Hjälm som skyddar bakhuvvet?

Antiallt

Medlem
Hej svejs,

Allteftersom min cykling blir stökigare och stökigare och ungarna blir äldre och äldre känns det fan inte bra bra att använda Gianthjälmen jag överilat köpte i fjol. Jag vill liksom ha något som går ner ordentligt över bakhuvudet utan att behöva gå på full face.
Hjälmkrängarna är fruktansvärt dåliga på att visa hur hjälmen ser ut/sitter på skallen vilket gör det jävligt omständigt att bestämma sig!
Om ni känner att ni har ett bra köptips till mig vore jag sjukt tacksam om ni kunde försöka att även slänga med en bild med hjälmen på ifrån sidan, på huvudet!! Inte liggandes på plant underlag som alla katalogbilder!

Mycket begärt kanske, men jag tror happyride kan hjälpa mig.

Bilagor

• JIV_4046-900x600.jpg
    JIV_4046-900x600.jpg
    114.9 KB · Besök: 55
Sweets båda mtb hjälmar går långt ner. Bushwacker 2 och dissenter.

Men leta efter lämpliga hjälmar, sen googlar du reviews på dem.

Den mest täckande hjälmen jag sett är Giro switchblade, som också dubblar som fullface om man vill. Annars tycker jag de flesta mtbhjälmarna har ganska likvärdigt skydd för bakhuvudet.

Vi har två Giro Fixture i familjen.
Mest pang för pengen jag kunde hitta med Mips (finns även utan).
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...ndard/product/giro-fixture-mips-helmet-52040/

Ville man ha ännu mer skydd ska man gå på av hjälmarna med löstagbart hakskydd som Switchblade, Bell R modellerna osv.

Sen tenderar mina vurpor vara mer framåt än att bakhuvudet slår i. De tre hjälmar som kasserata pga. Vurpa har alla spräckts på framsidan. Har jag slagit över styret är det annat i regel som tar i först.

Senast ändrad:
Kanske lite OT men jag har slagit i bakhuvudet rejält med vanlig lvg Bellhjälm .
Dom aerodynamiska spetsarna i bakkant är fantastiska deformationszoner mot plant underlag .

M

Tjena!

Åk runt i ett gäng butiker och prova olika hjälmar. Otroligt inviduellt vilka som sitter bra. Sweet t.ex. sitter som skit på mig vilket är irriterande för jag gillar verkligen deras prylar.

594AB2C2-6203-4B19-AD23-8B2727574802.jpeg

Giro montaro
helt ok.
Lite veka kuddar i pannan, de pajjade efter något halvår. Finns att köpa reserv.
Funkar med ÄNDUURÅ-gågglar!
(Tur att jag inte är illustratör, fy)
Man kan fälla upp skärmen för att ha gogglarna där.
MIPS.
Skön (för mig iaf)
Spännratten i nacken funkar med vantar.
Fäste för kamera uppepå (eller för hjälmlampa med lite såg och lim)

Jag lägger in en lite oväntad,
TEC Acror Ev1 finns med och utan mips.
Många som provar den tycker den sitter bra på första försöket. Jag tycker den är lätt och bekväm. Har även en Bell Super 3R vilket känns som en överviktig "Kinahatt" i jämförelse (är dock nöjd med den med trots upplevelsen vid jämförelse).

Fixturen är en snålis Montaro kan man säga. Fast skärm så inte så gåggelfränndly, mer exponerad frigolit, inte justerbara sidoremmar osv. men samma skydd till ett lägre pris.

Finns det nån krashtråd för hjälmar? Hade varit intressant med empiriska erfarenheter vilka hjälmar som faktiskt skyddat mot hjärnskakning osv., tycker det är rätt vanligt att folk får hjärnskakning trots hjälm. Jag tror fler hjälmar borde ha en sekundär deformationszon för lågfartssmällar också, typ vad som sitter i Troy Lee hjälmarna. Certifieringstestet är väl fall från 1.5 m i backen, är ju rätt skaplig smäll som lägsta nivå?

edit: Det var Leatt "Turbines" jag tänkte på, sen om det funkar vet jag inte. Men Troy Lee har "low-speed impact" EPP skydd i stage race och troligen liknande i MX hjälmarna.

