Hjälmhj%vel...

Lone Rider

Ny medlem
Hjälmhj%vel...
Har införskaffat mig en Giro E2. Den är väldigt skön, och sitter som gjuten, men banden i hjälmen förlänger sig medans jag cyklar, vilket gör att den eventuellt inte sitter 100% vid en vurpa. Banden är precis lagom långa i början av turen, men efter en stund så hänger de och dinglar en bra bit under hakan. Nå´n som sitter inne med en lösning? Kan man på något sätt göra förlängningen konstant, eller undvika den? Ångstryka banden???

Hjälmhj%vel...
Ta gummiband kanske eller sy fast med några stygn.
Har också E2 men har inte tänkt på problemet men visst har jag spännt hakremmen många gånger så du har nog rätt.

Hjälmhj%vel...
Lone Rider:

Menar du att själva remmarna sträcker sig under körning? Vad är det för material i dem? Helsyntet, blandning eller något annat?
På min hjälm har jag ibland lyckats flytta själva spännena vid knäppning men det är ju självförvållat = klantigt.

Bosse

Hjälmhj%vel...
Banden blir längre sig när de blir varma, så det är inte spännena som flyttar sig på remmarna. Jag tror det är helsyntet. Och det är inte bara jag som har märkt av problemet, utan det nämns på MTBR.COM. Jag får väl stanna och dra åt dem emellanåt. Men problemet är då att de drar ihop sig när de torkar, och att jag då får dra ut dem igen...

Hjälmhj%vel...
Jag tror det är svett (väta) och värme som gör att de blir längre. Har gällt samma på både Giro- och Bell-hjälmar. Mina polare som inte svettas lika mycket som jag lider inte av problemet. Och det är som sagt inte spännet som glider utan det är remmarna som blir längre. När remmarna torkat så sitter allt tight och fint.

Vet inte vad man skall göra?

Hursomhelst så gör ju RocLoc:en att hjälmen sitter på ordentligt ändå. Jag krachade två ggr förra sommaren och spräkte följdaktligen två hjälmar. Kracherna inträffade efter några timmars cykling i varmt väder och då hänger mina hakremmar som hängpattar. Så det var RocLoc-systemet som gjorde att hjälmen satt som den skulle. Så dra åt RocLocen ett snäpp till om du inte får styrsel på remmarna. (Å krasha inte för bövelen. Det är läskit å dyrt).

Stalle

Hjälmhj%vel...
Hhmm helt otroligt att dem beter sig så, en helsyntetisk rem ska inte reagera på väta eller värme och ändra sig pga det (har stött på problemet på läderremmar, men då är det bara naturligt för det materialet), på en hjälm som kostar så mycket så får det inte vara på det viset! Jag skulle reklamera och byta fabrikat, kör själv med en ETTO Mack2 för 500kr och den beter sig inte så, prata med fabriken direkt och hör vad dem säger.

Bosse

Hjälmhj%vel...
Min e oxå ny, inte ett enda problem. Tja, remarna blir vita av salt från svetten, och hårda.
Men det sköljer man ju enkelt bort.
/Nicke

Hjälmhj%vel...
Giro är ett sådant seriöst fabrikat att de borde ta din reklamation på allvar.
Anledningen till att jag säger det är att de har sin s.k. Kraschgaranti som gör att om du lämnar in din kraschde Giro-hjälm där den är köpt så får du köpa en ny med 30%rabatt.
Den kraschade hjälmen skickar butiken in till Giro så de kan se hur den skadats i smällen. Detta för att se hur hjälmen har påverkats av en smäll.
Att se verklighetens skador är nog lite värdefullare än att bara testa i lab.

Så, reklamera din E2:a där du köpt den.
(Fick min senaste E2:a år 2000 efter en krasch och den har jag inte haft några problem med)

Malin

Hjälmhj%vel...
Giro och Bell (samma ägare, Bell) är seriösa. Men... deras remmar töjjer sig. Jag har jobbat mig igen om fyra (eller fem, kommer inte riktigt ihåg) Giro/Bell-hjälmar (minst tre olika modeller) och alla har lidit av samma problem. Jag kan sätta en ganska fet peng på att om jag skulle få låna era hjälmar och testa ett pass så skulle även era remmar bli längre. Jag vet inte vad det är som gör det men så är det. Så det är inte så att det är något måndagsex jag fått tag på utan remmarna bara blir så?! Kan inte riktigt förklara varför men faktum kvarstår. Det kanske är så att remmarna inte "tål" vissa personers svett, värme eller vad det nu kan vara?

Sen kan man ju fråga sig varför jag envist köpt Giro/Bell under alla dessa år? Kanske har varit så att jag trott att just denna hjälm skall vara ok?

Fast med RocLocen så sitter ju hjälmen fast rätt bra ändå. Så att hakremmen blir lite lös bryr jag mig inte så mycket om. Hjälmen har ju suttit på ändå trots flera krasher.

Stalle

Hjälmhj%vel...
Låter betryggande, Kung Stalle. Vet ej om jag vill dra igång en reklammation, jag är i övrigt väldigt nöjd med hjälmen. Men jag skall prata med affären där jag köpte den, de brukar vara lätta att ha att göra med (Henrikssons cykel i Borås, väldigt bra affär). Det går kanske att byta ut remmarna mot de som används i årets modell (som eventuellt inte har samma problem). Jag får se, förhoppningsvis så slipper jag undersöka hjälmens förmåga att sitta kvar vid en vurpa...

Hjälmhj%vel...
Jag svettas ganska bra, och har inte haft problem med remmarna (Bell Delerium) . Men Stalle, det kanske är dags att inse att Bell/Giro inte är för dig... *ler*

Däremot så lossnade plastinfästningen (huvudställningen) från hjälmen när jag vurpade med pannlampa. Fick en ny hjälm på tre dagar och inget tjafs.

/Mattias

Hjälmhj%vel...
"Men Stalle, det kanske är dags att inse att Bell/Giro inte är för dig... *ler* "

Det menar du inte? :-) Finns mycket som tyder på att jag inte väljer nåt från Bellkonsernen när jag byter nästa gång.

Stalle

Tillbaka
Topp