte pendlarhjälm och samtidigt inte en tempostrut. Däremot behöver den inte följa årets tävlingsreglemente då jag inte tävlar(men jag förstår att de flesta nya hjälmar kommer falla in i en av de två nya uci-kategorierna). Om det finns en ny som liknar Giro Vanquish vore den högt på min lista.

Poc Procen verkar vid en snabbkoll bara vara godkänd som tempohjälm i nya reglementet. Då kanske man kommer kunna få tag på den till lägre pris framöver?

Tillbaka
Topp