Senast ändrad:
POC Tectal är den hjälmen som jag hittat passar bäst på mig, täcker även bakhuvudet bra.
Angående krasch test har jag kraschat min första rejält med huvudet före rätt in i ett träd, nu är jag inne på nr 2. Nackdelen är att den är dyr.

Finns det något ställe i Sverige med riktigt stort hjälmutbud från olika märken så man kan prova? Det är ju vanligtvis väldigt begränsat.

konken sa:
Finns det nån krashtråd för hjälmar? Hade varit intressant med empiriska erfarenheter vilka hjälmar som faktiskt skyddat mot hjärnskakning osv., tycker det är rätt vanligt att folk får hjärnskakning trots hjälm..

Det finns nog inte. Men här har du bilder på en Specialized Tactic III. Den går ner lite grann där bak, inte lika mycket som Ambush. Jag flög några meter och träffad ett träd med huvudet först. Hjälmen sprack, lätt hjärnskakning, skallen klarade sig, inga hjärnblödningar. Den kan jag rekommendera och priset är bra.

IMG_1211.JPG

IMG_1209.JPG

Spacekitty sa:
konken sa:
Finns det nån krashtråd för hjälmar? Hade varit intressant med empiriska erfarenheter vilka hjälmar som faktiskt skyddat mot hjärnskakning osv., tycker det är rätt vanligt att folk får hjärnskakning trots hjälm..

Det finns nog inte. Men här har du bilder på en Specialized Tactic III. Den går ner lite grann där bak, inte lika mycket som Ambush. Jag flög några meter och träffad ett träd med huvudet först. Hjälmen sprack, lätt hjärnskakning, skallen klarade sig, inga hjärnblödningar. Den kan jag rekommendera och priset är bra.

Blev något bättre i skallen på dig efter kraschen då?

Ajaj, där ser man att hjälmen bromsat smällen i alla fall. Jag tror att många gånger blir inte smällen tillräckligt dämpad, utan hjälmen studsar på underlaget istället för att deformeras och ger upphov till hjärnskakning. Dessutom så flyger ju ofta huvudet i en ganska flack vinkel, inte rakt ner i backen som certifieringen definierar (jag har inte läst på, kanske finns många test).
Tjock mössa och luva har visat sig dämpa smällar för lågfartsolyckor vid ofrivilliga testningsförfaranden, frågan är om en hjälm hade varit bättre, är inte säker på det. Finns det kurvor på deformering efter kraft, typ 100 hjälmar knockade i olika hastigheter?

edit: För att förtydliga, jag tycker man ska ha hjälm, jag är bara skeptisk till om dagens hjälmar är tillräckligt bra.

Senast ändrad:
Intressant! Verkar som dom "bara" testar 2 hastigheter men 6 fallvinklar dock. Är ute efter minsta hastigheten (och vinkel) som krävs för deformation vs olika hjälmar. MIPS hjälper ju helt klart till att vrida ner rekylkraften från marken men studs lär det väl ändå ofta bli så länge som skalet inte deformeras tillräckligt. Sandpappret i deras test kan jag tycka är fusk för det hjälper ju till att vrida kraften/pivotera MIPSet. Borde testas på glatt underlag också.

mtb565 sa:
POC Tectal är den hjälmen som jag hittat passar bäst på mig, täcker även bakhuvudet bra.
Angående krasch test har jag kraschat min första rejält med huvudet före rätt in i ett träd, nu är jag inne på nr 2. Nackdelen är att den är dyr.
Inte testat att krascha med min "än" men tycker också den är skön & känner mig säkrare i den då den täcker nacken bra!

Tack som tusan gott folk. En massa bra tips. Det slutade dock med en Giro Chronicle som jag tyckte såg ut att täcka något bättre än Montaro i bak även om den är lite mer snik på andra detaljer.
Hade gärna testat, men hjälmutbudet hör i Karlstad verkar inte vara enormt, inte så här års i alla fall. Vi får se hur den sitter när den kommer.

Slår också ett slag för Bell Super. Passar absolut inte alla, men jag trivs i den.
Och det lösa käkskyddet är klockrent när man vill våga lite extra.

Bell en passade inte min skalle alls fast jag haft Bell tidigare och inte brukar vara så svår så man bör testa innan.

Tillbaka
Topp